{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.154 visninger | Oprettet:

Føl død af orm:-( {{forumTopicSubject}}

Et spørgsmål til alle:

D 22 marts i år får en hoppe, på mit arbejde, føl, flot og stærkt føl:-) og hun trives et super smukt hoppe føl:-)
Hendes mor og hende bliver sendt til hingst 1 juni:)
Igår morges får jeg den triste meddelse at føllet lå død i boksen oppe ved hingste holder:-(
Obduktionen viste idag at den var død af orm!!??

Hvordan det?? (spørger jeg sikkert dumt) har aldrig hørt om det før?? Men synes jo hvis det er orm hun er død af, så må den da have set noget træls ud? (har ikke selv set den siden hun kom derop...

Håber der er nogen der kan give en forklaring

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Føl død af orm:-(
  • #1   25. jun 2012 Føllet har da ihvertfald ikke fået den ormekur som man normalt giver dem? Men den har vel haft så mange orm at den ikke har fået nogen nærring af mælken.

• #2   25. jun 2012 alle heste kan død af orm og bændelorm er de værste.

• #3   25. jun 2012 De behøver ikke altid at se trist ud bare fordi de har. orm Kaschmir havde 2400 orm det ene år og kunne man ikke se på ham. og han havde energi og var glad som han plejede vi undrede os bare over hvorfor han ikke tog mere på end det han gjorde. også tjekkede vi hvor resultatet vidste så det antal orm. Så man skal være meget OBS omkring. undre mig bare over at hingsteholder ikke har været mere vågn omkring det.

• #4   25. jun 2012 Hver fjerde danske hest har bændelorm.
    Der er meget stor usikkerhed om, hvor mange danske heste som har bændelorm.

Ved en slagtehusundersøgelse i Danmark i 1997, kunne man påvise bændelorm i 22% af de slagtede heste.

5% af de slagtede heste havde mere end 50 bændelorm.

Bændelorm kan påvises hos heste i alle aldre. En del heste udvikler kun en ringe immunitet og bliver ofte smittet gentagne gange med bændelorm.

Ved undersøgelse af gødningsprøver fra alle typer heste, kunne man påvise bændelorm i alle grupper. Men bændelormeæg påvises hyppigere hos heste som afgræsser vedvarende græsningsarealer, og hvor der er en høj belægning af heste.

Bændelormeæg kan også påvises i gødningen fra helt unge føl og plage.
    Ansager Dyrehospital har undersøgt gødningen i oktober måned, fra føl født i perioden 13.marts – 20.juni 2003. I 6 ud af 8 gødningsprøver påvistes bændelormeæg, så selv føl kan smittes og udskille æg.

• #5   25. jun 2012 Tror nok føl er lidt som kalve (no offence) de fødes uden imunforsvar. Der kommer gennem råmælken fra moderen. Det vil sige at føl har (hvis det er det samme og det mener jeg) er meget dårligt imunforsvar og derfor bliver de nemmere syge og nemmere påvirket af for eksempel orm. Når hesten har mange orm kan den ikke optage føden og det kan den dø af.

Synes det er rigtig trist at høre, men tror desværre ikke det er så unormalt som man skulle tro.

• #6   25. jun 2012 Netop derfor skal en hest/føl ha dyrlæge ud og tjekkes i hoved & røv.. der er så mange der tager let på det når de "avler" føl.. Skuffende egentlig at de ikke har fået det føl tjekket!

• #7   25. jun 2012 kan man ikke se i hestens høm høm om de har orm?

• #8   25. jun 2012 og bændelorm prøven tages ved en blodprøve, en gødnings prøve er ikke nok, den kan have mange bændelorm uden at gødningen viser det...

• #9   25. jun 2012 Har ikke fået at hvide hvad type orm det er. Både dehjemme og på arbejde, får hoppen en ormekur 1-2 uger før foling. Og føllet får den første ved 3-4 Mdrs alderen efter henvisning af dyrlægen.
    Skal man være hurtiger med første ormekur til føllet? Eller er der så farre for resistens?

• #10   25. jun 2012 jeg måtte aflive min 3½ års fjorhest. Den viste INGEN tegn på værgen kolik mm og en aften kl 20 blev jeg ringet op at min hest har lang sig ned i boksen og så lidt syg ud, kl 04:00 efter 4 dyrlæge besøg om natten tog dyrlæge og jeg den bedste beslutning for hesten..aflivning smiley

Jeg købet den som 1 års velvidnet om den var flaskeføl og havde siden døjet med orm og de satte sig også i tand lommerne mm. Havde frijsenborg dyrehospital (søren) ude og han kendte min hest godt for "orm" og han havde aldrig set det før og sente behandlings mysteriet videre til KBH. for at få en forklaring? vi fik ikke et 100% klart svar, men det sker, de ikke ende i maven, men sætter sig i tand lommerne.

Så heste kan gå med mange andre skavanker, som ikke altid relater til orm, som er pga orm smiley

• #11   25. jun 2012 man skal jo huske at give rette ormekur til rette årstid og formål...ellers virker de jo ikke. Uanset hvad så er det ikke på hingste hotellet følle er blevet "undfanget af orm" så hurtig kan det ikke går fra smitte til at hesten bliver dødelig syg uanset hvilken orm der er, så kan alle arter være med død tilfølge hvis de ikke behandles efter rette formål og hestehold smiley

• #12   25. jun 2012 Mit føl døde sidste år af orm og det var altså spoleorm. De er lange og ligeså tykke som en blyant og når man giver en ormekur som vi gjorde og de dør så fik den et stop i tarmen og blev aflivet. Spoleormen er hård ved alle heste indtil de er 3 da heste så selv er bedre til at bekæmpe den. Spolormen bevæger sig rundt i hestens tarme og lunger og deraf får føl tit lungebetændelse.
    I vores tilfælde blev føllet lukket op og der sad en kæmpe klump døde orm som lignede en hel garnnøgle

Kommentér på:
Føl død af orm:-(

Annonce