{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.026 visninger | Oprettet:

Hvornår brugte du første gang dækken til rask hest? {{forumTopicSubject}}

Hvornår brugte du første gang dækken til rask hest?

Hvornår kom dæknet frem. Hvad er dæknets historie. Hvem producerede det første dækken. Tidligere brugte man kun dæknet til syge heste, men i dag bruger man det også fordi hesten synes at fryse.

Hvor lang tid tilbage kan du huske at man lagde vinterdækner på sine heste fordi man synes de frøs.

Dvs. hvis de ikke var syge eller klippet eller tynde.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår brugte du første gang dækken til rask hest?
  • #1   9. okt 2012 Nok al min ridetid, så 16 år smiley
    Selv bruger jeg kun regndækken, fordi jeg har en hvid pony, og ikke er i stand til, at få ham ren hver dag. Derudover, ved jeg ikke hvor sundt det er, at man ligger sadel på en våd hest hver dag.

Jeg plejer dog først, at ligge det på midt oktober start november, men i år frøs han, da vejret skiftede voldsomt smiley
    Men ellers går jeg generalt ind for, at det skal være så naturligt som mulig. Han går i løsdrift, så har ikke en chance for, at holde sig tør, da han hellere vil stå og spise, end at ligge i skuret smiley

• #2   9. okt 2012 Da jeg startede med at ride, for 12 år siden - på rideskole, var der ingen heste ud af de ca. 30 der stod der, som gik med dækken. Heller ikke ejerhestene!
    Jeg kan ikke huske, hvornår jeg begyndte at bruge dækken på en af de heste jeg har haft smiley

• #3   9. okt 2012 Jeg bruger ikke dækken, eller jo hvis hesten har svedt under ridning og det er koldt får den et flecedækken på til den er tør ellers ikke. hesten er bygget til at kunne klare sig uden

• #4   9. okt 2012 Hmm der hvor jeg statede med og ride gik ingen af hestene med dækken.. (var 10 år) begyndte og brugedækken da jeg gik min egen som 14 årig tror jeg

Grunden til jeg bruger dækkener så hesten ikk skal stå med fleece tæppe på i flere timer efter man har redet før den er tør og man kan lukke den ud. Hvis den er korthåret så tørre den jo hurtiger og kan komme hurtiger ud igen..

Mine heste få dog første dækken på nå de er 4 år gamle. undtagen min pony hun fik som 3 års men jah =) Hvis de ikke er i rigtig brug behøver de ikk dækkenet..

• #5   9. okt 2012 Da jeg startede til ridning første gang var der kun få heste som havde dækken på. Har vel været omkring 8-10 år? Så det har været i 1998-2000.

Brugte dækken første gang på ham da han var 1,5 år, fordi han gik på en mudder fold og i en periode hver dag lå han ned i mudderet med hele kroppen, og hans pels og man kunne ikke holde til at få det striglet af hver dag, så brugte (regn)dækken i en kort periode.
    Men ellers så begyndte jeg at bruge dækken, sådan rigtigt, til min hest sidste år, (han var 4 år) da han blev tilredet sidste år også. Så er det bare nemmere at ligge dækken på så han ikke udvikler så meget pels som hvis han bare sætter vinterpels smiley Og jeg bruger stadig dækken.
    Men kun om vinteren altså smiley

• #6   9. okt 2012 Lagde dækken på mine da jeg virkelig begyndte at ride dem meget, bryder mig ikke om at man pakker ind bare for at være smart smiley

• #7   9. okt 2012 Jeg har aldrig brugt dækken til mine derhjemme, men det er der jo heller ikke så meget tradition for hos islændere, dog er mine vandt til at gå i løsdrift og jeg ved at de sover i stalden om natten. Derfor har jeg også et dækken med når jeg er til stævne eller kursus, som de kan få på om natten. Vi har nemlig ikke vores heste på bokse til stævner, de står på en lille fold man selv stiller op.

• #8   9. okt 2012 Alle jer der pt. har skrevet mener at for 12-14 år siden, før 1998-2000 ikke var nogen nævneværdige der lagde dækken på deres heste.

Hvad gjorde hestene så før??? Frøs? Blev syge? Døde? Næ!

• #9   9. okt 2012 Jo folk brugte da heler skkert dækken før det.. altså for 14 år siden der brugte rideskole hestene ikk dækkener en kan da huske nogle af opstalderne med deres varmblods heste havde dækkener på så selvfølgelig er der blevet brugt dækkener i længere tid.

• #10   9. okt 2012 Men får "alle" rideskoleheste dækner på nu?

• #11   9. okt 2012 Altså jeg har billeder af nogle af morfars heste som for mange mange år siden brugte hvertfald uld dækken i stald og de billeder er da hvertfald 30 år gamle...

• #12   9. okt 2012 Nej gør de ikk nogle gør men ikk alle..

• #13   9. okt 2012 Min fik et regndækken på, da hun stod på et ridecenter, hvor der KUN var mudder. Og jeg mener det. De gik i mudder til knæene, og min ruller sig altid, så prøv lige at forestil dig, hvor beskidt hun var.

Der var ikke ET sted, hvor hun var ren! Tykt mudder.

Udover det har jeg altid forsøgt at undgå dækkener, og på hende er det heller ikke nødvendigt. Hun fryser ikke, og har kort pels, så hun tørrer meget, meget hurtigt.

Men alle heste er forskellige! Har en plag, som sidste år blev forkølet KONSTANT. Til sidst var hun forkølet 2 måneder i stræk, og havde dyrlægen ude til blodprøver etc.

Men først da jeg lagde dækken på hende, holdt hun op med at være forkølet, og JA, hun frøs. Altid iskold på ørerne på fold og i boks. Hun sætter ellers en voldsom tyk pels.. Så man kan absolut ikke skære dem over en kam.

Igen i år fryser hun (hun går også ekstremt langsomt, og får ikke blodomløbet igang som sin mor), og fik dækken på. Moren har stadig varme ører.

• #14   9. okt 2012 Jeg bruger regndækkener til 2 friske heste, fordi jeg er sent hjemme og tager afsted om morgenen, hvor jeg ikke altid kan nå at gøre andet end at give lidt mad, inden jeg tager afsted.
    Så det er for min sjælefreds skyld. smiley

• #16   12. okt 2012 Nana N
    jeg tror også at mange tillægger hesten menneskesyn - man skal jo tænke på at hesten allerede har overtøj (pels) på, i morsætning til os mennesker.

Kommentér på:
Hvornår brugte du første gang dækken til rask hest?

Annonce