Hest til uvidende folk? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg faldt over et indlæg på baboom, med en mand der ville købe en hest til hans datter, fordi hun gerne vil have en.
Datteren er 6. Ingen af dem har kendskab til heste, og manden udtaler på et tidspunkt at han ikke har tid til at rende på rideskolen hele tiden.
Nu har han så kigget på nettet, og fundet ud af at han kan få en "minihest" til under 15000 og en trailer til 15000, og foder er ikke så dyrt, og det er de månedtlige udgifter i det hele taget ikke.
Jeg har flere gange sagt at han skal lade datteren gå til ridning først.
Han har skrevet at han vil købe en hest og så må de lære om den.
Her mener jeg at det er omvendt! Og totalt uforsvarligt at købe en hest til en 6årig pige der ikke engang ved hvordan man kommer op.
Og med en far der ikke aner en dyt om heste, og "som ikke har tid til at rende på rideskolen hele tiden"
Jeg solgte ALDRIG min hest til nogen der intet vidste!!
Er jeg helt forkert på den??
dec 2007
Følger: 205 Følgere: 193 Heste: 10 Emner: 421 Svar: 4.643
Jeg ville aldrig i mit liv sælge til uvidende mennesker.. åh gud nej da!
aug 2011
Følger: 23 Følgere: 17 Heste: 6 Emner: 112 Svar: 584
Syntes at det er ærgeligt at han ikke har tid til at tage på rideskole, da det jo faktisk tager endnu længere tid at være ude hos sin egen hest..
Og en pige på 6 år kan jo ikke ordne en hest uden opsyn eller noget. Så der skal han jo også være med -.-' SØRGELIGT siger jeg bare
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.121
Nej nu til det lidt mere seriøse, der er da mange første gangs hesteejere som er bedre ejere end nogle af de erfarne, jeg ville ikke have noget imod at sælge min pony til sådan noget brug, hvis købere fik hjælp fra nogle erfarne.
nov 2007
Følger: 212 Følgere: 182 Heste: 3 Emner: 11 Svar: 97
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 124
sep 2007
Følger: 51 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 67 Svar: 572
Der er forskel på at man som fagkyndig forældre køber en hest, eller man som totalt uviddende køber en hest til sin datter, fordi hun har fået den indskydelse at ville ride på en stor hest.
__
Uanset om man har fagfolk ved siden af, vill e jeg aldrig sælge min ven til en familie der aldrig har haft med heste at gøre. Og slet ikke hvis det bare er en ide datteren har fået, uden at have afprøvet det først.
Jeg skulle ikke risikere at min elskede ven skulle videre efter et par måneder, fordi det ikke er sjovt mere :s
nov 2007
Følger: 77 Følgere: 73 Heste: 3 Emner: 24 Svar: 815
aug 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Heste: 4 Emner: 130 Svar: 922
Er det en shetlandspony, der bare skal gå i baghaven til hyggebrug, så for min skyld ingen alarm. Men jeg er helt enig i, at jeg heller ikke ville sælge nogen af mine heste til ukyndige.
Men se det lidt fra deres side: Man skal jo ikke gå til hund, kat eller hamster før man køber sådan ind, der lærer man efterhånden.
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 57 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.975
Altså mine forældre købte en shetlænder til mig, da jeg var fire år, lige før jeg blev fem, og det var SÅ bange for den og turde næsten ikke nærme sig den!
Vi fik efter lidt tid en som kendte til heste ud og kigge den, og et halvt år efter, fik jeg den et halvt år på rideskole, hvor vi delvist "lejede" den ud som elevpony og delvist brugte jeg den selv, så jeg kunne lære at ride. Efter et halvt år fik jeg den så hjem igen, og har ene og alene tumlet den side, og mine forældre har givet mig det hjælp jeg har spurgt efter
Se hvor jeg er i dag! Ville aldrig havde fået så meget viden og havde fået et så fantastisk liv, hvis ikke mine forældre dengang bare var hoppet ud i det!
