{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
868 visninger | Oprettet:

Hvad ville du gøre? {{forumTopicSubject}}

Oventus har været halt i knap 6 måneder nu. Han har været i røntgen, haft massør, kiropraktor, kraniesakral, samt været i ledbehandlinger. Der er konstateret et beskadiget korsbånd, og intet andet.
Han blev så en anelse bedre, og dyrlægen besluttede at jeg skulle forsøge med genoptræning for at se hvordan han reagerede på det. Jeg skulle lægge ca 5 min' s trav på 5 dag. Og i fredags sendte jeg følgende mail til dyrlægen:

Hej Dyrlæge

Vedr genoptræning af Oventus nåede vi til 12 min's trav, og i dag er vi tilbage til første gang du tilså ham - mere eller mindre.
Han slår fra, spænder op, og går pasgang under rytter - uden rytter er der igen forsinkelse på bagparten.

Og jeg går ikke udfra at jeg skal fortsætte genoptræningen? Eller nærmere det vil jeg ikke..
Men er det så det? Eller ville du lade ham få pause vinteren over?

Hvortil han svarer:

Nej, det vil næppe befordre jeres samarbejde at tvinge ham.....Omvendt, så tror jeg heller ikke at der er de strore smerter involveret i det her, og jeg har svært ved at forstå hvorfor han ikke vil blive bedre. Men ja, hvis alt andet fejler kan man altid give ham ro, og så se om tiden også læger disse "sår". Jeg vil dog sige at hvis han ikke kan komme sig efter den behandling han har fået hidtil og den tålmodighed du har udvist, så er jeg på ingen måde sikker på at han kan komme sig. Giv ham vinteren over, er han ikke ok, så er hans fremtid nok som skovturs- og selskabshest.

Hva ville du gøre, hvis det var din hest? Jeg har ikke mulighed for flere heste, hverken råd eller tid. Han bliver egentlig brugt til skovture og let dressur. Men skovturshest er for mig mere end skridt.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad ville du gøre?
  • #1   7. okt 2012 Det kommer an på hvad skovturshest betyder..
    Men hvis det er selvskabshest/foldbums ville jeg aflive. For jeres begges skyld.

Håber i klarer den smiley

• #2   7. okt 2012 Har du prøvet at forhøre dig hos en anden dyrlæge?

• #3   7. okt 2012 Katrine P
    Det tænker jeg også, det er ikke noget liv for en hest, og hvis Trådstarter ikke har råd eller tid til flere heste, kan man være nød til at sælge, og skovtursheste og selskabsheste bliver 80% af alle tilfælde solgt og derefter kastebolde...
    Specielt hvis ikke den nye ejer respektere og acceptere at hesten aldrig bliver ridehest

• #4   7. okt 2012 Han er tjekket ved tre forskellige dyrlæger, så ja, op til flere forskellige diagnoser, men ved røntgen er korsbåndsskaden konstateret.

Ja, jeg har også spurgt tilbage, hvad han mener med skovturshest - og afventer svar på det, som selvfølgelig nok først kommer i næste uge.

• #5   7. okt 2012 Ja så er der selvfølgelig flere øjne på sagen...
    Det er aldrig sjovt at stå i sådan en situation /:

• #6   7. okt 2012 Solgt bliver han ikke - det vil jeg ikke risikere for hans skyld. Så det er enten aflivning eller foldbums vinteren over...
    Jeg tænker bare lidt - 6 måneder i ro, og blir stokhalt igen ved brug... Vil 6 måneder mere i brug, så gøre nogen forskel? Og ja det er kun tiden der kan svare på det... Synes bare ikke dyrlægens svar giver meget håb...

• #7   7. okt 2012 Prøv evt at kontakte en uddannet heste fys.. Ved ikke hvor i landet du bor, men er det på Sjælland så kontakt Cecilie Stadler. Hun er mere end fremragende smiley
    Og hun udretter "mirakler" smiley det er da et forsøg værd..

• #8   7. okt 2012 Lyder mystisk...
    Måske skulle du få en ud som kan "snakke" med din hest. smiley

Skovturshest er for mig ikke bare en man kan ride skridt på, men en som ikke kan eller må gå deessur hvor den skal samle, bære sig og udføre forskellige øvelser. Men spørg din dyrlæge hvordan han definerer skovture. smiley

Så beslutningen er jo mere med hensyn hvad du ønsker med din ridning. Er du alligevel mere til hygge og skovture er han jo perfekt, men vil du opnå noget i dressursporten er han ikke den rette.

• #9   7. okt 2012 En fys kan vel ikke gøre noget ved ledskader?

• #10   7. okt 2012 Tick Tack - som skrevet er det mest skovture og så let dressur han blir brugt til. Så dressurmestre er ikke i fremtidsplanerne:D
    Men han kan kun i skridtes, og ja mangler svar fra dyrlægen om hvad han mener som skovturshest...

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
    #11   7. okt 2012 Har du fået lavet den kikkert undersøgelse som man skal for at få den konkrete diagnose omkring korsbåndet/menisken ?

Jeg kender til en hest der havde en kæmpe lang sygejournal og det viser sig efter års on and off halthed at menisken er færdig og den blev aflivet men det kan KUN konstateres med artroskopi og det koster ca. 15000 kr. så det er der ikke mange der gør.

Har den dårlig knæ ville jeg personligt ikke lade den gå som foldbums det er meget smertefuldt og den mindste nedad bakke bevægelse er rigtig ufed for din hest.

