Andre med heste og får - hvor mange får? {{forumTopicSubject}}
Jeg har 2,1 hektar fold til mine to-tre islændere - hvor ca. 6000 kvm er en beplantet tidligere sandgrav - fantastisk område...
Men det er jo ALT for meget græs til mine få nøjsomme islændere - og derfor pusler vi lidt med tanken om at få nogle får til at græsse ned også.
Hvor mange skal man have, for at det giver mening?
Jeg ved, at man skal være CHR-registreret for at måtte have dem, og at fårene skal være øremærket. Vi har fin plads til at tage dem ind om vinteren. Nogle af vores naboer har geder, så de kender en, der kan beskære klove og klippe fårene for mig.
men må får spise wrap? (godt tørt kvalitetswrap) og i givet fald hvor meget - eller vil de have bedre af godt frøgræs?
nov 2009
Følger: 87 Følgere: 99 Heste: 9 Emner: 225 Svar: 5.305
Eller måske nogle andre med får, geder, køer eller noget ville have glæde af det :)?
Bare en tanke, du skal jo self. selv vælge
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.327
Om det bare er en skrøne (jeg har set shetlændere og får gå sammen en del gange, men kender ikke selv nogen der bruger det), ved jeg heller ikke - men det er da nok noget, du lige bør undersøge, om der er hold i.
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
Blogger
Følger: 229 Følgere: 1405 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.588
Og de må gerne få wrap.
Tror en 15 får er meget realistisk
jan 2010
Følger: 24 Følgere: 24 Heste: 4 Emner: 11 Svar: 18
Det vil ikke være meningen, at hestene og fårene skal gå sammen - men at fårene skal afgræsse stykkerne efter hestene - noget med at får spiser de græsarterne, som hestene ikke er så vilde med - og øvrigt skulle det være god foldpleje - men det er måske helt forkert? Jeg tænkte umiddelbart, at vi kunne tænke os 4 får med lam - men er det så for lidt til at gør en forskel.
Har også overvejet at tage andre heste ind på sommergræs - men ærligt - så gider jeg ganske simpelt ikke ud og jage andre folks heste, der ikke respekterer hegnet osv... (har haft opstaldere, hvor dette var et problem).
vi kan heller ikke rigtig udnytte det ekstra stykke til selv at wrappe, for når stykket ikke er større, og vi ikke selv har maskiner - så kan det ikke betale sig - og vi kan ikke gøre det sammen med naboen -for han wrapper store baller - og jeg kan kun bruge små, da mine ikke kan nå at spise de store...
Så ja - faktisk temmelig et luksus-problem med alt for meget græs
mar 2007
Følger: 136 Følgere: 125 Heste: 1 Emner: 126 Svar: 2.975
maj 2007
Følger: 35 Følgere: 33 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 83
Får er drøvtyggere, og er fra naturens side lavet til at omdanne græs og urter til uld og kød.
Så intet problem i at foder dine får med wrap hø, du skal blot sørge for at det er næringsrigt. Frøgræs er totalt no go.
Du skal have kløverrigt wrap (proteiner).
Hvis du bruger hestewrap uden kløver, kan du supplere med en smule korn.
Men som sagt er fårene er lavet til at omdanne græs.
Det er ikke nemt at sige, hvor mange dyr du kan have. Da vi ikke ved hvor meget energi der er i dine græsmarker og den sandgrav dér.
Gode ugødede vedvarende græsarealer producere 2500 fe/ha/år svarende til 3,5 får/ha.
Lyng og hede producere tilsvarende 750 fe/ha/pr svarende til 1 får/ha
Der regnes med at der er 1,5 lam/får.
Jeg går ud fra, at du får wrap hø/ensilage udefra, så du skal ikke tænkte på foder fra egne marker.
Men det er vigtigt at fårene ikke går på det samme areal, pga. løbetarm-orm, ligesom med hestene.
Det er rigtig godt hvis der veksles mellem får og heste på arealerne. Da de ikke rammes af samme løbetarm-orm. Plus at hestene spiser det græs fårene ikke vil spise.
Fårene spiser helst helt spæd græs, og ikke græs der er skredet (med frøstand)
Personligt vil jeg starte i det små, det er nemmere at udvide end at have dummet sig =)
Det lyder fint med 4 får og evt. en vædder (han kan evt. købes til at løbe fårene, og derefter slagtes)
Så kan du også regne med 6-8 lam om året - det er meget kød, hvis det kun er jer der skal spise det .
Du kan finde rigtig meget information i "hyrdetimer - Anette Holmelund" og på sheep.dk
Venlig Hilsen Philip og Jane
Andre med heste og får - hvor mange får?