At have et helt specielt forhold {{forumTopicSubject}}
Har i en hest/pony, i har det med?
Altså, sådan "dybt", hvor man nærmest føler, at man kan læse hinanden?
Det er en virkelig fed følelse, og når jeg sidder og tænker tilbage på mine snart 16 år med Tequila, ja så føler jeg selv, at det er sådan vi har det. Det der bånd, man ikke rigtig kan beskrive, men jeg skal forsøge
Jeg fik Tequila som 2-års, en vanrøgtet plag, og jeg må indrømme, at jeg havde mine tvivl om, hvorvidt der kunne blive en ordentlig pony ud af hende.
Udover at være underernæret, fuld af orm og lus, var hun også halvfarlig at omgås i starten. Min daværende smed mente, at hun ganske enkelt havde fået så mange tæsk der kunne ligge på hende. Hun startede med at bide mig i overarmen den allerførste aften, virkelig en god start.
Men som årene gik, faldt hun mere til ro, og ja i dag er det jo fantastisk så stabil hun er blevet på alle måder. Jeg kan uden tøven lade børn omgås hende, ride hende osv., hun passer sådan på dem og er meget blid.
Vores forhold har også ændret sig, fra at kyle mig af konstant og være "oppe-på. mærkerne", har jeg en pony som jeg føler kan læse mig uanset hvilket humør jeg er i. Om jeg bare strigler hende eller tager en lille skridttur, så kan vi på en eller anden måde "mærke" hinanden.
Når vi rider ud, behøver jeg sådan set ikke andet end et træktov i grimen, hun reagerer på stemme og sæde, ind imellem har jeg endda observeret, at hun stopper op hvis hun kan mærke jeg er fraværende, og så kan vi bare stå der og kigge lidt
Jeg opdagede for en del år siden, at hun reagerer og læser mit kropssprog fuldstændig til punkt og prikke, så jeg fandt ud af, at remedier under longering var fuldstændig overflødige. Hun skifter retning og stopper op udelukkende ved hjælp at mit kropssprog, hun kan skifte mellem gangarterne bare ved lyden af min stemme og når jeg har inviteret hende "ind", så bliver hun i den halvdel af banen hvor jeg er.
Laver hun en sjælden gang ballade, behøver jeg blot bruge et bestemt tonefald, og jeg kan udmærket se på hende, om hun har hørt det
Det eneste hun aldrig bliver helt fortrolig med er traileren, det kræver som regel lidt overtalelse. Men ikke på vilkår, om hun vil trækkes op af andre end mig når det endelig skal være. Min veninde har ind imellem passet hende og redet hende lidt for mig da Tequila var ung, men ikke på vilkår, om hun vil gå med hende op i en trailer. -.-
Jeg har det heller aldrig helt godt når hun en sjælden gang skal læsses, for jeg kan se og mærke på hende, at det stresser hende.
Da hun fik hendes første føl i 2006 var jeg den eneste der var velkommen i boksen. Den stakkels dyrlæge der var tilkaldt for at fjerne efterbyrd blev skubbet noget rundt, indtil hun havde føl ved den ene side, mig ved hovedet og ham på den anden side. Så var det okay. Det er en enorm tillidserklæring at få, at jeg uden forbehold måtte komme til den lille.
Tequila fylder snart 18, og jeg tør slet ikke tænke på den dag, hvor hun ikke er her mere. Vi fik en advarsel for et par år siden, grundet sin hårde opvækst er hun desværre ved at få gigt i forbenene og spat i bagbenene, noget dyrlægen mente var en direkte følge af at hun var fejlernæret/underernæret de første år af hendes liv. Så hun er mere eller mindre pensioneret nu, men elsker når jeg tager mig tid til hende, og har altid ørerne fremme når vi tager en skridttur. Lige nu glæder jeg mig bare til at få hende hjem, hun har tilbragt sommeren på et stort stykke græs nede ved mine forældre, og jeg har da været dernede flere gange, men hun er alligevel savnet. Staldens matrone
Beklager det blev lidt langt, men jeg kan snakke i timevis om den pony jeg har tilbragt så stor en del af mit liv sammen med.
