Skal lige have lidt Luft {{forumTopicSubject}}
På forhånd undskyld hvis mit indlæg bliver lidt langt men skal lige have lidt luft.
Det hele startede igår aftes da jeg kommer ud i løsdriften for at aftenfodre omkring kl 20, ser jeg depla ligge ned, tænker først hun er træt og går videre for at blande foder. jeg jeg kommer tilbage har hun rejst dig men viser ingen intr. for maden vender sig om og ligger sig ned og møfler rundt på jorden.
Jeg bliver meget forskrækket sætter et træktorv i hende og begynder at gå med hende så hun ikke lægger sig (er self godt klar over det er kolik symp) sætter kæresten til at gå med hende mens jeg ringer til dyrlægen.
Dyrlægen ankommer omkring kl 21.30 og Depla er i stærke smerter og får smerte stillende samt tram beroligenede.
Dyrlægen lytter til hende og kan ingen lyd fra tarmene høre.... mendes puls er høj og hun puster godt. Depla bliver undersøgt i bagenden men dyrlægen kan ikke finde nogen real forstoppelse i tarmen kun et par kugler.
Hun beslutter at ligge et rør ned i Depla´s mavesæk for at give hende væste og olie for at løsne op, men hun er helt stoppet denne vej.
Depla sættes ind i en boks for sig selv og ser fredelig ud.
klokken er nu 23.10
kl. 3 kigger vi til hende igen denne gang er hun igen urolig og har mange smerter, vi går en lang tur på 2* 3 km efter dyrlægens anvisning, da der hverken afføring eller bedring ringer jeg til dyrlægen kl 4.30.
Da dyrlægen kommer, prøver vi igen at putte væske og olie i maven på hende, men Depla er stoppet op og bliver renset ud "skyllet i maven med vand og tømt ud" hun får smerte stillede og noget at sove på.
Dyrlægen kommer frem til at Depla nok ikke har store Chancer så jeg skal tage stilling til aflivning, da klokken er 7 forlader dyrlægen os igen og siger så at hvis hun ikke har det merkant bedre inden kl 9 så er aflivningnen vejen ;o(
da klokken er 9 indser vi at dyrlægen har ret. Depla står og ryster er badet i sved og har mange smerter på trods af meget smerte behandling. Dyrlægen vil komme omkring kl 10 så jeg gik en "sidste" tur med min hypper, helt grædefærdig, synes virkelig verden var uretfærdig at tage min 4 års hoppe fra mig!
Jeg bliver vred og vil ikke acceptere at det er vejen frem, så jeg ringer til min træner som har 40 års erfaring med islanske heste. hun fortalte mig en masse ting som jeg i al forviring ikke kan huske, men gav mig også nummeret på en dyrlæge som har meget forstand på tarmproblemer hos islænderne.
Jeg ringede til ham og en time efter stod han hos mig, han lyttede og undersøgte hende og fortalte så at hun i hvertfald ikke var til aflivning, men at hun har en kæmpe forstoppelse, han sagde jeg skulle lade hende stå 2 timer og gå med hende en halv hele dagen igennem, og det gjorde jeg
og vupti kl 18 havde hun en lille omgang afføring, hun er stoppet med at svede og ryste, hun er begyndt at nippe til wrappen og er intr. i græs!
Jeg er bare sååå glad for jeg var stædig og fik en anden dyrlæge ud og kigge med andre øjne, den første dyrlæge var rigtig sød og meget dygtig, men ham her han er ubeskrivelig.
Tænk jeg kunne havde mistet Depla hvis jeg ikke havde tvivlet. Jeg er i hvertfald lykkelig for hun stadigvæk står på min mark!
okt 2011
Følger: 32 Følgere: 37 Heste: 1 Emner: 64 Svar: 503
feb 2007
Følger: 27 Følgere: 28 Heste: 10 Emner: 82 Svar: 683
nov 2008
Følger: 46 Følgere: 47 Heste: 1 Emner: 67 Svar: 282
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 11 Emner: 12 Svar: 1.585
maj 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 118 Svar: 1.043
Det burde næsten nævnes til den første dyrlæge, så denne ikke laver den samme fejl bedømmelse igen ?:)
maj 2004
Følger: 80 Følgere: 78 Heste: 2 Emner: 44 Svar: 271
men hvor er det da en dejlig solskinds historie du fortæller
apr 2005
Følger: 45 Følgere: 42 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 1.656
Endnu engang viser det bare at man ikk skal tage én dyrlæges ord for lov...
Min venninde har selv stået i en situation hvor dyrlæge var klar til at aflive hendes 1døgn føl pga følyge men hun var stædig og fik den indlagt og ja idag render der en fin og frisk 1års plag rundt og kender flere eks...
håber din lille froté pony blir frisk igen ;P
feb 2006
Følger: 126 Følgere: 116 Heste: 9 Emner: 13 Svar: 218
jan 2010
Følger: 134 Følgere: 119 Heste: 2 Emner: 22 Svar: 205
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
Jeg stod også med akut syg hest en fucking søndag. Den blev beordret faste i et døgn og hold nu kæft hvor var den bare sur da den ikke havde ondt længere..
feb 2007
Følger: 27 Følgere: 28 Heste: 10 Emner: 82 Svar: 683
Jeg er overlykkelig for min lille pige står på folden, og tanken om hun kunne havde været aflivet, skræmmer mig virkelig meget, fra nu af hvis jeg får en vudering på en hest at den skal aflives tja så tilkalder jeg fremover altid en dyrlæge med friske øjne på sagen først.
Skal lige have lidt Luft