{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Part? hvor meget bør hun betale?
  • #1   2. jan 2013 Altså da jeg havde en elevhestepart, havde jeg den 2 gange om ugen for 650(MEGET UNFAIR PRIS).
    Jeg vil mene parten betaler smed smiley Men ca. 450-500 smiley

• #2   2. jan 2013 jeg har en part på sweety der betaler 300kr for en gang, og 500 for 2 og så må hun self. have hende som hendes egen osv.:-) og så passer hun også hende i ferien smiley

• #3   2. jan 2013 Det kommer an på hvad hesten kan. Men synes 250-400.

• #4   2. jan 2013 Det kommer an på så meget, bl.a. hvad du betaler..

Personlig har jeg aldrig taget penge for det.. For mig har det været betaling nok at jeg har kunne have en fridag, og at jeg har haft en jeg kunne ringe til hvis "lokummet brænder" og man ikke kan komme ud til hesten

• #5   2. jan 2013 Det kommer meget an på stedet. Folk tager jo et sted mellem 0 og 1200 kr.
    Hvad tager andre på samme gård?
    Jeg betaler selv 0kr for en fuldpart og inkl undervisning, men det er vist ikke mange steder man får det.

• #6   2. jan 2013 INGENTING. Hun rider din hest fordi du ikke har tid.... Jeg ville aldrig betale for noget jeg kan få gratis. Men hvis du er bange for engagementet ved gratis part så lav en kontrakt.

• #7   2. jan 2013 Det kommer an på hvad hesten kan, hvad der er af faciliteter og sådan smiley Selv betaler jeg 400kr for 2 gang om ugen. Rider på en dygtig hest, og der er skov og en fin ridebane. Så det syntes jeg er fair smiley

• #8   2. jan 2013 intet. min part rder gratis 5 gange i ugen og nu her over tager hun den udlån der betaler hun opstalding og smed resten betaler jeg

• #9   2. jan 2013 2-3gange om ugen have jeg en part på min, og jeg tog 650,- hun måtte alt på ham.
    Prisen passede med sko til ham hver 6 uge!!

• #10   2. jan 2013 Jeg havde en part som ikke skulle betale noget...tror ikke jeg gør det igen, for så tager nogle det ikke seriøs.
    Hun overholdte ikke aftalerne og den eneste gang jeg havde brug for hendes hjælp, kunne hun tilfældigvis heller ikke...

Desuden er min hest efterfølgende blevet anspændt...knirker med tænderne som en gal og ved parten vil han ikke engang have sit bid i munden mere til sidst.
    Nej, hun red ham ikke med hård hånd, men han kræver en meget rolig hånd og at man kan ride for sæde og ben...det kunne hun ikke... så nu skal der rettes op på dilemmaet igen. smiley

• #11   2. jan 2013 Jeg har en part til min pony. Hun rider/har ham 2 dage den ene uge, 4 dage den anden. Dvs. 3 dage i gennemsnit. Hun må det meste, og hun betaler 1000 kr om måneden smiley

Synes selv at det er meget fair smiley

• #12   2. jan 2013 vil ligesom flere andre mene, at det kommer an på, hvad hesten kan, og hvad faciliteterne er. Jeg gav 600kr for lån af en pony, som jeg havde som min egen, hvilke jeg synes var billigt, men jeg uddannede den samtidig. jeg har en part på min pony, og det giver hun 600 kr for uden undervisning, og hun har ham 3 gange om ugen smiley jeg har tjekket hvad det koster at få part på rideskoleheste i området, og der er det billigere for hende at ride min pony, som kan la øvelser, end det er at ride en rideskolehest 3 gange om ugen. så tjek evt. nogle rideklubbers hjemmeside i dit område, og se hvad de tager for parter på deres heste smiley

• #13   2. jan 2013 jeg har to drenge, jeg betaler ikke for den ene (Lynet) men jeg betaler 300 kr, for Ivanhoe og så kommer jeg 4-5 gange om ugen smiley
    synes ikke selv det er dyrt, tværtimod! smiley

• #14   2. jan 2013 Altså på stedet er der ridehus og ridebane, skov lige oppe omkring gården, også er der strand, + noget terræn bane osv. og hun må have ham som næsten sin egen, så længe hun kan styre ham så må hun hvad hun vil smiley

• #15   2. jan 2013 Jeg betaler ingenting og jeg rider hende og passer hende hver dag jeg betaler på en måde ved at muge og ride hende.

• #16   2. jan 2013 Jeg har part.. og gir 300 om månden..

• #17   2. jan 2013 jeg tager 350. med mindre vi har aftal andet(hvis det er enn dygtigt rytter så gratis), for 2-3 ugenligt og perioder å 14 dage fuldtid.

