{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.633 visninger | Oprettet:

Våd hest blir kold i solen... ????? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en lille debat kørende med en fra gården... I alle mine pr med heste, har jeg spulet ben i al slags vejr, og på sommerdage som nu, også bringe og sadelleje og hals- svedskraber og ud på fold i solen. Uden problemer!
Men her siger han, at hesten blir kold, fordi den skal bruge energi på at varme det tilbageværende vand op. Så solen trækker al varmen ud af hesten, og så fryser den- på en sommerdag som igår f.eks.. Midt på dagen i ca 27 grader...? Han vil ha dem i stalden og tørre i skyggen, før de kommer på fold... Hvad siger i til sådan en...?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Våd hest blir kold i solen... ?????
  • #1   24. maj 2012 Har også altid vasket heste ude og taget vandet af med en svedskraber når det er mega varmt ude

• #2   24. maj 2012 Jeg har hørt det før at folk vasker hesten, lægger et dækken på og lader den stå i stalden til den er tør, selvom det er 25 grader udenfor.

Men sådan gør jeg altså ikke. Mine hest bliver vasket (kun hvis det er varmt og ikke blæser), også kommer de bare ud på folden. (: og de har det altså helt fint;)

• #3   24. maj 2012 Hvis vejret er over 20 grader og blæsten ikke er kold så skylder jeg også min... Jeg smider ham på marken igen hvis han ikke står i træk... Jeg ville ikke smide hesten i boks, indenfor er stalden kold og det er slet ikke særlig smart...

• #4   24. maj 2012 Hvis det at en er våd, trækker varmen ud af den, så meget at den fryser, ville den jo heller ikke kunne stå ude i regnvejr smiley De skal selvfølgelig bruge noget energi på at tørre - men tænker at langt de fleste hest synes det er dejligt med et lille bad, efter en svedt ridetur smiley

• #5   24. maj 2012 jeg tænker fuldstændig det samme som Natasja P. - Og skyller i øvrigt også mine og smider dem på fold efterfølgende.

• #6   24. maj 2012 Er hele pointen ikke også at køle hesten? Den er varm og svedt - så må det da være dejligt for den at kunne stå og køle. Det er vel ikke værre end når vi ligger og koger på stranden - det er sgu koldt at hoppe i vandet, men super dejligt at mærke solen varme en op bagefter smiley

• #7   24. maj 2012 Jeg skyllede min over hele kroppen i går. Han var ca. 10 minutter om at tørre og i nogen tid efter han var tør havde han en utrolig behagelig temperatur på kroppen - kun hans sorte hals som ikke havde fået så meget vand, var brandvarm. Så jeg regner med at skylle ham før jeg træner når det er så varmt som i går.

• #8   24. maj 2012 gør som du altid har gjort...det har jeg også uden syg hest.

De nyder det bagefter og hesten er fri for at blive overfalder, da sved tiltrækker myg,mitter mm.

• #9   24. maj 2012 hvilken det af hovedet bruger han ikk. undskyld mig men han lyder da ikke til og være for klog. altså hesten vil da nyde og komme ud på folden efter den var blevet skyllet.. smiley

• #10   24. maj 2012 Den må han da vidst længere ud på landet med...! smiley

Om vinteren skyller jeg Djappas ben, så han ikke får muk osv..

Og om sommeren, bliver han gerne skyllet over hele kroppen, og han nyder det så utrolig meget. smiley

Så tror ikke det gør noget.. ;o)

Djappa har ihvertfald ALDRIG været syg pga. det.

• #11   24. maj 2012 Jeg skyller min, og han tørre vildt hurtigt!

• #12   24. maj 2012 Skyllet ham før ridning og når han er tør rider jeg, skyller ham så igen efter ridning og han tørre på folden, skyller dog kun saddel lejet, benene, bringen og halsen!

• #13   24. maj 2012 Solen ville da vel hjælpe hesten med at fordampe vandet, da vandet bliver varmet op og ikke stjæle kropsvarmen.
    Det forholder sig vel jo netop omvendt ved hans metode, da der ikke er noget der kan hjælpe hesten med at blive varmet op, andet end hesten selv..
    Hans metode kan så bruges som en god nedkølings metode..

Ikke? Eller vrøvler jeg bare med mig selv, som sædvanlig smiley he he

• #14   24. maj 2012 Tak for alle jeres svar! Jeg kan se der ikke er en eneste, som er enig med ham.. Desværre er det kun en hest jeg råder over- ikke har ejerskab over.. Så jeg må jo gøre hvad der blir sagt, selvom det ikke er med min gode vilje. Jeg holder til hver en tid på, at de kan tørre i solen, og ikke i skyggen... Men jeg har dog tænkt mig at høre dyrlægen ad, næste gang jeg får mulighed for det. Omvendt har gårdmanden ret i mange af de andre ting, jeg ikke troede på eller var enig i.. Derfor ville jeg lige høre jeres mening..

• #15   24. maj 2012 Gårdmandens teori er vel god nok..? mine muler tørrer altid i solen, men forstår godt hvad han mener. hvis du tager en vådt håndklæde over dig og går ud i solen, vil din hud/krop blive afkølet. Det samme sker vel for hesten. Men ved nu ikke hvor stor betydning det har for den : )

Kommentér på:
Våd hest blir kold i solen... ?????

Annonce