{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Førstehjælp til heste
  • #1   13. jun 2012 Det lyder som en rigtig fornuftig idé smiley

• #2   13. jun 2012 Hvis i har spørgsmål til noget så er i velkommen til at fyre lør.. svare hvis jeg ved svaret smiley

Alt hvad vi fik at vide var hvad man kunne gøre selv hvis forskelligt ting opstod som f.eks kolik, forfangenhed, sår (små og store) øjne (punktering eller ridse) forstoppelse osv

• #3   13. jun 2012 cowgirl.. ja det er det bestemt.. man kan kun blive klogere smiley

• #4   13. jun 2012 Ej hvor godt! Det skal da bestemt undersøges om det er her i midtjylland, for det giver bestemt færre opkald til dyrlægen ;o)

• #5   13. jun 2012 Tina.. ja lige præcis.. Vi fik at vide hvornår der skulle ringes omgående og hvilken andre gange hvor man sagtens selv kan gøre noget for at se tiden an først.. Der var super gode ting med til kursuset som mange hesteejere ville få glæde af at vide når skaden er sket.

Tilmeld dig din dyrelæges nyhedsbrev.. Hvis de så holder noget så reklamere de det igennem mail som regel ellers ring til dem smiley

• #6   13. jun 2012 hehe har en aftale med dyrlægen i morgen, så spørger ham der ;o)

• #7   13. jun 2012 God i de smiley

• #8   13. jun 2012 Altså jeg vil gerne høre lidt om alt du ved.. smiley Hvis du orker!?
    Nok specielt i kolik-tilfælde lige pt.

• #9   13. jun 2012 Jeg kan godt skrive lidt om det og hvis der er andet du er i tvivl om så skriver du bare..

Hvis hesten har kolik og vil ligge sig ned så er det OK hvis den ligger HELT stille.. Den må ikke ligge og rulle sig rundt da tarmene så kan ligge sig forkert.

Hvis den vi rulle sig så skal du tage den ud og gå en tur. I må dog ikke gå mere en 30-60 minutter da den så vil blive træt og det vil være svært for dyrelægen at stille en præcis diagnose da hesten så godt kan blive mere afslappet pga træheden og kan ignorere problemet og så vil hun måske komme til at stille en forkert diagnose og problemet kan vende tilbage

• #10   13. jun 2012 i nogen tilfælde går det i sig selv igen efter en gå tur eller hesten ligger roligt ned men i andre tilfælde vil den blive ved med at ligge sig efter jeres gå tur og så skal du ringe til lægen

• #11   13. jun 2012 Nu du nævner det med at ligge ned kom jeg til at tænke på noget.
    En pony på vores rideskole har fået kolik i aftes, men den skulle meget gerne ligge ned, for hver gang den lå ned slog den nogle enorme prutter hvilket har gjort at den næsten var frisk igen i dag :o)
    Ved godt det nok lyder mærkeligt, men de havde dyrlæge på som sagde kolik :o)

• #12   13. jun 2012 det også helt fint at de ligger sig ned.. men det er enormt vigtigt at den ikke ruller sig rundt hele tiden da tarmene vil blive kastet rundt derinde.. Maven har haft godt af at komme af med luftet.. gav han ponyén noget beroligende eller gik det væk af sig selv

• #13   13. jun 2012 Den fik fjernet al sin mad og boksro, tror ikke den har fået noget medecin. Det gik vist væk af sig selv. Nå jo så fik de af vide at deres foder ikke var godt og fordi der var lucerne i skulle det spædes op med en masse vand fordi ellers kunne maven ikke tage ordentligt imod det.
    Det sidste lyder for mig hen i vejret, da lucerne skal give mere tyggetid og dermed mere spyt - ifl. min dyrlæge. Men giver heller ikke så meget for den dyrlæge de havde ude. Det vigtigste er ponyer har det rimelig godt igen :o)

• #14   13. jun 2012 ja giver dig ret.. lyder ret mærleiligt

Prutterne kan sagtens være fra græsset hvis den har fået græs.. Sukkeret i græsset og gæringen gør at de prutter enormt lige for tiden og det stinker frygteligt.. Ingen mad nej- masser af vand og noget at tygge på.. og så skal den nok lige slappe af med græsset hvis den har været på græsfold - det lyder det til nemlig med de prutter og at den ligger sig..

