{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  lammeskind under sadlen?
  • #1   16. nov 2006 der er mange der har det.. ikke kun proffesionelle.

• #2   16. nov 2006 Jeg kunne forstille mig at det var for at skåne hestens ryg... Den bliver udsat for en enorm belastning og heste på det plan kunne jeg godt forestille mig at hesne de bliver brugt en del...

• #3   16. nov 2006 nogen bruger det bare for at det ser godt ud, og andre bruger det fordi det løfter sadlen fortil..

• #4   16. nov 2006 i Equipage har de skrevet om det..
    kan ikke huske om det var sidste nummer ! men det var ihvertfald en gang her i efteråret..
    jeg tror ikke det er fordi de er samlet mere end andre.. måske.. Måske mere så sadlen ikke trykker, selvom man skulle tro deres sadler ligger 100% rigtigt..

• #5   16. nov 2006 Mht. lammeskindsunderlag... Så er der desværre gået modedille i det... de fleste har det fordi det er smart og de færreste har ikke den fjerneste idé om hvordan man bruger det... Og de er skadelige for hestens ryg hvs:

Man bruger det forkert
    Man bruger det hvor det ikke er nødvendigt...

• #6   16. nov 2006 og som camilse siger, skåner det..

• #7   16. nov 2006 Monty har det fordi han har dårlig ryk ..

• #8   16. nov 2006 shakur har det fordi hendes sadel ikke ligger 100% rigtig... og før red jeg med gele underlag, men foretrækker lammeskind, fordi at der kan de ånde igennem, det kan de ikke i et gele underlag....

• #10   16. nov 2006 Jeg har et.. Men jeg rider nu mest med det på Santos for Charlie's saddel sidder helt mærkeligt når jeg har lammeskind under..

• #11   16. nov 2006 Enig med Camilse .

Bruger det selv, da hverken min spring- eller dressursadel ligger helt 100% godt .
    Og da det giver en god støtte for ryggen .

• #13   16. nov 2006 Desuden så bør man KUN ride med lammeskindet hvis man skal bruge det... MANGE ligger fx en lammeskindspad direkte undersadlen og så et underlag... Og det mener jeg giver en forkert deling af trykket!

• #14   16. nov 2006 Kristine F

Jeg tror de fleste de tænker på de lammeskindepads du kan få...

men det de primært skal bruges til, er at dæmpe for fx stød i ryggen.

Selv ville jeg hellere bruge penge på at få sadlen tilpasset end jeg ville ligge et under lag under... Men nu har jeg heldigvis fundet en sadel der ligger perfekt på min dreng smiley

• #15   16. nov 2006 okay tak tak alle sammen...

• #17   16. nov 2006 Måske fordi sadlen ikke ligger helt 100 ..

• #18   16. nov 2006 Camilse - Den Onde Tvilling ! :
    hvordan kan det skade ?

• #19   16. nov 2006 <b>! smiley sara + laban <3, Nu med Bine smiley !</b>

Hvorfor vil du så <b>ikke</b> ride med det i dressur, der skal de jo gerne reagere med det samme

• #20   16. nov 2006 Mange har nok svaret det samme som mig.
    Men det er behaligst for hesten, og hvis sadlen ikke passer 100% retter lamme pad op på det.
    (:

• #21   16. nov 2006 Kristine F

Lige meget hvor perfekt du sider på hesten(selv dig smiley ) kan du ikke undgå at du på den ene eller den anden måde belaster hestens ryg... det sker bla. ved at hesten får stød i ryggen...

<'3 [º¹ ».° Michelle & Chafa °.« º¹ ] K

Her er lidt grunde
    1. de fleste ved ikke hvordan man egentligt bruger et lammeskindsunderlag/pad(det er pad'en de fleste benytter). Man smækker den bare ind mellem sadel og underlag og så er alt jo fint. men nej... For pludselig kommer det ikke en ligelig fordeling. Prøv at forestil dig at afstanden mellem sadel og hestens ryg bliver øget visse steder i forhold til andre, og derfor er belastningen ikke den samme.

Faktisk bør man slet ikke ride med underlag, og jeg tror faktisk at det er noget man har "opfundet" for at beskytte udstyret. Rider man med underlag bør man finde dem så tynde som muligt.

