{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
666 visninger | Oprettet:

dumme hingste plag {{forumTopicSubject}}

hej jeg har virkelig problemer med min mini hingste plag...
har købt ham for 4 uger siden, han er 1 1/2 år gammel..
han har ikke rigtig været i menneskehænder før, og det viste jeg da jeg købte ham, men problemet er så stort at jeg ikke ved hvad jeg skal gøre mere...
han er 85 cm.
han bider og stejler op af mig, især det med at han bider er et problem, det med at han stejler er vi ved at have løst rimeligt..
jeg har både blå gule og grønne mærker efter hans bid, plus han har bidt så hårdt at han fik hul...
jeg aner ikke hvad jeg kan gøre ved det biden, for det kan bare ikke blive ved, har da aldrig oplevet det så vildt, har du et godt råd????

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  dumme hingste plag
  • #1   27. feb 2005 Det lyder som Zigzag om igen!

Jeg bed bare igen, så stoppede ham, det er hestens natur at den får det samme igen som den selv gør.

• #2   27. feb 2005 sorry nej ved det ikke, men hvis du kan fortælle om min hoppe er i fol så vil jeg da gerne undersøge hvad man kan gøre

• #3   27. feb 2005 sabine J nej det kan jeg ikke, lige fortælle desværre, har ingen forstand på den slags, har aldrig selv fået føl...

• #4   27. feb 2005 hmm, ja lige bortset fra det med at bide igen, så har jeg førsøgt de nævnte ting. han er åbenbart ikke klog nok til at fatte det så he he...

• #5   27. feb 2005 uha nej han har ikke jævnaldrene endnu desværre men vi får snart en mini hoppe hjem, som skal fole til april, så var planen at det nye føl og ham måske kunne lege sammen...
    men jeg vil da klart forsøge mig med en skrammeteknik, først og så se hvad der sker, ellers må jeg være mere hård..

• #6   27. feb 2005 Hmm jeg ved det lyder lidt hårdt! men når den stejler eller bider så vældt den så den ligger i jorden og sæ dig på den så den ikke kan komme op ! Det virker jeg har selv gjordt det med shadow, han stak af med mig i Longse og stejlede hele tiden, og hved gang han stejlede vældtede jeg ham ... Nu gør han det ikke mere og har fået stor respkt for mig uden at være bange, da jeg aldrig har slået ham og lignene!

• #7   27. feb 2005 Du skal simpelthen fortælle ham hvem der bestemmer, jo før bedre - Du skal være overhest. og det bedste er at bruge hestens eget sprog - og som Nadia skriver, bid igen hvis du kan komme til det, eller et godt klask over mulen og helst lige inden han bider. Et ordentlig spark i bagdelen er heller ikke af vejen, men pas på ikke at sparke på hans ben og led.

En anden god ting er at 'mosle' ham rundt use på folden, du skal fylde meget i hans synsfelt, skub ham på skulderen, på halsen og siden, pas på med hans bagpart hvis han bliver irriteret, vær opmærksom og hold øje med hans signaler såsom, øjne, ører, hale og ben, tag ikke øjnene fra ham et eneste sekund. Vær hele tiden den der går hen imod ham aldrig omvendt, du skal styre showet. Det er lige meget hvor han går hen sålænge det ikke er imod dig. Efter 10 - 15 minutter og mens han er i passende afstand, mere end nogle få meter, vender du dig og går - han vil følge efter, og i samme øjeblik han kommer for tæt på vender du dig om og mosler ham væk igen indtil du er ude af folden der hvor du normalt går ud. Gør det hver dag mens det er lyst og og ude på folden hvor han har mulighed for at flygte væk fra dig. I løbet af kort tid vil du kunne mærke at du skal være mindre 'voldsom' for at holde ham væk, og indenfor en uge holder han op, nu er det dig der bestemmer.

Det gælder om at han skal respektere at du er den 'hest' der bestemmer, og med mindre du har 'inviteret' ham hen, så skal han ikke forsøge på noget.

Du må gerne klaske ham nogen, og det må gerne gøre ondt på ham, mulen, bringen, skulderen og bagdelen er gode solide steder.

Du må aldrig tæve ham og du må ikke bruge hjælpemidler som pisk, pinde, tømmer, longer eller møggreben fordi den er i nærheden, det er dig og din tilstedeværelse han SKAL lære at respektere, det er ikke meningen at han skal blive bange for dig. Han lærer hurtigt om du har dit hjælpen middel i hånden, og hvis du ikke har det er du svagere end ham.

Slå aldrig hårdere end der er nødvendig, start med at tjatte ham på mulen lige inden han bider, og slå kun en gang, og afvent en reaktion, er han modig eller fræk vil han prøve igen, og så lægger du lidt flere kræfter i, men stadig kun en gang.

