{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.354 visninger | Oprettet:

Halt hest hjem fra hingst {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige hentet min hest hjem fra hingst. Der var intet at se deroppe. Men da vi kommer hjem ser jeg hele hendes kodeled er hævet og hele kronranden er fyldt med mug og et stor betændt væskende sår. Hun ar varm og hævet fra ½ delen af piben og ned.

Hingsteholder siger han intet har set på den... Kan jeg overhove gøre noget ved dette?
Æv det er kedeligt at få sådan en hest hejm.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Halt hest hjem fra hingst
  • #1   16. aug 2012 Nah, hvad kan han gøre ved det nu?
    man må jo behandle hesten, man må vel håbe og gå ud fra at han har gjort sit bedste med at passe hoppen smiley

• #2   16. aug 2012 Næh - Jasmin går på en våd sommerfold og har også muk(DESVÆRRE!!) på alle 4 ben... Dog er det kun bagbenene man tydeligt kan mærke det på - og se det på.. Hun er dog ikke hævet - men det er også fordi vi så det så hurtigt i tide...

• #3   16. aug 2012 Nææ det mener jeg heller ikke. Men man må da gå ud fra han tjekker de hopper han har opstaldet og evt ringe så man viste der var noget galt.

• #5   16. aug 2012 Det er vel den chance der hører med, når ens hest skal sådan noget. Det er vel ikke mandens skyld. Han kan jo ikke gøre for hvad der end er sket på folden/hos hingsten... Naturens gang.

• #6   16. aug 2012 næh intet. Det er hesteejers egen risiko og ansvar når den er til hingst. Det står som regel også på deres hjemmesider og div.

• #7   16. aug 2012 Nadia: Han har ikke opdaget noget.

Sofie: Så håber jeg aldrig du sender din hest til pasning og få den hjem med grimme sår. Ja det kan måske ske, men det ville ikke blive så slemt hvis han havde ringet og jeg selv havde fået en dyrlæge ud. Det koster jo ikke ham noget. Den har ikke været på fold, men stået i boks.

• #9   16. aug 2012 Det er heller ikke fordi jeg vil stævne hingsteholder. Men mener stadig at han godt kan ringe/ skrive, hvis der sker noget med ens hest.
    Men hvis ens hest havde været i hegnet med slæmme sår der skal sys, så er det bare "bad luck". Hmm.. mærkelig holdning at have.

• #10   16. aug 2012 Nadia... Tja... Er man vant til heste ser man hurtigt et så hævet ben. det kommer i jo ikke på ½ dag. Det var mørk da vi hentede derfor så jeg det først hjemme i stalden.

• #11   16. aug 2012 Der er rigtig mange heste, der har muk for tiden.

• #12   16. aug 2012 Kan altså godt forstå du er træt af det, man regner da med der bliver givet besked hvis hesten fejler noget, men nu har han jo ik set det og jeg tror som sådan ikke der er noget at gøre udover du kan vælge en anden hingst næste gang.,

• #13   16. aug 2012 man kan ikke gøre noget
    har selv prøvet og hente en hoppe fra hingst som var stok halt,de havde ikke opdaget det den havde været til hingst i 3 uger
    det viste sig så at den havde slået skulder og benet,den havde stået med den skade hos hingsten mindst 14 dage,men de havde ikke haft dyrlæge på hesten eller tilkaldt eller infomert mig om det,så den udviklede hovbensbetændelse hvor hovbenet blev drejet og en skulder skade,den kom i behandling med det samme den kom hjem så det var for sent
    så var godt gal på hingsteholder,da de også skriver i broucher at der bliver kontaktet dyrlæge hvis hesten fejler noget,men det gjorde de ikke her
    så idag er hun afliver,gik flere år som avlshoppe da hun aldrig kom sig over skaden,og hingsteholder var ikke til og hugge eller stikke i selv om det er et meget stort sted og vellidt af mange avler
    vil lige sige hoppen aldrig havde fejlet noget inden jeg sendte den afsted til hingnst,hun var frisk og uden fejl,hun blev kun sat i fol pga jeg var gravid
    så forstår godt du fustert over det kender følsen

• #14   16. aug 2012 Den har jo ikke fået en skade, det bare mug der skal behandlsens

• #15   17. aug 2012 Synes det er underligt at så mange mener at hingsteholder intet ansvar har for de hoppet han tager ind.. Sendte jeg hoppe til bedækning ville jeg forvente den lige ble set igennem 1-2 gange om dagen og jeg så blev kontaktet hvis der bar noget

• #16   17. aug 2012 Nej det er IKKE bare mug. Dyrlægen har været her idag og den står med en meget kraftig (stafilikok??muligvis) infektion, hvor hoven er ved at løsne sig fra benet. Hesten er under behandling, og man kan se der har været sprøjtet sådan noget blåt sår spray på. Så de har udemærket vist den havde en skade.

Sheila-Maria...:
    Det var som skrevet mørkt da jeg hentede hesten, på en udendørsfold, (den eneste dag den kom på fold), og der var ikke meget lys i gårdspladsen, så nej jeg kunne ikke se noget før jeg kom hjem i ordentlig lys.

• #17   17. aug 2012 Altså hvis de viste hesten havde fejlet noget alvorligt havde du nok ringet til dyrlægen da regningen går til dig?? så tror nu ikk det er der den ligger.. de har nok bare troet den har haft et lile sår og det har det så desværre ikk været..

Det er på dit ansvar man har hoppen til hingst husk det

• #18   18. aug 2012 Camilla: Du mener at hvis hesten er til hingst, så skal jeg selv komme og tjekke den 2 gange om dagen, for hvis den fx går i hegnet, og få lavet en skade der skal sys, så er det bare ærgeligt at jeg ikke kommer og tjekker min hest?
    At hingsteholder kan lade din hest ligge med tarmslyng hele natten, for "ejer kom ikke lige selv forbi den dag"...
    Med den holdning håber jeg aldrig du åbner en hestepension...

Kommentér på:
Halt hest hjem fra hingst

Annonce