{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.091 visninger | Oprettet:

Lille Lyn - En uge tilbage.. Suk :( {{forumTopicSubject}}

En lille opdatering fra mig her på Hestegalleri, til de der ikke følger med på Facebook og som gerne vil høre hvordan det står til. Og nok egentlig mest skrevet for min egen skyld, da jeg godt kunne bruge noget støtte og opbakning i denne frygtelige situation.

<b>HELE HISTORIEN:</b>
I februar begyndte Lille Lyn at ligge sig ned på venstre volte. Bad man hende gå frem i trav i longe lagde hun sig simpelthen i stedet. Man kunne nemt få hende op, og i alle andre situationer var der intet. Jeg var dagligt i kontakt med dyrelæge, som også var ude og se på hende. Da det fortsatte i 14 dage, besluttede dyrelægen og jeg at indlægge hende til undersøgelse for mavesår. Det havde hun i afsindig mild grad, men alligevel besluttede vi at give mavesårsmedicin. Det blev sammenligt lige knapt 8 tusind og intet virkede - hun holdt op helt af sig selv.

Nogle måneder gik, og jeg begyndte at træne dressuren mere regelmæssigt og kræve mere af hende. I og med jeg begyndte at ride mere, begyndte jeg også at lægge mere mærke til hvor meget hun snublede. Det var faktisk et par gange om ugen, og nogengange så meget at hun faldt på knæ. Især på højre forben.

Mig i telefonen med dyrelæge igen, og beslutter her i starten af august at sende hende ind til kiropraktisk undersøgelse, bøjeprøve m.m. og røntgen.

Vi kommer derind, dyrelægen ser hende i alle gangarter i longe på både hårdt og fast og ser hende så i bøjeprøve. Konstaterer at hun er stokhalt på højre forben og højre bagben. Dyrelægen anbefaler røntgen så det må vi jo igang med..

Røntgen viser alvorlig slidgigt på højre forben i kodeledet. Kunne det blive værre altså suk.. Dyrelægen er ikke optimistisk, men efter lidt snak frem og tilbage, siger hun at hun gerne vil give Lille Lyn en chance, så vi kan jo prøve at sprøjte noget ledbehandlende ind i kodeledet. Hun bliver barberet, får det sprøjtet ind og hjem med os og stå i boksro. Troede jeg! Næh nej, det skulle hun ikke nyde noget af, så efter 15 timer i boks kom hun på sygefold, da hun havde stået og banket hele natten.

Sygefold er gået rigtig godt, og selvom hun ikke har været helt så rolig på folden som hun burde, så har det været godt.

Dyrelægen anbefalede at give hende Glucosamin, hvilket jeg hentede dagen efter vi kom hjem fra dyrelæge. Jeg bestilte et par dage efter Cortaflex HA, hvilket jeg så modtog i denne uge og hun nu er kommet på i stedet (Det er dyrere men mere effektivt).


<b>POINTEN:</b>
Dyrelægen har i alt givet hende tre uger, og imorgen er der gået to. Dommen var at enten ville hun være i bedring pga sprøjtemidlet og evt glucosaminen, og så ville hun formentlig kunne fungere 100% eller også virker det ikke og så vil hun have ondt bare at gå på fold.. Jeg er altså i en så absurd situation at det er komplet sort/hvidt, og jeg enten kan beholde hende og bruge hende 100% eller må aflive for hendes skyld..

Hvor er det dog en frygteligt situation ! Det er ikke til at holde ud ikke at vide hvordan fremtiden står, og ikke mindst holde tanken ud om at jeg måske ikke har min fantastiske pony efter den 28. september.

Til dem der ikke ved det, kan jeg nævne at slidgigt i kodeledet er så godt som en dødsdom. Jeg har endnu ikke fundet et eneste eksempel på en hest i DK, som har fået det konstateret og fungeret efterfølgende på medicinen. Fordi ledet konstant belastes. Og dyrelægen var ikke positiv, da det i forvejen er komplet nedslidt..

For ikke at tale om, at jeg nu omsider er kommet mig efter regningen på knapt 8 tusind fra foråret og at hele dette forløb er ved at løbe godt op på 10 tusind. Og jeg er studerende, får ikke SU, arbejder 20t ugentligt for at få råd og er ærlig talt noget fortvivlet over situationen. Jeg vil jo den kære hest det bedste..

Jeg har dog besluttet at forholde mig positiv. Det ER trods alt set at medicinen virker, så sandsynligheden er der! Og hvorfor skulle hun ikke være det første eksempel? Derudover er hun faktisk slet ikke snublet siden hun begyndte på medicinen, og nu har jeg netop startet hende op på det stærkere og bedre. Så jeg tror på det her nok skal lykkes - det SKAL lykkes!

Tak for at læse med smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lille Lyn - En uge tilbage.. Suk :(
Kommentér på:
Lille Lyn - En uge tilbage.. Suk :(

Annonce