Det har absolut ikke altid været en dans på roser, men det har været besværet værd at beholde den lille, udsultede pony jeg fik hjem for snart mange år siden.
Tequila er her til venstre på billedet, den anden er Tabascho, hendes føl fra 2006 som vi også har.
jan 2012
Følger: 67 Følgere: 60 Heste: 3 Svar: 140
jun 2012
Følger: 25 Følgere: 28 Heste: 13 Emner: 9 Svar: 194
Sådan så hun ud d. 28. marts 1997, da jeg lige havde fået hende hjem:
jun 2012
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
mar 2008
Følger: 125 Følgere: 129 Heste: 7 Emner: 34 Svar: 829
jun 2012
jun 2012
Tysker-tinker-tossen: Mange tak. Jeg kan ind imellem ikke rigtig selv fatte, at de billeder vi har fra dengang virkelig er den samme pony, hvis ikke det var for aftegnene så ville jeg have forsvoret det. Min mor har nogle billeder hvor jeg står med hende ude på gårdspladsen. Bevares, det ligner et skelet med pels på og møg alle vegne. Jeg er grædefærdig når jeg en sjælden gang falder over de billeder...
Camilla: Jeg har også noget med de andre, men det er mest udtalt med Tequila Tabascho har jeg også et eller andet med, det er ikke så længe siden han var igennem et forløb med kiropraktor, og jeg kunne simpelthen mærke på ham, at han var fraværende mentalt i en periode, ganske givet fordi hans krop var ved at ændre sig, og han har været øm. Det er altså noget meget finurligt noget med de der "fornemmelser"
apr 2010
Følger: 93 Følgere: 90 Heste: 2 Emner: 72 Svar: 780
Jeg håber da også på at det kommer engang i fremtiden, og helst om ikke så lang tid, men nu må vi se.
- Kig da meget gerne forbi hende.
/Nicoline xx
sep 2011
Følger: 42 Følgere: 39 Heste: 4 Emner: 8 Svar: 69
Min gamle part Fantasy blev jagtet rundt på folden en dag af en anden hest
Og den bed og sparket ud efter Fantasy så Hun løb væk da jeg så gik ind til dem kom Fantasy galoperne hen til mig og gemte sig bag mig og så kunne jeg trække Fantasy ud fra folden:)
det syntes jeg var rigtig sødt og man kunne tydeligt se på hende bagefter at hun syntes det var dejligt at komme væk fra hesten:)
Der blev Jeg virkelig glad for det viste jo bare hvor meget hun stolede på mig det varmede virkelig<3
jun 2012
Limserne: Åh, jeg frygter også bare den dag, hvor hun ikke er her mere. De sidste par år, når hun ind imellem har været syg eller lign., så tænker jeg om jeg mon har redet min sidste tur på hende osv. Men hun skal nu alligevel have lov til at være hest, det har hun altid fået, uheld kan man desværre ikke gardere sig 100% for. Og hun bliver trods alt 18 lige om lidt, og har desværre haft en del skavanker pga hendes opvækst, så hun holder jo ikke evigt...
Emilie: Tak Hun har lige vidst, hvor hun kunne være i sikkerhed
sep 2008
Følger: 162 Følgere: 427 Heste: 5 Emner: 254 Svar: 2.026
Men vi fandt hinanden og ja, selvom der har været både godt og ondt i de 2½ år, så er der bare et eller andet, som jeg ikke kan beskrive.. Han er noget specielt, som ikke kan erstattes!
jun 2012
sep 2008
Følger: 162 Følgere: 427 Heste: 5 Emner: 254 Svar: 2.026
Fx for 2 år siden, jeg skulle for første gang ud og jorde på Tjalfe på en stubmark, det går fint, vi får varmet op, men jeg kan bare mærke, der er et eller andet underligt ved ham, så jeg hopper af og ejerens datter kommer op, fordi hun mente der intet var, men BOM så går der rodeotyr i Tjalfe, TONSER afsted med hende på, og laver en serie bukkespring i en runde på samme sted men rundt i ring, hvorefter han stikker af igen, denne gang IMOD mig, så råber pigen "GØR NOGET!!" , det eneste jeg tænker er bare at råbe af ham, så jeg skriger så højt jeg kan "TJALFE STOOOOOOOP!!!" og bum, så stopper hesten lige med det samme
Jeg kan ikke beskrive hvad jeg følte inden han gjorde det, men den følelse får jeg hver gang inden der skal til at ske noget "slemt"
mar 2008
Følger: 125 Følgere: 129 Heste: 7 Emner: 34 Svar: 829
mar 2007
Følger: 136 Følgere: 125 Heste: 1 Emner: 126 Svar: 2.975
Ham kan jeg altid komme til, og han vil være hos mig.
