{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.892 visninger | Oprettet:

Min hest falder .....17 år, og røngten ? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Min fjordhest er i sommer begyndt at snuble, og han falder faktisk helt ned på knæ.
Da det er sket et par gange, besluttede jeg at ringe til dyrlægen.

Dyrlægen var her igår og konstaterede ved bøjning at noget var galt i højre hov eller led - enten slidgigt eller en ømhed i hoven.
Han går allerede med sko og såler fordi han ikke kan lide småsten.
Der er derfor ikke noget at prøve sig frem med, og eneste anbefaling var derfor at køre til klinikken og røngtenfotografere.

Min pony er 17 år, og det vil koste 5000 kr.

Jeg tænker bare, om det er det værd (forstå mig ret, jeg vil jo gøre alt for ham, meeeen, han er jo 17 år) og jeg kan ikke helt gennemskue om konklusionen, resultatet og fremtidsudsigterne ændres ved at betale for den røngten ...
Hvad siger I ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hest falder .....17 år, og røngten ?
  • #1   8. sep 2012 Ikke for noget, men synes da godt nok det er mange penge.. vores dyrlæge tager 2500,- for hele kroppen.. men jeg ville få taget røntgen! En 17 årig kan sagtens have mange år endnu smiley

• #2   8. sep 2012 Hvis det var mig ville jeg dybt seriøst overveje om den ikke bare skulle have fred hvis der allerede begynder at komme så meget i vejen med den? det nok ikke sjovt for den heller hvis den begynder at få ondt

• #3   8. sep 2012 tja et sted kan det jo være noget simpelt som en skjult hovbyld, og det betyder jo ikke afslutningen på ridelivet bare en sygdomsperiode smiley

Men synes det er dyrt. Har du evt overvejet at høre priser hos konkurrerende dyrlæger?

Alt efter hvad hesten har været udsat for i sit liv ville jeg overveje røgten, men igen fik jeg tidligere i år aflivet en pony på kun 18 pga gigt men det uden røgten. Hun havde haft et hårdt liv og var slidt, men det ved jeg jo ikke om din har smiley

• #4   8. sep 2012 Det er jo helt op til dig - ja din pony er 17 år, hvilket selvfølgelig betyder at den i hver fald ikke har 20 år igen. Men er du meget glad for ham og evt. godt kan leve med, at det evt. bliver til en skovturshest, der max kan holde til 2-3 ugentlige ture, så kan du jo sagtens give det en chance. Måske er der ikke noget at gøre - æv, måske kan han kun holde til hygge - ok, måske kan han blive god igen -juhu.

Men hvis du gerne vil ride mere seriøst eller lange ture med god fart, ja så er det måske tid til at sige farvel.

Men det er din helt egen beslutning og spørger du mig er der ikke nogen beslutning, der er forkert - jo, hvis du vælger at ride ham selvom han har ondt.

Så røntgen hvis du håber på at ride - ellers pension eller over regnbuen

• #5   9. sep 2012 Arh...2500 kr for røntgen af hele kroppen????

Nå....

Om det er pengene værd eller ej er jo helt op til den enkelte. Er hesten eller sund og rask og i ridning kan jeg ikke se hvorfor dens alder skal være afgørende. Det må være mange andre faktorer. Når det så er sagt, så kan man fornemtlig ikke bruge et røntgenbilled af en hest på 17 år til særlig meget - i hvert fald ikke, hvis der ikkke ligger røntgenbilleder af samme ben fra tidligere. i så fald har man intet at sammenligne med, og på røntgen kan man ikke afgøre om der er tale om en flere år gammel og dermed ubetydelig forandring - eller om en eventuel forandring er ny og forårsager problemet. Dermed kan jeg forstå din tvivl om, hvorvidt røntgenbilleder ændrer noget ift behandling, fremtid osv.

Jeg ville i stedet vælge en lokalbedøvelse - led for led. På den måde kan man lokalisere smerten mere præcis end ved en bøjeprøve.

Du skriver at hesten allerede går med såler - men der er altså stadig muligheder i form af ændring af beslag. Måske kunne du hjælpe din hest med en tilbagetrukket firpunktsko med sål og pakning - bare for at nævne et forslag, der virkelig giver aflastning.

• #6   9. sep 2012 Din dyrlæge er godt nok dyr. Jeg vil anbefale dig at finde en anden der er billigere.
    Jeg synes bestemt at det er pengene værd.

