{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.598 visninger | Oprettet:

Kører med andre heste? {{forumTopicSubject}}

Åh ha! Nu har jeg langt om længe fået taget trailerkort smiley
Jeg står og skal til stævne i næste weekend, og ved ikke helt endnu om jeg føler mig klar til at køre, da jeg i forvejen bliver ekstremt nervøs, når jeg skal til stævne (er ikke rigtig kommet ind i rytmen endnu), og derfor havde jeg spurgt min venindes mor.
Hun siger så, at hun ikke må køre andre heste, da man skal have taget et kursus før man må det?!

JEG er forvirret nu, for det har jeg aldrig hørt før?
Nogen der ved noget om det?

smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kører med andre heste?
  • #1   11. nov 2011 Det er rigtig nok. Man skal have et bevis for at måtte køre med andres heste og for at måtte køre langt med ens egen. Kan ikke huske hvad det hedder.

• #2   11. nov 2011 Det hedder et kompetencebevis smiley

• #3   11. nov 2011 Hvad så hvis jeg selv er med i bilen?

• #4   11. nov 2011 I har helt ret og så alligevel ikke.. For man må gerne køre med andres heste hvis bare ejeren er med i bilen... Så hvis bare du er passager i bilen må hun gerne køre med din hest..

• #5   11. nov 2011 Hmm det forstår jeg ikke... Det må jeg da vist lige tjekke op på så....

• #6   11. nov 2011 Må man egentlig godt køre med trailer hvis man har kørekort B?:)

• #7   11. nov 2011 Jeg googlede lige og reglerne er noget mere indviklede end jeg mente... Men forstår det stadig således at hvis man ikke har betaling imellem så må man godt, men prøv at læse den forklaring der er i en anden tråd..
    http://www.hestegalleri.dk/for_messagedetail.aspx?msg_id=793972

• #8   11. nov 2011 Lara, det afhænger af trailer og bil.... Og igen af hvornår du har fået kørekort... Men der er flere sider på nettet hvor du kan taste bilens og trailerens data ind og få svaret på om du må... Jeg har f eks en vito og der skal jeg have trailerkort, ligegyldigt hvilken trailer jeg har efter...

• #9   11. nov 2011 Når der ikke er tale om erhvervsmæssig kørsel som eksempel ejeren af dit ridecenter betales for at køre dig og din hest må man gerne.

Eksempel person A + person A´s hest skal til stævne sammen med person B og person B´s hest. Der kan jo kun være en fører af bilen og man må gerne køre sammen.

Og uden erhvervsmæssig indblanding og betaling må jeg gerne få en veninde til at køre min datter og jeg til stævne med min datters pony - var dette ikke tilladt var der godt nok mange der ikke kom afsted, vi kan jo ikke alle have bil der må trække og trailer der matcher. At man jo så faktisk betaler en person penge til benzin eller andet er jo en anden sag.

kompetencebeviset er når føreren er momsregistreret inden for hestehold

• #10   11. nov 2011 Findus:
    Præcis, det er dét jeg også tænker: Så kom mange jo ikke afsted!

• #11   11. nov 2011 Det er nu ikke så svært at læse og forstå - har i læst teksten det rigtige sted på Landbrugsinfo?

De fleste af os herinde er jo omfattet af fritids eller hobbybrug i forhold til vores heste og transport deraf.

her er uddrag aaf teksten der er meget let forståeligt

"Undtaget er derimod hobbybetonet transport, altså typisk privates transport af heste til dyrskue, kåring, udstilling, avlsarrangement, nationale ridestævner eller skovturs- og fritidsbrug"

• #13   11. nov 2011 din venindes mor har ret du må køre med din egen hest men ikke med andres. Så når min far har kørt med min hyp har det været ulovligt. Da jeg SELV skal køre med hende.

Så nej trailer kørekort er ikke nok hvis du skal køre med andres heste.

Reelt skal du også have en kopi af ejercerfikat med dig.

• #14   11. nov 2011 http://www.123hjemmeside.dk/dansk-frieser-avl/2936374

"I hver af disse situationer kræves der ikke transportautorisation:

- Hvis du tager andres heste med på transporter i Danmark, som en vennetjeneste
    - Hvis du transporterer heste til dyrskuer, kåringer, udstillinger, nationale ridestævner og til skovturs- og fritidsbrug, indenfor Danmarks grænser
    - Hvis du transporterer en enkelt hest til slagtning
    - Hvis du transporterer en enkelt hest til salg
    - Hvis du transporterer en enkelt hest til væddeløb
    - Hvis du kører din hoppe til bedækning indenfor Danmarks grænser"

• #15   11. nov 2011 Nu når der er så meget uenighed om det - hvem kan man så ringe/skrive til for at få det afklaret?

• #16   11. nov 2011 only god can - klip i kortet? hvor pokker står de regler nu henne? har aldrig hørt man kan få klip for dette. har du mulighed for at få paragraffen fra din veninde? lyder godt nok mærkeligt.
    Også at de skulle få en bøde, for at gøre en venne tjeneste. så kan to personer jo ikke komme på tur mere, for så skal de begge sidde ved rattet! har også forstået reglerne som de skrives herinde. men måske man skal printe dem ud og have med hvis man bliver stoppet! siden det er sådan noget rod.

Det regl helvede vi har fået bygget op, er virkelig til at kaste op over. forstår ikke det hele skal være så indviklet. sålænge det er forsvarligt så syntes jeg det er forkasteligt, man bliver en forbryder. af og til overvejer man seriøst at stille op, så man kan afskaffe nogle af de sindsyge regler og komme tilbage til vi som danskere skal kunne tænke selv. og tage ansvar for os selv vores dyr og omgivelser!