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #18   2. jan 2013 Det kommer an på, hvilken hest og hvilke faciliteter der er. (-:

• #19   2. jan 2013 Jeg betaler heller intet. Nu kender jeg så også ejeren rigtig godt, og gjorde det også inden jeg fik part :),. Jeg rider og passer Valle som min egen. Jeg har lært ham en masse. Han var før elevpony, så da ejer købte ham, kunne han ikke det vilde, og havde et dårligt ry. Han har ændret sind, siden ejer købte ham, og jeg begyndte at ride ham, han er blevet glad, selvsikker og tør nu sige fra. Jeg muger hans boks en gang i ugen, har en ugentlig staldvagt, er der når han skal have dyrlæge. Hjælper også ejer med at tilride hendes unghest, og vi har et rigtig godt samarbejde. Jeg kunne ikke finde en bedre part eller en sødere person at ride for smiley

• #20   2. jan 2013 Jeg betaler 600 kr for min part som jeg må tage ud til alle ugens dage (han er en slags lånehest), og så deler vi smed- og vaccinationsudgifter som er 600 kr vi hver betaler om året. Så alt i alt 650 kr om måneden smiley
    - Og det ekstra gode er jo at han kun er 4 år, så jeg får også lov til selv at 'forme' ham smiley

• #21   2. jan 2013 Vil også sige det kOmmer an på hesten, faciliteter, område samt om der er arbejde parten skal lave..

Dem der mener en part aldrig skal betale, prøv at vende den om ejer gør også parten en tjeneste ved at stille hesten til rådighed.. Og hvorfor skal ejer betale for at parten kan dyrke en meget dyr hobby ?

• #22   2. jan 2013 Jeg gir 600;)

• #23   2. jan 2013 Jeg betaler intet for min part , men han er heller ikke tilredet endnu smiley Og jeg har lige fået lov for nylig at ride på en ældre hoppe en gang i mellem uden jeg skal betale noget fordi hun har selv ikke så meget tid til at ride/passe hende smiley

• #24   2. jan 2013 Jeg gav 300 for at ride en gang om ugen på min gamle part, og skal Menja have en part, skal den heldige betale omkring 5-600 kr for 2 gange om ugen plus tage en foldvagt hver måned... Det er dyrt at have hest i hovedstaden. Ville nok tage 5-700 for det, det kommer jo også megt an på, hvad man må med hesten og sådan...

• #25   2. jan 2013 Min part giver jeg intet for. smiley
    Jeg har hende alt det jeg har lyst til, og må lave lige hvad der passer mig med hende. smiley
    Så det er faktisk ligesom at have egen hest, bare gratis. smiley

• #26   2. jan 2013 Jeg tager 600 kr for 2 dage om ugen, hvor så de dage jeg ikke kan, udover de aftalte, kommer gratis oveni. Her snakker vi ferier, ved sygdom, og når jeg fx. bliver student til sommer smiley Parten har INTET at gøre med betaling af eventuelle dyrlægeregninger, men jeg kræver betaling hvis der ødelægges noget. Sker der et uheld kan det diskuteres, men er det fordi parten ikke hører efter eller er uforsigtig, så har de bare at hoste op.

Det er for en hest, der pt. er klar til LB dressur. Der er på stedet fine udendørsbaner i sommerhalvåret, og et udmærket ridehus i vinterhalvåret. Der er mulighed for undervisning ved dygtige trænere (dette skal dog selv betales). Turmuligheder har vi ikke meget af - der kan rides en tur om stranden (dette tager ca. 20 minutter, og bruges som opvarmning/afskridtning om sommeren), eller man kan tage den lange tur i skoven på ca. 3 timer.

• #27   2. jan 2013 Vil sige mellem 4-800 betaler de fleste. Og helt fair hvis hesten er opstaldet ude. Dog har jeg selv sagt / brugt pengene til pigen kunne få undervisning. Kostede 500kr for en time. Så ja krævede en del penge. Dog fik min hest korrekt underviser på og ønskede jeg det måtte jeg selv være med til at betale. Så reelt havde hun part gratis. Kig omkring dig se hvad priserne er på part i dit område og tænk hvad vil du være tilfreds med. Og søg igen ikke nemt at finde part de fleste steder og ja part er ikke altid lykken som flere skriver held og lykke

• #28   2. jan 2013 Synes det er dårligt, jer der siger at man ikke skal betale noget. Det er en meget dyr sport! Og dem der låner hesten ud er jo til nogen som ikke har råd til at have sin helt egen.

• #29   2. jan 2013 pris kommer an på faciliteter i min bog .

og til jer der ikke vil betale, som jeg har skrevet før, ingen tvinger nogen til at betale for en part, det er stadig frivilligt, om man vil søge en part der koster noget, men i mine øjne er man ikke en part hvis man ikke betaler, så er man passer eller rytter.

jeg har bare generelt bedre erfaring med folk der ligger lidt for at ride, end dem der ikke gør, i og med de betaler vil de ofte gerne have noget for de penge. Og en kontrakt hjælper intet, hvis man ikke gider så gider man ikke, og hvem gider have en person til at have noget med ens hest at gøre som egenligt ikke gider hesten ?

• #30   2. jan 2013 Kolind - Andre skal dog ikke betale for at du har valgt at skaffe dig en hest og ikke har tid til den. Det er jo du der har valgt sporten og har behov for hjælp! De der rider hesten gør ejeren en tjeneste.