jun 2012
SOF: Det er blevet en anelese sent i dag, men vil sætte mig og læse historien i morgen
apr 2010
Følger: 93 Følgere: 90 Heste: 2 Emner: 72 Svar: 780
apr 2008
Følger: 164 Følgere: 157 Heste: 7 Emner: 49 Svar: 475
Payback:
Han var min første shetter og har fulgt fra han blev født i 2009. En veninde og jeg besluttede os for at købe ham sammen men kort inden han skulle hjem blev vi uvenner og jeg måtte med tåre i øjnene give afkald på min lille basse .
Til mit store held blev han sat til salg igen godt 6 måneder efter og da jeg på det tidspunkt var flyttet på en gård slog jeg til Han var dyr af en hingst men jeg skulle bare have ham og i maj 2010 kom han endelig hjem til mig
Nu har vi 2012 og jeg elsker den basse mere end noget andet !! Han er min klippe og min støtte i alt. Jeg lider af ADHD og ADD samt dårlige led og daglige smerter. Dette kan Pay mærke og holder meget øje med mig Han lystre min stemme til det mindste hvilke gør det muligt for mig at håndtere ham som hingst, samt køre med vogn og have ham med på skuer. Hvis jeg har en lidt off day og han kan mærke jeg er lidt usikker viser han mig at han har styr på det hele og giver mig den styrke jeg har brug for
Stoler 110 % på den drenge og ved han altid vil være der for mig og passe på mig
Walle:
Walle fik jeg marts 2011, der var han 10 måneder og lidt sky. Vi fik hurtigt opbygget et bånd men først i sommeren 2011 blev det bånd utrolig stærkt !! Walle er som min lille hund og vil helst sidde i min lomme hele dagen og putte Han er meget rolig og kan altid få mig ned på jorden igen hvis jeg er gal eller hidsig. Hans blik gør noget ved mig og hans rolige væsen Han er noget helt specielt og elsker ham så højt
Han er den pony jeg går til hvis jeg har brug for en snak eller bare sidde i timer og putte og føle han lytter Har aldrig oplevet en pony som ham før .
Sigurt:
Sigurt fik jeg August 2010 der var han bare 3 måneder gammel og en rigtig lømmel
Nu er han ca 2,5 år og en pony jeg aldrig kan sælge Han er min lille Sigurt og noget helt specielt. Han kan altid få mig til at smile men samtidig trøste mig. Han elsker at sidde på mig og nusse eller nappe i mig og se bøvet ud så jeg ikke kan andet end smile Selvom Sigurt er uden papir og har deforme ben er han en stjerne pony for mig og vil altid være i mit hjerte .
Isaac:
Ja lille Isaac aka fåret er min lille lømmel Fik ham for et år siden i Oktober 2011 og han er bare en herlig lille gut Han er en god afspejlig af det barn jeg selv har i mig og laver altid ballade Han høre aldrig efter, går ud under hegnet når det passer ham, ruller i sin mad så der er betfor overalt og napper hvis han kan komme afsted med det Men alt dette gør ham til den han er og når han så kigger på en med sine bambi øjne så ved han jeg smelter
Issac har fået navnet fåret pga af han ligner et får og hjernen passer også meget godt dertil Så har jeg brug for at barnet i mig får frit løb er det Isaac jeg tilbringer lidt tid med
Milton & Pablo kender jeg ikke så godt endnu da jeg først lige har fået dem hjem
Så ja alle mine drenge betyder noget specielt for mig og føler mig utrolig tæt knyttet til dem alle Vi er en stor samlet flok som alle forstår og respektere hinanden
Elsker de drenge mere end ord kan beskrive og det er deres fortjeneste at jeg i dag er uden medicin og klare mig super
At have et helt specielt forhold