{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.117 visninger | Oprettet:

ella H
ella H
Tilmeldt:
24. nov 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6

Pony til hest, skal jeg sælge? .. HJÆLP {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen ..

Jeg har længe tænkt over at sælge min pony da jeg er nervøs for at springe ham, det er en 1'er pony der har gået høje klasser i udlandet men efter en ubehagelig oplevelse er han begyndt at stoppe, mit mål var virkelig at nå toppen, og min familie og jeg har lagt alt i det.. og nu ligger vi og får stop i LB/LA .. og det har vi gjordt i næsten et halvt til et helt år nu.

Han er svær at ride, men jeg elsker ham simpelthen så højt og tanken om at sælge ham gør det så svært for mig..

Jeg har et ponyår tilbage ( 2013 ) så enten kan jeg vælge at prøve at komme tilbage på " rette spor" men jeg synes også det er syndt for ham, at jeg ødelægger ham i springningen og får stop i selv de små klasser...

Jeg ved at han sagtens kan nå landstævner og andet med en anden rytter der tør det hele ..

det skal lige siges, at lige så snart jeg sidder på en anden hest tør jeg springe alt, og tænker slet ikke på højden eller noget, hvilket jeg gør på ham her..

I mellemtiden har jeg siddet og kigget på store heste også springheste, som ligger i prislejet jeg ville kunne sælge min pony til ..
jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre .. derfor at jeg skrevet det her fra en ny profil jeg har lavet .. da jeg ikke synes mine bekendte skal vide om dette ..

har i nogen råd?

det skal igen siges, at jeg elsker min pony så forfærdeligt højt, og har ikke turde og springe ham i lang tid .. men jeg gør det alligevel og får derfor stop, derfor har jeg fået arbejdet ham vildt godt op i dressur, men jeg ved at det ikke er det han brænder for ..

Skal jeg sælge, eller tage kampen?

tak på forhånd!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pony til hest, skal jeg sælge? .. HJÆLP
  • #1   25. nov 2012 Åh den er svær smiley Tror desværre kun det er dig selv der kan tage beslutningen! smiley

  • #2   25. nov 2012 Puha den er svær.. Det ville jo være fedt hvis du kunne tage kampen og vinde for så ville det føles så fedt bagefter, men hvis du taber har dig og hesten måske haft for mange dårlige oplevelser og det kan ødelægge jer begge.

  • #3   25. nov 2012 du skal da tage kampen op og få noget prof hjælp det lyder som om at du ikke har midstet modet med dig og din pony du har alt at vinde når du er kommet videre vil du se tilbage og smile nyd dit sidste år med pony det får du ikke tilbage og der kommer mange år med hest held og lykke

  • ella H
    ella H Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #4   25. nov 2012 hvis det stod til mig ville jeg heller aldrig sælge ham, og det er jo heller ikke fordi jeg elsker stævner mere end jeg elsker ham, synes du vender det ret kritisk som om jeg ikke elsker min hest.. og det er ikke bare " anyways" " så kan han få en anden rytter"

    jeg ville aldrig sælge ham til en jeg ikke kendte, og en jeg ikke vidste ville behandle ham som guld og diamanter, så er ikke ligefrem fordi det er nemt.

    jeg bliver 16 næste år så det er mit sidste år som ponyrytter, jeg skal på gymnasiet og jeg kommer ikke til at få den tid til ham som han fortjener, han er en pony der skal opleve noget.. men han ikke kommer ud at ride bare én dag selvom han står 8 timer på fold så begynder han at bukke og har så meget energi..

    jeg vil det bedste for ham, men har aldrig set en gladere pony end når han er til stævne, jeg ødelægger bare det hele for ham..


  • ella H
    ella H Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #5   25. nov 2012 Heidi N: tusinde tak for det skønne svar, dog får jeg undervisning to gange om ugen af prof. og når hun står og hjælper mig går det helt fint.. men hans temperament ( meget hidsig ) gør det svært at ride ham, og det gik rigtig godt da jeg fik ham, men efter et meget voldsomt styrt hvor vi begge var tæt på døden .. har jeg ikke kunne oppe mig igen...

    men villa give alt i verdenen for at alt ville blive det samme som før ..


  • #6   25. nov 2012 Jeg står i samme problem med min pony. Sælge eller ikke.
    Men det er dit valg i sidste ende jo, så den er ret så svær smiley Ved godt det ikke hjalp noget, men jeg ved virkelig ikke hvad du skal gøre.


  • #7   25. nov 2012 hvis du vil nå toppen bliver hesten skiftet mange gange.. og selvfølgelig elsker du din hest ingen tvivl!.. men hvis man har en drøm skal man da følge den smiley

  • ella H
    ella H Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #8   25. nov 2012 ja, der ville jeg så selv heller ikke have tid til det.

