{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.683 visninger | Oprettet:

Traveren {{forumTopicSubject}}

Blev lidt inspirert af Fjordhest indlægget så nu spørger jeg.

Hvorfor har mange så i meget imod traveren? Kan godt se at for nogen travere der har gået løb så er dressuren svær men hvorfor dømme en hest ud fra racen? Der er jo mange travere der aldrig har gået løb så hvorfor bliver de set ned på.
Jeg har min traver på et DV stutteri og der kommer folk der ikke kan se forskæll på min Traver og DV hestene smiley (Thi hi) Og de er dygtige til springning.
Så hvorfor så snobbete, man kan ikke altid se forskæll på de.
Undrer mig bare da jeg aldrig har været snobbete. Kun en heste elsker smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Traveren
  • #1   16. dec 2012 Det er da helt okay og normalt at vælge til og fra grundet race, der er forskelligt sind og bygning.
    Om man har valgt en race til, eller en masse racer fra er vel det samme ;D Om jeg har valgt tinkere er vel det samme som at sige jeg har valgt alle andre racer fra, for det har jeg vel på en måde (:

• #2   16. dec 2012 Så lad dog være at svare på den hvis det er så hårdt og belastende smiley

• #3   16. dec 2012 McLoughlin - Selv om jeg ikke vælger Tinkeren så har jeg dog intet imod den smiley

• #5   16. dec 2012 Only - Tak smiley Var ikke klar over at der var oprættet et liknende emne. Synes det var evigheter siden jeg har set et. Og jeg bor nærmest her inde hvis du spørger min mand smiley Jeg søger bare så.

• #6   16. dec 2012 Altså, det største problem er at det er SÅ svært at få vendt en hest om der hele sit liv bare har skulle styrte afsted til lige pludselig skulle holde sit tempo nede og udføre opgaver, det tager lang tid, og de kræver meget tålmodighed, og jeg fik først succes med min da jeg begyndte på remonte, og ridning efter hans biomekanik og fik trænet de rigtige muskler op.

MEN nu kommer det: Hvis det lykkedes for en at få vendt det om, har man en stærk, udholden hest, med massere af dynamik, der finder sig i alt og kan blive virkelig dygtig!;0)

Jeg har en traver og han er det mest fantastiske væsen, det eneste der er med ham er at han begynder at gå pasgang når han bliver anspændt eller stresset, men igen er det jo bare ham der er super ærlig, den hest ville gå igennem ild og vand for mig, han er 14 og har haft ham siden 2010 og er først i år brudt igennem den der *styrte afsted ting* men nu er han virkelig også bare en drøm, nyder hver dag med den krikke smiley

• #7   16. dec 2012 Karoline - Men din har været brugt til løb ikke?

• #8   16. dec 2012 Men skal jo vælge hest efter hvad man vil og hvad man kan lide... Mange travere kommer rigtig fint efter det med dressur, men faktum er at de aldrig kommer op og gå grand prix, det er dem ikke muligt.... Når det så er sagt er de rigtig finde springheste, jeg har hørt om flere topheste i spring der var halvt travere, må dog indrømme at jeg aldrig har hørt om nogen rene travere der er kommet specielt langt...
    Men som hygge hest til småstævner kan de blive rigtig fine smiley Min gamle hest var halvt traver (Speedy på min profil) og hvis jeg virkelig bare ham igennem kunne man næsten ikke se der var traver i ham når jeg red dressur men så krævede det også virkelig arbejde fra min side, til gengæld sprang han alt jeg satte ham for næsen og var 100% ærlig... Må dog indrømme at han blev skiftet ud med dv da jeg ville mere indenfor dressur og han med stor sansynlighed aldrig ville nå højere end la... Men var virkelig glad for den hest smiley
    Jeg har endnu ikke set en traver hvor man ikke kunne se racen når den bevæger sig (selvfølgelig inde i boksen kan man ikke se det )

• #9   16. dec 2012 Hvis man skal have en hest, man ikke skal ride dressur på, så er traveren da en ganske glimrende hest. Min første hest var en traver smiley Jeg ville dog aldrigvælge sådan en igen, da jeg jo i mange år har haft stor passion for dressur, og her kan traveren altså ikke være med smiley

• #10   16. dec 2012 Tror ikke at ret mange har noget imod travere (eller fjordheste osv) men for mange er det bare ikke den rette hest.. Selv om travere ikke har gået løb så er de avlet til at løbe og trave, mange har derfor svært ved galoppen nogle har også en svær bygning i forhold til samling (der er dog stor forskel)..
    Mange springer højt, men oftest har de problemer med hele baner når vi kommer op i højden..
    Til gengæld er de oftest super tur heste pg tid meget let at omgåes smiley
    Og en del er rigtig smukke smiley

• #11   16. dec 2012 Kristina - Der er faktisk en traver der vandt OL i spring. Dog rigtig mange år tilbage smiley Husker desværre ikke hvad han hed men det var et emne inde på Vi elsker travere for ca et år siden hvor de linket til historien. Men jeg giver dig ret, hvis man tror man skal til OL (som 90% aldrig kommer) så er det ikke Traveren man skal vælge smiley

• #13   16. dec 2012 Team Tindur jo han har:0)

Det kommer jo an på hvilke mål man har med sin ridning, hvis man vil op og ride OL så ville det nok være mere praktisk med en mere solidt bygget hest med en kortere ryg, og som netop er fremavlet til opgaven.
    Men det er bestemt ikke mit mål, og min traverbass giver mig rideglæde, og det er bare fedt :0)

• #14   16. dec 2012 Jeg er kun ked af folks fordomme, fordi de er så generaliserende. De har et billede af en hest der ikke kan galoppere, går med hovedet i sky og japper afsted, samt er overbygget med lang hals og andet der gør dem yderst IKKE egnet til dressur og spring.

Jeg er til dels enig - for sådan er mange travheste. Hvorfor? Jo fordi det er det der fungere i travverdenen.

Men, JEG personligt er ked af at alle travheste ses på den måde, for tag et kig på min, og se en travhest der hellere galoppere end traver, springer med stort overskud og teknik og er en smule ''finere/lettere'' i bygningen, hvis hun skulle bruges til spring eller dressur.
    Men selvom folk ser billeder, video mm. af hende, vil de simpelthen ikke tro (eller acceptere ...) at nogle travheste faktisk ikke egner sig bedst til trav, men måske egner sig bedre på en dressur/springbane.

Jeg vil aldrig påstå at min hest er bedre end divs. DV'er osv, for hun har været trænet til travløb siden hun var 2, og har gået løb i nogle år. Derud over, har jeg bare ikke haft interesse i at ride hende helt op, da stævner intet siger mig smiley

Nu kan i så lige få et billede af min travhoppe også smiley

profilbillede
  • #15   16. dec 2012 Og et til ;o)

profilbillede
  • #16   16. dec 2012 (link fjernet) Min traver til CNC80 - ingen stop ingen fejl fra hestens side;0)

• #18   16. dec 2012 Julie V Mange tak! :0))

• #19   16. dec 2012 Efter min mening er og bliver en travhest noget som skal bruges til det den er avlet til;) sådan er vi alle jo forskellige. Hvorfor skulle travheste bruges til andet? Vores varmblodsheste kan jo heller ikke bruges til travløb. ??
    Har endnu aldrig mødt en travhest som ikke var hindret på et eller andet plan. Men når de er sagt skal det jo ikke hindre nogle i at have travheste, som ridehest.

• #20   16. dec 2012 Jeg vil aldrig eje en traver. Det er også en hest, ligesom fjordhesten, der slet ikke tiltaler mig og kan være med i det jeg gerne vil. Jeg er dressurrytter og vil have en hest med det rette potentiale og gang og det har traveren ikke. Så er det godt at vi alle er forskellige og foretrækker forskellige heste..

Jeg vil heller ikke eje en haflinger eller en tinker/IC. Jeg bryder mig ikke om haflingerens udseende overhovedet og tinker/IC er bare slet ikke en hest for mig, selvom jeg sagtens kan synes de er smukke.

• #21   16. dec 2012 (link fjernet)

(link fjernet)

Her er min Bøllehest efter remonte træning i nu ca. 4 måneder ;0)

• #22   16. dec 2012 Jeg elsker Travere ! smiley De er så smukke og kan forvekles med en araber i mine øjne af og til smiley Og de har bare det bedste sind overhovedet og mange travere elsker at galopere afsted på stubmarkerne ! Og de er super dygtige til at springe ! smiley Men jeg vil nok give nogen ret i at det ikke er en hest man skal ride dressurstævner på , men springstævner, distanceløb, millitary osv. er intet problem for dem ! Jeg vil rigtig gerne ride en traver igen , jeg savner det squ min første rigtige part var nemlig en traver og hun var fantastisk! smiley Jeg har intet imod nogen som helst hesterace overhovedet, de er ligesom os mennesker ikke gode til alt og ikke ens i sindet overhovedet.

• #23   16. dec 2012 det er fordi der er så mange mennesker der ikke forstå særlig meget om heste.
    Alt handler om træning og det er ligemeget hvilken race.
    Hvis du kommer til tyskland og vil ride en dressur på en frieser kigger tyskerne og griner af dig fordi "denne race er aaaaalt for tung for at kunne bruges til dressur" og sådan er det her i dk med traver.

En travhest der fra starten af bliver trænet som en alm. dressur hest kan sagtens blive lige så god som en der er fremavlet til det.

Jeg ved allerede nu at jeg få mindst 10 mennesker på nakken her ind fra fordi de mener at en traver ALDRIG kan blive så god som en dressur hest. Men det synes jeg bare er lætterlig ja der er ikke mange traver her i danmark der er gode til dressur men det er ikke pga racen det er pga ejern der ikke ved hvordan de skal træne dem... hvis du kommer til tyskland er der lige pludselig mange traver der bliver brugt til både dressur og spring kender flere der ned fra som har vundet M dressur med sine travheste

• #24   16. dec 2012 Team tindur: Ikke for at være "party poober" men den hest der vandt OL guld (kan ikke lige huske navnet) som var halv traver, var halv Orlov traver, som slet ikke kan sammenlignes med de travere vi kender i Danmark..

• #25   16. dec 2012 Lulu og fordi de er travheste skal de dø hvis de ikke duer til travløb?
    og bare lige så i ved det så er der altså også dv med ind i travheste.

