Angst for at være på folden {{forumTopicSubject}}
Kære dejlige HG, hjælp søges
Tilbage i vinters blev jeg sparket ude på folden, da jeg var ude for at hente hesten. Hestene var lidt kukkeluk og jeg nåede ikke at komme væk i tide, så det var KAPOW - full time æsel-spark på min overarm. Der skete heldigvis ikke noget andet at min arm var sort i en uge
Siden har jeg været lidt nervøs ved at hente hest på folden, men det gik væk da de kom på sommerfold fra maj-september, hvor hestene jo var ude døgnet rundt og bare stod og hang i varmen om dagen.
I august faldt jeg af hesten fordi vi skridtede hjemad langs folden og hestene begyndte at fare rundt lige på den anden side af hegnet, så min hest fór med inden jeg nåede at reagere. Derudover blev jeg jokket på af min part ude på en gåtur for 5 uger siden, hvilket resulterede i 4 brud i foden.
De sidste tre uger, siden jeg smed krykkerne, er jeg kommet i stalden som sædvanligvis, men jeg er dødsens nervøs hver gang jeg skal hente hest på fold.
Vores fold er aflang og de står oftest helt nede i den anden ende - så jeg vader hele vejen derned, tager hesten og når jeg begynder at gå tilbage er der ofte et par af hestene der går med, løber lidt rundt i leg, fjollesparker lidt til hinanden, osv. Og i de meget lange 5 minutter det tager mig at få hesten hele vejen ned gennem folden og ud af leddet, går jeg hele tiden og kigger mig selv over skulderen, fordi jeg forventer at hele flokken pludselig skal komme løbende i fuld galop.
Jeg har aldrig været en nervøs hestepige, og er det stadig ikke med nogle heste angående håndtering fra jorden, det er altså kun når jeg er blandt mange løse heste.
Har I prøvet noget lignende, og hvad gjorde I ved det? Det er meget frustrerende, her den anden dag sad jeg i halvanden time og bare ventede på at hestene blev taget ind, fordi jeg ikke selv ville hente hesten derude, da det blæste meget og de var lidt oppe at køre.
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.759
aug 2008
Følger: 12 Følgere: 15 Emner: 1 Svar: 13
Så fremover så hold alle andre heste end din egen på afstand, når du går ud på folden, og vigtigst forvent af dem at de gør det.. De må ikke komme hen til dig overhovedet medmindre du direkte indbyder dem.. Det er ganske enkelt for farligt at bevæge sig rundt i en hesteflok, hvis man er nervøs for at blive rendt ned.
håber meget du får brudt den onde cirkel
maj 2008
Følger: 60 Følgere: 70 Heste: 1 Emner: 45 Svar: 1.135
så kommer det
knus herfra
jan 2010
Ellers tak for hjælpen, men vi har forskellige syn på tingene
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
Jeg har en aftale med mine heste at når jeg er på folden og i nærheden af dem, så går de stille og roligt omkring mig. Jeg gider ikke de skal løbe efter hinanden eller lege og lave bøllestreger, det må de vente med til jeg er ude af folden. Og det er de faktisk ret gode til at overholde.
Men du kan jo også tale en lang dressurpisk med ud på fold, så kan du vifte hestene væk, og som Anne skriver, bliver de ramt, ja så kom de for tæt på.
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
Det var en dejlig, frostklar vinterdag og sneen lå tykt og fint. Hesten var meget livlig, da han var skadet, og kun måtte gåes ture med. Så jeg gik tur med ham i langt horsemanshiptov. På daværende tidspunkt, synes jeg det var ok, at hesten lavede et lille op i ny og næ, eller viste lidt livsglæde over at komme ud. Så han havde langt torv, så vi kunne gå med lidt afstand og hoppe sammen over grøfter og more os lidt med god bevægelsesfrihed. På et tidspunkt hvor han lavede et lille glædeshop med et lille buk, var afstanden mellem os dog ikke lang nok, og han ramte min albue med bagbenet.
Avs.
Siden har jeg fået et helt andet forhold til at gå tur med heste, og er meget mere striks i forhold til mit personlige rum.
I dit tilfælde, vil jeg anbefale dig at tage en god lang piske med ud på folden. ikke fordi du skal tæske hestene, men så du kan genne dem væk, inden du kommer indenfor sparke-rækkevidde.
Gør det til en principsag, at de andre heste IKKE skal komme hen til dig på folden, medmindre du inviterer dem, og de skal heller ikke i nærheden af din hest når du trækker den til og fra fold. Hvis de begynder at nærme sig dig, så siger du fra i god tid, ved at vifte med pisken og vende dig imod dem. Så du viser med dit kropssprog, at hestene ikke skal komme for tæt på dig.
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
jan 2010
Men jeg har taget det til mig og skal nok sørge for, at jage dem væk hvis de kommer for tæt
Angst for at være på folden