Omkostninger ved køb af hest {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen
Jeg går så småt og kigger på at købe min egen hest, og har i den forbindelse gjort mig en del overvejelser, og er nu også begyndt at tænke på alle de "ekstra" omkostninger der er lige i starten, udover prisen på selve hesten.
Jeg tænker at der er følgende omkostninger når man skal købe hest.
- hestens pris.
- handelsundersøgelse evt. plus røngten.
- transport for at få hesten hjem
- opstalding + depositum (så vidt jeg kan se kræver de fleste steder et depositum)
- div. udstyr til hesten alt efter hvor meget der følger med. Man behøver jo nok ikke liiige at købe ALT med det samme, men det grundlæggende
- forsikring
- smed (uanset om det er nyskoet eller har haft sko på i et par uger, skal smeden jo også på besøg lige rundt om hjørnet når man får hesten hjem)
- ekstra udgifter til dyrlæge, hvis der sker noget med hesten lige der med det samme som følge af flytningen (det er jo en omvæltning for den at komme et nyt sted hen, så heller være ekstra sikker.)
Det er hvad jeg sådan set regner med, men har jeg glemt noget??
Jeg vil gerne have den opstaldet et sted hvor der er foder m.m. inkluderet i opstaldingsprisen, så derfor har jeg ikke det på listen. Men ja vitaminer, godbidder og også plejeprodukter til hesten, samt selvfølgelig strigler ol. (det har jeg sat under udstyr).
Godt så, så har jeg sagt nok, hvad siger I kloge mennesker ?
maj 2004
Følger: 137 Følgere: 137 Heste: 10 Emner: 17 Svar: 1.374
- handelsundersøgelse med røgten cirka 4000 kr
- transport 1000-2000 cirka
- opstaldning 1200-2500 kr, depositum er 1 måneds boksleje
- sadler brugt cirka 5000 kr, ny op mod 15.000-20.000
- trense, gemacher , klokker , skridtæppe , termodækken, regndækken, overgang, vinterdækken, dæknerne må der gerne være 2 stk af hver så der er noget at skifte med.
- smed hver 6-8 uge , beskæring og 4 sko cirka 1000-1.200 kr
Husk forsikring hver år cirka 3.000-6.000 afhængig af hvor og til hvilket beløb
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
maj 2008
Følger: 41 Følgere: 53 Heste: 1 Emner: 213 Svar: 1.845
men ja, tandlæge, udstyr (husk reflekser også, hvis du skal ride tur nu), evt. udstyr til dig selv også, ting som longetov, træktove osv. er også godt at have med det samme, vaccination hvert år, forsikring, evt. foder/hø alt efter stedet osv
aug 2010
Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 1 Emner: 41 Svar: 652
dec 2008
Følger: 99 Følgere: 95 Heste: 2 Emner: 160 Svar: 2.099
jul 2012
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 54 Svar: 956
Har også læst meget om det, men nu var det individuel vejledning jeg søgte, for at høre om jeg havde glemt noget, lige præcis i forbindelse med førstegangs omkostninger - dvs. det beløb man kan regne med at betale næsten ligeså snart man har betalt hesten. Jeg har sådan ca. regnet de faste månedlige omkostninger derefter (opstaldning, smed, undervisning) ud. Og så må vi købe os til småtingene hen ad vejen, så længe vi har basic på plads.
Og ja, selvfølgelig skal den have pas :-).
Tandlæge havde jeg glemt, måske dumt spørgsmål, men får den egentligt også tjekket tænder ved en handelsundersøgelse? Tænker dyrlægen så kunne sige om den trænger til en rapsning lige nu og her eller om en måned eller seks?
Ja longetov m.m. god idé, da jeg rigtigt gerne vil arbejde med den fra jorden også, så vi lige kan lære hinanden bedre at kende. Det kan jeg lige se på til hestemessen her i Hillerød i dag :).
Prøver virkeligt at tage alle de forbehold jeg nu kan tage, jeg vil rigtigt gerne gøre det så rigtigt og sikkert som muligt for hesten og mig selv, så vi har et godt grundlag at bygge videre på i fremtiden.
maj 2008
men du kan ikke skaffe alt, der vil altid være et eller andet du mangler, som du først kommer i tanker om senere - lidt ligesom når du flytter hjemmefra
så længe du har styr på hestens helbred, kan strigle den og sætte den forsvarligt på fold, så kan udstyr, plejeprodukter mm. vente indtil der er kommet ro på, og du evt. er kommet igang med træningen.. - det er som regel der man finder ud af hvad man har brug for ellers
apr 2012
Følger: 14 Følgere: 13 Heste: 4 Emner: 40 Svar: 294
Jeg syntes det er nogle overdrevne høje priser der bliver nævnt her.
Jeg giver 1.000 kr for opstaldning. Fuldpas inkl alt foder og spåner.
Købte brugt sadel for 1.500 kr
Handelsundersøgelsen:1.500 kr
Forsikring hos dansk hesteforsikring er meget billig og dækker rigtig meget.
Smed: 1000 inkl 4 sko.
Hesten kostede 14.000.
De fleste er til at handle med her i krisetiden.
Tandlægen er en gang om året og dyrlæge er meget foorskelligt.
Lav en konto hvor du sætter lidt penge ind hver måned eller når du har overskud, så er akutte regninger overkommelige.
feb 2009
Følger: 44 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.374
Min dyrlæge tjekkede tænder på min hest, da vi købte hende.
jul 2012
Når du skriver det det med at strigle osv. bliver jeg bare så glad ved tanken om at strigle og pusse og nusse og passe på min helt egen hest :). Glæder mig, og håber jeg snart finder den helt rigtige. Er meget opsat på en hest jeg skal se næste weekend, håber virkeligt kemien er der mellem os, nu må vi se.
Hvis I har nogle flere gode råd skal I være velkommne
jul 2012
mariA tak for svar mht dyrlæge og tænder
maj 2008
men opstaldning inkl. hø - 900 kr
foder - 350 kr ca
ridehuskort - 150 kr
trim (går uden sko) - hver 6. uge 450 kr
Forsikring betaler jeg 2 gange om året og det er 3000 kr pr gang - hun er forsikret for 30.000 kr, og det er det der styrer udfaldet. det er også hos dansk hesteforsikring, og det er den store pakke.
hun får ikke en masse nyt udstyr osv. her for tiden, da vi lige har været igennem et langt dyrlægeforløb, og er på SU, men det kan gøres billigt, og dyrene stadig har det godt mine ting får lov til at holde mange år, fordi jeg passer rigtig godt på det, så selvom der ikke er meget afveksling, hvilket kan være lidt kedeligt, så har jeg stadig det jeg skal bruge
jan 2009
Følger: 15 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 117 Svar: 666
Har brugt ham igennem mange år og min mor bruger ham også.
Han er KUN hestetandlæge og gør et RIGTIG godt stykke arbejde + han er god ved hestene !!
Udover det, så forklare han, hvad og hvordan osv. Man står ikke helt uviden tilbage efter et besøg fra ham.
Omkostninger ved køb af hest