• #27   16. dec 2012 Jasmin p
    Giver dig helt 100% ret

• #28   17. dec 2012 Anne Julie F Delvist enig.. nogle travere er virkelig smadret når de er stemplet færdige på banen, nogle gange er det mest humane at gøre en ende på det, selv om det er grove løjer:-/

• #29   17. dec 2012 Smag og behag. Jeg sagde vel ikke noget om at de skulle aflives hvis de ikke kunne gå løb? Men ærligt talt lider de fleste travheste en trist skæbne. Netop fordi de bliver set som lavpris rideheste og bliver derfor oftes kastet rundt fra hjem til hjem. Dette er ikke noget angreb mod de folk som har en travhest og er glade for dem. Det skal de have lov til.
    Selvfølgelig er der også varmblodsheste der ikke har det godt.

• #30   17. dec 2012 Altså jeg vil sige de 'nye' traver er meget pænere end de gamle tynd halsende spinkle nogen..
    Traver har aldrig sagt mig noget, men derfor respektere jeg da selvfølgelig andres mening :o)

• #31   17. dec 2012 Har intet imod trav heste smiley Skønne heste.

DOG, den "travhest" der var med til OL var halv fransk travhest, ikke ren travhest, den var 156 cm høj, kan dog ikke huske navnet længere..

• #32   17. dec 2012 Jasmin: Hvad mener du med at der er DV med ind i travhestes ? Skal det forståes som at du mener der bruges DV heste til avl af travere ?

• #33   17. dec 2012 CoDok

Kunne hvis ikke være sagt bedre smiley

• #34   17. dec 2012 http://www.youtube.com/watch?v=bJ5G49bYMT0

Her er den smiley

Han var 158 cm høj og stamtavlen: http://www.allbreedpedigree.com/jappeloup

• #36   17. dec 2012 Det var det den hed Jappeloup de luze, den var 155 cm og halv fuldblods og halv orlov traver..

• #37   17. dec 2012 Travere ER bare bedre, og sådan er det smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #38   17. dec 2012 Hvis jer der har travheste, syntes det er sådan en fantastisk type hest, hvorfor har i så, så travlt med at få jeres traver til at ligne en almindelig dv'er, og priotere at folk har sagt at det ligner en dv'er?? Bør en travhest ikke ligbe en travhest??

Travheste er nogle smukke dyr på en væddeløbsbane, men på en dressur/spring/militæry bane er de virkelig ikke særligt kønne smiley

Men nogle ting passer bare bedre sammen end andre ting.

Personligt syntes jeg ikke videre om travheste, men min interesse, ligger også ovre i en hel anden type hest..

Men det ændre jo ikke på det faktum at en travhest kan være en lige så sød hest som en dv.. Du kan uanset race/type/str. Skabe det samme bånd..

Og uanset hvad, en travhest er skabt til at løbe stærkt, og en dv'er er skabt til at springe/dressur, og vil man ride høj dressur, jamen så løber man bare ikke en travhest- for sandheden er jo enkel- en travhest er ikke bygget til høj dressur og samlede øvelser smiley men det gør den ikke til en dårligere hest, det stærke sider er i stedet noget andet smiley

• #39   17. dec 2012 FOR SILVAN!
    En hver hest kan hvad man vil, hvis man tror på det, arbejder med det mm.
    Andre racer har bare så lette ved det, frem for andre heste.
    Jeg købte min traver, da jeg kunne lide dens sind, som skrevet før ''første gangs hest''. Men da jeg fik præmier med hjem, week efter week, ja så begyndte jeg sgu at brænde for det, og vidste vi kunne sammen! self skal vi ikke ride lands mm, men distriktplan var det jeg håbede ville ske. Med held, respekt, tro, mod, ja så endte vi på c-plan med fejlfrie rostter med hjem, til ALLER FØRSTE C-stævne! lå ellers i top, selvom det var en U.klasse ;O))
    - Jeg har første pladser i spring + dressur, fået 7-taller for hans galop, har en landstræner der siger han kan ride LA dressur uden problemer (men mig der tvivler pga. racen, MEN han får 7-taller i galopppen, også til military!) Ja så brænder man mere og mere for dette. Han er 153 cm, har løssprunget 1.60 cm, med mig som rytter sin egen højde, 1.30 cm baner til træning, LB- 110 cm til stævner med placeringer (nul runder), fået placeringer til jagt mm.! Så man kan hvad man vil, bare med meget træning, tillid så kan enhver!

profilbillede
  • #40   17. dec 2012 && jeg ved skam godt, at jeg ikke vil forsætte højere med den i springning, for jeg tænker langt, at jeg ikke vil ødelægge hans glæde, at han er lille og igen pga. racen. Men jeg kan som sagt godt starte Military, og alt det dressur jeg vil, for der skal dommerne skam nok fortælle hvad der skal gøres bedre og min landstræner.
    Men jeg har nu også købt en springhest, som vil hjælpe mig videre fra LB spring :O))

• #41   17. dec 2012 Signe man gør det ikke mere men man har gjort det tidligere og hvis du går langt tilbage i danske travhestes stamtavle finder du nogen dv hopper

hvis man stadig gjorde det ville da slet ikke være så meget debat om travheste vs. dv de fleste ved det heller ikke prøver lige og finde opslaget igen men ved ikke om jeg kan finde den smiley

• #42   17. dec 2012 Travere er skønne heste! Min har gået 2 løb og klarer det ligeså godt i dressuren som i spring. ( hun springer pt. 80 i bane) hun er utrolig lærenem og samarbejdsvillig! De fleste travere man ser i dag, som ikke "arbejder" på en trav bane, er faktisk smukke og meget fine i det, jeg har også prøvet et par gange min bliver forvekslet med en DV. Det er så allerede bevis nok på at travere kan være meget fine i det. Min ser hellere at galoppere end at trave, meget hellere. Hun har god teknik i spring og har et super godt hovede. En traver er mindst lige så god som en dv. Bum. smiley

profilbillede
  • #43   17. dec 2012 sjovt, jeg diskuterede med min rideveninde i går omkring det.. hun siger at travere absolut ikke kan gå dressur på grund af deres trav! men min hest (en traver) har ikke engang set synet af et seletøj! og jeg har set massere travere der super til både spring og dressur?! bliver også meget træt af at folk hele tiden kommentere på racen. Intet er umuligt!
    Forresten lækker hest! smiley

• #44   17. dec 2012 Nå skal en ikke sidde og kaste sten i glasshus. Vi har vel alle nogle fordommer ovenfor en eller anden race, og jeg skal være den første til at indrømme det!!

Jeg er ikke meget for DV´er da jeg synes de er " dumme". Dem jeg kender er varme i hovedet, farer op over intet og er sværere at vænne til vanlige ting som trafikk, trailer ect. Min mening og erfaring!! Det er selvfølgelig rigtig mangen gode dv der ikke passer min beskrivelse, men vil ikke gå ud og købe en DV.

Så jeg har skaffet min nogle P.R.E, det er også en varm race, men de er fandes intelligente og lærer lynhurtigt.

Men traveren har et fortrind da de også er avlet til at være "pleasere", og vil gøre næsten alt for sin ejer og dem der er trænet fra baby af er også vandt til at komme med i By´n smiley

Men nej jeg vil ikke stå og påstå mine heste er gode dressur heste.
    De er geniale førstegangs heste og en "fattigmannens" ridehest.

Og jeg mener også at rigtig mangen af dem er bedre tjent som pølse end at være kastebolde. Det er bare tragisk.

Julie V, En af de heste der rider nogle af de højeste klasse i Distance i DK er traver.

• #45   17. dec 2012 Jeg forstår heller ikke hvorfor de her debatter altid kommer frem, og det er altid ejer af en travhest.. Kan man ikke bare være stolt og glad for den hest man nu har.. Hvis man tror den kan få fin dressur og springe, på ligefod med de racer der er avlet til det. Jamen så tro på det.. smiley

Nu har jeg selv part i en travhest, og har redet ham små 3 måneder.. Da jeg startede med at ride ham, kunne han ikke engang gå på hovslaget i ridehuset.. Men ja.. Nu går det så godt, at vi er kommet til at jeg kan korte tøjlerne op, og få et godt sug på tøjlen og ligger næsten stabil i skridt og trav. Han kan også lave lidt sidebevægelser.. smiley og ja han gør fine fremskridt, og vil rigtig gerne lære og kan lide at arbejde.. Men selvom han gør det så fint.. Så bliver han aldrig "en rigtig dressurhest" Han får problemer med at lære at galopere rigtigt og ikke lave en 4 taktet galop, som er meget typisk for en travhest.. Og ja selvfølgelig kan en travhest galopere.. Det kan alle heste.. Men ikke alle heste galopere korrekt, og her får Traveren problemer.. Men hvis man ikke har tænkt sig at bruge sin travhest til andet end hygge.. Jamen så være glad for den da.. Men har man tænkt sig at starte stævner osv, jamen det er bare svært for Traveren..

Selvom min part gør det rigtig godt, og er glad for at ride ham.. Så ville jeg stadig ikke købe mig en traver.. Jeg er dressur rytter, og vil gerne udvikle mig "ordenligt" på en race der er avlet til dressuren.. Men man kan jo vende den rundt og sige, at det er godt vi er så forskellige og har forskellige behov.. Det er der jo ikke noget galt i.. smiley

• #46   17. dec 2012 For mig er racen sgi ligemeget (-; Det er personligheden inden i hesten der tæller, ikke det ydre. Så må den gerne være en blanding af 100 hesteracer og være grim, så længe det der er indeni hesten der fanger mig, og ikke racen (-;
    Ligesom i vores verden, så er det ikke udseendet ved mennesker der tæller, men det der er indeni, hvilket mange desværre glemmer s-:

Og ja, jeg ejer en traver. Nej, jeg synes ikke han egner sig til konkurrencer, dressur eller spring. Og nej, jeg vil ikke udsætte ham for stævner. Og ja, det er det indre der tæller i ham. Og nej, jeg tænker ikke på ham som en stakkels traver. (-;

• #47   17. dec 2012 De debatter her ligner forsøg på at gøre alle enige. Det kan man ikke ergo lad være med at lav disse debatter smiley

• #48   17. dec 2012 Fordi man her en dver der er avle til dressur er det ikke sikker den er god til den lige som det ikke er sikker at traveren kan løbe løb men ja en dressur hest skulle være bedre til det den er avle til ville også se noget dumt ud hvis en dressur hest skulle løbe trav løb her selv to dver og to traver og her er det traver der er noget mere sød og ha med at gøre end mine dver

• #49   17. dec 2012 Jeg er sku stolt og rigtig glad for at eje en så dejlig hest og har intet imod at fortælle hele verden at han er en traver. Men jeg har bare undret mig over hvorfor det er en "hatet" race her i DK. Og jeg har ikke behov for at sammenligne min med en DV men synes det er sjovt når folk ikke ser forskæll da nogle har det så travlt med at se ned på racen. Og jeg har ingen ambitioner om at ride dressur på højt plan så hvorfor skulle jeg ud at købe en dressurhest til emn formue da alt jeg ønsker er at ride jagt. Og til Jer der synes det er irriterende at få et sådan et emne op af os trav ejere så lad dog for hæl.... hver med ar svare. Jeg spørger for at blive klogere på den nedværdigende påtale jeg hele tiden hører at traveren har, og hvad den skyldes. Og som jeg kunne se har ikke dette emnet været oppe her inde siden 2010....