En osteopat kunne også være et godt bud. Jeg havde en fantastisk dygtig osteopat til at kigge på min hoppe, og hun fandt det virkelige problem som både dyrlæge og kiropraktor overså. Og det til trods for røntgenbilleder.

Jeg har nogle grupper hvor du måske kan få råd og vejledning:

<b>Heste: Sygdomme og skader:</b>
    http://www.hestegalleri.dk/grupper/hestesygdommeogskader

<b>Alternative behandlingsmetoder:</b>
    http://www.hestegalleri.dk/grupper/alternativebehandlingsmetoder

• #7   9. sep 2012 Min fik ringsko med silikone og gigt piller gjorde han holdt et år mere. Så på sin vis er der jo lidt mere at gøre hvis det er gigt. Elsker du ham højt og har råd til at betale for. Ekstra sko diverse kostilskud, er der en mulighed for at have hesten et godt stykke endnu. Når i ved hvilket ben det er, så nøjes med røngten der. Ville nok ringe rundt og høre lidt priser. På det billed.

Obs overvægt er en øget faktor til gigt. Og snublen. + balance ude mit gamle sted snublede den ene konstant lige pludselig helt nede ret farligt. Kombi af overvægt forkert sadel så ingen ryg muskler og derfor ingen balance redet på forparten igen vægt til forbene. Så der kan være flere faktorer der spiller ind. Men ja gigt er. Skod og går kun en vej smiley håber. Dog det bedste for jer.

• #8   9. sep 2012 min gamle hoppe snublede også pga slidgigt i hendes knæ. hun startede som 15-16års. dyrlægen tog ikke røngten han mente det var spild af mine penge. hun blev aflivet som 23 pga samme gigt.
    hvis din dyrlæge ved hvor han skal tage røngten kan jeg ikke forstå hans pris. jeg fik taget røngten af min ene hoppe. på begge bagben. med bedøvelse og 8 billeder gav jeg 1700kr.

• #9   9. sep 2012 som K A siger, synes jeg måske også du skulle starte med blokader, således at i lokaliserer smerten præcist der, hvor den er. Hvis hesten i virkeligheden render rundt med en hovbyld eller en knusning, så ville det da selvfølgelig være spild af penge, at få den røngtenfotograferet.

Mht. aflivning, så synes jeg du skal kigge på, hvordan kvaliteten ellers er på ponyen i forhold til, hvad du gerne vil bruge den til. 17 år er ingen alder for nogle, andre er slidt ned. Hvis hesten ellers er sund og rask og ikke virker påvirket af sin alder mentalt eller fysisk på andre måder, synes jeg det ville være synd at sige farvel nu, hvis den stadig har 7 eller flere gode år tilbage. Ponyer holder generelt bedre end store heste, så hvis det er en god pony, ville jeg da ikke overveje at aflive den.

... så vil jeg lige tilføje, at 5000 er meget for røngten af et enkelt ben. Jeg gav 3500 for hele ryggen, fra det nederste af halsen og til haleroden. Og det tror jeg endda var ved en lidt pebret dyrlæge, hvis jeg sådan skal give en overordnet vurdering. En røngten af hele hesten koster normalt mellem 8000 og 10.000 kr. herhjemme. Så du skal i hvert fald ikke give 5000 for røngten af et ben. Ville nok kategorisere det til nærmere 2000-2500.

Held og lykke med det smiley

• #10   9. sep 2012 han kan jo sagtens være slidt men synes du skal gøre op med dig selv hvad du bruger ham til nu og hvad dine planer er med ham.
    min sunshine på 15 er slidt op i sine bagben nu så hun går bare som foldbums nu så længe hun ikke har ondt.
    du kan jo evt prøve med BOT bandager og se om det har en god virkning

• #11   9. sep 2012 17 år er ingen alder! Jeg synes, du skal få ham fotograferet. Han kan sagtens have 10 år mere i sig, måske mere? Jeg kender nogle, der har heste som bliver op til 40 år, (som stadig går ridning uden smerter og nyder det i fulde drag! Men som dog bliver skånet for alt for voldsom ridning, som galop, dressur og spring) så synes du skal få ham fotograferet, han har mange gode år i sig! smiley

Men 5000 for ét ben? :I

• #12   9. sep 2012 Synes ikke man skal hæfte sig så meget ved alderen, men mere ved problemet. En hest på 17 kan godt være meget slidt og ikke have ret mange år tilbage, men det kan en hest på 10 altså også.
    Jeg har luge stået i en ligende situation med min 19 årig vallak og jeg valgte at pensionere ham da han ikke har nogen symptomer når ikke hn bliver brugt, havde jeg ikke haft mulighed for at han kunne komme tilbage til gamle ejer og hygge sig, var han blevet aflivet. Jeg var nået til et punkt hvor jeg syntes at det var nytteløst at blive ved med at putte penge i dyrlæge, kiopraktor for at kunne ride i skoven 2 gange i ugen. Din hest har en alder hvor jeg synes det er helt ok at sige stop hvis ikke du magter udgifterne, den har trods alt haft et langt og sikkert rigtig godt liv. Det er kun dig selv ser ved hvornår nok er nok.

