{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.606 visninger | Oprettet:

Ejerne forstår det ikke at det er vigtig {{forumTopicSubject}}

jeg har nu i lidt over 1 år trænet og arbejde med 3 dejlige islænder, hvor 2 er tilsalg.

jeg har nu lang lang tid gået og sagt til ejeren at at skulle fået ordnet tænde, hove og få en ud der kunne løsne dem lidt så de ikke var så spændt,så jeg kunne ride dem igen uden de var låst, og at de skulle have deres vaccinering så jeg kan komme ud i verden med dem også.
jeg har nu vært så hård og sagt får han ikke ordnet det så rider jeg dem ikke, så jeg rider dem ikke indtil har får styr på det

fx her i efterårs ferien sagde jeg til ham at nu var det altså tid til de fik smed, og så var jeg ned hos dem her i weekenden og det havde stadig ikke fået smed eller en massør ud og det er altså 4 uger siden jeg var hjemme på efterårs ferien

syns i jeg er for hård mod ham

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ejerne forstår det ikke at det er vigtig
  • #1   12. nov 2012 Det går an på om du rider dem gratis, for så mener jeg godt at du kan sige at de skal have ordnet hove eller tænder smiley

• #2   12. nov 2012 jeg rider og træne dem gratis

• #3   12. nov 2012 Nej selvfølgelig er du ikke det.
    Så vidt jeg ved er det da lovkrav at heste bliver vaccineret, er det ikke det?
    Og hovene skal da selvfølgelig ordnes regelmæssigt, når de trænger alt andet er da synd.
    Tænder skal ligesom hovene også ordnes regelmæssigt.
    Og har du mistanke om at de er låst og trænger til massør, kiropraktor, fysioterapeut eller ligne, så skal de selvfølgelig ikke rides indtil det er ordnet. smiley

• #4   12. nov 2012 Uanset om hun rider dem gratis eller får penge for det, så skal hestene passes med smed og tænder !

Har du prøvet at fortælle dem hvad der kan ske, hvis tingene ikke bliver gjort ?

• #5   12. nov 2012 mange tak syns selv det er syndt for dem

• #6   12. nov 2012 Jeg synes ikke du kan komme og stille en masse krav når du rider gratis. Tænk lige over hvad det vil koste at få 3 heste til massør/kiropraktor, smed, ordnet tænder og vaccineret. Du kan jo tilbyde at betale et tilskud til noget af det, da det koster en del penge at have heste.

Nu har jeg ikke set hestene. Men ved træning kan man jo netop løsgøre hestene, så de bliver til at ride. Det er jo ikke sikkert at de alle har brug for massage.

• #7   12. nov 2012 ja det har jeg i en stille tone men det er som han ikke forstår det og når jeg fortæller ham alt det her får jeg kun sådan nogen usikker svar tilbage eller bare mumle ikke nået med det skal jeg nok få ordnet til du kommer igen nej nej det er sådan var det et svar jeg fik eller hvad

• #8   12. nov 2012 Anita N
    Men har man ikke penge til at holde hestene skulle man nok ikke have anskaffet sig dem i første omgang smiley
    Selvfølgelig skal de have smed, tandlæge og vaccineres.
    Massøren kan måske vente men så er man nødt til at lade hesten stå, indtil der bliver råd til det, da hun ikke kan vide hvad der er siden den er låst altså om der er noget der virkelig sidder i klemmen eller ligne,

• #9   12. nov 2012 nu arbejder jeg meget med løsgøring og fåetmeget kursus i det og det kan ikke løsgøres mere ind de er nu der skal en massør til nu, ja det koster penge at have hest men de skal skam også passe rigtig selv om det er dyrt så skal det altså bare ordnets og nu er det jo at 2 af dem er tilsalg så de skal da se pæne ud for ellers er der da igen der gider købe dem

• #10   12. nov 2012 Smed er vel en ting de skulle have uanset om du var der eller ej..?

Kan måske godt forstå hvis han synes det var for meget, hvis du begyndte at stille krav til massør og vaccine, fordi du vil ud i verden med dem. Hvis tænder ikke generer dem under andet end ridning, så også det med.

