{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  dækken til føl
  • #1   9. jul 2012 det ville jeg absolut ikke! kun hvis det var fordi den virkelig ikke kunne holde varmen. de bliver SÅ sarte af det..

• #2   9. jul 2012 Ville nu ikke satse på at et kommende føl skal have dækken på. Hvis den bliver meget syg eller af en anden årsag ikke kan holde varmen selv, ja så må den have et på, men ellers ville jeg ikke putte det på.

• #3   9. jul 2012 Jeg har brugt dækken til det føl jeg fik engang købte en hoppe som var ifol hun folede så først til sep så det var bare for koldt for føllet og gå uden dækken. så jah man bruger dækken til føl men er mest vis de bliver født meget tidliget hvor det stadig er meget koldt eller meget sent hvor det også er koldt

• #4   9. jul 2012 ok. tak for svar jeg er jo ren nybegynder, og mine voksne heste får jo dækken på når det er koldt. Jeg har nemlig nogle små dækkener liggende, men det bliver der nok ikke brug for kan jeg se smiley

• #5   9. jul 2012 Camilla: September plejer nu at være ganske fint tempereret til føl... Jeg har selv haft 2 drenge født i Marts, de klarede sig begge ganske fint uden dækken trods voldsomt vintervejr... Man skal ikke pakke føl ind i dækkener osv uden absolut livsnødvendig grund, det gør dem sarte og mere modtagelige overfor sygdomme fremadrettet, da deres immunsystem ikke er vant til nogen form for "angreb"....

Nej, god mulighed for tørt leje, læ for møgvejr og så godt med grovfoder ved siden af mors mælk, så kommer man langt med de små....

• #6   9. jul 2012 Jeanette..

Det var bestemt intet godt ved og få føl der nå hestene går på døgn fold. Og hun fik desværre også en forkølelses på grund af dette da jeg ventede på det nye dækken kom i den nye str.

• #7   9. jul 2012 Mine blev født i løsdrift, så det bør ikke have noget at sige.. Marts er altid koldere end September, og det år de blev født var det netop isvinteren i DK, så der var hård frost og sne stadig, da de kom til...
    En forkølelse som føl er faktisk langt det bedste for dem at opleve, for deres immunforsvar husker dette angreb og kan sidenhen langt hurtigere bekæmpe en virus, så det er faktisk anbefalelsesværdigt at de får oplevet en alm forkølelse som føl.. Mine var desværre begge for stærke, så de blev aldrig forkølede trods løsdrift og ingen dækken på noget tidspunkt....

• #8   9. jul 2012 meget interessant..syns jo bare det er mærkeligt at de voksne heste har på vinteren over og så går der et føl ved siden måske fra august, og ikke har noget på, men sådan er det åbenbart, har jo aldrig tænkt over det før, da det er første gang med føl.:)

• #9   9. jul 2012 Nu havde vi ikk løsdrift men bare en mark og det var ret koldt om natten ergo dækken.. og sys endelig ikk at det synt at et lille føl skal på pensilin.. men der er vi jo åbentbart af forskellige meninger..

• #10   9. jul 2012 hvis i overvejer at købe dækner til jeres føl, vil jeg blot fortælle at www.nethesten.dk sælger de fedeste føldækner fra horseware Rambo. smiley

• #11   10. jul 2012 Tine: De fleste voksne heste har dækken på fordi de skal bruges (er klippede eller skal minimere pelsdannelse), og ikke fordi de ikke kan holde varmen... Et føl skal helst selv have lov til at styrke og udvikle sit immunforsvar mens det vokser og det gør det ikke ved at blive pakket ind i var fra starten af...

Camilla: Ja og det er fair nok at have forskellige meninger.. Jeg videregiver bare dyrlægers anbefalinger og mine egne erfaringer.. Får man et for tidligt født føl eller lign, midt om vinteren, så jo, så kan det være nødvendigt med et dækken, men som udgangspunkt så nej... Heste i naturen har heller ikke læskur og ingen mennesker til at give dem dækken på, så man skal huske at vi kan risikere at gøre dem mere sarte end godt er, eller avlen i forvejen har gjort en del...

• #12   10. jul 2012 Jeg er bestemt heller ikk til dækkener til heste som ikk behøver det.. men det gjorde mit føl og derfor fik det dækken.. nu kunne jeg aldrig finde på og lave et føl som kom sisdst i sep.. så blever heldigvis ikk noget som kommer på tale igen.

• #13   10. jul 2012 Camilla: Det lyder også fornuftigt =)

Kommentér på:
dækken til føl

Annonce