Så altså, nogle heste ville jeg bestemt ikke sælge til sådan en køber, men stod jeg med en rutineret lille pony, som var vant til alt, så ville jeg da ikke tøve med at sælge!
nov 2008
aug 2007
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 57 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.975
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
nov 2003
aug 2007
Der er da mange heste ejere i Danmark som ikke har styr på, fodringen eller sygdomtegn første gang de køber hest, men man kan jo heldigvis lærer det
mar 2008
Følger: 125 Følgere: 129 Heste: 7 Emner: 34 Svar: 829
nov 2008
Men det siger jo også sig selv at pasning af en hest er jo noget mere kompliceret end pasning af en hamster.
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
jeg ville nu ikke være så pokkers bekymret....
jeg har en kollega der har købt hete uden at have anden kendskab en at den er af arten hest... hendes heste trives i bedste velgående.
så hvorfor ikke
aug 2009
Følger: 47 Følgere: 45 Heste: 7 Emner: 28 Svar: 150
dec 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 206
Men selvfølgelig som han skriver, hvis datteren vil ha en hest så skal hun da ha det
sep 2007
Men jeg ville aldrig købe en hest til mit barn fordi det er en idé hun pludselig får.
Og jeg har min faglige viden iorden.
Mange børn får en pludselig idé. Og hvem siger at idéen varer ved.
Barnet har ikke redet, men har fundet ud af at hun vil ride på en stor hest.
Hvad så hvis faren køber en hest/pony til hende og hun så finder ud af at det ikke var så sjovt som hun forestillede sig.
Så kan hesten fungere som klud, som bare skal væk igen.
Nej! Jeg synes man skal starte med at finde ud af om hun overhovedet vil det!
Eller om det bare er en fjollet idé.
Jeg red i et år før jeg fik min første hest. Og et år efter fik jeg gobi.
Min far har selv redet meget og haft heste. Men selvom han var hestekyndig, skulle jeg bevise overfor min far at jeg gerne ville det her.
Igen fordi det var en idé jeg fik! Og jeg er da glad for at jeg startede med at lære at ride før jeg fik en hest! Også selvom min far kunne have hjulpet mig!
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
faktisk lidt osm at få børn.... der er skrevet tykke bøger om børn, men den reelle viden og erfaring får vi først når barnet er her og vi skal finde ud hvad der er dets behov, og hvoirdan vi opfylder det
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
Der er så mange ting og følelser når det handler om heste, man bare ikke ved noget om, før man er kommet ind i 'hesteverdenen'.
Stakkels hest der ender hos dem da...
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.054
Men hvis det virkeligt er som opstillet at den bare skal købes, og de finder ud af det hele hen af vejen, så lagde jeg bestemt hellere ikke hest til.
nov 2010
Det er jo langt fra det samme at være iblandt virkelige, store heste end en 6-årigs fantasi om at ride på My Little Ponys..
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
I de første mange år jeg havde hest, havde jeg den på fuldpension. Dvs andre mugede for mig, lukkede den på fold, sørgede for foderet osv. Hvis bare hesten står på fuldpension og de har en dygtig underviser tilknyttet, så kan jeg ikke se, hvorfor det skulle være mere synd end at ride på en elevskolepony, bortset fra at denne heldige pony, de køber, kun skal have EN nybegynder på ryggen og ikke en masse forskellige.
Folk får da fx også børn uden at have prøvet det før og uden først at have lånt naboens lille søn en gang om ugen i et år for at lære lidt om det før man fik sit eget.
nov 2011
Følger: 16 Følgere: 20 Heste: 3 Emner: 24 Svar: 90
så det er muligt at være helt uviden og købe hest, man skal bare have nogen at spørge og tiden til at lærer
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Igen fair nok nogle kan gøre det billigt men langt de fleste punger altså ud med mange tusind om måneden, og det løber ridning trods alt ikke op i.
Mærkeligt at folk ikke starter op med part. Svarer til pigen vil have hund, 3 måneder efter er den jo ikke en hundvalp mere surprise! Nå kort sagt det er ikke ok i min verden. Er normalt mega modstander af kontrold samfund men lige med sådan noget går jeg stærkt ind for at man skal tage et kørekort til dyr før de anskaffes.
Min holdning men naturligvis fair nok andre har og ser tingene fra andre vinkler.