• #17   11. nov 2011 Tina C:
    Er helt enig med dig! Regler er gode at have - men med alle de komplicerede regler der er kommet bliver det næsten kun til besvær smiley

• #18   11. nov 2011 Problemet er nok, at hverken alm.borgere ELLER politiet kan finde finde ud af de regler, og så kanmanjo let få en bøde for det forkerte

• #19   12. nov 2011 Karen Pedersen
    Jeg er ikke enig i dette: - Hvis du transporterer heste til dyrskuer, kåringer, udstillinger, nationale ridestævner og til skovturs- og fritidsbrug, indenfor Danmarks grænser

Da det ses som økonomiskvirksomhed, og derfor kræves kompetancebevis , hvis man eks. køre sin eller andres heste til kåring eks. hingstekåring i Herning, da hesten stiger i værdi.

• #20   12. nov 2011 Læs nu den tekst jeg har linket til længere oppe inden i laver jeres egne fortolkninger

Når en hest stiger væsentlig i værdi fordi den stilles til kåring er en væsentlig værdi altså rigtig mange penge og ikke sidestillet med de håndører vores rideheste kan stige i værdi forde de deltager i championater osv. Vi taler ikke "os" fritidsryttere men professionelle trænere, beridere, stutteriejere og hobbyavlere der har 4 eller flere følhopper - først der er der tale om økonomisk virksomhed.

Hingstekåringen betragtes som økonomisk virksomhed men det gør det ikke at deltage i konkurrenceklasser og lignende ved selve hingstekåringen da de klasser sidestilles med nationale konkurrencer og show

fra teksten

Efterfølgende har Fødevarestyrelsen meddelt, at hingste til hingstekåring i Herning, som hovedregel vil blive betragtet som økonomisk virksomhed, hvorimod transport af heste til Herning, der skal deltage i konkurrenceklasser og lignende, der kan sidestilles med nationale konkurrence og show, som hovedregel ikke vil være omfattet. Privatpersoners transport af privattrænede heste til væddeløb anses som hovedregel for hobbybetonet transport, og er således ikke omfattet af regelsættet "Transport i forbindelse med økonomisk virksomhed". Professionelt trænede væddeløbsheste vil være omfattet.

Undtagelse fra kravet om autorisation
    Følgende transporter er undtaget for kravet om autorisation:

· Dyretransporter, der ikke finder sted i forbindelse med økonomisk virksomhed jvf. ovenfor.

· Transporter af dyr over en strækning på højst 65 km, regnet fra afgangssted til bestemmelsessted

· Dyretransporter direkte til eller fra en dyrlægepraksis eller klinik efter samråd med en dyrlæge.

• #21   12. nov 2011 enig med findus & pedersen p. der er en artikel i ridehestene nr 8 eller 10 kan ikke huske, men der står bl a at så længe personen ikke får penge for at køre m ed hesten og så længe køreturen ikke er forbundet med at hesten stiger i værdi, så må en anden gerne køre med din hest, men politiet kan være af en anden mening end du er og komme med en anden vurdering.... ikke let.
    men artiklen er let forståelig

• #22   12. nov 2011 Linda:

Jamen såkan man jo heller ikke kører en andens hest til et stævne . da den også kan stige i værdi efter det...

• #23   12. nov 2011 Endnu engang læs indlæg - der står BETRAGTELIG værdistigning og det er ikke hvad vores fritidsheste handles til fordi de har stævneerfaring eller har været til championat.

• #24   13. nov 2011 det er mere hvis de skal til kåring i herning eller lignende... findus og pedersen har ret, men læs artiklen, den er god og let forståelig.

• #25   14. nov 2011 Findus & Pedersen P
    Vil give dit lidt ret men ikke helt, både manden og jeg har taget kompetancebevis sidste år og i år.
    Der sagde vores faglære Johnny på AMU syd at det b.la gælder kåringer i Herning, og så stævner det blev afholdt under et eller andet forbund som jeg ikke kan huske navnet på .
    Dette bliver politiet også undervist i , jeg sad nemlig sammen med en politimand på kurset.

Så jeg ved ikke om det er dig eller min lære der underviser i kompetancebevis, der har ret, men håber da et eller andet sted det er ham der har ret når han nu har været med til at lave undervisningsmatrialet.

• #26   24. nov 2011 Jeg har ikke det transport bevis ..

Men må jeg gerne kører for en veninde op til nordsjælland (vi kører fra lolland) og hente hendes nye hest hun lige har købt?? (:

• #27   24. nov 2011 Ja det må du med mindre du er professionel træner, berider eller noget i den retning der driver økonomisk virksomhed med heste.

• #28   24. nov 2011 nej det er jeg ikke (:

• #29   20. jan 2012 Der er så mange meninger om det med om man må køre med andres heste i ens egen trailer. En kørelærer siger nej - kun hvis man har kompetencebevis... andre siger jo hvis der ikke er penge indblandet.
    Ligeledes er der meget tvivl om man skal have sin hestetrailer godkendt til dyretransport for at køre med heste. Kørelæreren siger ja - trailerfirmaerne siger nej...
    Nu har jeg sendt en venlig mail til Justitsministeriet og spurgt om disse ting... så jeg håber på at få et svar inden længe.

• #30   11. jun 2012 Jeg har så sent som i dag ringet til Fødevarestyrelsen, da det er dem der har med levende dyr at gøre.

Hun oplyste mig, at man gerne må kører med andres heste, såfremt det ikke overstiger en radius af 65 km. og man ikke får penge for det. Det er vigtig at hestepaset på de heste der transporteres er med i bilen/lastbilen.

smiley

Kommentér på:
Kører med andre heste?

Annonce