Vil dog pointere at han ikke kan sælge en hest, som trænger til at få ordnet tænder, uden det står som en anmærkning på en handelsundersøgelse smiley Det vil i hvert fald kun komme til hans fordel mht. salg, hvis han fik ordnet hove, tænder og vaccine. Måske ville det hjælpe at nævne det?

• #11   12. nov 2012 selvfølgelig skal hestene passes ordentligt smiley Du må bare blive ved at sige det til ham så (selvom det jo i grunden ikke er dit, men ejers ansvar. Og jeg kan godt forstå hvis det bliver lidt trættende for dig at bruge din energi på det.)
    Og hvis de to skal sælges, er det da vigtigt at have orden i tingene.

Jeg synes bare det er mærkeligt hvis alle 3 er låste og har brug for behandling. Har du noget video af dem?

Jeg ved faktisk ikke om det er lovpligtigt at vaccinere sine heste, nogen der kan svare på det?

• #12   12. nov 2012 Altså, hvis alle 3 heste er låste, er det jo din ridning som fejler noget. En hest bliver bestemt ikke låst ved at gå og slappe af på fold! Derfor vil jeg nok sige, at eftersom du forlanger massør må du betale.

Tænder og hove, skal selvfølgelig passes, prøv at find frem til en billig smed og giv ejeren telefon nummeret smiley Kan kun sige det samme om tænderne, tit er det billigere at få dyrelægen ud (eller køre hen til dyrelægen) end at få en tandlæge ud smiley

Vaccine kan du jo egentligt foreslå at i deles om. Til dels fordi det er hans heste, og til dels fordi det er dig der gerne vil ud i verden med dem smiley

• #13   12. nov 2012 I mine øjne er smed og tænder et most - når man har hest. Nogle vælger ikke at vaccinere sine heste, (om det er et lovkrav eller ej, ved jeg ikke!) og fair nok hvis de står hjemme, ikke skal ud med dem og man vil løbe den risiko, hvorfor så bruge penge på det? Kan jeg godt se en fordel i, ville dog aldrig selv gøre det smiley
    Det med en massør er lidt mere... ja... bob bob ikk'?

Altså jeg er på SU.
    Og min hest får passet sine tænder, hove og bliver vaccineret som han nu skal. Der er nogen som siger til mig at jeg burde få nogle en massør og en kiropraktor ud at kigge på ham. Det vil jeg også super gerne, men pengene er der ikke til det. Fordi så vidt jeg ved så er én behandling jo sjældent nok til at rette alt op smiley Så vil jeg hellere spare op, så jeg har et beløb som er stort nok, til at give ham flere behandlinger. Som det er lige nu, så massere jeg ham bare lidt selv.
    Skulle der komme noget akut med ham, måtte pengene jo findes. Men når hesten ikke virker til at have direkte ondt, ser jeg ikke den akutte grund til det.

• #14   12. nov 2012 jeg har ikke lige nogen videoer af dem lige nu men jeg ved godt når der er noget galt for der er meget gode til at fortælle det, fx hende den ene stejler og ville ikke have vægt på ryggen hvis hun er låst , anden sparker ud efter dig og hende den sidste hun meget meget hidsig hvis hun er låst, det er lovpligt at heste skal vaccineres og det skal de vidst hvert år

og det er jo en god ide jeg kommer ud i verden især med de 2 der er tilsalg hvis man skal lægge mærke til dem

• #15   12. nov 2012 angåden det med massør så er det mest til de 2 der tilsalg der der jo kommer folk og prøver dem, jeg rider selv meget afslappet og giver hesten den tid den skal have.

• #16   12. nov 2012 Nej, det er ikke lovpligtigt at heste skal vaccineres.
    Det er kun et krav, hvis du vil starte stævner - og/eller har hesten opstaldet et sted hvor man forlanger det.

Mht. til hestenes reaktioner, så tænker jeg også at det lyder mærkeligt at alle 3 heste har brug for massør. Mon ikke du skulle se lidt på din træning?
    Der er faktisk masser af heste, som aldrig har brug for en massør smiley

• #17   12. nov 2012 Jeg mener heller ikke at det er lovpligtigt at vaccinere med mindre man skal ud, eller står et sted hvor de kræver det.
    Da jeg fik min basse var han ikke vaccineret da han stod hjemme hos ejeren og ikke var til stævner.

