Tænk engang {{forumTopicSubject}}
<b> Hvis vi så på verden, som et sted, hvor der kun var en landsby med præcis 100 mennesker ville den se cirka sådan ud:
Der ville være:
57 Asiater
21 Europæere
14 fra Nord- og Sydamerika
8 Afrikanere
52 ville være kvinder
48 ville være mænd
70 ville være ikke-hvide
30 ville være hvide
70 ville være ikke-kristne
30 ville være kristne
89 ville være heteroseksuelle
11 ville være homoseksuelle </b>
6 mennesker ville have 59% af hele verdens rigdom - og alle 6 ville være fra USA.
80 ville ikke bo i et hus
70 ville ikke være i stand til at læse
1 ville være tæt på døden
1 ville være tæt på fødsel
1 (ja, kun 1) ville have en uddannelse ud over grundskolen
1 ville eje en computer
Hvir man ser på vores verden ud fra sådan en kompakt synspunkt, bliver behovet for accept, forståelse og uddannelse pludselig mere tydeligt.
<b> Lidt mere at tænke på: </b>
Hvis du vågnede op i morges, og følte dig mere rask end syg, så er du mere heldig end den million mennesker, som ikke overlever denne uge.
Hvis du aldrig har oplevet faren ved krig, rædslen ved tortur eller smerten ved sult, så er du bedre stillet end 500 millioner mennesker verden over.
Hvis du kan gå til et kirkemøde uden at frygte terror, arrestion, tortur eller død - så er du bedre stillet end tre milliarder mennseker verden over.
Hvis du har mad i køleskabet, tøj i skabet, et tag over hovedet og et sted at sove, så er du rigere end 75% af denne verden.
Hvis du har penge i banken eller i din pung, og penge til at ligge et sted. Så høre du til blandt verdens rigeste 8%.
Hvis dine forældre stadig er i live og stadig gift, så er du meget heldig - endda i USA og Canada.
Hvis du kan læse denne artikel, så er du heldigere stillet end over 2 milliarder i denne verden - som slet ikke kan læse.
Arbejd, som om du ikke behøvede penge.
Els, som om du aldrig er blevet såret.
Dans, som om ingen ser dig.
Syng, som om ingen hører dig.
Lev, som om dette er himlen på jord.
**************************************************************'
Jeg elsker simpelthend den her tekst ! den siger virkelig noget om os mennesker..
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 52 Heste: 1 Emner: 212 Svar: 5.037
elsker også tenneagersnes "bøn"
okt 2006
Følger: 165 Følgere: 266 Heste: 1 Emner: 1.006 Svar: 3.893
mar 2006
1.Du skal ikk liste dig ud når dine forældre sover...
(Hvorfor vente så længe?)
2.Du skal ikk lyve for dine forældre...
(Bare fordrej sandheden lidt...!)
3.Du skal ikke stjæle fra Rema 1000
(Bilka har større udvalg...!)
4.Du skal ikke blive arresteret for vandalisme...
(Total ødelægelse har større effekt...!)
5.Du skal ikke stjæle fra dine forældre...
(Alle ved da at mormor er rigere...!)
6.Du skal ikke hoppe med i et slagsmål...
(Start dem selv...!)
7.Du skal ikk' pjække fra fysik...
(drop hele dagen i stedet for...!)
8.Du skal ikke feste hele weekenden...
(Der er jo også 5 hverdage...!)
9.Du skal ikke stjæle cykler...
(Biler er hurtigere...!)
10.Du skal ikke hjælpe gamle damer helt over vejen...
(Lad dem stå i midterrabatten...!)
haha sys dden r pissegod
mar 2006
mar 2006
sys det er sjot at det er regnet ud for det gir virkelig stof at tænke på og det er jo heælt møærkeligt at tænke på..
mar 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Heste: 1 Emner: 21 Svar: 390
mar 2006
mar 2004
Følger: 8 Følgere: 6 Heste: 5 Emner: 31 Svar: 521
80% af verdens befolkning bor ifølge det her ikke i et hus. Hvor bor de så om jeg må spørge, for ingen vil få mig til at tro på at 80% af verdens befolkning bor på gaden. Det ville svare til at alle der ikke bor i Europa bor på gaden? Nej vel?
Tæller lejligheder med til huse? Man bor jo trods alt stadig i et hus, man ejer bare ikke det hele.
Nogen bor muligvis i hytter og bevares det er da ikke så bekvemt som et hus, men mon ikke man klarer sig hvis hytten ligger i Mombasa og ikke i Køge hvor der er knap så varmt?
"Hvis jeg vågner op her til morgen og føler mig mere rask end syg er jeg mere heldig end den million mennesker der ikke overlever næste uge"? Vil det sige at jeg ikke kan vågne op og føle mig totalt på toppen og blive ramt af en bil det øjeblik jeg forlader huset? Eller at jeg ikke kan føle mig hundesyg i dag men vøre rask i næste uge?
"Hvis du har mad i køleskabet, tøj i skabet, et tag over hovedet og et sted at sove, så er du rigere end 75% af denne verden."
Ej lort altså. Mit køleskab er totalt tomt fordi jeg ikke har gidet købe ind og alt mit tøj ligger i min komode... Stakkels fattige mig. Jeg har godt nok tag over hovedet, men har de fleste ikke det i en eller anden forstand? Også selvom det muligvis ikke er en stor villa og min egen? Sover 80% af verdens befolkning virkelig under åben himmel hver nat? Eller er dem der ikke har et sted at sove talt fra fordi de simpelthen slet ikke sover?
"Hvis dine forældre stadig er i live og stadig gift, så er du meget heldig " Jaså.... Elsker mine forældre mig da mindre fordi de ikke bor sammen? Eftersom jeg ikke bor hos dem kan jeg ikke se at det har den store betydning. Og hvis det her gælder alle mennesker i hele verden kan jeg da godt se at de fleste mennesker over 50 år er ret heldige hvis deres forældre stadig er i live. Det havde været lidt mere rammende hvis det kun havde handlet om børn men det står der ikke noget om....
Ja undskyld mig. Jeg er sikker på at jeg har det godt set i sammenligning med mange andre mennesker, men jeg tvivler nu på er verden er så sort/hvid som den sættes her. Hvordan overlever alle de mennesker der lever på gaden uden tøj i skabet og uden mad i køleskabet og uden en klink på lommen og som aldrig sover fordi de ikke har et sted at gøre det? 3/4 af verdens befolkning skulle ifølge det her leve sådan?
Selvfølgelig er det værd at tænke over at andre har det værre end os, men man behøver altså ikke tro blindt på alt hvad man får smidt i hovedet.
mar 2004
Følger: 8 Følgere: 6 Heste: 5 Emner: 31 Svar: 521
Tænk engang