Svær svær sommereksem {{forumTopicSubject}}
Hej!
Jeg står med min super dejlige Fjordhest, Emil, som har meget slem sommereksem - han har haft det gennem flere år. Nå, men jeg har hvert år prøvet noget nyt mod det; b.la. hvidløg, insektspray (kan ikke huske mærke), og noget blåt flydende noget som der var noget andet slags hvidløg i og så noget andet, og så fik han et år en indsprøjtning af dyrelægen (men han kan godt huske dyrelægen efter det, så det er NO GO + det hjalp som sagt kun i en periode (ikke engang sommerhalvåret ud, men det var en stor hjælp mens det hjalp)) mm.
Alle ting har hjulpet - på hver deres måde - men de har kun hjulpet i det år jeg har brugt dem i..
JEG VED IKKE HVAD JEG SKAL GØRE!!!
Jeg føler mig pænt lost for at sige det mildt!
Jeg har i lang tid ville have et insektdækken og nu har jeg fundet et og det er på vej. MEN insektdækken eller ej vil han jo hele tiden klø sig og dermed ødelægge dæknet. Jeg har også i dag haft smed ude, og der sagde han at sådan noget (eksemen) sænker hestens immunforsvar og hesten mister mineraler så jeg skal gerne begynde at give ham noget træ, da det skulle hjælpe. Han forslog også noget der hed "Neem" til eksemen, men jeg har intet erfaring med det. Er der nogen af jer der har det? Jeg har været inde og undersøg det og mennesker bruger det vist også mod eksem (hvis jeg har fundet det rigtige og undersøgt det ordenligt - der kom ikke meget frem da jeg søgte)...
I hovedet mister han hår og har indimellem haft sår, men det har ikke været slemt. Jeg skaffer mig også en insektmaske til ham, snarest muligt, men hans hoved er ikke det vigtigste lige nu.
Som det kan ses på billedet er det meget slemt ned af halsen og så er det også på røven. Han kradser sig nogle gange til blods og jeg kan simpelthen ikke holde ud at han skal have det sådan længere.
JEG SØGER AKUT HJÆLP!
Mine spørgsmål:
- Nogen der har erfaring med Neem? (hos heste)
- Kender i noget kløelindrende? (så han ikke klør så meget eller så lidt som muligt)
- Kender i en god insektspray?
Og ellers gerne kom med gode råd osv
Vi får vores dyrlæge ud snarest muligt.
PRISER ER LIGEGYLDIGE! (DET SKAL SELF. IKKE VÆRE EKSTREMT).
HAN SKAL HAVE ALT DEN HJÆLP OG DEN BEDSTE HJÆLP HAN KAN FÅ!
HJÆLP MIN HEST!!
- På forhånd tak!
Der kommer flere billeder i kommentarerne
(Han klør sig på billederne, så han ser derfor lidt mærkelig ud i ansigtet)
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 25 Svar: 439
mar 2012
mar 2012
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 134 Svar: 1.694
du kan købe noget tilskudsnoget:
http://www.zooplus.dk/shop/hest/suppleringsfoder/pellets/439291
(har ikke lige tjekket - men det er sikkert billigst på den tyske side - det samme som foderet)
der findes også foder til heste med sommereksem
http://www.zooplus.de/shop/pferde/pferdefutter/haut_haar
handler selv hos zooplus.de, da det er billigt også at få sendt, da man betaler under 10 euro lige meget hvor mange kg man køber
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
Det er da absolut værd at prøve!
mar 2012
Jeg tjekker dem bestemt ud!
Det med olien lyder faktisk godt!!
Tak for svar
mar 2007
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 1.110
Dvs på med dækken allerede inden mitterne kommer og så sørge for at dække ham ind ift foder og evt noget tilskud af mikroorganismer.
Det eneste du pt kan gøre er at dæmpe hans kløe med diverse midler og krydse fingre for at han ikke klør sit nye dækken i stykker
mar 2007
Nogle urter kan dog hjælpe på kløen og fx hvidløg kan "skræmme" mitterne lidt væk.. Men hvis hesten er allergisk så er det jo bar sådan.
mar 2012
Tine B: Ja, det gør jeg også - nu har jeg jo så også dæknet og forberede ham med, men selvom jeg giver ham før tid så har det ikke rigtig hjulpet. Nu prøver jeg med det er foder fra Zooplus.. og så må jeg jo se tiden an.. Og som Kris skriver så hjælper det ikke da han bare er p***e allergisk og slår ud af h til hvert år.. Det er dog ikke så slemt i år som det har været, men han ser stadig slem ud Men tak for svar alligevel.