• #50   17. dec 2012 Jeg har INTET imod travere, og har trænet dem gennem mange år til det de nu er bedst til, nemlig at løbe i trav...! når det kommer til ridning, ville jeg aldrig købe en traver for den er bedst til at løve travløb... og ikke gå som ridehest... ja nogle falder "uheldigt" ud og kommer længere som rideheste end som vøddeløbere... men det er undtagelsen for reglen...
    deres kropsbygning er jo helt forkert sammensat/fremavlet hvis det er med ridning for øje der er lange og "flade" for at give mere plads til bentøjet under løb, hvor en fremavlet ridehest er kortere og mere "højtstillet"... ja ved ikke hvad jeg kan bruge til at besrkive, men jeg tror i forstår... en traver kan være god til spring da dens bygning er fremavlet for at få mest muligt fremdrift fra bagparten, og derfor har en mindre fordel når det kommer til afsæt i spring... det er stik mod fremavl og almen natur at "tvinge" en traver i holdning, da dens krop ikke er bygget til at gå samlet men tværtimod...

jeg synes det er en fatastisk hest, og en virkelig facinerende udfordring at arbejde med en traver, for jeg ser det lidt som en kunst nøjagtig som dressurryttere eller springryttere for den sags skyld at få hesten til at yde det maximale i netop den diciplin den er oppe i...! folk tænker ofte også at en galopper jo bare skal rende derudaf... men også her glemmer man at se på hele hestens anatomi... fx ved mange ikke at de skifter galop mellem sving og langsider og nogle kun kan rende "aarhusvejen" mens andre kun kan rende den anden vej rundt... samme med en traver... nøjagtig som en dressurhest ofte har en "stærk og en svag" volte...

men det gør jo ikke nogle af dem til "dårlige heste" hvis man bare lade dem gøre hvad de er bedst til frem for at byde dem noget der er så unaturligt som at tvinge en ridehest til at rende travløb eller en traver til at gå dressur... dette indlæg er ikke for at I skal overfalde mig, men synes man skal se længere end til racen, og kigge mere på anatomi, og ud fra det byde hesten det der falder den mest naturligt...

• #51   17. dec 2012
    Fordi de ikke kan takte rent i galop - ja, generaliserende men jeg har kun mødt en der kunne det og jeg som gerne vil ride dressur kan ikke bruge en hest der 4 takter i galoppen til noget.

Sikkert en skide sød hest men den opfylder ikke de ting jeg skal bruge i min hest :o). Svære er det ikke. Med hvilken som helst anden race er det for mig et spørgsmål om vilje, for at blive noget i dressur men ved traveren der har så dårlige forudsætninger for at takte rent i galoppen så duer det ikke her.

• #52   17. dec 2012 Jeg kan lide alle heste. Og derved alle racer. Jeg har selv redet mange travere. Elsker dem og deres personlighed. De kan godt springe og gå dressur. Men kommer nok aldrig med i OL. Og til jer der er knap så glad for travere. Kan jeg fortælle der er travblod i mange af jeres DV heste;-)

• #53   17. dec 2012 og en travhest der går jagt er da klart at foretrække frem for at den skal gå dressur... jeg synes faktisk at det er lidt synd for dyret når folk vil have dem i holdning... heldigvis er der mange mennesker derude der giver sig tid til at arbejde dem længere ned, uden tvang, men ser desværre alt for ofte at de lige for chambon eller glidetøjle på for at holde hovedet på plads, ofte med det resultat at de trækker halsen LANGT frem for at få luft, eller at de går og hvæser mens de går i holdning, for så lige at slå op med hovedet et par gange for at få luft... men hvis traveren for tilpas frihed fortil kan den jo bruges til rigtig mange ting...

Jeg har en shetty til ridekørehest til min søn og jeg og en DV til ridehest til min datter...
    og skulle jeg få fingre i en traver skulle det udelukkende være med vognkørsel for øje

• #54   17. dec 2012 Altså nu ejer jeg selv en fantastisk travhest. Han har gået la-mb og vundet en del samt vundet schakenborg jagten 2008 og været startet i mange andre jagter smiley dressur hest bliver han dog aldrig smiley han har nemlig en forkert tandsætning som gør det svært for ham at bøje nakken med bid. Og desværre er bid en regel for at starte dressur. Han kan ellers øvelser til la i dressur:-) kig gerne forbi hans profil og vores mange videoer hvis i vil se en travhest der ikke ligner alle andre smiley

• #55   17. dec 2012 Og hvis i ikke tror at en travhest kan rakte rent i galop er der flere videoer på min profil der modbeviser dette!!!!

• #56   17. dec 2012
    Jeg har mødt en travhest der kunne, det er meget lidt ud af alle de travheste der er. Din er også 4 taktet i videoen, få skridt ren og med tendens til 4 takt især i hjørner.

Muligt at nogle kan, fåtallet af dem - derfor generalisere jeg også og siger at jeg kun har set en der kan det og det duer ikke her :o)

• #57   17. dec 2012 Krikken min den rentakter. Og det er hvad beridere har sagt samt min dyrlæge også kan jeg se det selv smiley

• #58   17. dec 2012 Er SÅ træt af kommentar som

"En traver skal bruges hvad den er avlet til - travløb og ikke andet"

Flere af de heste vi rider rundt på er faktisk køreheste (shire, tinker, frieser, fjordheste osv) , betyder det de ikke kan/må rides og ikke er egnet til det ???
    Sikker dog en latterlig udtalelse !!!

Men ja, tråden er lidt overflødig, da der altid vil være snoppede og ignorante mennsker som ikke kan se længere en deres egen næse tip.

Selv har mine heste været opstaldet i en travstald en overgang og det har givet mig et helt andet syn på denne dejlige race.
    Hold op der var en del smukke heste som jeg blev helt forelsket i. Selv min datter, som rider dressur, blev vild med nogle af dem. ^.^

Desuden var jeg ude og se mit første travløb, og jeg fik gåsehud da jeg så de elegante men kraftfuld heste drøne af sted i trav... Wow, det ser flot ud.
    Mens de bliver præsenteret inden løb var der nogle som nærmest dansede i en flot svævende trav....med mere gang end nogle "dressurheste".
    Sætter det i "" da jo de færreste virkelig bliver til dygtige dressurheste selvom de er avlet til det. ;p

Lille tanke... Red man nu alle Travheste lige fra starten i dressur ... Så tror jeg faktsik der ville være flere gode dressurheste imellem.
    For jeg har (i den stald jeg stod) set en del traver plager inden de blev tilkørt, og de havde en taktfast galop og en utrolig flot "dressurtrav" når de viste sig frem på folden. Jeg var ret så positiv overrasket !

• #59   17. dec 2012 En travhest bør ligne en travhest - på travbanen! Som ridehest skal den ligne en ridehest, med korrekt ansat muskler i både hals og ryg...
    Har ikke gide læse hele tråden, faldt bare over et indlæg, hvor der spørges om hvorfor travejere har travlt med at få deres heste til at ligne DV'er.
    Og dertil et meget enkelt svar - for hestens skyld;)
    Ove så sådan ud da jeg købte ham:

profilbillede
  • #60   17. dec 2012
    Det er ikke svære end at pause videoen og se hvor benene lander hende, så kan man se takten :o) Og der er 4 takt på den.

• #61   17. dec 2012 Og sådan et år senere:

profilbillede
  • #62   17. dec 2012 Altså den diskussion kan vi tage for evigt. Men jeg mener han rentakter og det er hvad jeg ser på video og billeder..

• #63   17. dec 2012 Oventus Hvor er det bare SMUKT! giver dig 100% ret! SUPER flot!

Min traver http://www.youtube.com/watch?v=nT03-jHPWic

• #64   17. dec 2012 Jaja så siger vi det..

• #65   17. dec 2012 Puha...der er mange dressurheste som ikke takter rent... Men ja, hvad de ikke kan skal en traver kunne. Oo

Men det er som med så meget andet, dem man vil finde fejl ved kan man finde fejl ved.
    Ingen påstod at en travhest er egnet til at vinde OL, det er en Shirle, Frieser, Araber, Fjordhest osv heller ikke, men derfor nedgør man dem langt fra på samme måde.

profilbillede
  • #66   17. dec 2012
    Så vidt jeg kan se har hesten 3 hove i jorden og derfor er den ren taktet?

Men jo, dressur heste kan også takte forkert men der handler det om dårlig ridning i lang de fleste tilfælde ikke at de er avlet til trav.

• #67   17. dec 2012
    Udover det; der er ikke mange der ikke takter rent, det er få tallet og som sagt dårlig ridning. Det trækker godt og grundigt ned at 4 takte så det er ikke noget en dressurrytter gerne vil have og derfor noget man hurtigt vil af med.

• #68   17. dec 2012 Nordhyset : din hests gallop er 4 taktet - ville gerne vide hvilken berider der siger det modsatte???

• #69   17. dec 2012 Claus Nielsen samt em der hedder karen kan ikke huske hendes efternavn. smiley

• #70   17. dec 2012 Hvis den 4 takter burde den enten have alle fire hove i jorden på samme tid eller to og to og det har han ikke

• #71   17. dec 2012 Hold da op mange vælger hest med hjernen jeg valgte med hjertet og fik ham jeg har nu, og vi. Tilpasser så ridningen efter hesten. Jeg har ingen kæmpe ambisitioner, men helt ærlig, langt. Ðe fleste herinde der skriver de vil have en hest der. Kan det og det, når aldrig vderop. Så hvorfor ikke bare være realister, nu min dreng så desværre hyber mobil og har. En grim fortid, ellers havde han da kunne det meste hvis jeg havde haft tiden og passionen for at ride ham op. Han kan sagtens gå ren skridt trav galop og ren tølt. Vi sjældent enige om hvornår vi gør hvad, men igen det vigtigste er da man er glad når man skal ud til hesten og hjem fra hesten smiley kan den give dig det, er det da lige meget hvordan den ser ud eller bevæger sig.
    Min har en lille fejl, han er ikke så klog, trav heste har jo ikke behov for hjerne. Så han skal nogle gange have tingene gentaget meget. Men igen ingen heste er ens, og til gengæld er han super smuk. Og vælter sig i charme.