    Problemet er med min pony, at når det går skidt imellem os går det psykisk udover mig, jeg føler jeg skuffer alle, det går ud over min kost, derud i spiseforstyrrelse og alt muligt andet som stress..

    jeg har fundet ridningen som afslapning og jeg træner til daglig en time fra jorden med ham og går ture og rider ham..

    jeg vælger ikke stævner frem for min pony, da det slet ikke er sikkert jeg skal starte stævner på den nye jeg ville få, men når jeg rider på min hest føler jeg at jeg ødelægger dem, og det får mig psykisk ned..

    det er meget personligt, men da jeg har lavet denne profil anonymt kan jeg godt komme ud med det her.


  • #9   25. nov 2012 Jeg er derimod uenig i hvad Day Dreamer *DD*.
    Man kan sagtens vælge stævner og pony på samme tid. Jeg ser intet forkert i at vælge stævnerne, men så er det ikke ensbetydende med at man elsker stævnerne langt højere end sin pony eller hest.
    Jeg er opvokset med min pony og jeg vælger da både stævner og den. Jeg elsker den højere end noget andet og at se hende på en stævnebane. Hun elsker det. Men det kan man jo diskutere frem og tilbage i alt evighed.


  • ella H
    ella H Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #10   25. nov 2012 day dreamer:

    Vi var allerede gået fra at springe 130 bane til 80 - 90 cm, problemet er bare .. man bliver udklasset, vi gik ned til at springe 40 cm til træning, men lige så snart springet er over 100 cm, bliver jeg bange..

    jeg vil ikke ødelægge ham, da man kan se at ørene kommer frem på ham når han ser et spring, og jeg tror at når jeg ikke tør at ride ham frem .. rider ham i et tempo der svare til 1/3 af hvad han burde gå i grundtempo, bliver han irriteret ..

    jeg ser ingen grund til at ødelægge en pony med kapacitet til at nå toppen, og han er nærmest født til at springe ..

    Jeg bruger dagligt et time i bil hver vej ud til ham, sammen med min mor og træner så i 3 timer, hvilket gør det rigtig svært at nå at så have 2 heste, hvilket jeg havde valgt hvis jeg kunne ..


  • #11   25. nov 2012 Day Dreamer *DD*
    - Jeg elsker min hest over alt på jorden og synes ikke at man kan se sådan på det hvis man sælger den, jamen så elsker man den ikke højt nok fordi man godt vil videre. Jeg har et fantastisk bånd med den pony og mit valg om den bliver solgt, men den er stadig elsket. Så jeg synes ikke man kan se sådan på det.


  • #12   25. nov 2012 Du skal helt klart følge dit hjerte og selvfølgelig elsker du din pony.
    Man må også erkende hvis man ikke passer sammen med sin pony, selvom det er svært. Meningen er at i skal hygge jer og få en masse gode oplevelser og hvis det ikke kan lade sig gøre, så kan din pony komme ud til en anden rytter som vil elske den lige så højt som du gør og du kan få en hest som kan give dig nogle gode oplevelser. Man skal huske at tænke på sig selv!

    Hvis du derimod vælger at tage kampen, så prøv at start på en frisk. Måske starte nogle små klasser, hvor i kan få nogle gode turer også genarbejde noget selvtillid, du kan måske også låne en super ærlig hest, som kan bygge din selvtillid op og du derefter får mere mod til din egen pony.


  • #13   25. nov 2012 Day Dreamer *DD*
    - Næh det kan jeg desværre ikke.


  • ella H
    ella H Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #14   25. nov 2012 LOF: Tusinde tak, for det fantastiske svar .. wow, det hjalp virkelig smiley
    Har fået tilbudet om at få en pony til år 2013 som jeg kan tage med ud til når jeg skal til stævner, og træne en gang om ugen, og så samtidig have tid til min egen pony ..

    det med at have to heste vil jeg ikke kunne få tid til, da jeg ikke ville kunne lade vær med at bruge flere timer om dagen bare på at arbejde fra jorden og gå ture inden ridningen ..

    men fik tilbudet fordi den er sikker i alle klasser og der kan jeg få noget selvtillid og jeg kan samtidig ride få men gode klasser på min egen pony .. håber det vil hjælpe, da han betyder alt for mig..


  • #15   25. nov 2012 Jeg synes du skal sælge. Selvfølgelig elsker man sin hest, og det gør ondt at sende den videre, men jeg synes det er mest "kærligt" at se sin egen utilstrækkelighed i øjnene og finde en ny ejer der gør livet optimalt for hesten. Os almindelige dødelige kan sjældent finde tiden til mere end en eller to heste, for rigtigt nærvær og seriøs træning tager tid, og så kommer for manges vedkommende staldarbejdet oven i.

