{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
941 visninger | Oprettet:

Er vildt nervøs. {{forumTopicSubject}}

Jeg aner virkelig ikke hvad jeg skal gøre..
Jeg har verdens bedste plag, og han er bare så cool og godmodig oppe i sit hoved.
Og her igår var vi for første gang ude og gå på en stor landevej med MANGE lastbiler og biler der i det hele taget larmer og kører stærkt.
Han var meget frisk og sådan, men det er jo klart når det var første gang.
Han var MEGET bange for de der lappede huller på cykelstien som er sorte (Det kunne jo være et hul han kunne brække benet i, eller en farlig slange)
Dem undgik han fint, og fnyste lige lidt ad dem, og så var det egentlig det.

Men da der kom biler (hvilket var tit) spændte JEG op, og blev nervøs, og det smittede jo self. af på min dreng.
Jeg er bare så bange for at han går i panik og springer ud foran bilerne.. (har tit haft mareridt om den vej, især fordi der er kørt 7 heste ned på den vej inden for de sidste 3 år.)
Så jeg gør jo self. min dreng vildt nervøs, og så er det jo lige præcis at der kan ske ulykker..
Men jeg aner virkelig ikke hvad at jeg kan gøre for at slappe mere af.. Det er virkelig frustrerende og det kan ødelægge en hel dag for mig at jeg skal være så nervøs for den skide vej ..

Hver gang der kom bil og jeg spændte op, begyndte han at trave langsomt fremad, og så gå sidelæns indtil bilen er kørt forbi.. (Vi gik så bilerne kom bagfra og kan jo hører dem på lang afstand) .. Jeg vil bare så gerne være så rolig så jeg kan smitte af på min dreng, men jeg kan ikke se nogen ende på det..
Han er selv meget rolig, og jeg VED at det kun er min anspændthed der gør at han reagere sådanne.. For han er vokset op ved siden af den store vej, og med KÆMPE traktorer der kører inde på folden osv..

Mangler virkelig nogle gode råd smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er vildt nervøs.
  • #1   7. nov 2012 Find et sted lidt inde på en grusvej og stå og græs med ham og giv ham godbidder! Så både du og ham er afslappede...:)
    Ellers så må du have en veninde med og gå og snakke med i mens i går smiley
    hvis hun har en hest så kan i jo gå sammen?

• #2   7. nov 2012 Vi gik sammen med min opstalder og hendes 2 års, men jeg kunne simpelthen ikke slappe af. Der er desværre ikke nogen grusvej i nærheden, så det er ikke en mulighed.. smiley

• #3   7. nov 2012 53 mennesker der har kigget, og kun 1 der kan give et råd? smiley

• #5   7. nov 2012 Jeg tror bare at det ville stresse ham mere.. Jeg ved også godt at han ikke løber af med mig, for så havde han gjort det allerede nu smiley Det er bare sådan en underlig skræk jeg ikke kan komme af med smiley

• #6   7. nov 2012 Hvorfor går du så bilerne kommer bagfra? Prøv evt. den anden side. Jeg kan ikke huske hvilken side man skal ride i, men derpå kan du og din plag jo forberede jer på hver bil der kommer. Selvfølgelig også dem der kommer bagfra, men mit instinkt siger mig at heste der ikke har prøvet trafikkeret vej før bør ikke "overraskes" bagfra. Jeg tror du ville slappe mere af hvis du kunne se bilerne i lang tid forinden. Hvis du bliver nervøs eller anspændt så stop op eller tag to skridt ind i siden med din plag og stop op og vent stille og roligt på at bilerne er kommer forbi. Det gør ikke noget hvis den små hopper lidt. Bare så længe det er kontrolabelt. Trafikanterne på vejen vil også føle sig mere sikre hvis heste holder sig et par meter fra vej kanten. Det er jo ikke alle der ved hvordan heste reagere normalt og tænk hvis der var en der kom drønende forbi uden nogen form for hensyn og så det går galt. Puha nej nej det vil jeg slet ikke tænke på. Men han din plag bare traver en smule fremad er jeg imponeret over. det er jo ikke alle der tager det lige pænt må man sige.

En anden ting, prøv at have en veninde med bare uden hest. Så føler du dig ikke alene og så er i 2 hvis der sku ske noget mod forventning.

• #7   7. nov 2012 Han kan desværre ikke stoppes når der kommer biler. Heste er flugtdyr, og når flugtdyr bliver frustreret eller bange skal de kunne gå fremad, ellers springer de i luften.. De får "frygten" ud ved at gå fremad, så derfor vil jeg ikke stoppe ham. smiley

Jeg vil ikke tage ham ud alene endnu, uden en anden hest.. Hans tryghed er mig imellem bilerne, og hesten bagved ham smiley

• #8   7. nov 2012 jeg ville starte ud med mindre veje hvor der måske ikke kom så mange biler også arbejde mig stille frem, ellers ville jeg prøve at gøre op med mig selv at jeg er nød til at slappe af og være cool for hestens skyld. selvom det er svært..