Jeg siger vælg hesten med hjertet så kan det ikke gå helt galt. (Obs dog uden at fornuften og tegnebogen er alt for langt væk hehe)

• #72   17. dec 2012 3 ben i jorden, dvs rentakt

profilbillede
  • #73   17. dec 2012
    Det er et billed :o). Jeg kiggede på video da det at bedømme om en hest er 3 eller 4 taktet kræver en video, det duer ikke at tage et billed og bedømme ting ud fra.
    Ligesom det ikke duer at bedømme ridningen af en hest ud fra 1 billed - der behøves man en serie på 20 billeder fx. eller en video.

• #74   17. dec 2012 Det har den i springvideoen nogen gange fordi den er ivrig men ikke der hvor jeg rider den bidløst.

• #75   17. dec 2012 Jeg rider selv en travhest... Jeg har ikke noget imod at folk ikke kan lide travere.. Deres mening. Jeg har ikke selv oplevet at blive svinet til fordi at jeg rider på en traver, jo.. Folk kan være en smule skeptiske når jeg nævner at vi vil starte til stævner næste år.. Jaja.. Folk og deres foredomme, op et hvis sted med dem. En travhest er en hest, som hvilken som helst anden hest.. Godt nok skal der mere arbejde til før man kan kalde en travhest for en såkaldt "ridehest".

Billed fra første gang jeg sad på ham - (link fjernet)

Her i sommers - (link fjernet)

Lige et stemningsbilled til sidst - (link fjernet)

• #76   17. dec 2012 Der er flere billeder på dens profil i galop. Jeg mener den rentakter fordi det gør den. Den kommer hen i 4 takt når den bliver ivrig ellers rentakter den

• #77   17. dec 2012
    Jeg ved godt at jeg er en numse når jeg piller stills ud fra en video, men det er for at understøtte pointen;
    http://i46.tinypic.com/2afiudw.png

Og ivrig ser den ikke ud på den video :o)

• #78   17. dec 2012 Tak. Siger heller ikke den er fejlfri men så godt som ud over når den bliver ivrig:-)

• #79   17. dec 2012 Krikken nu det svært at se men nemt at mærke:-)

• #80   17. dec 2012 Ja okay det gav lidt mere klarhed med billederne. Men han rentakter stadig flere steder også. I får ret..

• #81   17. dec 2012 Hvis en hest i galop på et galop billede kun har to ben i jorden takter den ikke rent, noget et billede viser yderst tydelig.

Men pyt. Om hendes traver takter rent eller ej, så ville dem som ikke kan lide traver altid se ned på den.

Synes man bare skal ignorere den slags mennesker. smiley
    Lad ingen ødelægge den glæde og stolthed du føler ved din skønne HEST. smiley

• #83   17. dec 2012 Tak Og ingen kan ødelægge det jeg har for min hest. Jeg prøvede bare at vise dem at det er muligt at de rentakter:-)

• #84   17. dec 2012
    Ja, den rentakter i momenter - det var bare for at understrege min pointe med hvad jeg skrev til at starte med og for at understege at det er sjældent jeg møder nogle der rentakter hele tiden og fra starten og det duer for mig ikke i en dressur hest ;o).

Selvom jeg godt ved jeg kommer til at fremstå som en stædig sur dame smiley

• #85   17. dec 2012 Ps
    Jeg henviste nu til det billede jeg havde lagt ind, hvor hesten kun har begge bagben i jorden. smiley

• #86   17. dec 2012 Det sjovt, men rentakter (oftest) også når hun galopperer på fold eller er fri, men lige så snart tumpen her sætter sig op ødelægger jeg det hele x) jeg kan simpelthen ikke finde ud af at give hende plads og støtte til en rentaktet galop med rytter - men det er jo så bare min fejl, ikke hestens smiley

• #87   17. dec 2012 jeg har selv haft traver som ridehest og han kunne godt gå dressur. en super dejlig dreng. og kan se der er rigtig mange der skriver længer oppe at en traver nok ikke kommer til OL nej men hvormange dv når så langt.
    det kunne være int hvis en af de helt store dressurrytter fik en helt rå trave ind også se hvor længt den kunne nå.
    for jeg ved, om jeg så fik en super god dv ville jeg sku ikke nå OL. for det er jeg ikke selv god nok til.
    tror det er der for at man ikke ser traver i de helt høje klasser. for der der er dygtig nok til at nå de klasser vælger traver fra fordi det er en traver.

• #88   17. dec 2012 Hihi...så vil jeg nu blotte mig som total idiot...
    Jeg kan ikke se en forskel på takten ved de billeder krikken har taget fra videoen og så et billede af totilas i samme galop moment...

Nogle som kan forklare hvorfor det er en fejltakt ved TS's hest ?

Her totilas

profilbillede
  • #89   17. dec 2012 Og her TS's hest

profilbillede
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #90   17. dec 2012 Rikke h: en traver vil aldrig nå op og ride s dressur, ligemeget hvem der uddannede den..

Der er så mange faktorer der spiller ind for at en hest når s klasser, og traveren har bare ikke gangen og bygningen til det,

• #91   17. dec 2012 Mit emne handlet ikke om at traveren skulle være dressurhest og nå OL. Eller likne en DV. Det handlet bare om at få vide hvorfor racen er "hadet". De er i mine øjne nogle smukke flotte heste med et godt hovede som sagtens kan være nogle fantastiske rideheste. Nogle af de er fantastiske til spring (Se LB smiley samt flere) og de er supre som jagt heste og det er der jeg vil henne med min. Og hvem har sagt at det er dressur ryttere der skal sætte standaren for heste??? Hvorhen er alle spring/military/jagt og skovtursryttere? De har da mindst ligeså meget at sige som de tomhønsede hjerner der rider inde på en bane og viser sig frem smiley (Og dette får jeg nok høre smiley )

• #93   17. dec 2012 DD: Jeps - nogen skal jo være det smiley

• #94   17. dec 2012
    Er det ikke en øgning du har taget billedet i? :o)

• #95   17. dec 2012 Og igen. Hvor sundt er der for hestens anatomi at blive tvunget i holdning? Spørger du hesten så vil den heller kunne strække nakken og gå normalt og ikke behøve at spænde som en bue.

• #96   17. dec 2012 Astrid
    Man skal aldrig sige aldrig. Synes Rikke har fat i noget. Men vi finder nok aldrig ud af det, da toprytterne ikke ville gå med til et sådan eksperiment hvis ikke de havde de samme økonomiske fordele ud af det uanset succes.
    Det tager mange år at uddanne en hest, og man har kun begrænset tid om dagen, som man jo ikke vil bruge på "sjov".
    Men ja, hvis alle eksisterende toprytter skulle finde sig en traver de skulle uddanne, ville det da være meget interessant at se hvad de kunne forme den til. smiley
    Dog tror jeg ikke en traver kunne nå en gennemavlet dressurhest...og det er vel heller ikke noget at "skamme" sig over. smiley

• #97   17. dec 2012
    Jeg tror godt en traver kan gå en GP - det tror jeg på alle hesteracer kan ( de der ikke syntes banen er voldsomt kedelig ) men mange racer kommer til kort når det kommer til fx. gang eller samling.

Inde på youtube er der fjordheste, haflingere, clydesdale osv. i grand prix øvelser og programmer samt der er et klip med en standardbred ( amerikansk traver ) i nogle mere samlede øvelser men den 4 takter så også voldsomt.

• #98   17. dec 2012 Det ville faktisk have blevet et godt reallity show. Og god reklame (måske) for toprytterne. Hvem var dygtige nok til at kunne formå at få en traver til at blive en rigtig god dressur hest smiley Er der nogen der kender nogen nøgle personer i tv verdenen? Jeg der ikke ser ret meget fjernsyn ville ivertfald sidde som klistret til fjernsynet smiley

• #99   17. dec 2012 det er jeg så ikke helt enig i . har arbejdet med traver i 5 år. vi havde en hingst der havde både krop og meget stor gang. han var en drøm at side på han var 167 i stang. er 100 på at der ingen vil sige at han var traver han blev kun ridetrænet og hans galop var stor og rumlig,men stille og rolig kunne gå ved siden af ham og kunne sagtens føgle med ham.
    men ja der er nok 1 ud af 10000 der når så langt men sådan er oddens nok også for andre racer selv og de så er avlet til derssur.

• #100   17. dec 2012 Ej krikken, nu må du altså stoppe. XD

Det billede har jeg selv taget ud fra en video i galop. smiley

Tindur
    Du har fuldstændig ret, hvorfor skal det være dressurrytteren som sætter standraten ?
    De fremfører sig mere end rytter fra fx spring, distance osv. smiley

• #101   17. dec 2012 Tindur
    Lidt som i vild med dans. XD
    Kommer bare til at tage flere år ... Det bliver til en slags ringens herre hvor der kommer et nyt afsnit 1x om året de næste 10 år. smiley

• #102   17. dec 2012 Stoppe med hvad - hvad referere du til - kan du ikke citere, jeg bliver ret forvirret :o).

Er det kommentaren om hesten går i en øgning? Det er vel ikke dumt at spørge om, eftersom det er skråt igennem hesten er på vej og det oftest er der en galop øgning ligger.

• #103   17. dec 2012 Jeg synes så det er sjovt, som "I" travfolk altid mener det er en snobbet tilgang, man har til travhestene, og at man ser ned på racen.. Det er jo slet ikke det, det handler om.. Det handler om, hvad man ønsker sig i en ridehest, og om hesten/racen kan give en det.. De flestes behov er ikke en travhest, = den galopere ikke rentaktet. Det betyder jo ikke, at man hader racen og nedgøre den. Men den opfylder bare ikke ens ønske.. Og så synes jeg det er urimligt at travheste ejer, så nedgøre "os" andre på den front.. I er jo ikke bedre end dem som så nedgøre jeres race, som meget få rent faktisk gør.

