hest vs robot ? {{forumTopicSubject}}
ja jeg ved sku ikke lige hvad jeg ellers skulle bruge at sammenligne med. Jeg er nok gammeldags og uvidende så beklager mine spørgsmål.
men hvorfor er det at mange lige pludselig mener at fordi en hest har været i tilridning ved en professionel så kan de vupti sætte sig op på den som om det var en robot de har fået programmeret ?
jeg mener personligt et "tilridning" er værdiløs for mig som rytter da jeg og hesten skal findes vores måde at ride sammen på og samarbejde og være "et".
vil bruge ordet til at hesten har fået indblik i basale ting
Oftest får hesten skylden for at have adfærds problemer og der skal tjekkes i hoved og røv af 10 eksperter scanninger osv.
Hvor tit bliver rytteren og deres adfærd tjekket ?
Hvor ofte kontrolleres om det rytteren faktisk gør er "korrekt" eller om dette kan være årsagen til problemerne?
Ser oftest problemerne med at forstå at en hest er et dyr og ikke alt er som det står skrevet i den fine billede bog på biblioteket eller spillet online hvor der bare skal trykkes på knap eller betales med diamanter.
laver mennesker aldrig fejl mere ?
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
Jeg overvejer for eksempel at sende min hest i tilridning og senere i gangsætning, og få undervisning efterfølgende. Jeg synes selv at det vil give et bedre grundlag for vores samarbejde, da jeg ikke har så meget erfaring med tilridning.
Derudover tror jeg da at langt de fleste der har heste, som de har problemer med, selv føler sig utilstrækkelige --> at det er dem der er problemet og ikke hesten, hvilket sikkert også er grunden til at mange søger professionel hjælp, ikke kun for at "reparere" hesten, men også for selv at lære hvad de skal gøre.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Men jeg havde aldrig tilredet heste før/haft ungheste før, og jeg var en ældre usmidig dame på 40 år, så jeg ville ikke op på ryggen af en utilredet hest, hvis den nu begyndte på noget. Samtidig havde jeg ikke nogle som kunne hjælpe mig med tilridningen.
Så for mig var det logisk at sende dem i tilridning - og jeg valgte bevidst et proff sted, hvor de er vant til at tilride.
Jeg er/var dog meget bevidst om, at tilridning i sig selv jo ikke gør nogen til en ridehest. Så det store arbejde kom først da jeg fik hestene hjem, og selv skulle ride dem. Og her krævede det selvfølgelig tæt hjælp af en ungheste vant berider, som kunne guide og hjælpe mig igennem det at ride en unghest fra tilredet mod GP.
For mig er testen i, om jeg fungerer som rytter, at mine heste hele tiden udvikler sig ridemæssigt, er sunde og glade heste, som gerne vil gå til ridning.
Og da de begge er blevet B-heste i dressur som 7 årige, og nu at den ældste som 9 års er i gang med GP øvelser, fortæller mig at jeg har heste, som forstår vores fælles "sprog" ang dressur, og heste som har lyst til at arbejde sammen med mig.
Jeg sørger så for at de har et godt hesteliv, kommer på fold hver dag, fodres korrekt, kommer i skoven, går cavalettiarbejde ect.
Og selvfølgelig passes både de og jeg med kiropraktor e.l., HVIS vi har problemer. Har vi ingen problemer, så kommer der ikke kiropraktor e.l. på hverken dem eller jeg. Men jeg har fx fået rettet mit bækken med kraniosakralterapi.
Jeg tror rent faktisk, at for mange forsøger at gøre ting selv, og det må helst ikke koste for meget - slet ikke når hestene er unge og ikke skal kunne så meget.
Men det er jo når de er unge, at grunden for al fremtidig ridning ligges - de første spæde trin til siden i en schenkelvigning ligger grunden til galoptravers i zigzag i GP.
Lav fejl i grundridningen, og du kan klare dig igennem op til la/mb0 - men fra da af, når øvelserne kommer tættere, når du ikke længere kan klare dig igennem med, at det er godt nok, så bliver du straffet for dårlig grundridning.
Så jeg er fortaler for proff hjælp.
Mvh Charlotte
dec 2012
Følger: 14 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 16 Svar: 167
har bare oplevet par personer der måske havde for mange problemer i deres liv og som derfor lader det gå udover hestene og skifter heste hele tiden. men sjovt nok har hestene alle samme problem tilsyneladende uden at personen kigger ind ad. selvom eksperter dyrelæger og endda alverdens terapeuter osv siger hesten er ok
men nu ved jeg da at jeg er lost
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
jul 2007
Følger: 42 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 19 Svar: 268
Jeg forstår ikke at man som rytter undlader at tjekke hesten i visse tilfælde og ikke laver faste grundtjek uanset om der er noget eller ikke for at bibeholde hestens gode levestandard.
Vores heste i dag (specielt varmblod) er dårlig avl både fordi man ser med kritiske øjne på hestens udseende hestens krop kan ikke følge med og sener og knoglestruktur bliver svækket (har selv haft en hest der skulle kigge på en sadel før den stod skadet selv i skridt. dårlig avl sagde dyrlægen)
Det mindste man kan gøre når man vælger at udsætte sin hest for vores sport er at skabe de bedste levevilkår og tjekke op på helbredet.
hest vs robot ?