    Jeg ønsker at mIne heste oplever de er min nr. 1 og ikke bare en af de "ubrugelige" i rækken ned af staldgangen som jeg elsker så højt at jeg beholder, bare for selv at kunne trække dem ud på folden hver dag.... Jeg ville glæde mig til at følge min tidligere pony på dens vej til stor stjerne, og vide at dét hade vi nok ikke opnået (slet ikke med kun et enkelt ponyår tilbage til at opnå det i) nyde at se den suse rundt med glade ører og gnist i øjnene under en anden rytter, og vide at det var en god beslutning.

    Hvis ridningen bare fungerede, så kunne du selvfølgelig beholde ponyen og hygge dig med den, når du bliver for gammel til stævnerne, du kunne evt. finde en part som kunne tage den med til stævner, I kunne på den måde begge have glæde af en dygtig pony, og du kunne tilsvarende få tid til overs til at låne en hest til at ride stævner på, hvis det da stadig var noget du ville, indtil din pony dør af alderdom... Der er vel ingen der siger du skal springe, måske kunne dressuren være "jeres" og så overlod du bare springningen til en anden... selvom det er lidt bøvlet at skulle låne en andens talentfulde hest og samtidingt stille en dyrt indkøbt pony til rådighed for en anden...- men kærlighed gør jo blind, så måske er det løsningen at dele/låne frem for at sælge ponyen til et godt hjem og kunne købe en hest der 100% passer til dig...




  • #16   25. nov 2012 Jeg ville nok sælge, lyder som om dig og din pony slet ikke passer sammem og selvom det er hårdt så dur det ikke hvis hest og rytter ikke passer sammem.
    Har selv for nyligt sagt farvel til en hest (godt nok kun låne) som jeg havde haft i 4 år, men det fungerede bare ikke og det jeg ville, ja det ville hesten ikke. Så den blev skiftet ud med en som passer bedre til mig, så jeg derved kan komme videre med min ridning.


  • #17   25. nov 2012 Jeg syntes du skal beholde ham og se hvordan det går næste år. kan også anbefale du får en dygtig springrytter til at ride ham MENS DU SER PÅ. psykologiske er det også vigtig for dig at du ser han tør med en anden og vigtigt for ham er at det han får noget træning med en der tør springe med ham.

    hvis det alligevel ikke bliver som du ønsker, syntes jeg du skal købe en hest og ikke en pony næste gang.


  • #18   25. nov 2012 Altså hvis du ikke opnår de ting som du ønsker, og ikke tør at komme videre på ham. Så det måske bedst at sælge ham til nogen, som ikke er bange for at springe på ham. Hvad kan du sælge ham til tror du?

    Men kan samtidige godt forstå, at det ikke er en rar tanke at skulle sælge ham.. Men hvad vil du helst selv? Hvad føler du er det mest rigtige at gøre? Hvis planen er at sælge ham om 1 år, så er spørgsmålet jo også, ol du når at ride ham op til det du gerne vil? Modtager du undervisning? Får du det bedre under undervisningen?


  • #19   25. nov 2012 Jeg ved det er svært at skulle gi slip men han kan komme videre til en anden god gamilie der ville elske ham lige så højt som dig selv:)

  • #20   25. nov 2012 Jeg har været igennem en lignende periode hvor jeg blev utryg ved at springe på mine ponyer, lige gyldigt ponyen. Det har givet både mig og ponyerne nogle virkelige røvture og jeg blev så ked af det og skuffet over mig selv at jeg faktisk overvejede helt at stoppe med at springe. Mine forældre pressede på og det er nu lykkedes og vi er på rette vej igen med under en måned tilbage af det sidste ponyår.

    Til dig vil jeg sige man kan hvad man vil, men spørgsmålet er hvor lang tid man vil bruge på det!
    Du vil sikkert kunne få din pony tilbage på den rette vej, men det vil uden tvivl kræve blod, sved og tårer & en hel masse tid og tålmodighed. Hvis du har et mål om og ville ud og starte noget højere til stævne vil jeg overveje salg. Du har et år tilbage vil du kunne nå og bruge tid på at rette ponyen op og nå at få glæde af det? Det vil nok knibe, få ponyen ud til en som vil bruge den tid det tager på at få ponyen rigtigt i gang.

    Men det at du siger du sidder og kigger på hest, bare husk du vil som 14-15 årig have ekstremt meget sværere ved at være med oppe i klasserne i starten. Mit forslag ville være at finde en 1'er pony som kan og vil hoppe og nyd dit sidste ponyår imens det er der. Det andet vil du fortryde er jeg helt sikker på.