Den video man ser længere oppe. Den galopere faktisk heller ikke hel rent, hvis man kigger ordenligt efter.. Og netop sådan en hest, som starter de stævner burde jo i princippet galopere ren taktet, og ikke have en 4 taktet galop..

• #104   17. dec 2012 Jeg nedgør da ikke andre heste racer. Hvor fik du den fra?

• #105   17. dec 2012 Nej i skriver jo stort set allesammen, at man er snobbet og alt muligt andet, fordi man ikke lige ønsker sig en travhest.. Det er jo ikke at nedgøre racen.. Men bare et ønske om en anden type hest, som passer til en.. Nogen af jer skriver også at i ikke gider feks varmblodshestene, fordi de er for varme, hidsige osv.. Det er jo i princippet det samme, som man skriver her, at man ikke ønsker travhesten til dressur fordi, at galoppen ikke er god nok på hesten.. smiley

• #106   17. dec 2012 Ja det kræver satme træning hjemme og tage udefra til gode undervisere.
    Det eneste tidspunkt hvor jeg rigtigt har tænkt på video, at mins galop går fremad, det er denne video, hvor dommeren gav 7 i galop- gangart og skrev en god beskrivelse til den. http://www.hestegalleri.dk/video/staevner_og_loeb/294288-lb_min_traver_til_65_91__ink__galop

• #107   17. dec 2012 Nej JEG skriver at man er snobbet hvis man nedgør Traveren/anden race fordi den ikke er til Jer. Jeg har da mange racer der ikke er li mig men jeg taler da ikke ned om den race alikevel.

• #108   17. dec 2012
    Folk nedgør vel ikke en hest af at konstatere at det ikke er en hest for dem, den indeholder ikke det de har behov for?

• #109   17. dec 2012 Ikke hvis man bare siger at det er ikke min type hest men den er da flot. (eller noget i den dur) Men når folk kommer med kommentarer om at man ikke er vel bevaret når man køber en traver/det er jo en traver/jeg forstår ikke at du gider at bruge så meget tid på at træne din hest, det er jo bare er en traver etc. Det er at nedgøre traveren!!

• #110   17. dec 2012
    Det er vel ikke at nedgøre, det er vel bare at have en anden mening om hvad man vil bruge sin tid på. Det er ikke så pænt sagt nej, men det er bare noget folk har forskellige holdninger til.

At være nedladende eller at nedgøre er for mig " føj hvor er din hest grim, i kan sku ikke en skid, det er da noget møg ridning "

Men at sige hesten er grim, er heller ikke at nedgøre det er jo en smagssag - selvom det heller ikke er så pænt og høfligt og sige.

Og her i tråden ser jeg ingen nedladende kommentarer?

• #111   17. dec 2012 Jo jeg generaliserer dressur ryttere. Til trods for at jeg ved ikke alle der rider dressur tvinger sin hest i holdning. Det jeg skrev var for at pointere en ting. Jeg regnet faktisk med at der ville være reaktioner sådan at jeg fik forklaret at det var en generalisering. Ikke alle der rider dressur er snobbete. Men mange er!

• #112   17. dec 2012 DD - galoppen er stadig working process, man er slet ikke i tvivl om at han er traver når vi kommer til galop, men vi arbejder på det:)
    Han har stået stille i knap et år grundet skade, så det kommer nok;)

• #113   17. dec 2012 Team Tindur.. Det er da ikke noget snobbet over det.. Der er sikkert også nogle racer, hvor der er ting du ikke bryder dig om, hos dem.. Det er jo ikke at nedgøre eller kritisere traveren eller en anden race for den sags skyld.. Det handler jo om, hvad man har af ønsker til en hest.. Du skriver jo selv, du ikke gider bruge en formue på en dyr hest, når du alligevel bare skal bruge hesten til hygge.. Der vælger du jo også hest udfra, hvad du vil med din ridning.. Og nej jeg forstår godt, at man ikke gider bruge mange penge på en hest, som man kun vil bruge til hygge, og der er traveren jo perfekt at invistere i. Men for andre som ønsker mere end bare hygge, og lære forskellige øvelser i dressuren, som kræver at hesten kan det, og som kan samle sig og som kan galopere ordenligt. Det er bare svært for en travhest. Jeg vil faktisk også sige, at jeg synes det er for meget at forvente af en travhest, at den skal kunne dressur på MA/MB eller højere i dressuren, når den jo ikke er avlet til det. Den er jo avlet og skabt til at gå på en travbane, med fart over feltet.

Det synes jeg bestemt ikke er noget snobbet i at sige, eller nedgøre en travhest.. Jeg tror langt de fleste er enige i, at en travhest har et rigtig godt temperament og de fleste har et roligt sind og fornuftige at arbejde med, der er dog nogle som skiller sig ud, ligesom alle andre racer. Ingen heste er ens. Jeg har da redet to travheste.. Den anden jeg red, var så rigtig svær at arbejde med, og ejeren til den solgte den også, da der var for meget arbejde i den. Men var god som dagen var lang fra jorden af.. Ham jeg rider nu, er en hel anden type end den anden jeg red.. Men han er så også vant til at have rytter på ryggen, da han også har gået monte´ løb. Men han er nem at arbejde med, og selvom han er rolig, så kan han skam også være kvivk og vågen, ligesom mine egne heste.. smiley

Du skriver også, at folk siger der er for meget arbejde i en travhest, og ja det er der. Men det er der jo også i andre racer. Jeg synes at man skal lade de ting gå ind i det ene øre og ud af det andet, og så være glad for den hest man nu engang har, og som man har det godt med.. Det kan da være lige gyldigt hvad andre mener..

Jeg holder feks også af oldenborgeren, og ja der er skam også fordomme omkring dem. De er for tunge til dressuren og for dovne osv. Araberen for vågen og hidsig, det samme med fuldbloden, trakehener, osv.. Jamen der vil altid være folk med forskellige meninger og holdninger. Og sådan vil det jo være.. smiley

• #114   17. dec 2012 Har jeg forstået dette rigtigt TS? Du vil ikke have at dressurrytterne siger noget negativt om travhesten.. Men du må gerne kalde os for tomhjerner fordi vi ikke deler samme mening om racen? smiley

• #115   17. dec 2012 Jeg har faktisk endnu ikke set en video/live ridning af en traver der takter rent i galoppen - heller ikke i emnet her smiley

Og jeg ejer altså selv en travhest, og har intet imod racen overhovedet. Men jeg kender også facts, og facts er at oftest så er en travhest slet ikke bygget til at kunne klare den indundergriben, samling mm. som det kræves for en god, taktfast galop. Det bliver noget ''jappen'' afsted med rytter på i alle de tilfælde jeg har set (og selv oplevet)

• #116   17. dec 2012 Melanie - Det med tomhjerner er som beskrevet ovenfor en generalisering og for at få fokus på det med at sætte standard. Nej I er ikke alle tomhjerner. Men jeg forstår ikke hvorfor man skal nedgøre nogen racer(Ikke KUN traveren) bare fordi den hest ikke er den man selv ville vælge. Det er faktisk heste racisme. Og det er fordi jeg har oplævet nogle grimme kommentarer jeg spørger hvorfor nogen har den holdning. Jeg ser jo ikke ned på dressurheste selv om det ikke er noget jeg ville bruge tid og penge på.

• #117   17. dec 2012 Og hvad så om den ikke takter rent? Det er vel lige meget. En udlænding (som mig selv) taler heller ikke perfekt dansk. Skal man så tale grimt om mig? Jeg siger ikke at min hest kommer til noget som helst da han kun er 2 år og fremtiden vil vise om han kommer til at takte kun 4 taktet eller om en dygtig rytter lærer ham at takte "rent" For hvad er rent? Traverens galopp er 4 taktet og ergo rent for en traver. Det kommer jo an på hvem der definerer hvad rent er?

• #118   17. dec 2012 Hvis den ikke takter rent, egner den sig efter min mening ikke til dressur smiley

Hvis den japper af sted i ukontrolleret fart og uden balance (hvilket man også ofte ser på en bane) vil jeg aldrig turde at springe den smiley

• #119   17. dec 2012 Nej traverens galop er ikke 4 taktet, den er blevet sådan fordi der ikke avles på galoppen, så kvaliteten er virkelig dårlig. Heste bør fra naturens side, takte rent (3 taktet!)

• #120   17. dec 2012 Men hvem har sagt at traveren SKAL bruges til dressur?? Ikke mig. Og hvis det er hestens natur at takte 3 taktet så må jo en traver der aldrig har været brugt til løb være naturlig og takte rent? Jeg bliver bare forundret når nogen kommer med grimme kommentarer om hesten.

• #121   17. dec 2012 Tag lige en slapper - jeg har selv en traver, så jeg kommentere ikke grimt om dem - jeg kommentere facts.

Som jeg skriver er galoppen blevet dårlig, fordi der ikke avles gode egenskaber frem i galoppen, fordi TRAVheste af gode grunde ikke skal bruge galoppen til det, de fremavles til. Så nej, et føl vil nødvendigvis ikke have en 3 taktet ren galop.

Jeg skriver heller ikke at den SKAL bruges til dressur, jeg skriver HVIS den ikke takter rent, egner den sig efter MIN MENING ikke til dressur smiley

• #122   17. dec 2012
    Traver takter ikke ofte rent = det duer ikke i dressur = hesten er ikke attraktiv for folk der vil ride dressur. Det opsummere ligesom hele emnet? At folk vælger traveren fra og ikke syntes om den fordi den ikke indeholder de kvaliteter de gerne vil have.

Selvom den ikke har været brugt til køb kan en traver let være dårlig til galop fordi der er sat så meget fokus i avlen på traven, galoppen bruges ikke på samme måde.
    En traver er møg go' til at løbe ret stærkt i trav, den har en sumplim trav til det. Men galop til samling, nej.

Det er egentligt det du spørger om fra starten; hvad har folk imod traveren?
    Folk har ikke noget imod den som sådan, den indeholde bare ikke de kvaliteter de skal bruge i en hest.

Der har iøvrigt heller ingen grimme kommentarer været, bare ærlige svar omkring hvorfor man ikke vil eje en.

• #123   17. dec 2012 Smut - Har aldrig sagt du kommenterte grimt om traveren. Hvor kom den fra? Og jeg tror da heller ikke traveren vinder OL i dressur.

