218 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 31 Svar

Temperamentet? Temperamentet?

Mit temperament løber lidt for tit af med mig når jeg rider, nogen gange så bliver man bare så frustreret over at det ikke lige går så godt og så er mit temperament altså bare noget lort jeg bliver simpelthen så tosset, men jeg fortryder det sådan bag efter at det skulle gå ud over Tonga, jeg ved jo godt at det ikke kan gå godt altid...

<b>Er jeg helt alene med dette problem?</b>

Min underviser siger hvis det går så dårligt så rid en tur istedet, men det har jeg bare absolut ikke lyst til, for vil så gerne have at det lykkes, og hesten får da ros for enhver lille detalje selvom jeg er sur...

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montage af køkkenarmatur 800 kr.
  • Haster! Silikone fuger på badeværelse 1.300 kr.
  • Hænge vinreol op 350 kr.
  • Ophængning af lamper 600 kr.
  • Ny stikkontakt, der skal bores i væggen 600 kr.
  • Samle legetårn undendørs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Temperamentet?
  • #1   20. okt 2006 jeg har haft det problem, men har lært at styre det, så nu sker det meget sjælendt.. ....

• #2   20. okt 2006 , Nejj , du er iek den eneste med det problem , jeg har det samme problem , det kommer også nogle gange til og gå ud over Tas, /: Og det er jo iek lige det smarteste , smiley /:

• #3   20. okt 2006 Har heldigvis ikke det problem.. Havde jeg haft det på min gamle pony ville vi aldrig kommet nogen vej da han kunne være ret dum.. Men oppe på rideskolen er der en voksen dame (!) der rider dressur og hun kan slet ikke styre det... hun går af og til fulstændig amok på den stakkels hyp..

• #5   20. okt 2006 Har ogs det problem, men har for det meste lært at styre det.

• #6   20. okt 2006 ja ligesom sanne, det hjælper virkelig at få undervisning.

• #8   20. okt 2006 Stop op og tæl til 10 ! det er mit bedste råd - selvom jeg hader når jeg hører folk sige det, det lyder så dumt !

Men Amigo var en bombe da jeg købte ham - og det samme blev jeg så - og vi stoppede bogstaveligt talt op og talte til 10 og prøvede igen.. og det hjalp smiley

• #9   20. okt 2006 Får også undervisning men jeg tror at nå jeg har de her trætte dage så skal jeg være indstillet på at vi ikke skal være vildt gode den dag, men det er også fordi jeg lige nu kæmper med et problem jeg HAR haft, hamrende frustrerende

• #10   20. okt 2006 puha , kender det godt . Det er dog ikke galt mere . jeg har fundet en metoede som virker på mig (og diamond). Hvis han er dum, og jeg bare ikke kan få ham til noget, tager jeg ham lige i skridt en halv omgang, så jeg kommer til at slappe af igen, og så når vi sætter i trav er vi begge helt afslappede . det har bare hjulpet meget . ! smiley

• #11   20. okt 2006 Tinna J:

det er måske lidt hårdt men, når du bliver ophidset nogle dage, så tæl først til 10, hjælper det ikk, så hop af hesten og træk med den, kan du mærke du stadig er sur, så afreagere på noget, der ikk er levende, og hjælper intet, så skal du sadle af...

• #12   20. okt 2006 <b>Helle </b>

Nej nej slet ikke provokerende jeg ville ønske jeg havde den evne til at sige ej idag er det ikke godt at ride seriøst, men jeg vil så godt blive dygtig så jeg føler jo jeg spilder tiden når ikke jeg rider dressur, måske jeg skulle springe de dage jeg har det sådan... ja det er nemt at sidde og sige nu, det er meget sværere når man er i situationen

• #13   20. okt 2006 <b>Den der med at tælle til 10 er noget rigtig lort med mig, for jeg har ikke tålmodighed til at vente til jeg når til 10 og bliver rent faktisk mere ophidset

• #14   20. okt 2006 Jeg kender det godt.. Men Frits reagerer bare så negativt på at man bliver sur at man opdager/tager sig i det med det samme :o) det hjælper meget..