• #31   2. jan 2013 Det kommer an på SÅ mange ting. Hvad hesten kan, hvilke faciliteter der er til rådighed, hvad parten har mulighed for at lave med hesten, samt hvor meget arbejde der er tilknyttet. Jeg har lige fået en part, som jeg skal ride 2 hverdage om ugen, og sommetider lidt i weekender, osv. Han er en rigtig dygtig springpony, men i dressuren er han en smule uinteresseret. Der er mulighed for undervisning på stedet, i både spring, dressur og Parelli (horsemanship). Jeg må lave stort set hvad jeg har lyst til, altså indenfor rimelighedens grænser. Der er super gode faciliteter, bestående af 2 dressurbaner, en kæmpe springbane, ridehus, 2 roundpens og nærliggende skov. Jeg må gerne starte stævner.
    Det betaler jeg så 500 kr. om måneden for. Bare til en sammenligning.

• #32   2. jan 2013 Det er jo ikke altid man tilbyder part, fordi at man ikke har tid hesten.

• #33   2. jan 2013 Jeg har en fuldpart på en pony (altså hun er vel mere så en lånepony), og må gøre hvad jeg vil med hende, så længe jeg passer på hende og behandler hende som min egen. Jeg giver dog intet for det. De er bare glade for, at jeg er så vild med Jemeela, og gør det så godt med hende som jeg gør smiley

• #35   2. jan 2013 jeg har betalt alt mellem 50, kr og 400 kr for part på hest, og det kom meget an på hvad det var for en hest.

da jeg havde part på en ældre rideskole hest, gav jeg kun 50 kr, for det var begrænset, og han var så "min" de dage han ikk gik rideskole, men han måtte jo ikk så meget længere, han måtte ikk springe og sådan.

attila gav jeg 400 kr for, han var også "min" de dage han ikk gik rideskole, og ham måtte jeg alt på.

trigger gav jeg 200 kr, som støtte til udstyr og sådan, han var "min" til hverdag

• #36   2. jan 2013 Team Tindur

jeg er bestemt ikke enig med dig i at "parten" gør ejeren en tjeneste, mange gange synes jeg det er ejeren der gør parten en tjeneste (jeg er selv tidligere part pige og var da meget glad for jeg fik lov af ejeren at ride hestene)

Jeg har personligt part på mine heste dels for at få dækket foder udgifter men bestemt også fordi jeg synes det er hyggeligt at dele glæde ved hestene med en anden.

Jeg forventer hverken mugning eller andet stald arbejde, jeg går hjemme og hygger med mine heste til dagligt og ser ikke parterne som en hjælp men nærmere som et tilbud for mennesker der ikke selv har råd/tid til at have egene heste, nøjagtig som jeg selv, før jeg fik heste.

Jeg tager som udgangspunkt 250 kr for 1 dag om ugen 400 kr for 2 dage og 500 kr for 3 dage.

derudover tilbyder jeg mine parter undervisning for 100 kr for 45 min.

• #37   2. jan 2013 Vil sige med de gode faciliteter ca 500-600,- i mdr...

Uanset hvad sport du dyrker så koster det penge...

En ting jeg har lagt mærke til herinde er at nogle folk brokker sig over at skulle gi penge for en part, men sjovt nok så er der ingen der brokker sig over at skulle gi masse af penge for at ride en hest 1 time i ugen på en rideskole... !!

• #38   2. jan 2013 desuden slider parten på udstyr, hesten skal have mere at spise, hovene skal oftere have smed. så synes bestemt kun det er fair at en par betaler for at ride

• #39   2. jan 2013 Den gang jeg red to gange om ugen blev det 400, og 3 gange 600 smiley 200 pr. gang og jeg betalte ingenting hverken smed eller foder :-).

• #40   2. jan 2013 Nemlig Sille! ^^ Og med part har du mere hesten som din egen..

• #41   2. jan 2013 Synes det er latterligt at høre på jer der siger man ikke skal betale for en part. Helt ærligt det er faktisk dyrt at holde hest. Så derfor er det ikke retfærdigt at ejer skal betale for at en anden kan ride rundt på deres hest. En part er en andel i en hest, og sådan en andel skal der betales for ellers kaldes det bare passer. Gav selv 700 for min gamle part. Det synes jeg var meget lige indtil jeg fik min egen, og så hvor dyrt set egentlig er!

• #43   2. jan 2013 Cille: Forskellen er, at rideskoleridning er undervisning. Du betaler en instruktør for at hjælpe dig med at forbedre din ridning, hvilket er vedkommendes job - og desuden er der intet arbejde forbundet med det, kun ridningen. Når du har part, skal du jo også muge ud, fodre, ordne udstyr, lukke til og fra folk, osv osv. Og du får ingen undervisning/vejledning inkluderet i prisen. Det sted hvor mine forhenværende partsheste stod, havde jeg masser af pligter. Hver gang jeg var derude, skulle jeg muge ud i ca. 1 time, og ofte skulle jeg så også ordne hestene fælles vantrug, fodre, rense sadel/trense, og hjælpe med deres elevundervisning. Hveranden weekend skulle jeg være derude hele dagen, fra 9-17, og kun arbejde, uden ridning. Til gengæld gav jeg kun 50-100 kr. om måneden for det, og måtte komme og ride op til 5 dage om ugen.

• #44   2. jan 2013 1.0000.00000.00000.000000 kr

Kun fordi jeg siger det

• #45   2. jan 2013 Man overtager altså også en risiko ved at lade andre ride sin hest !
    Desuden kan man jo bare selv købe sig en hest og se hvad det koster, hvis ikke man vil betale et lille bidrag for at have part !
    Så finder man nok lynhurtig ud af det var betydelig billigere at have part !!!

