Hævet kirtler - virker noget mærkeligt. {{forumTopicSubject}}
Hej alle hg´er.
Her den seneste stykke tid har min fire års vallaks kirtler begyndt at hæve. Ofte er det kun synligt i højre side, og til tider en lille smule i venstre. Og højre side er ofte meget hævet.
Men så har jeg forhørt mig lidt rundt omkring om man må ride og sådan, og hvad man kan gøre ved det.
Jeg har så hørt at man skal lade hesten stå også vil hævelsen fortage sig.
Men men men.... Min ponys kirtler hæver mere og mere hvis han ikke bliver trænet? For han havde nemlig fået et par dages fri for to uger siden på grund af det, men så valgte jeg at ride igen fordi han var så frisk, og kunne slet ikke forstå at vi ikke skulle ud og træne.
Og når jeg så begynder at træne igen bliver hævelserne mindre og mindre for hver dag der går. Og han går bare super fint og virker ikke til at være øm eller noget.
Men så har han haft fri de sidste to dage, og så kommer jeg ud idag for at ride og de kirtler er virkelig bare hævet. Og som skrevet så går han bare helt fint...
Men det undre mig godt nok hvorfor det lige er at de råd folk giver mig har den modsatte effekt? Og det der hjælper siger folk det helt modsatte...
Har i oplevet noget ligende? Og har i andre gode råd for at få det væk? For det er ikke super fedt at ride rundt med selv om det ikke har nogen påvirkning...
aug 2009
Følger: 36 Følgere: 35 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 1.040
Det lyder spænende det må jeg prøve
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
nov 2006
Følger: 207 Følgere: 241 Heste: 7 Emner: 7 Svar: 2.350
aug 2009
Følger: 36 Følgere: 35 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 1.040
Altså der er ikke meget græs på folden, og han er tit sådan nogle rod/bløde pinde i halen efter han er rullet sig...
Men kan der ske noget ved at han spiser dem?
jan 2012
Følger: 12 Følgere: 11 Heste: 4 Svar: 2
Mvh
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 140 Heste: 3 Emner: 35 Svar: 769
dec 2008
Følger: 43 Følgere: 42 Heste: 3 Svar: 3
det har min hest oz haft fra tid til anden og har fået det råd at du køber sådan en lille citronsaft ( har form som citron ) og så sprøjter du noget ind i munden på hesten. Hold hovedet lidt højt og sprøjt til ... det skader ikke hesten på nogen måde ... det er jo bare citron.. og så plejer det at være væk næste dag eller dagen efter ... det gør det i hvert fald på min prøv det for det er ufarligt og på min virker det
smil lisbeth og rosinen
Hævet kirtler - virker noget mærkeligt.