• #15   20. okt 2006 Helle - Og som du skriver.. Hvis jeg enten ved/opdager at jeg har en dårlig dag tager vi bare en skridttur eller kun en kort tur. For ja, har overvejet det, og hvad løsningen er.. Og det er som hende der laver indlægget, træner siger bare at tage en tur i skoven! (Rider nu altid i skoven bortset fra den ene dag jeg får undervisning) Og selvom man måske ikke har lyst, så synes jeg man skylder sin hest at gøre det alligevel.. :o)

• #16   20. okt 2006 Tinna J:´
    du skal tvinge dig selv til det... det kan godt være du har svært med tålmodigheden, men det jo den du skal lære at styre, og det lære du ikke, ved at den styre dig, stopper du med at tælle, fordi du bliver for utålmodig, så styre utålmodighedendig.. stopper du ikk, men tæller du videre, styre du den..

• #17   20. okt 2006 Det med at tælle til 10 er en rigtig dum idé

<b>Andre råd?</b>

Tror selv jeg har fundet en løsning... <b>Dårligt humør = springning den dag!

• #18   20. okt 2006 ja et sidste råd, når det går galt, hvor du er tæt på at eksplodere, renser du lige tavlen, hopper af, og trækker hesten ind i stadlen og sadler af..

• #19   20. okt 2006 jeg har lige det samme problem, jeg hader mit tempramemt så meget! det slår sommetider bare klik for mig og mister bare kontrollen og jeg hader virkelig mig selv bagefter.. og hesten bliver jo bare mere og mere fustreret det samme gør jeg og det ender op i et stort kaos og jeg ender med at sidde og tude for mig selv ):

• #21   20. okt 2006 <b>Helle</b>

Jeg er 100% enig, men det er så nemt at sidde og sige det nu

• #22   21. okt 2006 <b>Helle </b>

Helle kan godt se at du overhovedet ikke kan sætte dig i mit sted, og det kan jeg heller ikke forlange... Jeg er da opmærksom på det og forsøger hele tiden at forbedre det

• #23   21. okt 2006 Jeg har selv et kæmpe temperament og ikke nok med det, så har Confetti også et kæmpe temperament smiley Det er somme tider gået galt og jeg har virkelig os haft meget dårlig samvittighed efter ! Men jeg har lært at styrer mit temperament, men nogle gange er vi begge meget oppe og kører, så tager vi lige en skridtpause, får kølet af og så går vi igang igen smiley

• #24   21. okt 2006 Du er bestemt ikke alene. Jeg har været frustreret hele sommeren over Tahko hvor jeg også virkelig har haft en grim følelse i maven bagefter. Jeg ved ikke hvad der hjalp mig videre, men videre er jeg kommet. Jeg tror det hjælper at være klar over at man har problemet, og så lige stoppe så snart man kan mærke at det er på vej. Jeg har stadig en snert af det, men hvis jeg får gjort noget dumt, sørger jeg altid for at slutte "on a good note".

• #25   21. okt 2006 Jar selv haft mange problemer med at styre mit eget temperament. Men det er efterhånden blevet noget bedre. Det var værst da jeg havde min gamle hest, da intet ville lykkes på den. Men efter jeg fik Filippa, som er en del nemmere at arbejde med, er det blevet noget bedre smiley

• #26   21. okt 2006 Jeg har ikke ligefrem dit problem og jeg lader det aldrig gå ud over ponyen men jeg kan simpelthen blive SÅ sur om morgenen når hun er smurt ind i lort! (ja det er hun altså) og jeg ved at jeg skal bruge mindst 1 time på at gøre hende ren(hun er en skimmel),så bliver jeg gal..

• #27   21. okt 2006 du kan enten lave en parade, hvor du tager et par dybe indåndinger og evt. lige lukker øjnene et sekundt.. måske har du brug for at tage to indåndinger, eller flere og så gør endelig det... ellers, hvis i har haft en god ridning den første halve time og du kan mærke at det hele begynder at gå galt og gå dig på nerverne, så lav nogle øvelser du ved hesten er god til og som den gerne vil udføre og ros den så for det og så stop ridningen for denne dag... hjælper også en der til tider kan have en MEGET hidsigt tempranent og disse råd har hjulpet hende en del, selvom hun ikke har arbejdet med dem ret længe...