• #9   7. nov 2012 Stalden ligger ud til den store vej, så ingen mulighed for mindre veje desværre smiley

• #10   7. nov 2012 Gå på højre side af vejen smiley sådan så at han går inderst og du går yderst, og så evt gå stoppe op og stå stille og roligt i vejkanter når der kommer en bil smiley ellers stå og snak med ham så både du og ham fokusere på noget andet smiley
    Jeg er selv VILDT bange for biler (pga at jeg engang er blevet kørt ned) men det har hjulpet mig smiley jeg er rolig nu når jeg går med begge mine heste smiley

• #11   7. nov 2012 Jessica - Kig længere oppe, der står at han IKKE må stå stille smiley

• #12   7. nov 2012 Heste slipper ikke af med deres frygt ved at gå frem, det bekræfter dem tværtimod i den. Sådan er de bygget fra naturen.
    En vildhest der står og græsser og pludselig hører en farlig lyd i en busk - den stille sig op og kigger ("stivner"). Her sender hjernen nogle stoffer ud i kroppen, ned i benene, der gør den klar til at løbe - pludselig sætter den i panisk spurt - og så længe den løber, så længe dens ben og dens krop flygter, så signalerer den til hjernen, at den skal blive ved med at producerer dette stof. Stopper du benenes flugt, så stopper du hjernens.
    Det er alt sammen beskrevet fint her: (link fjernet)

Mit råd ville være at gå ud til vejen og stå stille med ham, bare stå stille og kig på bilerne så han falder heeeelt til ro. Til han står og keder sig. Om du så skal stå i 20 minutter smiley Når han står stille og afslappet, så slut af. Næste gang kan du gøre det igen, start med at stå stille og når han står pænt stille, så gå frem og stop igen - og vent til at han står stille igen. Herefter kan du gå ind igen.
    Det var det eneste der virkede da jeg skulle trafikvænne Aleida, da hun var 3. Hun var rædselsslagen, og vi træner stadig den tunge trafik, men det har hjulpet meget smiley

• #13   7. nov 2012 Ja og hvis jeg så stopper ham op, vil han jo pludselig sætte i panisk spurt som du så fint skriver længere oppe smiley Det er det jeg vil undgå smiley

• #14   7. nov 2012 Hvorfor må han ikke stå stille? smiley
    Det er en god øvelse smiley

• #15   7. nov 2012 Så holder du fast, så han netop ikke kan løbe frem - for hvis du lader ham løbe, så bekræfter hans hjerne, at han netop skulle flygte når han bliver bange = hans flugtinstinkt bliver stærkere.
    Det står alt sammen meget bedre beskrevet i artiklen smiley

• #16   7. nov 2012 Må jeg spørge hvor det er henne? smiley

• #17   7. nov 2012 Jeg kan mærke at når vi stopper på vejen, så stresser han meget mere end når vi går smiley

• #18   7. nov 2012 Slagelsevejen smiley

• #19   7. nov 2012 Så er det netop en god idé at få lært ham, at stå stille og slappe af smiley Der er mange heste der "flygter" i skridt, og netop derfor ikke kan finde ud af at stå stille i pressede situationer.

• #20   7. nov 2012 Ok smiley
    Øv.
    Fandt ud af at det var på Sjælland, ellers havde jeg gerne prøvet at hjælpe smiley

• #22   8. nov 2012 Det er jo ikke min dreng der er problemet.. Han er så cool som noget kan være. Det er MIG der er problemet. JEG er nervøs og JEG gør ham nervøs ved at være nervøs. Når min opstalder går med ham, er han fuldstændig ligeglad med lastbiler osv.
    Så det er mig der er problemet, og jeg ved ikke hvordan jeg kan slappe af.. smiley så kom med råd til MIG og ikke min dreng smiley

• #23   8. nov 2012 Synes det lyder mærkeligt. Jeg er selv mere nervøs end min 3-års, som er ved tilridning.

Det kan sagtens give et sæt i mig, hvor min hest er totalt ligeglad. Så her smitter min nervøsitet ikke af på hesten??

Læste i øvrigt en undersøgelse, som sagde det samme! Ved ikke, om jeg kan finde den igen, den sagde præcis det samme. At vores nervøsitet IKKE smitter af på vores heste. smiley

• #24   8. nov 2012 Fair nok, men det er nu min holdning at det gør det. For hvorfor skulle han ellers være rolig med min opstalder (som tager det helt cool) og nervøs med mig (som også er nervøs) ;D

• #25   13. nov 2012 Måske du skal tænke at du også selv ved træning sikkert og langsomt vil lære at slappe af. Find et godt sted hvor du med din hest kan stå og betragte trafikken på afstand...fra dette sted kan du i eget tempo ganske langsomt selv mærke efter hvornår du er klar til at rykke videre til næste step. Tag den tid der skal til..vigtigst af alt er at det skal være en god oplevelse både for dig som for hest. At man så nogen gange føler at det er et skridt frem og 20 tilbage er fuldstændig ligegyldigt...da det med sikkerhed lønner sig i sidste ende- nemlig at man ikke skrider for hurtigt frem.
    Pøj pøj med det hele.

Kommentér på:
Er vildt nervøs.

Annonce