• #46   2. jan 2013 Vores partes betaler 500kr om måneden som går til foder, smed, piller osv smiley

• #47   2. jan 2013 Maks 350 kr vil jeg sige smiley

• #48   2. jan 2013 Johanne... Jeg ved udmærket hvad forskellen er... Men vil man dyrke sin hobby så må man betale...

• #49   2. jan 2013 Jeg har betalt for part en gang og det var fullpart med tanke på køb. Ellers har ALLE parter jeg har haft været gratis. Og hvis jeg behøver part på min hest en dag skal den heller ikke betale noget.

• #50   2. jan 2013 Hvis du godt ved hvad forskellen er, er det mærkeligt at du sammenligner det alligevel.
    På rideskolen køber du jo en varer, nemlig undervisningen. Når du er part, køber du ikke noget, men gør en masse arbejde. Jeg har dog aldrig sagt, at jeg ikke synes, man skal betale for part, for det synes jeg i allerhøjeste grad. Jeg synes bare det var en dårlig sammenligning, du lavede.

Hvis man har part, har man jo en andel i hesten - en "part" i den. Heraf navnet.
    Derfor skal man selvfølgelig betale herefter, men kun hvis det så rent faktisk også er en part, man har. Dermed ment, at man har den mere eller mindre som sin egen et bestemt antal dage om ugen, og har rimelig stor frihed i forhold til hvad man kunne tænke sig at lave. Noget helt andet er jo at være passer, altså komme og passe og pleje hesten, nusse om den, strigle den, og så måske ride lidt hvis ejer opfordrer til det. Dette er KUN til hjælp for ejer, og synes det er helt grotesk at tage penge for.

Men part, jo bestemt, det kan der da med rimelighed kræves penge for.

• #51   2. jan 2013 Johanne - Ja på rideskolen betaler man for undervisning og laver ikke en skid smiley Med en part muger man ud og laver masse arbejde og stiller op for ejer når hun skal på ferie osv. så det bør være gratis. Man arbejder for at få ride.

• #52   2. jan 2013 at have en part betyder at man har en part i hesten, altså "ejer" man noget af den (ikke misforstå det)derfor synes jeg da at det er mere end fair at betale for det.

• #53   2. jan 2013 Det er ikke det vi mener når vi snakker om part i mine kretse. Ingen af mine venner har lavet en kontrakt på halvparten af sin hest når de har haft halvparter. Til trods for at nogen af de har taget pænge. Så har parten stadigvæk haft hesten et par/tre dage ugen (untagen hvis ejer selv skal bruge hesten) de har muget ud og taget den samme del af arbejdet i stalden som jeg der har haft det gratis.

• #54   2. jan 2013
    Kærlighed til alle de skønherlige partejere derude, der har sørget for at jeg som fattig røv på SU har kunne have part på deres skønne hest smiley
    Tak til dem og tak for at der stadig er plads til en fattigrøv som mig der gerne vil muge ud ved hesten og evt. andre heste, få halmen ind når det er høstet, lukke ind og fodre, i det hele taget gøre alt for at betale den dejlige partejer tilbage.

• #55   2. jan 2013 Så hvis man har part og betaler betyder det at alt arbejde en hest fører med sig bortfalder ???
    Det mener jeg ikke er korrekt !
    Når man har part i en hest (hvad man jo selv vælger) så er det vel hele pakken. Gider man ikke muge ud osv, så må det jo koste det ekstra.

Selv når du låner en bil koster det + man skal betale for bezin, sprinklervæske, olie osv. smiley

Tænk hvis ingen ville give part på deres hest...så var der masse af piger som nok ikke havde muligheden for at ride, da de ikke har økonomien til selv at have hest.

• #56   2. jan 2013 Så enig så enig Krikken smiley Dejlig at nogen tænker på hvor vigtig samværet med hesten er for nogen og ikke regner alt i kroner og øre smiley Heller hjælpe nogen der er pligtopfyldende og elsker hesten.

• #57   2. jan 2013 Tick Tack - Så tager man da bare undervisning og bliver dygtigere og ikke laver en skid ekstra. Andet er at skyde sig selv i foden smiley

• #58   2. jan 2013 Team Tindur - det kan så godt være at ordet er blevet viderefortolket til noget andet i dine kredse, det skal jeg ikke udtale mig om. Men oprindeligt betyder det jo, at man har en part i hesten, en andel i den. Min deffination af en halvpart er, at man rider hesten halvdelen af dagene, står for halvdelen af arbejdet og halvdelen af træningen, og at man har hesten som sin egen. Du skal huske, at ejer stiller sin hest til rådighed for dig, med faciliteter og alt hvad der hører sig til, så selvfølgelig må du bidrage økonomisk.

• #59   2. jan 2013 Johanne - Hvis hesten bliver syg/dør! Betaler så ejeren halvparten det halve af forsikringen også så. For Man har jo halve hesten! Det betaler man jo for så!

• #60   2. jan 2013 Betaler omkring 800, rider så tit jeg må lige pt, får undervisning af en mega dygtig lærer, der er kæmpe ridebaner, ridehus, gode stalde. Hesten er super dygtig og kan springe.
    Så ja, som de andre siger kommer det rigtig meget an på faciliteter og hvad hesten kan.

