{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.086 visninger | Oprettet:

købe hest med gammel forfangenhed {{forumTopicSubject}}

Jeg har fået kig på en hoppe, som bare lyder som den helt rigtige for mig.

Men eneste minus ved hende er at hun tidligere har været forfangen, så vidt jeg har forstået så var det i mild grad.

Hesten er i dag rask, og går på enggræs om dagen og boks om natten.

Nu er mit spørgsmål så, ville i være nervøse ved at købe sådan en?
Jeg har mine heste på døgnfold og sommergræs i sommerhalvåret. Min egen fold er ikke vildt stor så der er nok ikke græs i store mængder når de kommer hjem efter 2 måneder på sommergræs.
Jeg snakkede med min dyrlæge om det, som kender min måde at have hest på, og hun ville ikke mene at det ville give problemer, når den allerede var på græs selvom den kom ind om natten.

Er der noget med at man kan give et tilskud som kan hjælpe til at holde forfangenhed væk?

Skal jeg lægge min måde at have heste på om sommeren om hvis jeg køber hende?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  købe hest med gammel forfangenhed
  • #1   18. maj 2012 Står selv med forfangen hest, og har tidligere gjort. Eneste grund til han er forfangen er uvidst pga. han var udlånt og kom hjem igen forfangen, og vi har haft ham i 9 år.

Jeg ville aldrig købe en hest med forfangenhed...

Hesten er ikke rask. Én gang forfangen, ALTID forfangen.

• #2   18. maj 2012 jeg ville aldrig købe en hest der allerede har billet til dyrlægen. der er et hav af heste derude. find en anden. mange herinde har heste til salg og kan ikke få prisen. pres dem, de er sultne. det er købers marked.

• #3   18. maj 2012 Du bekræftiger de tanker jeg har. Jeg har endnu aldrig haft en forfangen hest. Men hun er af sind og ridelighed bare lige mig. Så det er lidt noget øv.

• #4   18. maj 2012 Hvis du stoler på din smed, så lad ham vurdere hvor vidt det er væk eller ej, du kan jo også lade den røngtenfotografere og på den måde få afklaring på dens tidligere forfangenhed.
    du skal altid fodre med ingen eller Meget lav stivelse/sukker foder (under 10%) ved en tidligere forfangen hest. og ellers tage dine forbehold i forhold afgræsning, såning af ny græs og hø/wrap.

• #5   18. maj 2012 Jeg ved at der er mange heste. Bare ikke når jeg specifikt søger en race. plus at jeg sætter nogen store krav til deres nervefasthed da jeg efter en ulykke for 1½ år siden.

Jeg har prøvet rigtig mange heste nu, og den ene nåede jeg kun 5 min på, så steg jeg af igen, fordi min mave vendte vrangen ud (nervøs).

Så det er skide surt at stå og se drømmehesten glide forbi på grung af en skide sygdom.

• #7   18. maj 2012 Hesten havde smed i onsdags. Den fik taget skoene af, da hendes smed sagde den ikke havde brug for dem, plus at hovene så rigtig fine ud. Men det er jo kun hvad sælger fortæller.

• #8   18. maj 2012 Min gamle Fjordhest fik et mildt tilfælde af forfangenhed da hun var 12-13 år. Det kom hun over og jeg så aldrig noget til det siden. Hun nåede at blive knap 18 år før hun døde af noget andet.

Hun gik endda på døgnfold om sommeren de resterende år og hun blev redet som normalt.

Så den der med. " en gang forfangen altid forfangen" holder heldigvis ikke altid stik.

Men jeg vil da sige, at hvis man køber sådan en hest, så skal man selvfølgelig være ekstra opmærksom og være villig til at tage de hensyn det måske, bliver nødvendig at tage.

• #9   18. maj 2012 Jeg ville ikke stole på sælger mht sådan en sygdom. Der er du simpelthen nød til at undersøge det selv. Du aner jo ikke om hesten har fået den rigtige behandling og hurtig nok for at forhindre at skaden bliver for stor.

• #11   18. maj 2012 Det kan lyde som om at jeg skal holde mig fra hende. Jeg kan ikke få min dyrlæge og smed til jylland for at tjekke hende, og ønsker ikke at tage hende hjem for at få hende tjekket og opdage at det er noget skidt. Jeg må jo bare fortsætte jagten.

