{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
758 visninger | Oprettet:

Sælge hest uden chip {{forumTopicSubject}}

God eftermiddag HG smiley

Min veninde nævnte idag, at hendes hest skulle chippes snart. Men skule alle heste ikke været chippet i 2012? Hun købte hesten i Juli mener jeg.. Men nu er spørgsmålet så, kan hun forlange af tidl ejer at hun betaler for det? Eller er det hendes egen fejl ikke at have spurgt om/undersøgt det?

Laura

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sælge hest uden chip
  • #1   8. nov 2012 jo alle heste sku være chippet inden 1/1-12 ellers får man en bøde...

• #3   8. nov 2012 Og det gælder også når hesten er brændemærket ikke? smiley

• #4   8. nov 2012 Hvis hesten er brænemærket, hvor der er tal, skal den ikke chippes

• #6   8. nov 2012 Det er ikke lovpligtigt at hesten skal være chippet, hvis hestens brændemærke er 100 % tydeligt. Hvis brændemærket er utydeligt, skal hesten chippes.

• #7   8. nov 2012 Når okay. Jamen den er tydeligt mærket DSP mener jeg smiley Er ikke så meget inde i det som i nok kan høre smiley

• #8   8. nov 2012 Jeg fik at vide jeg ikke behøvede at få chippet Cassie eftersom hun var brandemærket..

Der er intet at komme efter hos sælger da det er din veninde der skulle have tjekket op på det da hun købte hesten..

• #10   8. nov 2012 Hvis hesten er fryse- eller brændemærket, behøver man ikke chippe hesten. Har selv en dv hoppe med brændemærke uden chip. Spurgte min dyrlæge i sin tid om det var lovpligtigt.

• #11   8. nov 2012 Lidt spøjse regler - min dv var brændt uden chip, min oldenborg er brændt og skulle have chip, aner ikke hvorfor, hun var dog chippet da jeg overtog hende, men hun havde ingen pas så skulle have dyrlægen ud og han sagde at hvis hun ikke var chippet så skulle hun.. Min Welsh hoppe er også brændt uden chip.

• #12   8. nov 2012 Rigtig mange dyrlæger m.m. har rodet rundt i reglerne omkring mærkning.
    Dette er den tekst, der står skrevet i lovgivningen.:
    (link fjernet)

Mærkning
    Heste, som er født efter 30. juni 2009 skal chipmærkes.

Heste, som er født før 1. juli 2009 skal ikke chipmærkes når:
    • Hesten er allerede mærket med en chip
    • Hesten har et brændemærke eller frysemærke med nummer (tal)
    • Hesten har et pas, udstedt af en officielt anerkendt avlsorganisation eller en organisation, der administrerer konkurrence- og væddeløbsheste, forudsat at der i passet er angivet et signalement af hesten med udfyldt tegning.

Når hestens pas bliver udstedt af en dansk pasudstedende organisation, foretages chipmærkningen af hesten af dyrlæger eller personer, som har gennemgået et kursus, der er godkendt af Fødevarestyrelsen.

Hvis hesten ønskes registreres af en udenlandsk officielt anerkendt hesteavlsorganisation kan chipmærkningen foretages af foreningens egne mærkere.

Tidsfrist - Inden 1. januar 2012 skal alle heste være identificerede

Alle heste, der er født efter 31. december 2005 skal allerede være identificerede.

Heste der er født i perioden 1. januar 2002 - 31. december 2005 skal være identificeret inden 2. juli 2011.

Resten af hestene, det vil sige dem, der er født før 1. januar 2002, skal være identificerede inden 1. januar 2012.

Føl skal identificeres inden 31. december det år hvor dyret er født, eller senest seks måneder efter dyrets fødsel, alt efter hvilken dato, der ligger senest.

Uanset tidsfrister skal heste,

der behandles med lægemidler, der udelukker dem fra konsum, identificeres. Det indebærer at hesten mærkes, registreres, og forsynes med hestepas med medicinsider. Mærkningen skal ske senest i forbindelse med behandlingen.
    der føres til slagtning være identificeret med mærkning, registrering og hestepas
    der eksporteres eller importeres være identificeret med mærkning, registrering og hestepas

• #13   8. nov 2012 min den gamle var ikke og skulle ikke chippes, han havde pas og var brændemærket, min nye skulle heller ikke, men det havde tidliger ejer fået gjort,. igen fordi hun er fra før 09 og har tydelig mærkninger og pas

Kommentér på:
Sælge hest uden chip

Annonce