• #61   2. jan 2013 Johanne: Jo faktisk ikke alle parter der laver en masse arbejde.. nogle har hesten på fuldpas og giver en masse for at de (og parten) er fri for arbejde smiley derfor jeg mener det er alt efter hvad man får og giver, for nogle får jo faktisk kun og eneste de giver er lidt nussen om hesten og lidt holden den i form.. mens andre laver en hel masse og derfor skal betale det mindre (evt slet ikke)..

Tindur: Hvorfor skulle parten have halvdelen af forsikringen ? har parten betalt halvdelen af hestens pris, nej vel.. betaler parten halvdelen af dyrelægeregningerne ? nej vel.. faktisk er 500 kr for at have "halvdelen" af en hest uden nogle udforudsete udgifter og med mulighed for at finde en anden hvis den står langtidsskadet ikke ret mange penge frem for egen hest..
    Synes du ser meget snævert på det..

• #62   2. jan 2013 Signe - Selvfølgelig ser jeg snevert på det. Min holdning er at ikke nogen skal betale for at arbejde. Og det er arbejde at muge ud, fodre,bære vand og passe hest. Det er jo ingen der gider at have en staldjob og ikke få betalt. (Og betalingen er ridningen)

• #63   2. jan 2013 Team Tindur - Ja. I ordets korrekte betydning, er det jo faktisk det, det betyder. Nu ved jeg så godt, at det ikke er sådan ordet bruges til daglig, og går derfor heller ikke ind for, at parten betaler halvdelen af udgifterne, da ejeren jo altid lige vil have en smule flere rettigheder, en smule mere magt. Men hvis du som ejer bruger fx. 1000 kr. om måneden på din hest, så ville jeg nok sige, at en halvpart ville skulle betale omkring de 400 kr. Men som helhed kommer det selvfølgelig i høj grad an på, om du rent faktisk har "part" i ordets fulde betydning, eller mere er hen af passer..

• #64   2. jan 2013 Og i de fleste tilfældige vil jeg overhovedet ikke sige, at part er "et staldjob med ridning som betaling" som du vælger at udtrykke det.
    Synes det er modsat. Parten får ridning, og arbejdet kan så gøre det ud for betalingen, eller i hvert fald noget af den.

Der er jo trods alt mere ridning/træning af hesten i en part, end der er arbejde.
    Ellers er man passer.

• #65   2. jan 2013 Tindur: Det er da sjovt for alle de ting gør jeg da hver dag og betaler en masse for det ?? der er jo ingen der betaler mig for at passe min egen hest.. hvorfor skal parten ikke gøre de ting der høre med til at have hest og kun have "glæderne" ?
    Desuden er der jo også parter der ikke laver alt det arbejde, som sagt der hvor parter er dyre står hesten ofte på fuld eller næsten fuldpension og derfor intet arbejde..
    Jeg mener ikke en part der laver en masse arbejde skal betale ret meget (hvis de skal, afhænger igen af hest og faciliteter) mens en hvor det kun er hygge og ridning og INTET arbejde overhoved bør betale mere..

• #66   2. jan 2013 Men ville ikke have en som part hvis hun så det som et staldjob og som at hun alene gjorde mig en tjeneste..

• #67   2. jan 2013 Hvis man som part kommer, sadler op hesten, rider og løber igen kan jeg "gå" med til at tage sig betalt. Men det er jeg der har valgt at købe mig hest og med egen hest følger der udgifter. De parter jeg har haft har ikke forventet jeg skulle lave noget, de var bare glade for at jeg kom og red demses heste. Og fordi jeg var glad for at jeg fik det gratis ville jeg gerne hjælpe med at muge ud osv selv om det ikke var forventet. Men hvis jeg ikke var kommet ville demses heste bare stå og glo.

Hvis DK ikke havde så mange heste ville det være nemmere at tage betalt da hestene var mere eftertraktet. Men fordi heste er overflod kan man vælge at finde noget gratis....Og jeg vil personlig ikke betale for noget jeg kan få gratis. Medmindre det var undervisning...

• #68   2. jan 2013 Det kommer meget an på, hvor du bor, om du kan finde noget gratis. I mit område koster en part 2-3 dage om ugen gerne en 800-1000 kr.
    Jeg var meget heldig at finde min til 500, dog bliver udgiften i alt 1000 kr. pr. måned, da der også skal bruges gennemsnitligt 500 kr. på undervisning - dette er så dog mit eget valg, da jeg ikke mener, at man udvikler sig nok med hesten, hvis ikke der forekommer undervisning.

• #69   2. jan 2013 Nogle steder i Danmark kan du intet få for en part med mindre den kan en masse + står et godt sted.. men her omkring kan man nærmest ikke finde en part med mindre man har startet LA og stadig vil give 1000 kr for 1-2 dages skovtur + muge ud hos hesten..

• #70   2. jan 2013 Jeg har det fantastisk hvor jeg bor smiley ........

• #71   2. jan 2013 Lad os bare sige, at der er væsentlig forskel på parternes pris i Jylland og på Sjælland :o).

• #72   3. jan 2013 Jeg er SÅ enig med Signe !!!

