Køb af hest {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg går og leger lidt med tanken om at jeg vil købe en hest på et tidspunkt. Jeg er faldt helt vil for frieser, og drømmer om at min hest skal være af denne race. Jeg har nogle spørgsmål andgående køb af hest.
Jeg har redet i mange år og har været inde ved hesteskadronen. Hesten vil primært skulle bruge til dressur da jeg ikke er så stor fan af spring.
Hvad ville prisen ligge på en frieser?
Hvad skal man være opmærksom på ved af hest?
Hvilken alder vil i andbefale heste at have for en første gangs ejer?
Håber der nogle der vil svare på dette så jeg kan komme videre med mine tanker eller opgive det lige forløbigt
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2124 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.517
Men skal du have en der har gangarterne i orden, så skal du regne med omkring 50.000 for sådan en frieser...
okt 2013
Følger: 27 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 19 Svar: 104
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.256
Det er en helt fantastisk hest, men hver hest er forskellig fra de andre ligesom ved andre racer, så gør op med dig selv hvad temperament og lignende du ønsker dig. Når det er en førstegangshest vil jeg anbefale en det har sin grunddressur i orden og lidt mere til, så du stadigvæk selv har mulighed for at forme og lære. Men samtidig har hesten lidt erfaring, den er ikke helt rå. Men det kommer også an på hvad du selv kan.
Kan anbefale dig at kontakte stutterier tæt på dig og høre om du må komme og kigge, møde hestene og høre om racen. Den er helt fantastisk! Har selv en vidunderlig hoppe og har ellers redet en del frieser før også.
Du skal dog være opmærksom på at bygningen kan give besværlighed ift dressur og at få den til at bruge sig korrekt. De har også tendens til muk, så sørg for at finde et sted med så tørre folde som muligt når det er.
Once you go black you never go back!
feb 2008
feb 2008
okt 2013
Siden jeg har redet han som eter hest og er stoppet der over savner jeg ham helt vildt og ikke mindst at ride på ham, for det var bare noget specielt i for hold til dansk varmbold som de også har der over.
feb 2008
feb 2008
okt 2013
Kender lidt til det med at få dem til at gå korrekt for det arbejdet vi med der over, og ham jeg red på havde til dens til kun at bøje lige bag ørene, men ville helt sikker få undervisning på den for at gøre det så godt for den som muligt.
feb 2008
okt 2013
feb 2008
okt 2013
feb 2008
okt 2013
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.172
Jeg selv har haft en frieser hoppe og de er ik helt som andre racer.
Personligt synes jeg at de kan være meget intelligente på mange områder, de kender ik til ens personlige "rum" de træder gerne helt op i fjæset på én, de kan være meget udspekuleret under rytter og tester gerne rytteren af..
De er lang tid om at udvikle sig psykisk til en voksen hest, som mange glemmer.
Når det er sagt så er de nemme at arbejde med i horsemanship og når de stole på dig, SÅ STOLER DE PÅ DIG og er en pleaser ( dog for øje at de stadig kan teste en af) men det er jo ik ment som noget negativt man skal bare vide det og synes da det er fedt med en hest med personlighed
Min egen var en ren fornøjelse at træne i horsemanship, hun lærte trailerlæsning af en omgang og havde hun oplevet en succes, så huskede hun det til næste gang.
Du kunne jo måske også være part for en tid på en frieser for at se, om racen er dig og om du kan med deres gangarter i forhold til dressur.
Vil sige med det rette stykke arbejde uden at haste hesten igennem til at gå højt niveau så får du en hest som sagtens kan begå sig super godt på en dressur bane
Vær obs på at frieser har tendens til sommereksem ligesom islændere osv...
Kan være jeg tager fejl, men det er min erfaring
feb 2008
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 56 Svar: 443
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.172
okt 2013
dec 2008
Følger: 17 Følgere: 20 Heste: 7 Emner: 6 Svar: 643
Frieser heste kan være meget forskellige, lige som så mange andre racer, der er kørehest/ gammeldags typen og dressur typen, eller den mere sportige.. det er måske ikke korrekt beskrevet, set med rigtige frieserøjne, men forskel er der.. jeg kan anbefale dig at kigge nærmere på Frieserstalden Ripa( det er familie), de har de smukkeste friesere, særligt deres hingste... Det er den sportige type de har, og absolut dressurtyper.. deres hingste går høje dressurklasser, middelsvær hvis ikke svær dressur efterhånden. Og er nok nogle af landets højest gående friesere dressurmæssigt.. Jeg tænker, for at du kan se typen.. de er SÅ fantastisk smukke..
okt 2013
Det er denne type jeg har redet på.
dec 2008
Følger: 17 Følgere: 20 Heste: 7 Emner: 6 Svar: 643
okt 2013
Tydeliger her at han er tynd/slank
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.556
Det afhænger jo helt af, hvad du vil have En unghest utilredet er billigere. En voksen uddannet er måske lidt hurtigere "sjov" at være på. En frieser med flot krop og kæmpe gang er dyrere
Hvad skal man være opmærksom på ved ?køb? af hest?