• #28   21. okt 2006 Nej... det problem har jeg ikke... for jeg ved hvornår jeg skal arbejde med hesten, hog hvornår jeg ikke skal...

• #29   21. okt 2006 overhovedet ikk nej.. efter jeg fik ny ridelære gik det lidt over.. HELDIGVIS

• #30   21. okt 2006 Jeg har heldigvis ikke, og er glad for det.
    Har en meget "specielt" tempermant men når jeg rider og det ikk går så godt så skridter jeg en halv runde, og så prøver vi igen. Men er aldrig gået amok på ham, og hvis jeg gjorde det en eneste gang vil jeg ikk ride alene på ham.

• #31   21. okt 2006 jeg har kun en ting at sige... ambitioner!
    De er dit problem... jeg forstår dig egentlig godt for jeg havde selv store ambitioner og følte faktisk at hvis ikke vi havde lavet noget "seriøst" så kom vi aldrig videre... det resulterede bare tit i at jeg alligevel måtte opgive at ride fordi han (min gamle fuldblod) mærkede med det samme hvis jeg var irriteret... for at undgå en konfrontation måte jeg så alligevel... irriteret... stoppe.
    Du skal virkelig slippe dine ambitioner!
    Ikke at man ikke skal ønske at blive bedre, men i mine ører lyder det til at det er dine ambitioner der skaber temperamentet. det er når du ikke lever op til dem du bliver hidsig... så mit bedste råd er at kaste dem overbord.
    Hvor svært det end lyder så er det muligt og du vil opdage at når du gør det bliver du mere fri, bliver en gladere rytter og får en meget gladere hest!
    Igen, ønsket om at blive bedre og udvikle sig er godt.. meeen hvis man føler man spilder en dag ved at hygge med sin hest uden egentlig at lave noget - så har man et problem!
    Du ødelægger kommunikationen og sammenholdet mellem dig og din hest ved at prøve at indfri dine ambitioner på en alt for kort tid.
    Se ind i dig selv og oplev de VIRKELIGE værdier i samværet med din hest.
    jeg besluttede mig til at ændre mit liv med hesten. Jeg var træt af at føle jeg SKULLE træne hvad enten jeg havde lyst eller ej.
    jeg var træt af en hest der gik imod mig og allermest var jeg træt af at føle mig bundet og skulle føle nederlag hver gang det jo alligevel ikke lykkedes mig at opnå det jeg ønskede.
    Jeg droppede det såkaldte sriøse ridning og begyndte på jordarbejdet og tog en masse kurser.
    Og ved du hvad... jeg elskede det!
    jeg savnede ikke stævner, ræs og stress og jeg opdagede nye sider af min hest og jeg.
    Vi fik et helt andet forhold og en ny verden åbnede sig for mig.
    Det blev en lang forklaring, men jeg synes du skal stoppe op og tænke over hvad du vil!
    Dine ambitioner lyder til at ødelægge en masse for dig. kast dem væk og nyd hvert eneste minut med din hest uanset om i går tur, nusser eller ider.
    Hver dag med hesten er en gave og du vil opdage at når du kaster ambitioner væk og bare nyder samværet med hesten - så er det du bliver bedre!

• #32   21. okt 2006 Helle - jeg er fuldstændig enig med dig!
    man kan altid mærke hvad humør man er i... det er bare et spørgsmål om at lytte til sig selv!
    jeg bliver også hellere hjemme hvis jeg har en dårlig dag.
    men det sker virkelig sjældent.
    har jeg lidt en øv dag går den væk med det samme jeg kommer is stalden og er sammen med mine stjerner.
    men selfølgelig findes der rigtig dårlige dage... og så nøjes jeg med at ordne stald og lader så hellerehesten gå og hygge på marken uden mig...

• #33   21. okt 2006 undskyld mine ekseptionelt mange stavefejl smiley

• #34   24. okt 2006 Helle - Mente bare at jeg altid rider i skoven, og min løsning på en dag hvor jeg er sur, er at vi bare skridter en tur for lange tøjler den dag, i stedet for at gå ind og lave en masse øvelser.. Der er jo meget stor forskel på HVORDAN man rider i skoven, selvom man altid rider der.. :o)

Kommentér på:
Temperamentet?

Annonce