Det kan lyde voldsomt, men det er den måde hestene opdrager hinanden på. Slå aldrig oppe i hovedet ved øjne, ører og nakke, heller ikke på ryg, kryds eller ben.

Det kræver koncentration og tid, ikke andet.

/Michael

• #8   27. feb 2005 Sikke en masse gode indlæg

Med hensyn til godbidder, så er de strengt forbudt nå han ikke er under kontrol, d.v.s., han kan får en godbid hvis han er bundt, i boks, i træktov eller lign. men vigtigst af alt, ALDRIG på folden, han tager røven på dig derude.

/Michael

• #9   27. feb 2005 Stavespade Michael

Jeg prøver lige igen smiley

Med hensyn til godbidder, så er de strengt forbudt når han ikke er under kontrol, d.v.s., han kan få en godbid hvis han er bundet, er i boks, i træktov eller lign. men vigtigst af alt, ALDRIG på folden, han tager røven på dig derude.

/Michael

• #10   27. feb 2005 Michael: Det med at mosle en hest kan være meget farlig hvis man ikke kender hestene signaler! Lige pludselig har man fået et pænt blåt mærke! og de er hurtige de små!

• #11   27. feb 2005 Hej Sirid

Der er hurtige, derfor skal man også være opmærksom, ikke tage øjnene fra og sørge for at de har plads til at flygte, men det hjælper.

Det er ikke noget man skal gøre hvis man er lidt uoplagt, men det er heller ikke noget der skal går dage mellem at man gør.

Nu er ham her jo ikke så stor, så han burde være til at overse.

/Michael

• #12   27. feb 2005 Jo... men jeg det virker som noget af et projekt at kaste sig ud i ! men der ikke så langt fra mosle til at lægge en hest ned !

• #13   27. feb 2005 Du har ret Sirid, og man skal hele tiden være ovenpå og have overblikket - så når man går i gang skal man være motiveret, gøre det så kort tid at man ikke bliver ufokuseret, og så stoppe mens man er i førertrøjen. Det er ikke nemt men det virker. Ubeslutsomhed og tøven er to ting der ikke hører hjem under disse korte seancer.

Det største problem er jo nok at Ditte ikke kan få andre til at gøre det for sig, for så vil hesten stadig gøre det ved hende. Hun er nødt til selv, ikke nødvendigvis alene, at sætte hesten på det rette trin på rangstigen.

/Michael

/Michael

• #14   27. feb 2005 Sirid:

Med hensyn til hurtighed. Jeg så en af mine hopper, en 8 åring, lave et flot spring forleden eftermiddag. Hun gik hen mod løsdriftens ene port, udefra, indenfor stod en jævnaldrende hoppe som uden at flytte sig stak hovedet ud og sagde 'gå væk', Lára kvitterede med at hoppe 50 - 60 cm lige op i luften, vende 180 grader, losse bagud for derefter at lande graciøst på alle fire ben på samme tid.

Jeg tabte kæben og var målløs et øjeblik.

Men tricket er jo netop at man aldrig skal presse en hest ud i den situation, for så taber man.

Heste har 3 måder at løse en konflikt på:
    1) at flygte
    2) at kæmpe
    3) at lægge sig ned

Man må aldrig nå til punkt 2, og derfor skal der altid være plads til at hesten kan flygte på en kontrolleret måde, som f.eks. på en fold eller i et ridehus eller andet.

/Michael

• #15   28. feb 2005 mange tak for jere gode svar, jeg vil forsøge om ikke det kan lade sig gøre, og så vil jeg når han bliver lidt kønnere, tage nogle billeder og prøve at få ham herind, så i kan se den bette.....
    han har nemlig lige haft lus inden jeg købte ham, og er derfor tynd, og har grim pels...

• #16   2. mar 2005 Ved faktisk ikk hva man gør i den situation??!

Men hende min hest står opstaldet ved, kender en hvis hest også bider.. Hun bed den bare igen så hårdt hun kunne i øret på den!! Synes det lyder en smule klamt, men det hjalp hvis!!

• #17   4. mar 2005 hej ditte
    tag på et horsemanship kursus
    det kan du få meget ud af

• #18   11. mar 2005 tror han mangler respekt, eller det kan være han måske gør det pga han er utryk ved dig hvis han ikke har været i hænder før.. som stina siger, horsemanship vil være en god idé hvis han bliver ved

• #19   25. mar 2005 Kender til problemet.. jo tak vi har nemlig en 3 års shetlænder hingst med de samme vaner. Vil dog lige sige at han ALTID har været i hænder.. Men alligevel er han SKU ikke særlig sød.. Så vi følger med dig.. Vi har prøvet ALT. Men nu bliver han altså kastereret. Så håber vi han falder lidt til ro..

Kommentér på:
dumme hingste plag

Annonce