Bidt HÅRDT i fingeren. Lære ham at lade vær? {{forumTopicSubject}}
Idag var jeg ude ved min part, og det gik egentlig fint nok (-:
Jeg gik lidt med ham inde i hallen, og så ville jeg give ham en godbid fordi han gik fint ved siden af mig.. Sokky snappede hurtigt og voldsomt ud efter godbiden som han plejer.. Men jeg var ikke klar denne gang, og min BIB finger kom med ind i munden på ham, og han bed til mens han svingede med hoved. Min finger sad stadig fast mellem hans tænder.
Efter lidt tid fik jeg fingeren fri, og der begyndte jeg at græde.. Hele min finger var rød af blod, og jeg kunne ikke bevæge den.. Den hang simpelthen bare.
Min ven tog Sokky, og jeg gik ind i stalden for at få hjælp. Der blev jeg kørt hjem, og mine forældre kørte mig på skadestuen.
På skadestuen fik jeg et rynken(staves?) billede, og jeg fik fingeren renset. Jeg havde heldigvis ikke brækket fingeren, men jeg havde fået to dybe bidemærker og min finger er slemt forstuvet.. i:
Jeg er ikke bange for ham OVERHOVED, og jeg vil blive ved med at give ham godbider som jeg plejer.. Men jeg vil rigtig gerne lære ham at tage godbidden stille og roligt så det ikke sker igen.. Nogen der måske har nogen tips til hvordan man lære ham det? i:
Hilsen mig xD
feb 2010
Følger: 11 Følgere: 20 Heste: 1 Svar: 475
Vis ham at du også har et rum, og han skal respektere dit rum:-}
aug 2010
Følger: 17 Følgere: 16 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 72
Jeg tror måske jeg skal finde noget andet som belønning s:
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
Og det har betydet at jeg har dasket ham over mulen. Et lille dask hvis han bider, for det vil jeg bare ikke acceptere at han gør, samtidig med at han har fået "NEJ eller ARG" lyden, som kun bruges når han har været en slem en.
Da han så droppede at bide (med tænderne) gik han over til at puffe og nappe med mulen. Det er okay, men skide irriterende når 300 kg hest pludselig ikke nøjes med at puffe til hånden, men til hele mig i forsøget på at få en godbid. Der har jeg skældt ud og skubbet hans mule væk, og han har næsten og nogenlunde forstået, at jeg ikke gider have at han tigger på den måde.
Istedet har jeg lært ham tigge-tricks, som han gerne må bruge. F.eks. at skrabe i jorden = godbid og sådan, så han har måder at fortælle mig på at der er noget han gerne vil have, uden at være til fare eller forskrækkelse. Folk skal helst have en positiv oplevelse af min hest, og det er bare meget sødere at han stå og skraber med hovedet på skrå end at han napper og skubber.
Kald mig bare hestemishandler, men sådan en kan *** bide fingeren af, og jeg vil ikke risikere at en lille kusine som giver æble bliver bidt på den måde. Eller bare bidt/skubbet til i det hele taget.
Samtidig har jeg lært ham kommandoen "bid" til når han får æbler eller gulerødder, hvor det hele ikke kan være i munden. Det betyder at han skal bide over, når jeg siger til. også for at undgå at fingrene kommer i klemme.
Tålmodighed fra hestens side er også en god ting at træne, så jeg har øvet min i at jeg står med en godbid i en knyttet hånd, og så skal han ellers vente. Rør han ved min hånd eller mig, bliver han skubbet væk. Når han så har stået 5-10 sekunder, får han godbid + ros, så han forstår at ha er god, når han ikke begynder at møve rundt for at blive belønnet.
5-10 sekunder kan selfølgelig først forlanges efter en del træning, og det kræver virkelig tålmodighed.
Held og lykke med det, og hver du glad for at det ikke gik værre til.
PS, god bedring med fingeren.
aug 2010
Og tak! Min finger har det bedre
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
god bedring med din finger! min veninde blev bidt af sin hest, og hun skreg HØJT da han gjorde det, så han fik et kæmpe chok og har taget godbidderne pænt siden :O)
aug 2010
aug 2010
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.398
Bidt HÅRDT i fingeren. Lære ham at lade vær?