Tindur
    En part betale ikke for at JEG kan have hest, men for at få liv til at have part i min hest !
    At omgåes heste betyder at der er andet end kun ride (såfrem hesten ikke står i en stald hvor alt det er med i prisen).

Synes også det er en noget arrogant holdning at have "vil da godt gøre dig den tjeneste at ride din hest, men heller ikke mere", når man ikke engang har råd til at have sin egen hest...
    Så kan jeg da langt bedre lide krikkens holdning, som ikke kun tager sig af den part hun har, men udover det ordneder flere heste, hjælper ved høsten og laver en masse andet som "betaling" - hatten af for det !!! smiley

• #73   3. jan 2013 Tja.. Jeg har godt nok aldrig haft problemer med at finde piger, som med glæde betalte et sum på 3/400 kr, også selvom der er lidt stald arbejde.. Kan ikke forstå det skal være en sur pligt at muge ud selvom man betaler lidt for det.. Men det kommer også meget an på hvilke heste vi snakker om. Nu er jeg selv part rytter. Og passer/rider gratis. Den hest ville jeg heller ikke betale noget for. Hesten er travhest, og har kun været vant til at komme på tur ind imellem. Altså er det mig der ligger arbejde ind i hesten, og holder den igang. Klart man ikke betaler for det. Men var det en hest som kunne noget, og ejeren er med til at holde hesten igang og vedlige. Ja så betaler man da.. smiley

Uanset hvor mange af jer siger, at det skal være gratis.. Jamen så vil største delen hellere end gerne betale for en part på en privat hest, fremfor en part i en rideskole hest, som mange elever rider på løbet af ugen.. Det er og bliver aldrig det samme.. Plus at elevhestene må man max ride på 1 time. Så det vil sige man faktisk ikke kan ride en god lang tur med veninderne, for hesten skal være tilbage inden for en time.. Jeg tror godt jeg ved hvad jeg vil vælge.. smiley

• #74   3. jan 2013 Altså hvis min hest stod et sted med ridehus og ridebane, altså gode ride muligheder, vil jeg sagtens kunne sige halvdelen af opstaldningen. Smed og dyrlæge betaler jeg, alt efter hvor meget hun bruger min hest. Er det meget vil jeg også gerne kunne finde på at kræve halvdelen af smed måske.
    Det syntes jeg ikke der er noget galt i. Hun har jo hesten på halvt tid, så hvorfor ikke halvdelen smiley

• #75   3. jan 2013 jeg giver 400 for 8 gange

• #76   3. jan 2013 Rider du 8 gange om ugen, indira?

• #77   3. jan 2013 Hun mener vel 8 gange om måneden.

• #78   3. jan 2013 Nåår ^^

• #79   3. jan 2013 Tick Tack - Jeg har da aldrig skrevet nogle steder at jeg kun rider og skrider. Igen igen så læs hvad jeg skriver før du kommer med dine hælv....kommentarer. Det begynder at gøre mig rigtig irritered. Jeg har ALDRIG kun redet og skredet. Jeg har ALTID HJULPET en hel masse igennem alle år. Så det gider jeg faktisk ikke at sidde at læse at du sviner mig til på den måde.

• #80   3. jan 2013 Alt dette her er jo noget, der kan diskuteres til hudløshed.. Virker ikke umiddelbart som om folk er særlig åbentsindende overfor hinandens meninger i dette forum.
    Det er nok bedst at stoppe diskussionen her, da indlæggene ikke engang er til hjælp for trådstarter mere.. Bare mit bud.

• #81   3. jan 2013 Du skriver:
    Hvis man som part kommer, sadler op hesten, rider og løber igen kan jeg "gå" med til at tage sig betalt.

Så ja, du mener kun man kan forlange en smule betaling af en part såfrem det kun er ridning og ikke andet !

Det at omgåes hest er ikke kun at ride.
    Står hesten i fuldpasser stald så kan man tilsvarende bar forlange det mere fra en part. (Min mening)

Som part betaler man ikke for at passe en andens hest, men for at få lov til at låne den fx en bestemt antal dage ! smiley

• #82   3. jan 2013 Det var til svar på ovenstående indlæg i forhold til at have part på et sted med fuldpass. Der kan jeg acceptere det lidt bedre.
    I min verden tager man ikke betalt for at andre kommer og hjælper en med at ride ens hest fordi man selv ikke har tid.

• #83   3. jan 2013 Tindur
    Det er fair nok du har din mening, jeg har bare en anden.

Heste tager som regel ikke skade af ikke at blive redet 7 dage om ugen og de fleste har deres part 2 dage om ugen...så ikke noget hesten ikke kan undvære !
    Men hvorfor ikke lade en part få muligheden for at have hesten 2 dage om ugen for en brøkdel af det det koster at have hest. smiley
    En part har jo fordelen at den hverken har samme ansvar, udgifter eller risiko som hestens ejer, hvad nogle også foretrækker. smiley

Som skrevet før, havde jeg selv en part til min hest. Hun skulle ikke betale noget og behøvede ikke andet end at ride når hun kom. Jeg kom selv for at muge ud, blande foder osv. Hesten blev anspændt fordi hun ikke red den som den var uddannet til og det er vi ved at rette op på nu... Så jeg havde hverken en økonomisk fordel eller en aflastning i at have part...nada fordele til mig eller min hest... Så ingen grund til at have part så ! smiley