    Hvis du ikke føler kemien er der mellem jer, den skal også være der i ridningen ikke kun i alle andre henseender, så find en ny der vil elske den så meget som du gør. Der er ikke noget værre end at skulle kæmpe med en pony som man bare ikke føler er der når man rider.

    Håber du kunne bruge mit svar til noget smiley


  • #21   25. nov 2012 Vis det var mig ville jeg kæmpe for det og få en underviser til at hjælpe mig i gennem krisen. Men vis du alligevel skal sælge så gør det nu i stedet for til næste år,

  • #22   25. nov 2012 Syns du skal slappe lidt også måske prøve at sætte den til salg og se hvad der sker.
    Jeg ville nok beholde den lige det sidste år også ride en masse dressur så både jeg og hest kunne udvikle sig , for det lyder som om du er eb ret hardcore spring rytter og hesten ret hardcore til at hoppe;)
    Så ville nok bare træne lidt spring også ride en masse dressur stævner , så kan du også få lidt mere for den hvis den får nogle gode resultater. Så mit råd ville være, prøv at sæt den til salg og se tiden an, du kan jo altid tage den af markedet igen, også træn en masse dressur og kom ud og start så i kan få en go sidste tid , og syns så at hvis den rette køber melder sig så slå til smiley

    Held og lykke !! smiley


  • #23   25. nov 2012 For mig lyder det som om jeres problem er at du ikke stoler på din pony.
    Engang gjorde du, men ikke nu.
    Tillid er en utrolig vigtig ting især i springning, enten skal man være den "stærke" og styre hesten og derved havde selvtilid til ens egne evner, så vil hesten for det meste følge din selvtilid.
    Ellers som det nok er tilfældet med dig, skal du stole på din pony, og stole på at han vil springe over på den anden side.
    Mangler dette vil du selv bremse din pony ubevist med din krop fordi du er usikker.

    Så er spørgsmålet.
    Kan du enten tro nok på dig selv og dine egne ever?
    Eller kan du stole nok på din ponys evner?
    Selvfølgelig er en kombination af disse to ting bedst.

    Dette er hvad min erfaring siger mig, jeg tror desværre ikke helt godt nok på mine egne ever mere (efter springningen måtte lidt på hylden pga min ryg skade),
    Men jeg stoler 100 på hesten så derfor er der ingen blokering i min kropvder stopper hesten.

    Ellers så brug det sidste år sammen med din pony og hyg med ham, hvem siger du SKAL springe? Der findes så maget andet du kan lave, og så spring fordi og når du har lyst i en højde du føler dig tryg på.
    Jeg satsede højt på springingen som pony rytter, og pga af ryggen måtte jeg jo indse at der skulle noget andet til hvis jeg stagi ville ride, nu satser jeg lidt mere på dressur, og omrokeringen har taget lang tid.

    Så take it easy, sæt dig ned, og find ud af hvad vil DU helts?
    Hvis det er spring ingen du helts vil så ved du nok selv hvad det kræver?
    At havde hest er så meget mere end springning, men gør op med dig selv, hvad er det ud vil smiley




  • ella H
    ella H Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #24   25. nov 2012 Team Damgård..

    Jeg ville kunne sælge ham til omkring 100.000 kr, som markedet er lige nu.. så det er altså en pony af ret høj værdi..

    _____

    men jeg vil heller ikke bare sælge ham til hvem som helst, da han altså har et så godt hjerte og virkelig skal have den kærlighed han har brug for ..

    jeg har også siddet og kigget på heste til den pris, og der er virkelig nogle gode på markedet..



    Tusinde tak, for de helt vildt gode svar ..



    - Et par stykker af jer har skrevet - " få en anden til at springe den" " prøv at få en proff. ud og ride ham "

    MEN - det har jeg prøvet .. min træner kan ikke ride ham, og han går slet ikke frem med hende, og hun rider altså som en stjerne, men de passer ikke sammen ..

    en anden A-rytter pony rytter har også redet ham i en lille periode men sagde nej da han var for hidsig .. og jeg kunne se at nå hun red ham bliv han forvirret og stresset..

    min pony og jeg passer perfekt sammen ville jeg mene .. men jeg er bare bange for ham ..

    men tusinde tak for de skønne svar!


  • #25   25. nov 2012 Ikke for at gøre dig ked af det eller noget, men som markedet er nu, og med de resultater der pt må ligge på ponyer, skal du ikke regne med at få 100.000 for ham. Måske han kostede det da du købte men en pony der ikke har vist andet en stop i ½-1 år er bestemt ikke den pris værd. Og når den samtidig kun er startet i LB/LA, ja så tror jeg alså du snyder dig selv ved at tro du får det for den.

Kommentér på:
Pony til hest, skal jeg sælge? .. HJÆLP

Annonce