{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.154 visninger | Oprettet:

Svær hest, nogen idéer? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Sagen er den, at jeg købte for godt to år siden min DV hoppe. Hun har altid været svær at ride, men har i perioder været rigtig, rigtig lækker at være på.. Siden vinter er det bare gået ned og ned ad bakke for os.
Hun var blevet noget af en udfordring at ride, og bukkede hele tiden, så jeg fik en kiropraktor til at se på hende. Hun bøjeprøvede den og den var halt på HF.
Efter det kom hun på dyrehospital, og fik ordnet benet, så nu er det helt fint igen efter 6 ugers pause.
Jeg tog min første skridttur på hende, og det gik fint, hun spændte lidt, men gjorde ikke noget ellers..
Dyrlægen, som havde fixet benet mente ikke, at detvar grunden til hendes bukkeri, men han anbefalede alligevel at en kiropraktor så hende igen.
En ny kiropraktor kom så ud (brugte ikke samme kiro grundet logistiske årsager smiley ), og fandt hende låst i lænden. Hun har haft kiropraktik nogle gange nu af den nye kiropraktor. Ind i mellem har jeg skridtet et par gange om ugen, det har gået lidt op og ned.

For 1½ uge siden sagde kiropraktoren helt god for hende og sagde, at jeg kunne begynde at genoptræne lidt mere seriøst.
Efter det har hun været den dummeste hest at ride. Hun stoppe op, og når man vil have hende frem stamper hun og lægger an til at lave ting og sager. Det er i skridt hun gør det, og jeg gør virkelig ikke noget for at fremprovokere det. Jeg sætter mig op, skridter en halv runde for løse tøjler og så begynder hun på det der..

Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre ved hende. Sadlen er tilpasset hende, biddet passer, tænderne er passet og hun bliver selvfølgelig også passet med smed.
Hun har alle dage været speciel og haft meget energi og et særligt temperament, men det her er simpelthen så irriterende. Der er ikke noge, når vi strigler eller longerer hverken med eller uden sadel.

Lige pt. har jeg sat ridningen i bero, fordi jeg ikke gider, når vi skal kæmpe på den måde og frodi jeg bruger meget tid på at læse til eksamen smiley

Har I nogle gode idéer til hvad det kan være, eller hvad jeg kan prøve mig med?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Svær hest, nogen idéer?
  • #1   7. jun 2012 Hvor gammel er hesten ?

  • #2   7. jun 2012
    Hvordan er hun fra jorden? Måske du skulle trække nogle ture fra jorden hvor du lære at en bestemt lyd er = fremmad. Når hun går fremmad, så får hun en godbid og når hun stopper pænt ( hvor der ligeledes kobles en lyd på ), så får hun en godbid.

    Tænkte at det så kunne overførers til ridning. Hesten går frem for verbal komando, den går en godbid, hesten stopper, godbid.
    Sådan så der blev koblet noget positivt på, en belønning.


  • #3   7. jun 2012 Er kiropraktoren dyrlæge ?? har hørt om en del der har fået smadret deres heste pga nok så dygtige kiropraktore.

    En termografi eller en scintigrafi så du har en mulighed for at finde ud af hvad der er galt med hesten, termografien koster ikke alverden.

    God bedring med hesten og læsningen


  • #4   7. jun 2012 Er sadlen blevet tilpasset efter al ben-og-genoptrænings-halløj?
    Har du prøvet at ride hende uden sadel?


  • #5   7. jun 2012 Jeg ville nok vælge at få hesten røntgenfotograferet i ryggen. Hvis der er noget dér (kissing spines f.eks) kan det kun findes vha. røntgen. Der er jo en grund til, hesten gør, som den gør - og for mig at høre, siger den meget tydeligt, at der er noget, der generer den.

  • #6   7. jun 2012 Tak for jeres inputs smiley
    Hun er 9 år. Vi træner en del fra jorden og jeg har især gjort det mens jeg ikke kunne ride. Hun følger efter mig, stopper når jeg stopper, bakker, når hun får kommandoen. Kunne selvfølgelig forsøge at lære hende en gå-kommando, det burde ikke være Noget problem, for hun er lærenem og helt vild 'morsyg' smiley
    Kiropraktor er dyrlæge, jeg har foreslået KS for ham, men han synes ikke umiddelbart det burde være det. Tror jeg ringer til ham igenigenigen i næste uge og foreslår termografi/scintigrafi


  • #7   7. jun 2012 Hvordan er hun uden sadel?

  • #8   7. jun 2012 Altså at ride? Det har jeg gjort en enkelt gang for længe siden, hvor hun havde været rigtig fin, og så skridtede vi af uden.. Det gik fint , men hun havde jo også været lige så fin hele dagen der smiley
    Jeg har i en overgangsperiode mellem et sadelskift redet et par gange i underlag, ridegjord og stigbøjler. Det var en, hmm lad mig sige spændende oplevelse. Hun gik stadig og spændte, men bukkede ikke. Men inden den periode havde hun heller ikke været slem, for så havde jeg aldrig gjort det smiley
    Sadlen blev tilpasset tidligt på efteråret og igen her for ikke så lang tid siden..


  • #9   8. jun 2012 Ærgeligt du ikke er fra sjælland, så havde jeg den perfekte person du kunne få ud smiley

    For ja lyder til enten, har den ikke glemt smerten fra ridningen. og derfor selv om det ikke gør ondt mere, tror den det stadig, og derfor skal man få den til at glemme det og tænke på noget andet. eller den har stadig ondt.
    Og derved skal der en dygtigere kiropraktor på.

    Har selv hørt meget dårlig om de dyrlæger som er kiropraktorer samtidig på sjælland. Da de simpelthen ikke er dygtige nok. De bruger meget tid på syge heste, medicin og andet.
    Hvor dem som ikke lavet andet end kiropraktik lever og ånder for det, helt ud til fingerspidserne.

    Håber i finder en løsning held og lykke


  • #10   8. jun 2012 hvad hed din kiroprakter? smiley prøv at snak med nikolai jarløv fra hørsholmhestepraksis, han ser ALT smiley

  • #11   8. jun 2012 Hov ligemeget kan se du IKKE er fra sjælland ups..

  • #12   8. jun 2012 Min gamle hoppe, gjorde også sådan en periode . Det var ren stædighed, og hun regnede mig lynhurtigt ud .
    smiley Jeg tror din hyp er blevet lidt hoppet og stædig . smiley Havde det gjort ondt, tror jeg den havde reageret voldsommere . Det lyder ihvertfald til at være en hest, som ikke ligger skjul på sine tanker og følelser smiley


  • #13   8. jun 2012 Camilla: Det er jeg klart også begyndt at overveje mere og mere, for hun er meget hoppet og har sine helt egne meninger smiley
    Hvad gjorde du for at tackle problemerne i de perioder?


  • #14   8. jun 2012 Jeg gik faktisk lidt i panik, da jeg ikke bryder mig om heste der truer med at rejse sig, eller bakker meget hurtigt smiley Men men . Det lyder nok lidt hårdt : Hun fik én i røven hver gang . Der var ikke rigtig andet der hjalp . smiley
    Hun stoppede rimelig hurtigt med det, og hver gang, jeg kunne mærke at hun lagde op til noget, så på med benene og støtte på tøjlerne og så behøvede jeg ikke rigtig pisken mere . smiley


Kommentér på:
Svær hest, nogen idéer?

Annonce