• #84   3. jan 2013 Tick Tack - Så synes jeg du var meget uheldig. Og dårlig af din part. Jeg har det sådan at jeg kommer aldrig til at tage betalt men hvis jeg en dag vælger at have part forventer jeg at hun muger ud og ordner stald de dage hun/han kommer. For det at have med heste at gøre handler ikke kun om ridning. Og jeg vil aldrig have fuldpass. Hvor min står nu så deles vi, de har 15 heste, jeg en. Jeg kommer og hjælper med at trække ud eller ind (alt efter hvordan mine dage er) og fodrer og skraber. Jeg har også hestene de dage de er på ferie. Til gengeld muger de ud og fodrer og lukker ud/ind på de tidspunkter jeg ikke kan eller når jeg skal på ferie. Vi hjælper hinanden når vi har brug for det. Til trods for dette er jeg stadigvæk daglig hos min hest og prøver at komme så jeg får gjort mest mulig selv. Hvor min hest stod før gjorde jeg alt, og det havde jeg det bedst med. Men da kunne jeg ikke tage på ferie da jeg ikke stolede på at de andre tog sig af ham. Nu får han foder der er udregnet efter høets næringsstoffer så han bliver optmalt fodret og passet af mennesker der har forstand så jeg ikke behøver at bekymre mig mere.

• #85   3. jan 2013 Tindur
    Det har jeg nok været, men jeg tror ikke jeg er en undtagelse...
    Dog synes jeg det er flot du er så hjælpsom.
    Jeg hjælper også selv altid dem jeg er opstaldet ved, det er en selvfølge for mig. Så skal de noget en dag, sørger jeg for at lukke ind og fodre og skal de på ferie, tager jeg mig af dem som var det mine. smiley
    Håber jo også man hjælper mig hvis jeg fx en dag ikke kan komme pga sygdom eller skal på ferie. smiley
    Men tro mig, det er heller ikke alle som gør som os. smiley

Min part fejede ikke engang inden hun gik...og der var jo sand fra at rense hov på staldgangen... hun var da en sød pige, men tog det nok som en selvfølge at jeg gjorde rent efter hende... Så det var mere mig som var hendes staldpige når hun var der. XD

• #86   3. jan 2013 Det havde jeg ALDRIG fundet mig i. Må sige du er sød. Hun havde fået at vide hvilke regler der gjaldt og hvis de ikke fulgtes var der tak og farvel. Min hest - mine regler. Det er kun fair. Håber virkelig for dig at du aldrig kommer til at oplæve det igen...

• #87   3. jan 2013 Tak, hvor er det sødt af dig ! smiley

Ved det godt...jeg er ikke så god til at sige fra, som nogle så også udnytter. Tror ikke engang de gør det bevidst, men det bliver bare en selvfølge for dem at jeg nok skal sørge for tingene. smiley

• #88   3. jan 2013 Til alle som synes det skal være gratis:

Der er jo ikke nogen andre som har besluttet at parten skulle dyrke ridning som sin hobby, vel?
    Ej heller at hobbyen skal dyrkes flere gange om ugen

Ridning koster penge - mange penge!

Man må være indstillet på at betale halvdelen af opstaldningen og halvdelen af smederegningen, for at have hest 3 dage om ugen. Arbejdet med og omkring hesten er jo en del af fornøjelsen, så det kan man ikke forvente sig betalt for, ensige få lov til gratis. Hvis man synes det er surt arbejde, skal man finde sig en anden hobby.
    Hesteejer har stadig udgifter til forsikring, dyrlæge, udstyr og ikke mindst værditab på en hest som bliver delt mellem flere ryttere. Indkøb af hesten har parter som regel heller intet at gøre med, så der er udgifter nok ved at være ejer.
    Hvis du tror at hesten stiger i værdi fordi den får en part, kan du godt tro om igen. Det er som regel lige omvendt.

At man skulle lære mere ved at gå på rideskole er også helt misforstået. Her skifter man nemlig ofte hest, ligesom hestene sædvanligvis er dårligt uddannet og afstumpede for hjælperne. Man kan ikke forvente nogen udvikling sammen med hesten, men i bedste fald opretholde status quo. Når man kommer lidt længere med sin ridning, end til at prøve forskellige heste, ønsker de fleste at kunne se en udvikling med dem selv og deres hest. Derfor er det bedre at have en fast hest i længere tid, hvor man med god undervisning kan udvikle sine ridefærdigheder og følsomhed.

Så lad være med at retfærdiggøre at du ikke vil betale for at ride, for det koster altså penge, uanset hvordan du vender det. Og det kan vel ikke være rimeligt at andre skal betale for <b>din</b> fornøjelse.

• #89   4. jan 2013
    Jeg elsker stadig at der er nogle skønne partejere der gør det muligt for mig at have med heste og gøre, trods en bæ økonomi :o)
    Og kommer aldrig til at forstå det at kræve mange penge for det, ligesom folk der mener det skal koste aldrig kommer til at forstå hvorfor nogen syntes det skal være gratis.

• #90   4. jan 2013 Enig med dig Krikken. Tak Gud for at der stadigvæk er nogle søde ejere.....

