{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
853 visninger | Oprettet:

Kan det nu passe ? {{forumTopicSubject}}

Jeg sad lige og funderede lidt over den der 20% vægt regel, hvor rytteren må veje 20 % af hestens vægt for at man skal passe harmonisk sammen..

Efter hvad jeg lige har fundet ud af, så skal man sige hestens vægt/100*20 ..

Jeg har fundet cirka-vægten af mine ponyer, Rasmus og Perle, og har så fundet ud af at jeg må veje 45 kg på Perle og 52 kg på Rasmus.. Og jeg vejer altså 60.

Jeg synes slet ikke selv jeg virker for tung til dem, min højde er som skabt til deres og de virker totalt ubesværet.

Er det 20% reglen der taler forkert? (forhåbentlig!)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan det nu passe ?
  • #1   29. maj 2012 jeg vil ikke kalde det for en regle med en retningslinje. Men tror ikke den er helt gal

• #2   29. maj 2012 Den holder jo ikke med de små stærke ismuler bla. Mener det må være et skøn fra hest til hest.Den vil nok vakle hvis man er for stor og protestere:O)
    mvh merete

• #3   29. maj 2012 Det som der siges en retningslinie. Og kommer også meget and på hvad der rides, og om hesten har rygmuskler til at bære en rytter!

Så rigtig meget spiller ind. men ligger man på grænsen (gør jeg selv) Hedder ekstra fokus på at holde ryggen ved lige, som skal bære rytteren og starte blidt op til hesten har musklerne og balancen til at bære rytteren. En meget lille rytter uden balance kan sagtens være hårdere for en hest end en meget tungere rytter som giver støtte og sidder i balance.

• #4   29. maj 2012 Tak for svarene.

Jeg synes selv jeg sidder godt på hesten, er i balance og støtte den. De har da heller aldrig nogensinde proteseret pga. min vægt. Så håber ikke det er et problem.

I kan evt. også tjekke et par billeder på deres profil hvor jeg sidder på dem, hvis det er med til at bedømme bedre smiley

• #5   29. maj 2012 Har du ikke sat vægten på den ret lavt? en fjordhest har en ca. vægt (puls minus) på 350kg? Syns bestemt ikke du ser for stor ud

• #6   29. maj 2012 Jeg ved ikke om jeg satte vægten for lavt, fandt et skema på dyrelægevagten.dk jeg regnede ud fra.

• #7   29. maj 2012
    Man kan ikke rigtig bedømme ud fra ens højde om man er for tung til hesten.
    Du kan jo sagtens være kort og tung, eller lang og let.

Men jeg tror det er en meget fin huskeregel (som selvfølgelig skal vurderes for hver enkel ekvipage)

• #9   29. maj 2012 Min vallak vejer ca. 500kg så det vil sige man max må veje 100kg..
    MEN allerede da jeg vejede 90kg kunne jeg mærke han havde sine problemer, alt over 90kg synker han helt sammen i ryggen pga.

Og min hoppe vejer ca. 400kg (spinkel araber type ca. 150-155cm) det vil sige 80kg. men jeg ville aldrig sætte mig op på den så længe jeg vejer over 70kg..

Så vil sige du skal nok nærmere regne med 15% i stedet for 20%..

• #10   29. maj 2012 forresten vil jeg sige, dine ponyer vejer helt sikkert omkring de 350kg smiley så det vil sige 70kg..

Som sagt vejer min 400kg spinkel var hun mindre med samme vægt ville hun minde om dine hvis det giver mening..

• #11   29. maj 2012 Jeg tror du har regnet forkert med dine ponyers vægt. Din Perle vejer forhåbenligt ikke under 250 kg. Det ser i hvert fald ikke sådan ud.

Jeg synes 20% er lige nok. Der er ikke mange heste jeg ville sætte mig op på hvis jeg vejede over 80 kg. Synes som Maria C at 15% er mere passende.

• #12   29. maj 2012 Jeg tror du har skudt dine ponyers vægt alt alt for lavt. En shetlænder på ca. 1 meter vejer gerne omkring 200-250 kg, så jeg ville nok nærmere tro at dine ponyer vejer på den gode side af 300 kg - mindst.

Kommentér på:
Kan det nu passe ?

Annonce