Tak alle.

• #14   18. maj 2012 Nicoline: Hmm håber det ok jeg stiller et spørgsmål til dig...

Hvordan kan det være at du beskriver at hesten ikke havde behov for sko, hvor efter den så alligevel blev forfangen igen??
    Er det så sygebeslag du mener??
    Eller mener du at det at gå med alm. sko eller ej, har noget med risikoen for forfangenhed at gøre??

• #16   18. maj 2012 Der ud over så synes jeg det er synd at folk bare, kort og kontant, siger at man skal holde sig fra en tidligere forfangen hest.
    Det er altså som sagt muligt at have en hest i flere år, uden problemer på nogen måde, efter at den har været forfangen.

• #18   18. maj 2012 Jeg ville som køber uden mulighed for at undersøge hesten af egne troværdige fagfolk, holde mig væk.
    Et er at hesten blev forfangen ved en selv og man selv har været ansvarlig for forløbet, noget andet er at have tillid til at sælger har formådet at give hesten den rigtige og hurtige behandling.

• #20   18. maj 2012 Nicoline
    Din gamle smed kan godt have ret i hans antagelse af skoene, men det så er gået galt fordi du/I ikke har passet godt nok på..

• #21   18. maj 2012 Det skal også siges at det ikke er hos sælger den har været syg. Det var hos forrige ejer, hesten er i dag 10 år, men det vides ikke med sikkerhed hvornår hun har været syg. Men det er ikke ved nuværende sælger, hun har haft den i tre år.

• #22   18. maj 2012 Nicoline : Jo men var det så sygebeslag hun fik på efter de 3 uger, eller alm. sko??

Det jeg tænker på er, at hvis det var alm. sko, så undrer det mig lidt, hvis der skulle være nogen sammenhæng mellem brug af sko og mindre risiko for tilbagefald.
    For jeg vil da mene at hvis hovbenet først er drejet, så burde alm. sko, jo ikke at være nok.

• #25   18. maj 2012 Louise
    Selvom det er 3år eller mere siden, ville jeg stadigvæk få den undersøgt af fagpersonale med viden indenfor sygdommen. Hvis du er så glad for den, så tag den med til et dyrehospital i jylland og få den undersøgt grundigt. Bliver den clearet, så tag den med hjem. ....så længe du tage din forbehold mht græs/grovfoder/kraftfoder..

• #26   18. maj 2012 Nicoline : Okay. Jeg spørger også for at blive klogere smiley

Jeg har bare aldrig hørt, at brugen af alm. sko skulle kunne minimere risikoen for tilbagefald. Men jeg skal ikke afvise, at der kan være noget om det
    Jeg vil jo bare mene at risikoen for tilbagefald har noget med foderstyring at gøre samt selvfølgelig at ingen heste er ens. Så det der virker for en, virker ikke på alle andre.
    Men det ved du jo godt kan jeg fornemme smiley

Der er dog også andre ting end den typiske rsag, nemlig for meget græs, som kan give forfangenhed.
    F.eks. tilbageholdt efterbyrd hos hopper og kværke.

• #27   18. maj 2012 Hvis hesten ikke er forfangen og den ingen problemer har ville jeg ikke undlade at købe drømme hesten fordi sælger rent faktisk er ærlig her. Men vil dog måske indføre en klausul i kontrakten at den kan sendes retur eller noget hvis der opstår problemer med dette indenfor denne sommer.
    Du ved hesten har. Mulighed for at blive det, altså skal der. Løbene tjekkes puls og du skal ind og læse op på dette. Så du på forkant kan forbygge.

Rigtig og mener rigtig mange heste har haft en grad af forfangenhed, vi holder. Jo ikke heste naturligt idag. Så klart der vil opstå nogle problemer. Men hvis hovbenet ikke er drejet på hesten. så kan man sagtens have en sund hest i mange år.

Som sagt jeg ville se den an, få en glas klar kontrakt og få hesten hjem hvis det bare var min drømmehest.

Held og lykke med den, hvis det bliver den.

• #29   19. maj 2012 Min sisse har været mild forgangen en gang der hvor hun kom fra, men det var en pony vi var helt vilde med- så vi købte hende..

Hun står nu på døgnfold med de andre to, og det går fint smiley

Kommentér på:
købe hest med gammel forfangenhed

Annonce