• #91   4. jan 2013 Jeg havde part inden jeg selv fik hest og det skulle jeg da betale noget for. Hun var en kanon sød hesteejer og jeg var en kanon glad part. smiley
    Og nej, jeg havde ikke mange penge dengang, men jeg havde tusind gange mere ud af at betale for en part end at betale for at ride rundt på rideskoleheste. Desuden var det laaaaangt billigere at have part end selv at købe hest. smiley
    Synes alle som giver en anden mulighed for at ride deres hest er søde - betaling eller ej !
    smiley

• #92   5. jan 2013

Og jeg forstår ikke at man kan se det som arbejde at få lov at omgåes en andes hest, da jeg var ung. red jeg mange heste for gud og hver mand, ganske gratis, jeg var test dukke på de nye, og jeg sørgede for hingstene kom ud og ind og så videre, og jeg elsker det hele, selv at tømme bokse, og strå eller stod og pudsede 12 seler til de tunge heste. jeg elsker min hobby. Selv den dag i dag hvor jeg har haft hest i mange år, hygger jeg mig stadig med at ordne min hests boks, aldrig har jeg set det som en byrde. men mere som " det hører da naturligvis med"

jeg er glad for min rytter, hun rider gratis, og bitcher ikke over at skulle tømme boksen eller skulle lukke ud. grunden til hun ikke betaler er ganske simpelt, at hun er på SU og det har jeg selv været, hestene står godt nok på stor og alt alt for dyrt ridecenter, men ja hun er på SU og jeg er nu glad for hun gider de dage jeg har stress og mange børn at ordne. men hvis det var en som ikke var på SU ville jeg nok have forlangt noget, pga faciliteterne og der føler 2 undervisnings timer med pr uge hvis et havde interresse(gratis) hvilket min nuværende rytter og har tilbud om, ved berider. Ikke bare mig selv eller en anden ikke uddannet

• #93   5. jan 2013 Jeg ser det personlig heller ikke som arbejde....Men kan ikke klandre andre hvis de gør....Jeg arbejdet også røv.. ud af bukserne som ung og elsket det. Men jeg kan ikke forlange at andre skal synes at muge ud, vaske og pudse seletøj, rydde osv er sjovt selv om jeg gør.

• #94   6. jan 2013 For mig kommer det an på hvilken hest det er.. Altså hvor uddannet den er.
    Jeg har absolut intet imod at betale for at ride, dog maks 500 kr, da jeg simpelthen ikke har råd til mere. Dem der ikke kan leve med det, må finde en anden part end mig. Meget simpelt.

Lige nu har jeg ikke en part et fast antal dage om ugen, som sådan. Jeg har en hest at ride på, men jeg har ingen faste dage. Jeg har selv valgt at betale ejer (som er en meget god veninde) de 500 jeg kan undvære som tak for at jeg må ride hendes hest, som er en utrolig velredet DV vallak. Han kan alle dressurøvelser og er en fantastisk lærehest for mig, som er blevet sat et godt ryk tilbage i min ridning pga. rygskade. Han er så ikke i topform pt, men jeg skal ikke rode med noget svært før min egen grundridning er på plads igen.

Hun vil også gerne træne og undervise mig oveni og for den hjælp (Og fordi hun er et skønt menneske) er jeg hendes staldhjælp, da hun har sit eget DSP stutteri med en del ponyer. Hun er bare glad for min hjælp og ville ikke have at jeg stod uden hest at ride på, samt at jeg er beæret over at få lov til at ride på hendes superhest (:

Jeg synes at nogle tager alt for meget for part, men de annoncer har jeg bare sprunget over. Kan de finde en part som har penge til at betale en høj pris, så er alle jo glade. Jeg kan bare ikke. Min situation er meget heldig, det ved jeg, for en hest som ham jeg har fået lov at ride, hænger bare ikke på træerne.

• #95   8. jan 2013 Da jeg havde helpart, måtte alt og havde den hver dag/så tit jeg ville, betalte jeg 500,- pr måned.

Samme betalte jeg da jeg havde halvpart, ca. 500,-

Jeg synes det er helt fair. Hvis min hest nogensinde skulle have part ville jeg da også have penge for det. Det sku ikke gratis at have hest (som nogle herinde åbenbart tror?) og vi, hesteejere, gider da ikke betale for jeres hobby? Hvad hvis ingen gad have part fordi alle hesteejere havde tid, hvad ville i partryttere så gøre? For nogle handler det jo, desværre, også om økonomi - og så er en part et god alternativ!

• #96   8. jan 2013 SiK - Jeg er da selv heste ejer og ved godt hvad det koster. Men andre skal da ikke betale for at jeg har valgt at anskaffe mig dyr eller fordi jeg selv ikke har tid/ønske at være hos de og træne de hver dag. Men andre folk om det. Så kan heller parten hjælpe mig at passe heste og muge ud osv. hvis jeg en dag skulle have behov for det. Eller hvis hun har lyst forkele min hest med at give ham en grime e.l. til Jul. Men vi er alle forskællige med forskællige meninger....

• #97   8. jan 2013 Synes det kommer an på hvad hesten kan osv
    Men omkring 300 - 400 kr synes jeg er helt iorden smiley

• #98   8. jan 2013 Ja, vi har meget forskellige meninger.

Kommentér på:
Part? hvor meget bør hun betale?

Annonce