• #13   9. sep 2012 Hvis det sidder omkring hoven så ville jeg ringe til smeden først, han ville måske kunne se det hvis det sidder der. Min smed siger i hvert fald at det bedst kan betale sig altid at ringe til ham først hvis der er noget med benene, for der er en del penge sparet i dyrlægeregning hvis det viser sig at det er noget han kan rette op på smiley

• #14   9. sep 2012 Hej Alle.

Jo det er lokaliseret til højre ov eller led.
    Smeden er konsulteret mindst 3 gange omkring det, og han har ikke fundet noget.

Han har haft et godt liv - jeg har haft ham siden han blev født. Han er ikke redet hårdt og derfor burde han ikke er være slidt. Jeg bruger ham mest til hygge og skovture, og vi rider kun lidt bane for smidighedens mv. skyld.

Jeg er bare lidt nervøs for om der er en fremtid i at fotografere ham - om resultatet ikke er det samme, og tænker jeg måske bare skal pensionere ham. Han virker ikke til at have ondt og han går også glad frem i ridning (indtil jeg stoppede efter dyrlægetjek) - men han er siden foråret faldet 6 gange helt ned på knæ, fordi han formentlig lige får ondt indimellem og knækker over. Kun i skridt sker det.
    Han har haft en længere periode som foldbums fordi jeg ikke havde tod pga. børn og byggeri, og der har han jo mistet sine muskler men er for længst trænet op igen.
    Jeg kunne godt finde på at lade ham fotografere og så tage den derfra, men omvendt er det jo også omsomst hvis det kun giver ham et år mere - så er det måske bedre at give ham fri og lade ham gå her som selskab. Er meget i tvivl. Som jeg forstod det på den forhastede dyrlæge, var det enten noget i hoven eller slidgigt og det skulle kunne ses på røngten hvad, og udfra diagnose se hans fremtidsudsigter.
    tvivl, ja, men uanset hvad ringer jeg og tager en snak med dyrlægen imorgen. Tak for jeres svar, det er godt med feedback og at få vendt tankerne lidt omkring på nye måder og høre om andres erfaringer.

• #15   10. sep 2012 Prisen ved dyrlægen er en halvudredning - de vil både tage billeder, lægge blokader, se i gang på gummiunderlag og andet for med sikkerhed at lokalisere stedet der er galt.
    Han siger at han ikke er optimistisk.

Jeg kan naturligvis pensionere ham (han render ikke og falder ude i folden og er glad og frisk iøvrigt) - men et eller andet sted synes jeg bare jeg må have en diagnose.
    Det skylder jeg ham efter 17 år - tænk hvis det bare er en ringsko der skal til... smiley

• #16   14. nov 2012 Måske er nogen intra i at høe hvad der skete. Dyrlægen fandt at han gik rent men fandt i røngten ringfod på forbenene og lidt spat i bagbenene.
    Så han har fået ringsko foran og så antiinflamatorisk medicin i 30 dage. Så gik det godt, men så begyndte han at snuble igen, og nu får han hyben og solanum og rides på hans betingelser - dvs. kun trav og galop hvis han selv vil. Han skal ikke bruges hårdt og ikke lave svære dressurøvelser men skal helst røres hver dag.

• #17   14. nov 2012 Jeg synes det er dejligt at høre du fik det ordentligt undersøgt. Jeg måtte igennem den samme undersøgelse med min Hannibal, jeg kom af med lige knap 12.000, jeg måtte desværre lade ham aflive, det var også ringfod, men det var meget slemt, dyrlægen sagde han aldrig før, havde set en hest med så store gigtforandringer og så i begge forben. Derfor glæder det mig meget, hvis i kan få nogle gode år endnu. Tillykke med det. Jeg krydser fingre for jer.

Kommentér på:
Min hest falder .....17 år, og røngten ?

Annonce