• #124   17. dec 2012 Da jeg selv har fået smidd grimme kommentarer i hovedet fordi min er traver så er det jo fakta at nogen ikke kan lide den race. Og det var jo det jeg gerne ville vide hvorfor. Men selv om man ikke er til en race behøver man jo ikke at snakke nedsættende om racen af den grund.

• #125   17. dec 2012
    Igen; folk har svaret på hvorfor de ikke kan li' traveren og igen; jeg har ikke set nogle grimme kommentarer - så hvad er problemet? :o)

• #126   17. dec 2012 Og selvfølgelig har de der håber de skal til OL ikke noget at bruge en traver til men at ligefrem snakke grimt er jo ikke nødvendig. Jeg taler jo ikke grimt om Quarter hesten til trods for at jeg ikke bryder mig om feks reining. Quartere er nogle smukke og hurtige heste.

• #127   17. dec 2012 Krikken - Jeg siger ikke at jeg har fået grimme kommentarer smid i hovedet i dette emne. Men derfor vil jeg da gerne vide hvad den fjendlighed går ud på smiley

• #128   17. dec 2012 Der er jo ikke nogen fjendtlighed? Det er en smagssag? Jeg skal heller ALDRIG have traver igen, medmindre jeg vil ride monté, for jeg gider ikke de begrænsninger den type hest giver mig i forhold til ridningen. Men det betyder jo ikke at jeg ikke kan lide racen smiley

• #129   17. dec 2012
    Der er altid nogen der skal snakke grimt og som ikke er moden nok til at sige tingene pænt - det ses både her på HG og i virkeligheden og sådan er det bare :o)
    Det er ikke kun travere, det er om alting der sker her i livet nogle mennesker ikke kan snakke pænt om.

• #130   17. dec 2012 Smut - Og det er også helt fair og ok snak i mine øjne. Men du taler jo ikke nedsættende om min hest til mig af den grund smiley
    Krikken - Ja det har du ret i.

• #131   17. dec 2012 Team Tindur. Hvis du får så meget dårlig og negative tale omkring din hest og dens race. Så spørg hvorfor de synes det er en dårlig race.. Jeg ser ingen her i emnet der skriver dårligt om travhesten. Det er bare sådan det er. Enhver ved jo at galopen er uønsket hos travhesten, og er derfor avlet ud af dem i flere genrationer, og sådan er det bare. Det kan være man er heldig endag, at få en hest der takter rent i galop, men somsagt er det stadig ikke set.. Men igen bare fordi det er et "handicap" for en travhest, så gør det jo stadig ikke racen til en dårlig hest. Men galopen er bare nødvendig, når man vil ride dressur også selvom man ikke vil opnå OL. Men ønsker en race der kan holde til det, og som kan komme ind og bruge sig og sætte sig i galoppen..

• #132   17. dec 2012 Vil man have en ordenlig ridehest køber man ikke en travhest. Er det travløb man vil, er der kun en race. Vil man blot skovture, kan alle racer bruges.
    Travheste går ikke særligt pænt, og har ikke et harmonisk ydre. Men kønne hoveder, efter min mening.
    Dem der siger deres travhest går på en pænt niveau, har nok ikke en helt raceren eller også er det bare en ud af en million der er faldet genetisk (u)heldigt ud.

• #133   17. dec 2012 Desir - undskyld, men sikke da noget ævl... Der findes bare på dette galleri op til flere både pæne og harmoniske travere... To bare på min profil..
    Jeg giver dig ret at mange travheste ikke er harmoniske rideheste i det de kommer ud fra banen - logisk nok, eftersom de er brugt til et andet formål;-)
    Om de går pænt handler jo nok mest om øjet der ser, en tyndhalset langhals med snuden i sky, er ej kønt - omtrent lige så uskønt som "ridehest" med snuden kyssende bringen...

• #134   17. dec 2012 Generelt rager det mig en fjer, hvad andre mener om min traver. De er guld for mig og det er godt nok..

Man skal huske at travhesten ikke primært er avlet til at se godt ud, men til at løbe stærkt.
    Der er ingen tvivl om traveren er min race, men jeg har også lært at ride på en traver for 22 år siden, og har haft meget med travsport at gøre, men derfor behøver alle andre jo ikke have samme menig som mig... Jeg har da også nogle racer af rideheste jeg ville gå langt uden om, de passer ganske enkelt ikke til mit temperament..
    Om man kan lide den ene eller anden race kommer vel også an på hvad man fra starten er "tunet" ind på..

Men jeg Fatter ikke en meter af hvorfor man hele tiden skal fortælle hvad man har imod travere.
    Der er som nogle nævner mange tråde om netop dette emne, accepter dog at der er forskellige holdninger og vær glade for jeres travere, så kan det da være fuldstændig lige meget hvad andre mener om racen...

Jeg har en traver der efter min mening er et smukt eksemplar og en der ser knapt så smuk ud, men de har et super lækkert sind begge 2, og det er for mig det vigtigste.

• #135   17. dec 2012 Helt ærligt, syntes bare folk med fordomme om den race skulle holde deres kæft - rent ud sagt ..
    "Travere kan ikke takte rent i galoppen" Værsgo, så får vi lige den myte aflivet..
    http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/229621-danielle___alle_klip_alround

gider slet, slet ikke dele min erfaring med travheste, endnu engang - for er ved at være træt af den her diskussion, som alligevel aldrig nogensinde får en ende! Men, men, men, har oplevet mange traver, og ja nogen var disseraret SKØRE, FORDI at de aldrig var blevet om skolet, folk regner bare med at de kan alle de grundlæggende øvelser, når de kommer fra at være løbs hest, og aldrig har lært det.. "dem der ikke kan om skole dem, er jo bare ikke dygtige nok ryttere og træner - ked af at sige det"

Jeg bliver faktisk ked af at høre på hele tiden, at folk er ligeglad med hvordan hesten er, de giver den aldrig en chance fordi den hedder "traver"..

Man kan fandeme godt blive glad for en travhest! jeg har haft mange heste at ride igennem tiden! og de eneste heste, jeg gider blive ved med at ride er travere især min egen, for hun er den med det mest godmodige i hovedet af dem ALLE! jeg har altid kunne stole på en travhest, og ved de har et skjult talent gemt, alle sammen - det er bare lige med at finde det.

men hvis vi ses på stævnepladserne, får vi jo at se hvem der ler sidst ...........

• #136   17. dec 2012 Der findes vel kønne og mindre kønne udgaver af hver race. smiley
    Har da det masse af heste som er avlet over de såkaldte dressurlinjer som hverken ser harmoniske eller kønne ud.
    Og ja...det gør en travhest ikke flotter at den ikke har sat den muskulatur man betragter som ønsket ved en dressurhest. Det betyder dog ikke de ikke kan få en lige så flot hals, når først de bliver redet korrekt. smiley

Her et billede fra omkring 1930'erne.
    På kortet står oversat
    Traverhingst "Marschall"

profilbillede
  • #137   17. dec 2012 hvorfor bliver travheste ejere så sure på folk der ikke vil have en traver ?

DET forstår jeg ikke. Man køber vel hest efter der man vil. Og vil da ikke kalde mig snobbet bare fordi jeg ikke ejer en traver, har da ejet to, men fandt ud af jeg ville noget som de ikke kunne tilbyde, så de blev solgt, og en anden indkøbt. Men jeg var da glad for min ret store ret varmblods lignede hest, men hun havde jo en typisk traver gange, ingen haseaktion, taktede a h til i galop, kunne springe huse, men kunne ikke pakke sig i en hal. jeg var nu aldrig sure på folk der ikke havde valgt det samme som mig, jeg købte hende fordi hun var rar, og billig, og var ked af det da jeg solgte. Men jeg ville ud på stævnepladserne på en hest jeg ikke ville vælte på i hallen og på en hest jeg kunne vise en ordenlig trav og galop på.

• #138   17. dec 2012 Jeg har personligt ikke noget imod traveren.. Det er bare ikke en hest jeg gider købe.. Den er bare ikke alvet til den ridestil jeg synes er sjovt dressur.. Man kan prøve at løfte den i alle gangearterne med den bliver bare aldrig fjernede og rummelig i dens gangearter.. Men ser ikke ned på folk med en andre hesteracer.. Traveren bliver bare aldrig mig og har redet flere af dem

• #139   17. dec 2012 Jeanette.. Jeg forstår ikke hvorfor kritikken af travere tages så ilde op. Det er da smag og behag, men samtidig synes jeg også I selv puster til ilden ved hele tiden at oprette tråde som denne, hvor I netop selv spørger om folks mening om travere.

Det er da klart hvis jeg blev spurgt hvad jeg havde imod Arabare ville det også være det jeg svarede på... Det er vel ikke så underligt.. Personligt ville jeg nok heller ikke anskaffe mig en traver, hvis jeg ville nå langt i dressur, det ligger bare ikke naturligt til traveren.. Det er fakta.
    Det er så ikke ensbetydende med at traveren ikke kan lære det, det er bare et meget stort arbejde..

• #140   17. dec 2012
    Jeg skrev størstedelen kan ikke :o)
    At en kan duer ikke når de sidste 95% ikke kan. Du læser det forkert.

95% af alle fjordheste har også en lille trav, uden meget svæv ( her taler vi under rytter, ikke en overgearet der er fri ), dermed har størstedelen af dem en lille trav.

• #141   17. dec 2012 Og hvorfor er det at man skal se ned på folk der køber andre racer, det tror jeg ikke ret mange fornuftig tænkene mennesker gør. Om du rider fjordhest. tinker, friser, eller traver det må du helt selv om. Jeg kan så bare godt begynde at undre mig hvis man køber en friser når man har planer om at springe S højder, men så er det ikke hesten, men mere ens valg af hest til den opgave man vil stille den.

lige ledes ville jeg da aldrig drømme om at smide en sulky foran min tosser michellino hoppe, det ville hun for aldrig i verden finde ud af. Men det kan en traver, så hvis det var trav jeg ville køre, ville jeg jo også være en idiot hvis jeg troede at min fancy pancy DV kunne det

• #142   17. dec 2012 Jeanette
    Sikker en flot hest du har.
    Pga denne tråd har jeg nu googlet en del, læst racehistorien (som faktisk er ret rørende) og kigget en masse billeder.
    Det som jeg har lagt meget mærke til er, at travhesteejer (som bruger den til ridning) faktisk er ekstrem passioneret omkring deres (trav)hest.
    Det er ret varmede at læse deres høje kærlighed til deres hest og glæden over at eje en sådan fantastisk hest.

