{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
707 visninger | Oprettet:

Horsemanship? {{forumTopicSubject}}

Hej HG'ere.
Jeg beklager på forhånd, at dette nok bliver et langt indlæg. Men jeg håber I vil læse det og komme med gode inputs. Fortælle hvad I mener og tænker om følgende.

Jeg er personligt dressurrytter og drømmer om at komme ud på internationale baner. MEN samtidig ønsker jeg også, at kunne kommunikere effektivt med min hest.
Jeg har valgt at følge en mere videnskabelig ideologi til, hvordan jeg skal forholde mig til min hest og hvordan jeg skal træne den. Jeg går ud fra, hvordan hestens hjerne er opbygget, men også hvordan den opfører sig overfor artsfæller.
Jeg mener ikke, at en hest er i stand til at elske et menneske. Jeg mener ikke, at en hest er i stand til at tænke som vi og forstå en straf. Gennem min træning med forskellige heste, har jeg lært at leve i nuet. Det der sker nu, sker nu og ikke om lidt.
Forstå mig ret: Jeg synes det er utroligt fascinerende, hvordan nogen mennesker er i stand til at få hestene til at "udtrykke" sig selv og begynde en dans - det værende sig fra jorden eller siddende på ryggen.

I mine øjne er nutidens store hestegenier indenfor horsemanship og "heste med en fri vilje" lidt nogen fuskebukser. For hvor mange gange ser du vedkommende tage mere end 1 hest til side, for derefter at lade hestene "vælge" at være venner med sig? Jeg synes det er lidt noget fusk - for hesten er et socialt dyr, som i modsætning til mange andre sociale væsner affinder sig ganske fint med andet selskab end deres artsfæller i perioder, som alt efter hesten kan være rimelig lange. Så når vedkommende isolerer hesten, så er det da klart at denne (i sin trang til socialt samvær) vælger at følge denne tobenede skabning? smiley
Dette er i min mund ikke kritik af deres metoder med hestene - i mine øjne er det en fantastisk træning, da de lærer hestene at reagere på hårfine signaler og kan få dem til at danse, så ens hjertet slår et slag over. Jeg siger bare: Sæt hesten ud i flokken og uanset hvordan du vender og drejer det, så vil den i sidste ende vælge flokken. Dette gør dog ikke træningen mindre bemærkelsesværdigt. Det gør bare, at jeg synes det er lidt noget fusk den måde de får det hele til at fremstå på.

Som sagt drømmer jeg personligt at blive international dressurrytter en dag, men samtidig suger jeg også inspiration til mig fra "horsemanshippens verden" da jeg gerne vil have en lydhør, veltrænet hest. Jeg mener at vi i hesteverdenen burde blive bedre til at se fordelene og ulemperne i de forskellige dicipliner og verdener, som vi har valgt at gøre til en del af vores samvær med hesten. smiley
Det er jo bare at smukt syn, hvis du kan påføre din hest en Kandar og lækker sadel, gøre jer rigtig flotte og ride ud på en dressurbane og bare tage rampelyset. Alt i alt hvor hest og rytter danser sammen, en hest der "villigt" følger de hårfine signaler der gives fra rytteren på dens ryg. Men det er da et lige så smukt syn, at du stående ved siden af hesten kan bringe den i bærring og få den til at gennemgå selvsamme program, som hvis den var til stævne. Uden udstyr. smiley

Se det er min store drøm, at få ført de to ting sammen og komme ud på banerne med det. Hvad synes I? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Horsemanship?
  • #2   3. nov 2012 Det er iorden du ikke er enig i det hele jeg har skrevet - vi har jo hver vores meninger. Det har var bare mit synspunkt på de her ting. Og beklager hvis det er lidt indviklet haha. :b

• #4   3. nov 2012 Er enig med Luna og Bettemus.. Men lyder ellers godt!;-)

• #5   3. nov 2012 Præcis DayDreamer. :)Min pointe er mere i, hvordan det den dag i dag bliver udstillet. En hest der tænker som os, men de har ikke hjernen til det. At folk i stedet for at se hvilken fantastisk træning det er, lukker øjnene og starter en krig. Tegner dybe streger i jorden med, her er min halvdel og der er din. smiley

• #6   3. nov 2012 Det er ikke alt det du skriver der er korrekt. Men fin pointe. Lad verdenene blive forenet i stedet for at kritisere hinanden.

Jeg vil faktisk mene at rideverden er under en revolution, da der er meget fokus på hestevelfærd og videnskabelige undersøgelser af hestens fysik.

• #7   3. nov 2012 ligesom Sanne, tror jeg faktisk også at vi vil se nogle ændringer i den hesteverden vi kender til - en lille revolution ja smiley

din drøm er ihvertfald ikke uopnåelig og jeg synes det er fedt de tanker du har gjort dig om det! (: Godt horsemanship og konkurrence ridning burde gå hånd i hånd. De to verdener skal forenes!

• #8   3. nov 2012 Vic og Sanne : Ja jeg tror også hesteverden gennemgår store forandringer, og jeg synes det er fantastisk! smiley Og Vic - self. er den drøm ikke uopnåelig, og jeg kæmper for den. Lige pt. er vi igang med at suplere dressuren, med versader og schenkelvigninger fra jorden. smiley

• #9   4. nov 2012 Horsemanship er forholdet mellem hest og rytter (horse-man-relationship) og selv den mest hardcore rollkür entusiast træner horsemanhip.. Herefter kan vi i stedet tale om "godt HMS" og "dårligt HMS"..
    Når det er sagt synes jeg måske du generaliserer en smule.. Det er da bestemt ikke alle der isolerer deres heste for at kunne opnå en god træning.. Og du skriver at det sker i "HMS-verdenen, men det sker da måske i endnu højere grad i dressur og spring verdenen..

Men her: Nyd disse mænd og hans hesteFLOKKE
    http://www.youtube.com/watch?v=vKjEEYyQqPk
    http://www.youtube.com/watch?v=HFupGrRCIqY&feature=related
    Derudover er der også 3 ryttere som træner sammen og de har en video hvor deres heste går på en høj græsfold og hver især går ud og kalder og hestene forlader deres hestevenner og græsset når de kommer.. Men den kan jeg ikke lige finde..

Men ja - lad os blive gode venner og ikke konkurrere over hvem der er bedst..

Kommentér på:
Horsemanship?

Annonce