{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.326 visninger | Oprettet:

Hvordan fodrer I jeres heste - konkurrence såvel som hyggeheste. {{forumTopicSubject}}

Hej hestemennesker.
Jeg er såmænd bare lidt nysgerrig efter at vide, hvordan I fodrer jeres heste, og om I fodrer specielt efter, hvad de bruges til? (skovtur, seriøs træning o.s.v.)

Efter jeg har fået egen hest, er jeg nemlig begyndt at gå mere op I, hvad der virker mest optimalt til træning, pels m.m..

På nuværende tidspunkt får min hoppe på ca. 600 kg., pr måltid:
1 kg. "Champ" kraftfoder i pilleform
1/4 kg. "Build Up Conditioning Mix" fra Brogaarden
Ca. 200g "Alfa Omega Lucerne" fra Equsana
Ca. 5g E-amino
5-10 ml. B-plus fra Brogaarden
15-20 ml olie

Dette fodres hun med 3 gange dagligt, samt hun får et kæmpe hønet 2 gange dagligt og går på græs fra 6:30-14:00. (Når hun har svedt meget ved træning får hun ca 250g lucerne med 30 g elektrolytter).

Men ja, hvad fodrer I med? Hvorfor? Og hvad kan I anbefale til heste i moderat hård træning?

/Helene

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan fodrer I jeres heste - konkurrence såvel som hyggeheste.
  • #1   15. sep 2012 Min bliver brugt som konkurrence hest, med deltagelse i stævner så tit vi kan, fast undervisning 2 gange om ugen og ellers træning og skovtur og 1 - 2 fridage i ugen.

Han får:
    Roepiller, fedende müsli, vitaminer/mineraler + wrap om morgen og om aften.
    Og wrap om middagen og sen aften :o)
    Intet foder med nogen former for energi! Han er en energibombe uden lige, og kan slet ikke administrere sin energi hvis han får energiholdigt foder :o)

• #3   15. sep 2012 bruger min til skovtur og vil helst ik putte ret meget korn og stivelse i ham så han får 30 kg hø og 20 liter lucerne og vitaminer om vinteren får han 3 dl olie oveni og 500 g musli han vejer 890 kg

• #4   15. sep 2012 600 g hyppolyt natur müsli
    lidt lucerne
    fiskeolie
    HCL
    Hø af lib.

• #5   15. sep 2012 Grovfoder ad libitum, året rundt og græs året rundt..

Føl får 60 gram EquoCalmin, Horselux Fiberpiller og lucernen derfra (mængden justeres efter huld)

Plag får 200 gram Equsana Perform Vit, Horselux Fiberpiller og lucernen derfra (mængden justeres efter huld)

Rideheste får det samme som plage, dog måske en kende mere Perform Vit... Sundt, lav på stivelse og sukker, tilsat de rette ting og dækker dem korrekt ind...

• #7   15. sep 2012 pt får mine 3 kun græs og vitaminer (jeg har virkelig meget græs tilbage, så hestene har mere end rigeligt)

når jeg ikke har mere græs får de hver 7 kg wrap, roepiller, en håndfuld lucerne, en håndfuld mysli og vitaminer 2 gange dagligt

• #9   15. sep 2012 Menja går i løsdrift. De har fri adgang til wrap døgnet rundt og går lige nu på græs fra midnat til syv om morgenen, hvor de bliver hentet ind på jordfolden igen og får nyt wrap. Lige nu får hun kun foder om aftenen, og det består af en god håndfuld fiberlux, en halv liter roemos og 3-4 vitamin "piller", og så overvejer jeg lidt, om jeg kan give hende noget tilskudsfoder, som skulle styrke hendes led og være godt for de gamle heste .... haha. Om vinteren går de ikke på græs, men bliver fodret både morgen og aften samt adgang til wrap døgnet rundt.

• #10   15. sep 2012 Min på ca. 500 kg- får
    -5-8 kg wrap-hø afhæning af hvor tyk og tynd han er morgen
    -1 tilskud morgen
    -1 noger soya et-eller-andet morgen
    -½-1 havre afhængig af hvor tynd og tyk han er morgen-middag-aften
    -E-amino efter behov når jeg rider 1 gang dagligt ca.

• #11   15. sep 2012 Min Haflinger hoppe på næsten 17 år, vejer ca. 350 kg får pt:

Morgen: 1 liter horsemix (piller) fra Tjørnehøj, 1 håndfuld lucerne, 1½ dl. havre, hvidløg + ca. 3 kg hø

Eftermiddag: ½ liter horsemix, 300 dl. müsli complete fra Tjørnehøj, 2 dl. havre, 1 håndfuld lucerne, hvidløg, hørfrø, olie, lidt salt

Aften: ½ liter horsemix, 400 dl. müsli complete, 1 håndfuld lucerne hvidløg, hørfrø, lidt salt, olie, noget fra dyrlægen fordi den mangler et eller andet + ca. 4 kg hø

Derudover går hun ca. på græs 8-16 hver dag smiley

Og hun er i let ridning, efter hun desværre har fået konstateret gigt i mild grad, og derfor rides hun ikke rigtig hårdt mere, og derfor er der blevet lavet meget om på hendes foderplan, da hun jo ikke laver så meget mere, som før! smiley

• #12   16. sep 2012 Ridehest 1: EquiFirst Basic Omega 3, lucerne, vitaminer/mineraler og E-Amino.
    Ridehest 2: HAVENS Basis-Sportbrok, lidt lucerne og EquiForce E+
    Plag på 1 år: Duvil Young, FiberLux og soyaskrå.

Min ene ridehest er lånt ud og den anden er i ridning ved prof. rytter. Var de hjemme, fik de det samme som Ridehest 1.

• #13   16. sep 2012 Ridehest 1-2: 9 kopper Speedi-Beet (ikke opblødt mål) og en smule Suregrow, 15 min. på græs.
    Ridehest 3: To målebægre Suregrow, 400g hø, og 15 min på græs.
    Selskabshest 1-2 : 5 kopper Speedi-Beet (ikke opblødt mål), lidt Suregrow og 15 min på græs.
    Halm, næsten ad libitum smiley
    Det er pr. dag, det går i løsdrift smiley

• #14   16. sep 2012 Aaa K: 400 gram hø? Til den ene? Får de ikke andet grovfoder end 15 min på græs?????

• #15   16. sep 2012 15 min på græs? så kunne man da næsten ligeså godt spare besværet med at lukke dem ud......

Kommentér på:
Hvordan fodrer I jeres heste - konkurrence såvel som hyggeheste.

Annonce