Tager man fx ældre klasser, som fx engelske rideklasser, så riderman hesten uden underlag, bandager/gamascher. Det er blot en af grundene til at jeg ikke tror man altid har brugt et underlag.

Eller også så tror jeg at et klogt hestemenneske engang har sagt at for nogle heste er det bedst at bruge et underlag, og så med et modelune som det der er tilfældet med "lammeskinds"pads, så vælger alle at bruge det, for man vil jo være god modsin hest.

2. som med alt andet beskyttelse til hesten bør man kun bruge det hvis det er nødvendigt. Hvis man fx bruger beskyttelse som ikke er nødvendig, fx bandager, så risikerer man at svække, istedet for at forebygge(som man jo tror man gør)

3. de fleste bruger blot billige efterligninger af lammeskind. Højstsandsynligt pads lavet af teddyskind. Imodsætning til ægte lammeskind, så bibeholder det ikke sin blødhed og eftergivenhed, hvilket gør at det efter kort tids brug, ikke længere har en effekt, og måska kan være direkte skadende for hesten.

Grunden til at man køber disse, er at man ikke er villig til at betale for kvaliteten.

Og alle dem der har rørt produkter af ægte lammeskind vil give mig ret i, at der er himmelvid til forskel på ægte og uægte. Og det er ikke kun prisen smiley

• #23   16. nov 2006 Man ligger det på for at fordele sadlens tryk over hele rykken, i stedet for kun nogle steder!

Rimlig smart hvis man nu har mange heste, og ikke sadler til dem alle.

Desunden kan et lammeskind ikke ligge forkert!

Synes altid at man skal have noget under sadlen, pads, gelé eller lammeskind.

• #24   16. nov 2006 Jeg bruger det for at skåne mine tøser.

• #25   16. nov 2006 Hvorfor skader et lammepad?? Og hvordan bruger man det forkert??

• #26   17. nov 2006 ˜°•¤Kastaniegården¤•°˜

Jeg synes du skulle tage og læse en del af den nyere forskning på området...

• #27   17. nov 2006
    Camilse - Den Onde Tvilling !

Okay, tak for den lange forklaring... Bruger selv ægte lammeskind.. smiley

• #28   17. nov 2006 lammeskind har rigtig mange gode egenskaber, det er godt til heste der har ømfindtlige rygge da det nedsætter friktionen imellem sadel og ryg.
    MEN, det hjælper intet når der ligger et sadelunderlag imellem sadlen og ryggen.
    For at bruge lammeskindets gode egenskaber skal det ligge direkte på hestens ryg.
    mange bruger det fordi det ser smart ud og fordi de tror det skåner hestens ryg. men har man både alm. sadelunderlag og lammeskind får man intet godt ud af det.
    Mange tror desværre også fejlagtigt at det gør at en mindre god tilasset sadel kommer til at ligge bedre....
    Og er helt enig i at der er stor forskel på ægte lammeskind og så det der immiteret sjap...

• #29   10. mar 2007 jeg bruger Lammeskind på min hest Ranger da jeg har en dressur sadel som er lidt tun men han er jo 1,80 høj men hvis det skulle være så er jeg sikkker på at han ikk få ondt i ryggen

• #30   20. jun 2007 heej nej

det er fordi så former sadel til hestens ryg med tiden

• #32   19. apr 2010 Hejsa.
    Spændende debat omkring anvendelse af Lammeskinds underlag.
    Jeg har talt med sadelmager Birgitte Funder her til morgen, da jeg har en hest som jeg undre mig over.
    Jeg er igang med at finde en sadel til hende og hun har været oppe og prøve 7 sadeler af 3 forskellige slags. Og hver gang kom der små hævelser på venstre side. Hun mente at det ikke var af sadelerne, men var varme knopper. Og hun mente at, jeg skulle prøve at ride med lammeskinds underlag og ikke alm. underlag, da er mange underlag idag, som ikke transportere varmen ordentlig væk.
    Og når jeg anvendte lammeskindsunderlaget, skulle det kunne være det.

Mvh. Lotte

• #33   31. maj 2010 Zorro:
    Du burd læse det du selv har skrevet du er jo blot ude på at diskutere. helt almindelig logisk tænkning så har i fået jeres svar.

Kommentér på:
lammeskind under sadlen?

Annonce