{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
746 visninger | Oprettet:

Køb af hest? {{forumTopicSubject}}

Hej - jeg har lige købt hest. Det er første gang at jeg har ledt efter en ridehest og inden jeg fandt hende kiggede jeg dagligt annoccer herinde og HN og dba.

Hvad kigger I efter når I læser annoccer igennem, jeg tænker herpå, hvis der nu står skevet på en hest 10 år + at hesten er redet i dressur og f.eks. western. Hvad ville I få forvente at hesten kunne?

Jeg søgte mig en lærerhest og derfor skulle det være en rutineret hest der kunne klare en rytter, som måske ikke kunne give de klareste signaler, da rytter først skal til at lære, men som vidste hvad den skulle og hvor man kunne lære af sine fejl.

Men hvad skal en hest have lært i forvejen for at en urutineret rytter ville kunne lære noget f.eks. inden for dressur?

Hvilke krav ville i stille og hvad er jeres forventninger hvis man læser en annocce på en hest der er 10 plus og hvor der står at den er redet inden for dressur?
Er det automatisk lig med at den er tilredet inden for dette, hvis intet andet står eller hvordan smiley ?

Vil meget gerne høre folks meninger dette og hvad folk tænker omkring dette emne?
Overvurdere sælger nogle gange deres hests evner og hvad gør man i sådanne tilfælde?

Håber I forstår hvad jeg mener selvom det står en smule rodet :o)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af hest?
  • #1   16. maj 2012 Jamen her tænker jeg, hvis man kigger på ældre heste som er 10 + og der f.eks. bare står i annoccen at hesten er redet i dressur, men ikke står skrevet hvad den kan, hvad skal man så forvente?
    Og specielt hvis man nu fortæller sælger hvad man præcist står og leder efter, en hest der kan fungere som en lærehest for en?

• #2   16. maj 2012 har selv lige fået ny hest og han bliver 12 i år og han kunne også meget mere end jeg lige troede. han kan changsere "staves" dog ikke helt rent tilbagetredninger halve parader og selv give efter smiley super lækkert

• #3   16. maj 2012 Hmm, som minimum forventer I vel at hesten skal kunne gå stabilt i alle gangarter? Og at den selvfølgelig kan stoppe for signal. Hvad gør man hvis hesten ikke lever op til det som sælger lovede?
    Altså jeg har en kvittering, men der er ikke skrevet noget om 14 dages retur ret, så hvad stiller man så op?

• #4   16. maj 2012 hvis hesten ikke fejler noget , eller en skade er dukket op efter dit køb - så kan du ikke gøre noget.

for hesten fejler jo ikke noget, du har bare ikke været god nok som køber til at afprøve hesten.
    Men hvis der stod i annoncen at hesten er redet i dressur, og du har fået den hjem og den ikke har haft rytter påfør, så har du et grundlag for at kræve at handlen går tilbage.

kvittering??
    du har da vel lavet en handelsundersøgelse og skrevet kontrakt på hesten? smiley

• #5   16. maj 2012 Jeg har fået en kvittering på at jeg har købt hende og på at hun ikke kan rides alene. Dette var det største problem i følge sælger.
    Altså jeg prøvede hesten, men er ikke en rutieret rytter og derfor søgte jeg en rolig, cool lærehest, som jeg ville kunne udvikle mig på.
    Hanldesundersøgelse? Nej, hun bliver 16 år her om få dage, så tror ikke jeg ville kunne bruge den til det store. Og nej hun fejler intet.
    Men den anden dag fik jeg en til at prøve hende og hun ville galopere og dette foregik med at hesten tog hovedet op og ellers bare spændte der ud af. Og det var måske ikke just det jeg havde forventet.

Derudover er det, så vidt jeg har forstået det de sidste 2 måneder at hesten har været redet i western. Ejer har ikke selv redet dressur på den og aner faktisk ikke hvad den kan.
    Umiddelbart er mit indtryk at han måske har set lidt lyserødt på det hele og måske ikke reelt har set, hvad hesten egentlig kunne/ikke kunne.

• #6   16. maj 2012 * Stald Zederkof *: Det her var rimelig gennemtænkt da jeg som skrevet ikke er nogen rutineret rytter, men søgte en hest jeg kunne lære fra, og hvor vi evt. kunne starte et par små stævner, og hvor jeg ville kunne rykke mig, men det jeg har fået mig er nærmere en... Ja, jeg ved det sgu ikke rigtig. Umiddelbart er hun vist kun i lærestadiget selvom hun her om snart bliver 16 og det var ikke just det jeg havde forventet.

• #7   16. maj 2012 Line P - Enghavegaard: Nu vil jeg ikke lægge for meget her ind, inden jeg finder ud af hvad der skal ske, men jeg har fra pålidelige kilder at hesten først ordentlig startede sin træning for alvor for to måneder siden (selvfølgelig noget jeg først har fundet ud af efterfølgende) Og eftersigende så havde vedkommende også problemer med galoppen og der var så mange ting der skulle arbejdes med at de slet ikke nåede der til før hesten blev solgt.

• #8   16. maj 2012 ja du har sku ikke købt dig en lærehest hvis ejer ikke engang ved hvad den kan smiley
    og når du nu siger at den de sidste 2 mdr er redet i western, gør du de ikke bedre ved at signalforvirrer den når du nu ikke er så rutineret.
    du har sku gjort et rigtigt dårligt købt, og burde havde haft en rutineret hestekender eller din træner som kender dig og dine behov med ud for at kigge på hest .

og jo, selvom hesten er 16 år er en handelsundersøgelse vigtig. ud fra din købskontrakt, ´har du så mulighed for at komme ud af den?

