Hvilken sko er den rette for hesten? {{forumTopicSubject}}
Hejsa HG og godt nytår!
Jeg har mig en meget uheldig hest som desværre nu igen har fået samlet sig en skade, nu på hoven på højre side af højre bagben(vi elsker jo hendes højre side!!) og måtte derfor have smed ude og klippe og skære en del af hoven. Dvs. at hun ikke har en hovvæg at støtte sig på når hun går, og hendes balance er derfor naturligvis lidt mindre godt.
Jeg har simpelhen valgt at hun får denne ene chance, for ellers må hun gå som følhoppe/følmor, hvad det nu hedder.
Hun skal have sko på for at kunne genoptrænes, ellers må vi nemlig vente 4 mdr på at hoven er groet ud.
Jeg er dog bare det menneske som altid har været sådan at ingen sko er bedst, hvis det kan lade sig gøre, så jeg har aldrig læst noget omkring hvilke sko der er bedst til hvad.
Jasmin slider så tilpas meget på hendes hove at der sjældent trænges smed. Når hun gør, så er det bare lige kanter der skal files og rettes og så er det det. Ingen klipning el. lignende.
Da vi fik hende havde hun ikke haft smed i 2 år og det troede ingen på fordi de var så fine. Smedene har også sagt at hun har gode, sunde og stærke hove når man tænker på hun har hvide hove og de ofte er svage.
Smeden er ikke særlig glad for hvis hun skal have sko på da hun allerede laver mange skader på sig selv UDEN sko, så vi tør slet ikke tænke på MED sko.
Men det kan jo være nogle af jer hestetosser har en helt særlig sko der kunne passe vores.
Som det nok siger i sig selv, skald et helst ikke være et tungt og meget skarp sko da hun sparker ud efter et par heste i hendes brunstperiode og hun er god til at lave slemme skader på sig selv.
Meget gerne et billede og forklaring på hvorfor jeres fik det og hvad det hjælper mod. Gerne et link til selve skoen, så jeg kan læse om den slags sko
jan 2006
Følgere: 163 Heste: 2 Emner: 800 Svar: 10.515
mar 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Heste: 1 Svar: 917
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
Han kan jo godt se at hun ikke kan stå 4 mdr til, både af den ene og den anden grund, og det ægrer os og ham også at der ikke lige findes et mirakelmiddel der gjorde vi kunne undgå det.
Det er ikke fordi jeg går imod min smeds råd.
jan 2006
Følgere: 163 Heste: 2 Emner: 800 Svar: 10.515
Undskyld for misforståelsen ; )
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
Og det er helt i orden Nogle gange får man det jo ikke skrevet så det bliver forstået korrekt
Hvilken sko er den rette for hesten?