købe hest med gammel forfangenhed {{forumTopicSubject}}
Jeg har fået kig på en hoppe, som bare lyder som den helt rigtige for mig.
Men eneste minus ved hende er at hun tidligere har været forfangen, så vidt jeg har forstået så var det i mild grad.
Hesten er i dag rask, og går på enggræs om dagen og boks om natten.
Nu er mit spørgsmål så, ville i være nervøse ved at købe sådan en?
Jeg har mine heste på døgnfold og sommergræs i sommerhalvåret. Min egen fold er ikke vildt stor så der er nok ikke græs i store mængder når de kommer hjem efter 2 måneder på sommergræs.
Jeg snakkede med min dyrlæge om det, som kender min måde at have hest på, og hun ville ikke mene at det ville give problemer, når den allerede var på græs selvom den kom ind om natten.
Er der noget med at man kan give et tilskud som kan hjælpe til at holde forfangenhed væk?
Skal jeg lægge min måde at have heste på om sommeren om hvis jeg køber hende?
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
Jeg ville aldrig købe en hest med forfangenhed...
Hesten er ikke rask. Én gang forfangen, ALTID forfangen.
okt 2005
Følger: 4 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 153 Svar: 3.551
jul 2008
Følger: 50 Følgere: 63 Heste: 9 Emner: 136 Svar: 1.499
feb 2008
Følger: 27 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 2.359
du skal altid fodre med ingen eller Meget lav stivelse/sukker foder (under 10%) ved en tidligere forfangen hest. og ellers tage dine forbehold i forhold afgræsning, såning af ny græs og hø/wrap.
jul 2008
Jeg har prøvet rigtig mange heste nu, og den ene nåede jeg kun 5 min på, så steg jeg af igen, fordi min mave vendte vrangen ud (nervøs).
Så det er skide surt at stå og se drømmehesten glide forbi på grung af en skide sygdom.
jul 2008
jan 2011
Følger: 16 Følgere: 15 Heste: 1 Emner: 59 Svar: 883
Hun gik endda på døgnfold om sommeren de resterende år og hun blev redet som normalt.
Så den der med. " en gang forfangen altid forfangen" holder heldigvis ikke altid stik.
Men jeg vil da sige, at hvis man køber sådan en hest, så skal man selvfølgelig være ekstra opmærksom og være villig til at tage de hensyn det måske, bliver nødvendig at tage.
feb 2008
jul 2008
Tak alle.
jan 2011
Hvordan kan det være at du beskriver at hesten ikke havde behov for sko, hvor efter den så alligevel blev forfangen igen??
Er det så sygebeslag du mener??
Eller mener du at det at gå med alm. sko eller ej, har noget med risikoen for forfangenhed at gøre??
jan 2011
Det er altså som sagt muligt at have en hest i flere år, uden problemer på nogen måde, efter at den har været forfangen.
feb 2008
Et er at hesten blev forfangen ved en selv og man selv har været ansvarlig for forløbet, noget andet er at have tillid til at sælger har formådet at give hesten den rigtige og hurtige behandling.
feb 2008
Din gamle smed kan godt have ret i hans antagelse af skoene, men det så er gået galt fordi du/I ikke har passet godt nok på..
jul 2008
jan 2011
Det jeg tænker på er, at hvis det var alm. sko, så undrer det mig lidt, hvis der skulle være nogen sammenhæng mellem brug af sko og mindre risiko for tilbagefald.
For jeg vil da mene at hvis hovbenet først er drejet, så burde alm. sko, jo ikke at være nok.
feb 2008
Selvom det er 3år eller mere siden, ville jeg stadigvæk få den undersøgt af fagpersonale med viden indenfor sygdommen. Hvis du er så glad for den, så tag den med til et dyrehospital i jylland og få den undersøgt grundigt. Bliver den clearet, så tag den med hjem. ....så længe du tage din forbehold mht græs/grovfoder/kraftfoder..
jan 2011
Jeg har bare aldrig hørt, at brugen af alm. sko skulle kunne minimere risikoen for tilbagefald. Men jeg skal ikke afvise, at der kan være noget om det
Jeg vil jo bare mene at risikoen for tilbagefald har noget med foderstyring at gøre samt selvfølgelig at ingen heste er ens. Så det der virker for en, virker ikke på alle andre.
Men det ved du jo godt kan jeg fornemme
Der er dog også andre ting end den typiske rsag, nemlig for meget græs, som kan give forfangenhed.
F.eks. tilbageholdt efterbyrd hos hopper og kværke.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Du ved hesten har. Mulighed for at blive det, altså skal der. Løbene tjekkes puls og du skal ind og læse op på dette. Så du på forkant kan forbygge.
Rigtig og mener rigtig mange heste har haft en grad af forfangenhed, vi holder. Jo ikke heste naturligt idag. Så klart der vil opstå nogle problemer. Men hvis hovbenet ikke er drejet på hesten. så kan man sagtens have en sund hest i mange år.
Som sagt jeg ville se den an, få en glas klar kontrakt og få hesten hjem hvis det bare var min drømmehest.
Held og lykke med den, hvis det bliver den.
jun 2008
Følger: 158 Følgere: 154 Heste: 9 Emner: 116 Svar: 533
Hun står nu på døgnfold med de andre to, og det går fint
købe hest med gammel forfangenhed