• #9   16. maj 2012 < Julie Erbs> E: Vi skrev frem og tilbage over dba. og stillede mange spørgsmål om hun var rolig, kunne rides af nybegynder (det er jeg dog ikke, men bare så vi havde det på det rene) og at hun skulle bruges som lærehest. Der stod blot i den annocce at hesten var redet i dressur og western og gik ud fra, efter som at ejer havde haft hende de sidste 15 år at han selvfølgelig vidste hvad den kunne og kunne stå inde for de ting han skrev.
    Jeg havde jo lagt kortene på bordet og sagt hvad jeg søgte. Og da jeg prøvede hende var hun sød, rolig og let at styre, dog skridtede og travede vi kun lidt. Men det føltes skønt og det skulle der nok komme noget godt ud af.

• #10   16. maj 2012 Handelsesundersøgelse ville jo heller ikke have hjulpet på hvad hun er redet i og hvor meget hun har været brugt.

• #11   16. maj 2012 Det må du lige forklare mig? :o)

• #12   16. maj 2012 Ganske alene på grund af dens alder. Og da det ikke er store seriøse stævner osv. der er målet, så så jeg ingen grund til det.

• #13   16. maj 2012 Hmm, jamen så må jeg jo sælge hende hvis jeg ikke kan levere hende tilbage. Line P: Ja, jeg prøvede hende ikke særlig længe det er korrekt, men er heller ikke western rytter, men ville mægtig gerne lære og have en hest der kunne en del og var stabil indenfor dette, så vi sammen kunne få undervisning og kommer videre sammen. Men dette er umiddelbart ikke muligt, da hun egentlig ikke rigtig kan noget.

• #14   16. maj 2012 Du kan jo ringe til sælger og sige at i ikke passer sammen, og om hun er intr i at købe hesten tilbage. hvis hun ikke er det, så kan du ikke gøre noget smiley

hvis jeg var dig ville jeg få en (meget) rutineret rytter til at ride den, så den kunne få lidt hjælp, det lyder ikke i mine ører so at være en førstegangshest. dette er sælger ikke forpligtet til at sige/vurdere, det er køber det skal være opmærksom nok på hvad man køber

held og lykke smiley

• #15   16. maj 2012 Hmm, okay. Jamen det er der selvfølgelig ikke noget at gøre ved. Nej, hesten er ikke en lærehest, for hun er kun selv i gang med at lære at blive redet korrekt.

• #16   16. maj 2012 Der er ingen kontrakt lavet. Og ved også godt at jeg selv er skyld i det, dog synes jeg måske heller ikke at sælger har været helt ærlig omkring hvad hesten egentlig kan. Men ja, ris til egen røv og en dyr lærestreg. Håber bare jeg kan finde et mere passende hjem til hende.

• #17   16. maj 2012 Uha.. Du har vidst købt dig den forkerte hest... :S Når du er så urutineret som du skriver du er, hvorfor har du så ikke haft en med ude og prøve ride den?? Så du ikke ejer selv ride den, og derved se hvad hesten kan??

Det er ikke nok, bare at skrive frem og tilbage, hvad hesten kan.. den skal prøves og nogen gange flere gange.. Du har nok været for hurtig med at købe hest.. :S

• #18   16. maj 2012 F.eks at hun kunne gå stabilt i alle tre gangarter og kunne noget indenfor western? Og nok også lidt mere end bare det, når hesten er redet i begge ting. Jeg ved det ikke helt, men hvertfald ikke en hest der skulle til at lære en masse for at man kan bruge og udnytte hende fuldt ud.

• #19   16. maj 2012 Team Damgård.. Stine..:) .: Jeg tror du har ret, men det føltes bare "rigtig" da jeg var oppe på hende og så var jeg solgt. Hmm, ved ikke lige hvem jeg sådan kan slæbe med, har kun boet på Falster knapt et år og det er begrænset hvor mange jeg kender ude fra stalden af (det kan tælles på en halv hånd) Så har ikke rigtig haft nogle at slæbe med og læne mig op af.

• #20   16. maj 2012 "*~*Maria & Udsigtens Weltizo*~*" L: Har kontakt med den der har redet hende de sidste to måneder inden salg, og det kan hun ikke.

• #21   16. maj 2012 Nej, kun vedkommende som har trænet hende de sidste par måneder. Men det var ikke særlig meget jeg så, før jeg blev sprugt om jeg ville op og prøve (man er vel dum og naiv?) Det er første gang jeg køber ridehest, min pony købte jeg ubeset og det gør jeg ALDRIG mere! Men synes jeg havde lært lidt af det hele, men åbenbart ikke nok.

• #22   16. maj 2012 Har du ikke en ridelære du kunne have spurgt om hjælp?? Når man kigger hest SKAL man kigge på den kritisk og ikke forelske sig hurtigt.. Ved godt det er nemmere sagt end gjort.. Men sælger har set sit snit til at komme af med sin hest, til en der ikke er rutineret.. Det har han levet godt på.. især hvis du ikke har set ham ride den.. Du står desværre meget dårlig stillet..

• #23   16. maj 2012 Line P - Enghavegaard: Jeg er kommet i kontakt med rytteren og hesten kan ikke rides ordentlig i galop. Den har simpelthen ikke lært det, så det er desværre ikke pga. mine manglende evner.

• #24   16. maj 2012 Team Damgård.. Stine..:) .: Ejer kunne ikke selv ride den mere pga. sygdom, så det kunne ikke rigtig lade sig gøre.

Kommentér på:
Køb af hest?

Annonce