Så falder man over billeder som dette.
    Flot hest !

profilbillede
  • #143   17. dec 2012 TS, tja, jeg vil ikke overveje at købe en traver, fordi jeg ikke synes at deres gang passer til det jeg vil. Jeg har ikke mødt ret mange travheste i mit liv da jeg ikke har haft noget med dem at gøre. Jeg har mødt en enkelt som jeg ikke brød mig særlig meget om. Ikke fordi det var en traver, men fordi jeg bare ikke syntes om den.

Hvorfor ikke bare være ligeglad med hvad andre synes om din hest og racen generelt? Da er da også folk der synes at DV heste er grimme og kedelige og hvad så? Det er da en af de heste som jeg helt sikkert gerne vil have som ridedyr, hvis den matcher mig. Så vil jeg da skide på om fremmede mennesker synes min hest er dum og grim. Det er alligevel ikke dem der har noget med den at gøre..

• #144   17. dec 2012 Tina.
    Grunden til at forum emner som disse bliver oprettet, tror jeg netop er for at få fokus på problemet.
    og det er jo heller ikke kun på nettet, vi travheste ejer bliver konfronteret med vores hestes race, det er for mig et problem jævnligt - og det er trætsom at høre på i længden. Lad mig give et eksempel, For jævnligt af vide hvorfor jeg starter stævner, fordi at man skal havde en præsentabel hest, at starte på, og det kan en traver da umulig være.. - det kan jeg virkelig blive vred over at høre på, fordi min hest kommer lige så ofte hjem med placering som de andres også i dressuren...

Siger absolut heller ikke at man skal anskaffe sig en traver, til at ride et højt dressurplan på, tvært imod, det kan jo også blive synd for hesten næsten, og ville heller aldrig selv gøre det smiley men igen, vil heller ikke beslutte for folk, om de skal vælge en travhest eller ej, det er deres ejet valg - synes bare godt, af respekt til andre at man skal give travhesten en chance før man dømmer hver enkelt, og ikke se skævt til dem med det samme.

• #145   17. dec 2012 så mener jeg at man omgåes de forkerte mennesker, jeg har aldrig, heller ikke af mine underviser, hørt det mindste for min traver, kun en ting, her 13 år efter jeg har solgt den har han sagt en ting. at mange af de fejl jeg kæmper med i min ridning., kan sporer tilbage til den hest.

og ingen af mine heste venner noget om at jeg havde en traver, om så deres hest havde kostet 100.000 eller 10-000 har nævnt noget. Fordi de vidste jo godt at jeg holdt af min hest, og resten er jeg ret ligeglad med. Jeg er ligeglad med hvad andre folk mener om de dyr jeg vælger, bare mine venner, familie og underviser ikke begynder på noget.

Men jeg synes oftere det er en travheste ejer der starter disse emner op. Fordi der er jo i teorien fordomme i mod ALLE racer, jeg hører da også sindsygt ofte at jeg har mine kedelige brune varmblods hest, og ja den er brun og kedelig , men det er min og den gør mig glad, så er jeg da ligeglad med hvad de andre mener, bare fordi vi ikke har samme smag i hest.

• #146   17. dec 2012 Jeg kan godt lide traver smiley

• #147   17. dec 2012 Jeanette
    Undskyld, jeg er nok ikke normal, men jeg kan altså ikke se problemet i hvad andre mener om min traver. Det er deres mening, som jeg ikke kan bruge til noget som helst. Jeg gider ikke bruge en masse krudt på at skal forsvare mit valg af hest, der vil altid være nogen der mener jeg er dybt åndsvag.. Det må de så synes som de vil..
    Jeg tvivler på at tråde som denne ændrer noget på det, og uden at søge i emner tvivler jeg på der er tråde herinde, hvor traveren nedgøres... Jeg har i hvert fald ikke set (eller taget mig af) dem, hvis de findes..
    Elsk dog jeres traver og lad andre mene hvad de vil.
    På mig virker det nærmere som om travhesteejere er mere nærtagende, når der siges noget negativt om travere...

• #148   17. dec 2012 Når jeg tænker travhest, tænker jeg på den amerikanske. Den er der flest af i dk. Den russiske og franske er en del kønnere. Men det er jo smag og behag.

• #149   17. dec 2012 Jeanette; Jeg har aldrig synes Danielle har lignet en travhest, hellere ikke ved hende der ejede hende, før Line, som du købte hende af.
    Jeg mener at Danielle for længe siden blev trænet meget i galoppen(dog ikke med rytter på, mener jeg, det er ved at være længe siden.) Derimod synes jeg aldrig hun som sådan har virket travheste artig, den lille ponyhest smiley Jeg har i hvertfald aldrig set en travhest med samme bygning.

• #150   19. dec 2012 Oventus: Sikke en flot hest der er kommet ud af ham smiley
    På det første billede du satte ind, nåede jeg lige at tænke; tjah, det var jo et billede der viste alle de neegative ting jeg kunne nævne ved traveren, hvis jeg absolut skulle komme med noget negativt (det er ikke kun traveren, kan også komme med eksempler på negative ting ved de fleste andre racer, inklusiv min egen araber), og så så jeg billede 2, og wauw! Hvor er den bare blevet superflot smiley :-)

Til Emnet: Jeg oplever meget sjældent fordomme om nogen racer, og kan egentlig ikke forstå hvorfor det er så vigtigt at forsvare sig....men jeg kan så absolut heller ikke forstå hvorfor nogen føler trang til at fortælle andre at de ikke mener deres hest er god nok pga. den race den har smiley
    Jeg har en araber, og møder da en gang imellem uvidende folk der tror at alle arabere er skudt i hovedet og vilde......men da det jo er dem der tager fejl, gider jeg egentlig ikke bruge særlig meget energi på det, det er bare deres tab smiley

• #151   19. dec 2012 Oventus -
    Super lækre muskler den har sat sig, på relativt kort tid smiley Flot arbejde!!!

• #152   19. dec 2012 Tak for roserne, hvor er det dejligt at få af vide, I skønne tøser;)

• #153   19. dec 2012 Oventus: kan kun give de andre ret, super flot arbejde smiley

• #154   20. dec 2012 Tak Signe:) Hvor er det skønt med roser;)

• #155   20. dec 2012 Elsker travere jeg passer to og har selv en som jeg har fået forærende da han fik en skade (passede ham før det) han er jordens dejligste hest og ville ikke byttet ham for alverdens andre heste, jeg stoler 100% på ham.. Min nevø kan ride ham og er til oppe og ordne og gå med ham. Min søster var i skoven på ham for 1 mdr siden, hvor de mødte en løs hund som gjorde ham forskrækket da den kom løbende imod ham og gøede helt vildt, min søster røg af men han blev stående ved siden af hende selvom hun ikke havde fat i ham, så han er guld værd for mig.

• #156   20. dec 2012 Ja Oventus rigtig flot arbejde. Hvis vi alle arbejder som dig med vores travere vil vi måske få lidt bedre omtale, selv om jeg ikke ved om det er det der gør udslaget. smiley Men uanset hvad folk siger vil jeg være stolt af min dreng and hold my head high for jeg ville aldrig bytte ham ud selv om nogen kom og ville bytte ham med en top hest til millioner.

• #157   21. dec 2012 min traver har vundet supermodel konkurrencer smiley så med en hesy der har muskler og hals, så det satme en helt anden hest smiley

• #158   21. dec 2012 Ja dig og LB er et prakt eksempla,r og som jeg før har sagt så hvis vi klarer at blive bare halvparten så dygtig som jer så er jeg stolt. smiley

• #159   21. dec 2012 ihhh hvor er du sød!! Tus!!!ind tak smiley

• #160   21. dec 2012 Tror tit det er rytteren som sætter begrænsninger.
    De færreste som køber en traver har ambitioner og/eller kunnen til at uddanne en travhest til mere end bare dressur til hjemmebrug, da de rytter som virkelig kan og vil naturligvis køber en hest som er avlet til det. smiley

Her en rytter som havde kunnen og der har valgt at tag udfordringen op og det med succes

profilbillede
  • #161   21. dec 2012 ^ den hest er ufattelig uheldigt bygget i forhold til travløb pga. dens bagparti. Men dens bagparti gør den ret egent til dressur. Det kan man tydeligt se, fordi den har større mulighed for at komme på bagparten at gå smiley

• #162   21. dec 2012 Tror du ikke den bagparti ser anderledes ud fordi den har sat fuldstændig andre muskler når den trænes så intensiv i dressur ? smiley

Her lige en fin travhest mere.
    Må sige de ser helt anderledes ud når først de bliver brugt til noget andet end travløb og dermed sætter muskler på en anden måde. Er virkelig positiv overrasket. smiley

profilbillede
  • #163   21. dec 2012 Jeg tror det er en del af det, men for mig at se er dens bagparti også lavere sat, lidt kortere bagben - godt i dressur - skidt i trav smiley

• #164   21. dec 2012 Jet er ikke god til at se om bagben er lange eller ej, da det for mig afhænger af hestens fodersgand og muskulatur. smiley
    Har 2 heste hvor en også mente det kunne blive gode springheste da de havde lange bagben. Men jo mere muskler og hul de får, jo mere udligner det sig. smiley
    Min 4års tysk varmblod som ikke har "ridemuskulatur" endnu er nok den som ser mest ud til at have lange bagben endnu, den anden har det ændret sig total på. ^.^

• #165   22. dec 2012 Jeg har som så mange andre her, også en traver, hun har gået løb, jeg købte hende for at bruge hende til skovtur og hygge, nogle kan sagtens komme længere med deres travere, men det er ikke planen her smiley
    Money har 4 gangarter, skridt, trav pas og galop, og galop er absolut ikke rentaktet, og jeg er også komplet ligeglad, det eneste minus hun har efter min mening er at hun elsker at løbe stærkt i trav, og skifter imellem pasgang og alm trav, så man bliver rystet godt og grundigt som en sæk kartofler :), men whatever, vi hygger jo bare smiley
    Desværre ligner hun ikke en traver mere, hun er blevet for fed, alle vegne, så folk tror ikke hun er traver når de ser hende .. he he. har også på fornemmelsen at hendes mås er blevet for stor til at være mellem stængerne på en sulky...hi hi.

