Sikkerhed omkring hesten {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg synes at jeg ser rigtige mange piger for tiden der dummer sig ufattelig meget omkring hesten. Fx. ser jeg en meget uheldig tendens til at folk mere og mere holder op med at bruge ridehjelm!
Så jeg tænkte at det var tid til an tråd omkring sikkerhed med hesten.
Såe, hvad gør i for at sikre jeres sikkerhed når i er sammen med hestene?
1.Jeg bruger ALTID ridehjelm når jeg rider eller i det hele taget når jeg sidder på hesten.
2.Når jeg lukker hestene ud på folden, trækker jeg dem altid igennem ledet og vender dem med front imod mig, inden jeg slipper dem løs. Ellers risikere man at hesten bare løber af H til når man åbner ledet, og det kan også ske at den lige laver et par bukkespring på vejen og når at få sparket dig i hovedet. (Min mor kender en det skete for)
3. Jeg har altid ridehjelm på i starten når jeg arbejder med ungheste eller føl fra jorden. Også selvom det bare er en trækketur i skoven eller longering.
4. jeg giver ikke hestene godbidder på folden da de kan komme op at slås om det.
5. jeg galopere aldrig på en hest jeg ikke kender
maj 2007
Følger: 67 Følgere: 62 Heste: 6 Emner: 2 Svar: 63
jeg er selv springrytter og sidder her med en brækket ryg efter jeg røg af for 9 uger siden til stævne... jeg havde self. ridehjelm på men også min springvest...
hvis jeg ikke havde haft springvesten på den dag mener lægerne jeg havde været lam...
her er der tale om en misforståelse mellen hest og rytter... og falder bare 'alm.' af som så mange andre gør, men får lavet et knæk i nakken/ryggen..
så heller bruge penge på sikkerhed end at komme alvorligt til skade... jeg har nu gået skadet i 9 uger og med korset jeg er første tilbage og klar engang til Januar 2013...
maj 2007
Følger: 67 Følgere: 62 Heste: 6 Emner: 2 Svar: 63
jul 2007
Følger: 81 Følgere: 72 Heste: 5 Emner: 464 Svar: 5.923
Gør også som dig vender hesten mod mig selv når jeg lukker den ud.
Bruger altid trækketov.
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 10 Emner: 105 Svar: 810
her kører tingene lidt anderledes..
bruger aldrig hjelm, har jeg aldrig gjort ( og jo har røget af så det bragede )
hestene får guffere på marken, de skal høre efter hvad jeg siger uanset hvad..
kravler lystigt rundt om min hest for at tjekke ham for forskellige ting..
hygger ofte med en kop kaffe midt ude på marken, med hestene græssende rundt omkring..
jeg har et afslappet forhold til mine heste, og de ved at når der er mennesker på folden opfører man sig ordentligt og holder øje..
hoppen venter med at opdrage på smølfen til vi er et stykke væk..
har den holdning at sikkerhed er godt, hysteri er farligt.. hvis jeg skulle tænke på alle de ting der kan gå galt med et dyr på 900 kg, tja så skulle jeg slet ikke ha dem
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
Så nu jeg på udkig efter en ny =)
Men jah er en af de de personer som han holde mig ekstremt godt fast på hesten og er ikk en hesten lige kan smide af sidder fast som en igle. så nå jeg ryger af er det i spring og jeg styrter på hesten. (deraf har jeg altid hjelm på nå jeg springer)
MEN nu skal jeg til og have ridehjelm på har jeg bestemt med mig selv så skal finde en som sidder godt.
Jeg rider ikk med sikkerheds vest men overvejer og købe en til spring.
Jeg vender også normalt hesten om inden jeg slipper den på fold.
Jeg har intet problem med og galopere på en hest jeg ikk kender så længe jeg lige har redet lidt i de andre gangarter og finder ud af hvordan den er og ride.
Jeg giver dog heller ikk godbider på folden da det kan gå ud over min hest og de andre hvis de bliver jaloux
mar 2008
Følger: 81 Følgere: 78 Heste: 1 Emner: 262 Svar: 1.027
Når jeg er i stalden eller bare blandt hestene har jeg sikkerheds sko på.
Når jeg lukker på fold, har jeg hesten i træk tov. Og når jeg åbner ledet har jeg fat i hesten indtil det er lukket og hesten står med fronten til mig, står ofte med vores sider mod ledet, da jeg har oplevet at stå med min ryg til ledet og hestens hovede mod ledet at det jordede mig igennem da den ikke ville på marken men ind i sin boks. Ved min lille pony har jeg altid træk tovet over næsen da han kan finde på smutte under ledet når man skal til at åbne. .
feb 2007
Følger: 27 Følgere: 28 Heste: 10 Emner: 82 Svar: 683
Har lige invisteret en sikkerhedsvest til når jeg skal begynde at tilride depla.
må indrømme af hestene får guffere/vitaminer på folden, men får en, får alle
hestene bliver altid trækket i torv
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
Arbejde med føl og ungheste fra jorden, altid ridehjelm og vest på i starten.
Nu har jeg arbejdet 5 år med de heste andre har ødelagt, der har jeg også hjelm på fra jorden, selvom det ældre heste.
Specielle og unge heste har jeg vest på under ridning.
Holder god afstand når jeg går forbi el. går helt tæt til alle heste.
Vender altid hesten om ved leddet inden der slippes.
Generelt er jeg meget konsekvent, hver gang, så hestene husker hvad jeg tolererer Så de ved at det ikke er ok at gå ind i mit rum f.eks.
Har altid været påpasselig, men efter jeg har fået min datter er det blevet værre Har et ansvar for hende. Så vesten og hjelmen fra jorden er kommet til efter jeg ventede mig og har lovet mig selv ikke at købe flere "problem"heste.
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
De har begge store problemer og har i perioder svært ved at overskue almindelig dagligdags opgaver. Min moster har næsten opgivet at have hest igen.
Og det var bare et fald på jorden. Uden fart på. Tænk hvor galt det kan gå når man er til hest. Man kan blive ramt af hesten, trådt på, kylet ind i ting. Osv.. Det er ikke et spørgsmål om ikke at have tillid til sin hest, men et spørgsmål om fornuft..
Mennekser er skrøbelige....
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
Jeg er fuldkommen enig med dig. Jeg har også tillid til mine heste selvom jeg er påpasselig
sep 2008
Følger: 162 Følgere: 427 Heste: 5 Emner: 254 Svar: 2.026
2.Når jeg lukker hestene ud på folden, trækker jeg dem altid igennem ledet og vender dem med front imod mig, inden jeg slipper dem løs.
3. Jeg bruger altid en masse tid i skridt, første gang jeg rider en hest, og sidder lige så stille og prøver at se hvordan hesten reagere osv.
4. Jeg har altid ridehandsker på hvis jeg skal trække en hest på tur eller hvis jeg ikke kender den
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
Sikkerhed omkring hesten