• #18   12. nov 2012 du kan ikke stille krav om massør smiley

Men smed, kan du smiley

Vacc og tænder er lidt sådan 50/50 noget, du kan sagtens tage hestene med ud i verden uden de er vacc men de betyder de vil modtage hvad der end måtte være af sygdomme på det given sted (det kan du jo sige til ham?) ANG tænder ja så er det jo hellere ikke et lov krav og du kan godt ride hestene uden de får ordnet tænder, men du kan jo vise ham nogle af de videoer som ligger div steder på nettet om hvad der sker inde i hestens mund når de ikke får ordnet tænder smiley

Det handler ikke om at sætte hårdt mod hårdt, men om at være en slags formidler og vise ham hvad der sker hvis ikke disse ting bliver bragt iorden smiley

• Team L
    Team L Tilmeldt:
    nov 2012

Følger: 1 Svar: 15
    #19   12. nov 2012 Nej

Du skal jo også til tandlæge, have klippet negle og have sko der passer

• #20   12. nov 2012 Der er intet absolut lovkrav om vacciner, massør eller for den sags skyld tandeftersyn. Men smeden, ham kommer man altså ikke udenom.
    Måske er ejer i virkeligheden lidt ligeglad om du rider hans heste.

• #21   12. nov 2012 Jeg har ikke selv nerver til at se på sådan nogle heste, så jeg synes det er SÅ godt at du siger fra. Jeg ville sige at jeg stoppede pr. 1/1 2013 hvis det ikke var blevet ordnet da, da det er dyremishandling at ride på heste med ondt i munden og kroppen - efter din mening smiley Det er jo ikke noget han kan meldes for.

• #23   12. nov 2012 smed, tænder og vacc(hvis man tager dem med ud). skal være på plads. Men du kan ikke stille krav om de skal have massør eller hvad de nu har brug for smiley

• #24   12. nov 2012 Heste skal have smed og tandraspning regelmæssigt. Hvis ikke er det misrøgt og kan andmeldes. Vaccinationer og massør kan du dog ikke stille krav til. Men du kan da gøre hestene en tjeneste og betale det selv, hvis det betyder så meget for dig.

• #25   12. nov 2012 Jeg synes det er godt du siger til ham at hestene mangler at få ordne tænder og hove, jeg ved ikke helt med massør - måske du kunne lave nogle øvelser fra jorden der ikke var så hård ved dem indtil de har råd til massør! eventuelt vise ejeren hvad du mener og vise ham hvor slemt det er!

• #26   12. nov 2012 LadyBlacksheep: Hvornår er grænsen nået for misrøgt mht smed og tandrasning?

• #27   12. nov 2012 Jeg tænker nu også der må være noget galt siden alle 3 heste reagerer sådan, så må du jo gøre et eller andet forkert når du rider siden de alle 3 fejler noget som en massør skal ordne.

• #28   12. nov 2012 men det ligger jo også sådan at han også gerne ville at de bliver færdig trænet så de kan blive solgt og ville der gerne indrømme at han ikke er så kendt med heste han ved ikke så meget om dem, og det har intet med min ridning at gøre da jeg har en super dygtig underviser på som og selv siger det skal behandles jeg kunne godt selv betale, men så ved jeg bare jeg kommer til at stå med alt betaling for det har jeg prøvet.... og han ville jo gerne have dem solgt men hvis de ikke har fået ordnet tænder eller hoven ser okay ud så bliver de da aldrig solgt, vaccinen ville jeg finde ud af om vi kan deles om, men tænder og hove syns jeg nu slev han må betale, da jeg har købt så meget til dem oveni også..

• Team L
    Team L Tilmeldt:
    nov 2012

Følger: 1 Svar: 15
    #29   12. nov 2012 Så må købere jo fortælle de ikke vil købe før det er ordnet

• #30   12. nov 2012
    Der er voldsomt mange ejere der ikke tænker nærmere over om deres heste har behov for noget. Det har jeg set lidt for meget af som part.
    Det er også bagdelen ved at være part, at man kan komme ud for heste der har brug for at få kigget tænder, krop eller andet.

• #33   12. nov 2012 Ninett G: Dejligt at man ikke står alene.. smiley

Kommentér på:
Ejerne forstår det ikke at det er vigtig

Annonce