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 1.110
Tarmen er et af de største i vores immunforsvar ift dannelse af nye celler.
Tro mig, vitaminer, mineraler og mikroorganismer har ALT med sommereksem at gøre!
Hvorfor mon det er at islandsk tang virker???
okt 2010
Følger: 46 Følgere: 46 Heste: 6 Emner: 6 Svar: 172
Sidste år for at tage kløen smurte vi har ind i noget fiskelevertransolie, mener jeg der var, det stank virkelig, men det tog så også bare kløen ekstremt meget ved regelmæssig påsmøring.
maj 2009
Følger: 104 Følgere: 146 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 2.191
Mest optimalt er det, at den ikke er ude i skumringstiden især om aftenen da mitterne er mest aktive på det tidspunkt samt en åben mark med god vind er godt.
Nogle heste har godt af en Zink-kur (f.eks. fra Hippolyt) - som skal udskrives og doseres af dyrlæge, samt en booster-kur med mineraler/vitaminer - f.eks. mikrovital fra Hippolyt. Og herefter altid fuld vitamin/mineral tilskud hele året. Er især vigtigt ved trivelige heste der ikke får meget kraft/fuldfoder.
mvh Ponymor (som selv har haft en hest med sommereksem - dog ikke så slemt)
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
Derefter eksemdækken på.
Jeg bruger Neem olie til at smøre min med, og det virker rigtig godt. Det holder huden fugtet og så er det afskyende på insekterne. Og hvis der er sår virker det også helende.
Kan feks bestilles her http://www.amazon.de/gp/product/B008ESRYY0?psc=1&redirect=true&ref_=ox_sc_sfl_title_1&smid=A1KJ9EZ0A471HB
Derudover er vask i 9% saltvand rigtig godt.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
På med eksemdækken der dækker over ALT - ikke bare insektdækken.
Så ville jeg prøve at vaske hesten med Kova Line, de har en facebook sidde:
https://www.facebook.com/groups/710523779019485/?fref=ts
Hvor mange har gode erfaringer med sommereksem. Så ville jeg også give hesten en microvital kur, da sommereksem heste kan være i zink mangel.
Der udover, så for hestens skyld - ind med den når mitterne er værst.
Hvis muligt, skift af opstaldning eller fold til et mindre mitte belastet sted.
Min er klart mindre generet af insekter og mitterne især nu vi står opstaldet et sted uden mange træer omkring folden og med en meget åben fold og luft.
mar 2008
Følger: 125 Følgere: 129 Heste: 7 Emner: 34 Svar: 829
mar 2012
Krikken: Det forklarer, for der hvor han står nu er 2 1/2 af siderne på folden dækket med træer.. Der er også vores egen lille skov ved siden af hvor de står og lidt længere nede en større skov..
Mette: Ja det er også det han skal have. Han har fået det en eller 2 gange før og det hjalp faktisk meget, men så sagde hun (dyrlægen) at vi skulle prøve noget andet så han ikke kun fik binyrebarkhormon.. MEN jeg satser på at han gerne må få det nu igen..
Jeg kan svare alle, men det var bare lige de to jeg kunne give et "andet" svar til
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Og hvis der evt. er en å/vand i nærheden, så hjælper det på ingen måde på mitte trykket.
Men få fat i et rigtigt eksemdækken - fx det af mærket RSH, et som dækker HELE kroppen når han er så slemt angrebet. Og næste år skal det så på allerede i april/maj.
okt 2012
Følger: 45 Følgere: 24 Heste: 6 Emner: 35 Svar: 687
mar 2012
Men ja, det er ham. Tak for rådet. Jeg har dog fundet nogle andre ting, der virker
okt 2012
mar 2012
Årh hvor hyggeligt. Det kan være, det var hende, vi købte ham af. Havde hun også Maybe? Ja han er skøn - jeg er også glad for, han kom til mig i sin tid
okt 2012
Svær svær sommereksem