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
Og smeden sætter jo bare en ind i deres kalenderrotation. Det gør min smed da og det har jeg indtryk af at mange smede gør nu til dags. Dvs, jeg holder ikke selv øje med hvornår jeg sidst havde smed, fordi jeg ved min smed sender mig en sms omkring at nu er der gået 5 uger, så nu skal jeg have en ny tid og så aftaler vi hvornår smeden skal komme. Og så er det jo ikke så svært.
Udstyr jooo en sadel og et hovedtøj. Sadlen får man sadelmageren til at hjælpe en med og bidet kan man også få folk ud til hvis man vil det. Ellers tænker jeg da, at der er nogen de kan spørge om råd, der hvor hesten kommer til at stå.
De basale ting omkring at have hest er altså ikke raketvidenskab.
Bare fordi nogle af os hestetøser ynder at bruge timevis på at læse alt omkring heste og alle de nyeste videnskabelige undersøgelser, betyder altså ikke at vores heste ville falde døde om, hvis vi vidste lidt mindre.
dec 2006
Følger: 125 Følgere: 122 Heste: 13 Emner: 1.399 Svar: 7.408
Jeg har selv undervist på rideskole og vi gik meget op i faglig viden m. den daglige pasning af hesten, vedligholdelsen af udstyr, sygdom m.m.
Jeg vil ikke selv være for begjestret for at sælger nogle af mine heste til nogle totalt uvidende mennesker. Men jeg er nok også meget hysterisk med mine heste
Jeg fik selv min første pony da jeg var 2 år. En dejlig lille shettertøs på 98 cm der var et år yngre end mig. Mine forældre havde selv hest. Min forældrer mødte faktisk hinanden på en rideskole, så det har altid lagt i blodet på mig.
Hvis jeg selv fik en datter/dreng eller fik en kæreste med barn og de udviste interesse i ridningen, vil jeg personligt bestille tid ved en rideklub, så mit barn fik noget socialt og faglig viden om det. Jeg ville selvfølgelig kunne sætte hende/han op min egen og rider, men hellere starte med en sød lille velredet pony end min vilde unghest
Med tiden, hvis de holder fast i intersseren vil jeg måske overvejer at gir dem en pony med tiden.
Men det ligger MEGET langt ude i fremtiden
sep 2007
Der er altså også en forskel. Du tog valget for dig selv. Og du er voksen.
Her er det altså en intet vidende mand der vil købe en hest til sin datter, fordi hun har blå øjne og vil have en stor hest. Og hvordan siger man nej til en prinsesse?
Selvom han ikke har tid til at rende på rideskole hele tiden.
Jeg ser en stor forskel!
Dog ville jeg aldrig sælge mine heste til en der ikke havde kendskab til hestehold, men sådan er vi alle forskellige.
sep 2007
Men der er altså her tale om en mand der FØRST søgte råd til at få datteren talt væk fra at ville have en hest hun ikke kunne komme op på.
Så var der straks nogle der skrev: "Køb min pony til 500" "Jeg fik min første hest som 3årig, det er ikke for tidligt" "få part" bla bla.
Så skrev han at han ikke havde tid til at rende på rideskole hele tiden.
Fair nok. Men pludselig vil han købe sin prinsesse en hest, fordi hun blinker med de blå øjne. Uden overhovedet at vide om hun kan lide at sidde på en hest! Ja man vokser med opgaven, men man køber fandeme ikke en hest til sin datter, når man selv ikke aner en skid om noget, og heller ikke ved om hun overhovedet tør sidde på en hest.
Jeg synes at det er dybt uansvarligt. I næste måned vil hun sikkert have en smart bil til sin barbie, og når den ikke er sjov mere vil hun sikkert have en killing!
nov 2003
Og man kan ikke sammenligne med børn, at tage sig af eget afkom ligger i vores gener
sep 2007
nov 2010
nov 2003
sep 2007
Jeg synes det er fine krav du sætter til dit barn. Det er for mig det bedste hvis man lader barnet bevise at det gerne vil! Uanset hvor mange pligter der følger med. Nej at have hest er ikke kun at ride, men mange førstegangskøbere tænker ikke over det. Fordi de bare er vant til at ride!
Signe. Præcis!! Synes simpelthen at man er for dum, hvis man ikke har tid til at barnet skal på rideskole hele tiden, men godt vil give hende en hest!
Hest til uvidende folk?