• #166   23. dec 2012 Bliver godt nok irriteret over jer der mener en traver IKKE kan gå dressur.... Hvad med Tabasco? En rigtig dygtig væddeløbshest, der har vundet mange penge, som i sin "gamle" alder, stoppede sin karriere og blev en fremragende dressur hest? Han er idag dressur hest i Sverige, og går faktisk rigtig pænt...
    Andre mener også at en traver ikke kan ride galop... Hvad med Bo Westergaard? Bo seisbøll? Åke Svanstedt? De træner dagligt deres heste i intervaltræning (galop) så de efter deres løbskarriere kan gå spring eller dressur (vil lige sige begge mine travere både deltager flittigt i fin dressur OG spring)
    Jeg synes ikke folk der KUN kender til traveren som en væddeløbshest skal snakke højt om det med hvad de kan og hvad de ikke kan. Jeg vil hellere end gerne smække mindst 2 videoer op, hvor traverne fra Bo Westergaard, går en fremragende galop - og hvor de i en pæn dressur går schenkelvindinger osv..

• #167   23. dec 2012 ps. så skal det også lige siges at mange trænere i DK, som holder til hos landets væddeløbsbaner også træner deres heste i intervaltræning, i fri galop og normal galop. De kan MEGET mere end alle render rundt og tror de kan.

• #168   23. dec 2012
    Der er blevet sagt at få tallet takter rent i galop, at takte rent i galop er en ret vigtig ting i dressur. Jeg har set en gøre det, at jeg har set en gør at jeg generalisere og siger at størstedelen ikke kan :o)

• #170   23. dec 2012
    Det er super fedt for dig, men det hjælper stadig ikke på at 99% af de mange travere jeg har set ikke kunne takte rent i galop :o)

• #171   23. dec 2012 Jeg har selv en traver og jeg syntes jo selv at han er helt igennem fantastisk, jeg syntes at traveren er en meget rolig men frisk hest alligevel i ét, min har en igennem fantastisk personlighed, som gør ham helt unik? smiley

• #172   23. dec 2012 Jeg har selv en traver og jeg syntes jo selv at han er helt igennem fantastisk, jeg syntes at traveren er en meget rolig men frisk hest alligevel i ét, min har en igennem fantastisk personlighed, som gør ham helt unik? smiley

• #173   23. dec 2012 Jeg har selv en traver og jeg syntes jo selv at han er helt igennem fantastisk, jeg syntes at traveren er en meget rolig men frisk hest alligevel i ét, min har en igennem fantastisk personlighed, som gør ham helt unik? smiley

• #174   23. dec 2012 Krikken - SÅ er jeg ikke sikker på du har set nok travere da. :-)) De tilredet travere der er rundt omkring i DK, har ren taktet og fin galop.... Synes næsten du burde afsætte en uge og tage en tur på et af de mange stutterier der er i DK, hvor de har intervaltræning med hestene, så skal du bare se løjer.

• #175   23. dec 2012
    Jeg ville være SÅ glad hvis jeg kunne se en masse videoer af travere der taktede rent i samlet galop, lidt billeder ville heller ikke gøre nogen noget men travere der takter rent i dressur ridning. Når folk siger de så godt kan det, så ville det være fedt hvis det blev modbevist istedet for at jeg bliver ved med at se heste der ikke kan :o)

Jeg er ikke intresseret i interval træning, jeg ved godt de bliver galop trænet - jeg er intresseret i samlet galop, der bruges i et dressur program.

• #176   23. dec 2012 Så skal du se, jeg har en masse film ude fra Bo Westergaard. Og så skal jeg hvertfald nok lige få lagt en masse film over, med mine traverdrenge, fra vores dressur stævner af..... smiley

• #177   23. dec 2012
    Det kunne være dejligt. Dog ændre det dog nok ikke på min påstand at størstedelen ikke kan :o). Alle de travere jeg har set på HG, undtagen en kunne ikke takte rent i galop og det samme er tilfælde på youtube af de videoer jeg har set er det få tallet der kan.

Altså helt sikkert dejligt at nogen kan, men at en del af de man støder på ikke kan gør at man ikke liiige vil satse på den som den dressur hest man vil ride en LA med, især fordi at det virker til at være des mindre volter, des større problemer i galoppen :o)

• #179   23. dec 2012
    Det er fordi der er lagt en del mere vægt på at hesten skal kunne trave møg hurtigt, hvilket de også er super gode til :o).

Andre racer har kun sjældent problemer med takten i starten - deres problem er, som mange andre ny tilredne heste der ikke har galoperet før; balance. De kan ikke lave volter og det med at galopere roligt kan være svært.

4 takt ved de fleste andre racer end traveren opstår når hesten er spændt enten pga. noget er galt fysisk eller pga. dårlig ridning med for meget samling eller hård hånd.

• #180   23. dec 2012 Det kommer an på hvilken travhest du mener, Anja A. Hvis du mener en væddeløbshest, så det rigtigt. Så er det svært at finde en med en ren taktet galop, fordi den netop er avlet - trænet og arbejdet i trav hele livet. Derimod, HVIS man træner den i intervaller (galop på lang strækning) vil den have meget nemmere ved at finde en takt.
    Er det en travhest, der er avlet og trænet ligesom alle andre ride-heste, vil den have meget nemmere ved at finde en takt.
    Tror også at takten har noget med at gøre, at væddeløbshestene bliver redet/kørt til i en så tidlig alder som de nu gør.
    En væddeløbs-traver er vand til skridt og trav - en galohest er vandt til galop. smiley

• #181   23. dec 2012
    Det kan vi sagtens blive enige om :o)!
    En travhest der er avlet til at trave, trænet i det hele i sit liv den vil have sværere ved galop end en travhest der har "traver" stående på tavlen men ikke er blevet brugt til løb pga. forskellige årsager.

• #182   23. dec 2012 Lige præcis - Krikken.
    Min gamle traverdreng, blev kørt til da han var 10 mdr. gammel, men da han var for kort, og slog hovene sammen, stoppede han allerede sin "karriere" som 1½ års. Derefter er han kommet til fantastisk ejer, hvorefter jeg overtog ham. Og man kan så sige, at jeg var heldig med at han kun har været trænet i lunte-trav, og stoppede med at køre da den var unghest, for ellers ville jeg ikke kunne få ham til at ride en så flot galop som han gør idag.
    Den anden jeg har, havde ikke interressen til det, så ham var jeg også heldig med smiley

• #183   24. dec 2012 Krikken, nu vil jeg lige vide en enkelt ting, den person du beskriver, er det en her i annoncen? for du har dog før skrevet PB at min hest gjorde, men han får som sagt også 7 i gangarten galop, og får en fin kommentar til den hver gang.
    Så endten er det min, eller også er der 2,og du så kun kan huske 1? en helt anden? ville bare lige have det på det rene, om du pludseligt havde ændret mening, ingen debat, men ville lige se om der så i alt var flere du snakkede om :O))

• #184   24. dec 2012 Team John
    Ja nemlig, min har heller aldrig redet løb mm. så han kender slet ikke til travverdenen, kun rideverdenen MED rytter på ryggen :O)) Havde jeg så heller ikke startet forfra med tilridning, så havde han heller aldrig fået sådan en STILLE galop og ikke mindst med alt det træning, tid, penge med langt kørsel, landstræner mm.

• #185   24. dec 2012 Det er DER jeg vil hen team små.
    En traver som er egnet til væddeløb vil have 100 gange sværere ved at finde en god takt i galoppen end en traver der er avlet/bygget til væddeløb.
    Men alligevel, kunne jeg godt lige tænke mig at fortsætte.....:o)
    Hvad med en monté-hest? Allerede som 1½ årig kommer de i intervaltræning, det er fuldstændigt det samme som en galophest gør. Ergo - så har en traver der er trænet til at ride monté også meget nemmere ved at få en fast taktet galop - end en traver der er sat for sulky for at bruge gangarten trav i højeste gear. :o)

• #186   24. dec 2012 skal de ikke også løbe så hurtigt som muligt i TRAV ved monté ?
    Så same samen bare den ene er under rytter og det andet er med vogn.

Om monté eller travløb, så bliver de jo tit trænet i galoptræning for bedre udholdenhed, træning af andre muskler og også afveksling.
    Same same igen.

Så jeg kan ikke se en reel forskel hvorfor den ene skulle have nemmere ved galop end den anden.
    Tror mere det afhænger af hesten.
    Har set en del traver i galoptræning. Nogle havde ikke lige den bedste galop, med brede bagben og lidt akavet at se på, mens andre mere lignede en fuldblod som drønede afsted i galop.

Der er jo reel ikke mange som køber en travhest for at ride DM i dressur, men derfor er en traver en lige så god hest på lige fod med alle andre til den slags dressur de meste i realiteten rider, dog kræver de mere træning. Netop fordi de kræver mere træning synes jeg også at det en rytter opnår med sin travhest er langt mere beundringsværdig end på en alm varmblodshest.

• #187   24. dec 2012 *TickTack* Jo, det skal de. Men der er en HEL anden vægtart i de to ting. Vægten ligger bagtil når du kører, vægten ligger på ryggen når du rider.
    Har bare altid set en monté hest ride bedre galop end en køretraver, og dette tror jeg den gør, fordi man netop intervaltræner en monté fra starten i galop.
    Det er vældig svært at forklare. Det er ikke noget man skal læse/høre, det er simpelthen noget man skal opleve..:o)
    Og det er jo ikke fordi, jeg vil sidde her og sige at traveren er verdens bedste hest til at galopere og skal starte DM osv... For nej, jeg vil godt give jer ret i, at en traver ikke er god til at galopere, men at der faktisk findes mange travere hos prof. travtrænere som er dygtige til galop :o)

• #188   24. dec 2012 Forstår godt hvad du mener, og tror at dem som ejer en travhest heller ikke forventer man ser en kæmpe dressustjerne i deres hest, men at man stopper med sine fordomme og realiserer at det de opnår med deres traver er lige så fantastisk (hvis ikke enda mere i imponerende) som hvad andre opnår med en anden type hest.
    Anerkendelse er måske det rette ord. smiley

• #189   24. dec 2012 jeg har ikke noget imod traver.
    jeg har selv trænet en der var blevet kasseret til løb, men stadig var trænet op til løb ig ved ham tog det ikke så lang tid om at blive nede i fart og gå fin dressur.
    han lærte også at springe, og på tur lod jeg ham trave derudaf som om han var til et løb og trænede også sammen med andre traver og han var ligeglad med om han skulle holdes nede fart.
    og jeg elsker traver. smiley

Kommentér på:
Traveren

Annonce