20. sep 2009 Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.251
Knæproblemer (låste knæ) som følge af vokseværk? Knæproblemer (låste knæ) som følge af vokseværk?
Hej HG.
Først vil jeg lige sige, at dyrlægen har været ude og kigge og bøje min hest, så der har været prof. folk inde over.
Jeg står med en skøn pony på 7 år. Jeg købte ham som 4 års fra en rideskole, hvor han havde været 1 år, var blevet tilreddet indsprunget osv.
Over det første 1,5 år jeg havde ham skød han i vejret. Han er i hvert fald vokset mindst 5-10 cm i den periode.
som følge af vokseværket låste hans bagknæ når han stod inde om natten. Dyrlægen blev tilkaldt, og de mente han skulle vokse fra det.
Nu er han så blevet 7 år gammel, og har stadig, nogengange, problemer.
Han har ikke ondt til dagligt og er en frisk og glad hest, så længe han ikke står i boks. Står han i boks mere end et par timer er han lettere halt, står han i boks natten over kan han ligefrem slæbe det ben efter sig, som gør ondt. Det skifter mellem hvad bagben det er, som låser.
Når han går i løsdrift (vores bokse er indrettet så de kan begge dele) er der ingenting, han er ikke halt eller noget.
Han er i dårlig form, men er ikke halt under rytter, eller bagefter medmindre jeg har været ude på en meget lang tur (var jeg sidste år, fordi vejret pludselig blev lækkert, og der var han slet ikke i form) hvor han godt kan være lidt stivbenet dagen efter.
Som sagt, kun problemer når han sover i boks natten over.
Jeg vil gerne høre om der er andre der har erfaring med knælåsninger, og om hvad jeg kan gøre for at få det til at gå væk, hvis det skulle blive nødvendigt at smide ham i boks.
Dyrlægen har sagt at jeg skal bakke ham får at låse det op, hvilket jeg konsekvent gør hver morgen og aften i vinterhalvåret, når han skal fodres (han har også været rigtig dum at fodre, så det er også vente på maden træning), og at strække og løfte benene.
Kom gerne med idéer til træning. Turridning bliver nok ikke en mulighed når min søster tager på efterskole og hesten ikke kan uden andre.
maj 2007
Følger: 83 Følgere: 50 Heste: 7 Emner: 8 Svar: 53
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Langt de fleste tilfælde rettes af sig selv, når hesten sættes i træning. God træning til bagknæ er ridning i bakket terræn, skridt og trav over bomme eller små kavaletis, ridning i galop ligeud i dybt underlag, fx strandsand (dog i korte intervaller, da det er hårdt for hestens sener og led) - men generelt bare træning, der øger hestens muskelstyrke.
Knæskalslåsninger er i mange tilfælde forårsaget af svag muskulatur - og det er jo muskulaturen, der undersøtter knæets funktion.
Så.... TRÆNING!!!
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.251
Mange tak.
sep 2009
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
Men jeg ville sige; let træning, en masse skridt, ligeudrettet. En masse frem og ned i traven. Bomtræning måske?
Ville træne let og så se hvordan knæet er noget tid efter.
sep 2009
Jeg tvivler.
Der var intet. Han humpede ikke engang de første par skridt som er tilladt. Dyrlægen synes det var noget mystisk når han nu havde gået og været øm i en hel uge.
Jeg har smertestillende jeg kan give ham hvis det er helt glat fat med benene, men det har ikke været nødvendigt siden.
nov 2010
Men ellers vil jeg sige, en masse skridt, ligeudrettet.
De næste 2 måneder må jeg selv kun skridte på min hest, så ligeudrettet som muligt, pga en skade.
sep 2009
nov 2010
Knæproblemer (låste knæ) som følge af vokseværk?