Godt at den er ved og komme sig fint igen.. Det er så synd for dem

• #15   13. jun 2012 og forkert fodring kan selvfølgelig også være grunden som græsset kan være.. det kommer an på så meget - hvad det er for noget foder og om den er en sart pony osv

• #16   14. jun 2012 Vil gerne høre lidt om forstoppelsen også, hvis du vil fortælle smiley

• #17   14. jun 2012 Ja self..

En forstoppelse genere hesten rigtig meget og vil strække sin hals ud af og ned af. Den vil gerne som regel spise men ikke drikke.

Nogen prøver og skylle halsen med vandslange igennem munden.. Hvis man prøver og skylle halsen sådan så SKAL man huske at hals og hoved SKAL være nede når der skylles da der ellers kan komme vand i lungerne..

Man kan prøve og trække en tur med den så den prøver og tænke på andet end halsen for tit så koncentrere den sig så meget om problemet at den glemmer at synke mm. Så ud og træk en tur og lad den ellelrs være.. Den må IKKE få foder. Men du må gerne prøve og se om den kan synke 1 gang ved at den spiser græs. Men kun 1 gang

og så må den maks have forstoppelses problemer i op til 4 timer derefter skal man ringe til dyrlægen da det så godt kan være der skal et indgreb i halsen for at det hjælper og det vil de helst ikke gøre da det vi lave et lille ar på røret. og et ar skrumper sig typisk lidt ind så det vi gøre at der kommer en lille snævring og det vil gøre at den vi have større mulighed for forstoppelse en anden gang da spiserøret så er lidt mindre et sted

Når forstoppelsen er sket og den står og har problemer så kan du hjælpe den med at massere på venstre side af halsen da spise røret er på den side. Den skal køres fra hovedet og ned langs siden og der må gerne trykkes lidt til

Håber du blev lidt kogere smiley

• #19   14. jun 2012 Jeg var heldig ikke at skulle give noget har haft denne dyrelæge i mange år snart.. Men min dyrelæge holder mange kurssuser hvor man kan få info om ALT.. Næste kurssus er medicinhåndtering o.lign En yderst vigtigt information hvis ens hest skulle gå hen og blive syg da man så kan spare mange mange penge ved at gøre tingene selv mm..

Hvor kommer du fra? så kan jeg da tilmelde dig med mig hvis du vil med på et kurssus

• #21   14. jun 2012 når der er kurssus om medicinhåndtering så er der også om hestene´s anatomi og meget meget mere. Så man får meget at vide om alt muligt forskelligt.. Og der kommer løbende kurssuser så det er med at tilmelde sig hvis man vil blive klogere smiley

• #22   14. jun 2012 Okay det er for langt fra mig desværre.. Er fra syd vest Sj smiley

• #23   14. jun 2012 Hvad gav du for det?:)

• #24   14. jun 2012 og hvilken dyrlæge har du taget kurset ved? smiley Kunne vildt godt tænke mig sådan et kursus smiley

• #25   14. jun 2012 Jeg har spurgt min dyrlæge om det i dag. Han tager ud og laver det som et interaktivt foredrag hvor alle aldre er velkomne. Men betaler kun transport som er 500 som udgangspunkt, og så bestemmer man selv hvor mange man vil have skal komme og lytte :o)

Det er Daniel hos Skjern Å Dyrlæger, hvis nogen er interesseret ;o) Det ligger i vestjylland

• #26   14. jun 2012 jeg gav ikke noget for det.. Det var hos gimlinge dyrlæge som er her ved syd vest sj

• #27   14. jun 2012 Bonderøv-inden - som sagt er vores til dækning af transportudgifter :o) der er pænt langt fra Skjern hvor dyrlægen er og til Hammerum hvor jeg er. Det tager omkring 1 time med hestetrailer at køre :o)

• #28   15. jun 2012 ja det er da også billigt synes jeg.. Jeg giver nogen gange det dobbelte for et kurssus.. Der er kun nogen af kursusene jeg er med til som er gratis.. Men 500 kr er meget billigt så der er du hedig

Kommentér på:
Førstehjælp til heste

Annonce