Aflivning eller operation? {{forumTopicSubject}}
Jeg sidder her og har det virkelig svært. Aner ikke hvad jeg skal gøre.
Min hest blev for 5mdr siden opereret for et brækket griffelben + betændelse i knoglen. Operationen var vellykket og vi skulle have været igang med at ride på tirsdag.
Men han havde været lidt stift gående på det opererede ben, så ville da lige have et røntgenbilled for at være sikker på at alt var som det nu skulle være, men... Der var gået betændelse i knogle igen, okay jeg bryder fuldstændig sammen...
Dyrlægen sagde så at det var 99%sikkert at hvis den nogensinde skulle blive ridehest igen skulle han opereres. Hvis en operation vel og mærke ville hjælpe ham, derfor ville de først lokalbedøve ham i benet og hvis han så var rengående kunne operationen hjælpe. Ellers var det = med aflivning. Så skulle den dyrlæge der skal foretage operationen også først se billederne. For der var nemlig ikke så meget af griffelbenet tilbage, og hvis de tog mere af, var der mulighed for at resten af knoglen på et tidspunkt ville "komme løs" og genere senen. Hvis det var tilfældet ville det blive aflivning.
Har selvfølgelig kontaktet den dyrlæge der operede ham i sommers og fortalt det. Hvorfor der er kommet betændelse og at knoglen var flækket ved han ikke, for operationen dengang var vellykket. Så skulle jeg heller ikke male fanden på væggen, men skulle tænke mig grundigt om. Vil jeg lade min hest gennemgå endnu en af sådan en stor operation. Var det fair for hesten?
Nu sidder jeg så her bund ulykkelig, over at min 5års muligvis skal aflives. Eller jeg aner ikke hvad jeg skal stille op, selvfølgelig skal jeg se hvad dyrlægerne siger i næste uge. Så har jeg egentlig heller ikke pengene til det, men det er jo min lille øjesten...
Men ved ikke om jeg vil byde Neilons at gå alt det igennem engang til, og vil han nogensinde blive den ridehest jeg drømte om
Så ser det bestemt heller ikke ud som om Neilons mener han har ondt, han er frisk løber, hopper, bukker, ja alt... Lidt svært at så livs en glad hest skal miste livet...
Men hvad ville i gøre?
undskyld hvis det virker lidt rodet,
maj 2006
Følger: 125 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 12 Svar: 341
sep 2004
Følger: 45 Følgere: 43 Heste: 4 Emner: 241 Svar: 2.191
maj 2006
Følger: 125 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 12 Svar: 341
sep 2004
mar 2005
Følger: 4 Følgere: 3 Heste: 1 Svar: 27
Hvis det var min hest og du allerede har opereret den en gang uden held, ville jeg nok vælge at stoppe.. Men det er svært når hesten kun er 5 år og gerne skulle have mange år endnu.. men igen på den anden side vil den nok altid være mærket af benet, og der er måske mange ting som den ikke vil komme til.. dressur på højt plan, og for høje spring osv..
Nu ved jeg jo ikke hvilke ambinationer du har for dig og din hest..
Du kunne selvfølgelig også sælge den til sovturs brug, men så vil du hele tiden tænke på om de nye vil tage hensyn til dens skade..
det er et svært valg du står over for.. jeg har selv været det lange forløb igennem...
håber ikke der bliver set negativt på mit inglæg, det kan godt virke lidt barsk, at jeg råder til at stoppe,...
held og lykke med det
mvh sanne
sep 2004
Det mest underlige er at operationen var vellykket sidst, så der er jo ingen der forstår det her...
Og hvis han kun kan bruges som skovturs hest, bliver han aflivet, da jeg har større ambitioner.
louise: Det gør mig ondt med starlight:( men jahan har det sikkert bedre nu...
jul 2004
Følger: 168 Følgere: 173 Heste: 9 Emner: 449 Svar: 9.001
Øhm.. Ved ikke rigtig hvad jeg ville gøre. Men tror nu hvis hesten ellers virker glad, ville jeg nok lade den gennemgå endnu en operation.
jul 2005
Følger: 155 Følgere: 148 Heste: 2 Emner: 153 Svar: 1.777
Har virkelig ondt af dig og hesten.
Jeg ved ikke hvad jeg ville gøre ;s
jul 2005
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 7 Emner: 303 Svar: 4.412
At du vil aflive hvis den "kun" kan bruges som skovturshest, se DET forstår jeg så absolut ikke!
dec 2003
Følger: 21 Følgere: 17 Heste: 2 Emner: 140 Svar: 870
også når den er så ung s;.
jeg ville nok tænke på hvad der ville være bedst for hesten, hvordan den klarede sidste operation osv.
Men hvis chancerne heller ikke er så gode her,
er det jo kun fair for hesten at du siger farvel, så heller sige farvel mens den ikke lider.
men du og din hest skal virkelig have held og lykke med din beslutning, håber på det bedste for jer .
Aflivning eller operation?