Håber du finder den rette løsning for dig og din hest

• #12   7. okt 2012 jeg ville give ham en vinter som foldbums, mest for din samvittigheds skyld, og så ellers teste ham, hvis han stadig bliver halt, så er det en tur til de evige græsmarker, der tjener jer begge. Vinter-tiden uden ridning kan du passende bruge på at se hvor meget forsikringen evt. vil udbetale, og så ellers arbejde og spare op til din næste hest, det kan i al fald kun komme dig til gode med en sjat penge til den tid, også hvis Oventus skulle vise sig at være helbredt smiley

• #13   7. okt 2012 JM - nej, ingen kikkertundersøgelse, det er ikke foretaget. Og må tilstå at det blir det heller ikke.
    Jeg har hest for at ride, så er diagnosen foldbums, så blir han aflivet. Men hvis ro vinteren ville gøre en forskel, så får han selvfølgelig lov til det.... Dog synes jeg ikke at svaret fra dyrlægen giver meget håb:(

• #14   7. okt 2012 Kia - han er kun ansvarsforsikret, så penge kommer der ikke ud af det uanset, hvad jeg gør... smiley
    Jeg vil i hvertfald høre, hvad dyrlægen mener skovturshest indebærer, og så må jeg se om jeg kan træffe en beslutning ud fra det...
    Åh hvor er det svært altså, - holder så forbandet meget af ham:(

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
    #15   7. okt 2012 Du må ringe dyrlægen i morgen og få en alvorssnak bed om at få den usminkede version, der er jo ingen grund til at lade den gå en vinter hvis det bare er at trække pinen ud både for dig og for hesten.

Nogen dyrlæger siger ikke altid deres helt uforbeholdne mening hvis de kan se at man som ejer ikke er klar til at få den triste besked og så giver de dig muligheden for at lade tiden læge såret men den har jo allerede stået i 6 måneder og havde det været sommer og den kunne stå på en stor flad græsmark så ville jeg sige OK men det er er det ikke vi går den triste tid imøde med mudder og smat og frost og det ville jeg personligt ikke bede min bedste ven går igennem hvis vi alligevel skal tage beslutningen til foråret.

• #16   7. okt 2012 JM - du har helt ret - hvis ikke der er noget håb, er der ingen til han går, hverken for hans eller min skyld. Synes nu min dyrlæge(har brugt ham til en tidligere hest) plejer at sige tingene som de er.
    Men kan godt være at jeg skal gå ham lidt på klingen.

• #17   7. okt 2012 Kære Mia,
    Jeg føler med dig. (det gør vi alle i stalden) Jeg tænker som du selv, nu har han gået knap 6 mdr. unden nogen mærkbar bedring og vil det hjælpe at lade ham stå vinteren over måske, måske ikke.
    Jeg har ikke meget tiltro til det og tænker om det mon er den rette dianose.
    Det er altid lettere for andre at sige de vil aflive for de har ikke følelser for hesten som du har.
    Men det er din bestultning hvornår du ikke vil mere. Jeg kan kun sige du må følge din mavefornemmelse om end det så er at lade ham gå vinteren over og se tiden an eller om det er en aflivning inden for nærmeste fremtid. Følger du din mavefornemmelse så har du trods alt det godt bagefter med den beslutning du end tager.

kh Anette

• #18   7. okt 2012 Tusind tak, Anette, - det er dejligt med opbakning og forståelse. Jeg tror desværre heller ikke meget på det selv længere, men han er bare så god og rar en hest, at det er en frygtelig svær beslutning....:(

• #19   7. okt 2012 Øv hvor trist smiley

Jeg ville aflive hvis jeg var i dit sted, har selv stået i en situation hvor jeg skulle beslutte om det var foldbums eller hestehimlen, ikke nogen let beslutning, men en ting er sikkert, hesten lider ikke i himlen.

• #20   7. okt 2012 Nej det er rigtigt, han lider ikke i himlen... Men må ha klar besked fra dr. Dyr....

• #21   7. okt 2012 Er der andre der har oplevet noget lignede, og hvad ville du gøre i min situation?

• #22   7. okt 2012 hvis det var min bedste ven, lod jeg den få fred.

jeg ville ikke lade den stå i 6 måneder mere, slet ikke en lang vinter.

du har gjort hvad der stod i din magt, og det er helt ok at sige stop nu smiley

det er trods alt den største kærlighed vi giver vores dyr, når vi evner at sige farvel når tid er.

jeg ville ikke have råd til at lave en hest gå som foldbums (og dem jeg har haft, incl ham jeg har nu - trives absolut ikke ved bare at stå og blomstre på en mark), og jeg ville ALDRIG sælge en hest med en skavank der begrænser dens ridebrug på den måde.

• #23   7. okt 2012 Nej solgt bliver han bestemt heller ikke, ikke på vilkår!
    Han trives umiddelbart fint nok med at gå som foldbums, og rigelig travlt med at fortælle de andre at han er boss....
    Åh for den, hvor er det svært - ved jo nok godt hvor det bærer hen ad....

• #24   8. okt 2012 Øv havde på svar fra dyrlægen i dag, men må ringe til ham i morgen i stedet for.

• #25   10. okt 2012 Har du haft snakket med dyrlægen?

• #26   10. okt 2012 Jeg har fået svar på mailen, men ikke andet end at hans fremtid nok er som skovturshest, med skridt og trav og på sigt muligvis galop...
    Men det fatter jeg ingenting af, eftersom han ikke kan andet end at skridte...:(

Men dyrlægen kommer jo på mandag, så må tage en snak med ham der, Face to Face...
    Er stadig i syv sind, og blir mer og mer frustreret...:(

• #27   11. okt 2012 Kan sagtens følge dig i det. På sigt er et vidt begreb... og måske slet ikke...

Kommentér på:
Hvad ville du gøre?

Annonce