Hestens sundhed - få den tjekket efter af dyrlæge, handelsundersøgelse og evt. røntgen. Om den stemmer overens med egne krav. Er den for gammel - for ung. Passer temperamentet til dig. Lad være med at købe noget, du er usikker på eller i tvivl, om du kan magte
Hvilken alder vil i andbefale heste at have for en første gangs ejer?
Afhængig af din erfaring! Har du redet i mange år på andres heste, så kan man købe det, man føler man kan klare. Har du redet elevridning skal du have en mere solid hest. Jeg købte selv som 15 årig en utilredet DV/Oldenborger-blanding og red selv til... men ikke alle har mod og mulighed for det Mener dog man kan det meste, bare man har en underviser med og mod på det og på at blive bedre Men har set MANGE, der køber for svære/for temperamentsfulde heste = de ryger videre og rytterne bliver utrygge... og det er da synd!
Lav en liste - hvad vil du have? Hvad er dine krav? Hvad er dine ønsker til en hest?
Jeg købte en 2 års pinto ved et "uheld" - skulle have ventet, men så var han der! Så kun 14 dage efter, jeg mistede min anden hest, stod min nye i stalden. Kiggede kun på den ene - og han var helt rigtigt til mig. En meget rar hest med et kæmpe hjerte, men også varm og med tænding. Han er alt det, jeg kunne drømme om - og mere til. Så mærk efter, hvad vil du? HUSK eks. at en frieser ikke altid er super egnet til dressur - jeg ville ikke selv lave det valg, hvis jeg reelt ville ride dressurklasser
Jeg faldt for min smukke pintovallak. Og har ikke fortrudt det et sekund. Han ligner en alm. varmblodshest - MEN med pletter og ekstra charme (hvis du spørger mig, selvfølgelig ) Han kostede den nette sum af 16.000 kr som unghest Og har fået den vurderet til omkring de 75-100 for nyligt - ikke at han nogensinde skal sælges. Så man kan godt få en god hest til billige penge, hvis man er indstillet på at arbejde for det
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
De er ikke nemme, kræver rutinerede ryttere, og selv dem som går på højere plan får ikke deres ryttere til at bryde ud i sang over deres evner.
Når det er sagt, så er det halve af et godt samarbejde med en hest, at man synes den er fantastisk og HESTEN for en selv.
Og hvem ville dog købe en hest, hvis man ikke syntes den var lækker
Som med alle heste, som skal være førstegangs hest, så vil jeg som andre anbefale en ældre veluddannet hest på 8-12 år, som giver en god tur hver gang, og som er trænet til lidt af hvert.
Og som med alle andre racer får man ikke sådanne “guttermænd” for meget under 50.000 kr.
Man kan godt forsøge sig ud i at købe en unghest med et godt eksteriør og godt sind, men så skal man være opmærksom på, at der skal ligges meget arbejde i, meget træning og fx opstaldning sted hvor folk kan hjælpe, og hvor du har nem adgang til super god undervisning.
Nogen trives med at uddanne heste, andre synes det er sjovere at få en hest som kan lærer fra sig
Det jeg har lært som amatørrytter er, at du skal finde en rar hest, som gerne vil samarbejde og som har tillid til mennesker - så giver det oftest et godt match.
Held og lykke med hestekiggeriet
Mvh Charlotte
okt 2013
Men hvad er det i tænker der tager længere tid i hverdagen end med den ældre hest?
Blogger
okt 2013
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
De skal lærer ALT - både i stald, på ridebanen, på skovtur, gå i trailer, springe ect.
Man kan ikke bare regne med at kunne ride en tur i skoven, når de er nye og urutinerede - så skal man for en sikkerheds skyld have en rutineret hest med.
Måske har de ikke lært at stå stille, når man skal sætte sig op - så det skal de trænes i, og i starten er det derfor smart at have en hjælper med fra jorden af.
De aner ikke hvad det betyder, at du ligger benene til dem - det skal DU lærer dem hvad betyder. De aner ikke hvad du mener, hvis du tager tøjlen. En halv parade - de har ingen ide om hvad du mener. Schenkelvigning, tilbagetrædning, galopanspring osv - de ANER ikke hvad det er.
Du skal lærer dem alt - det er som at lærer et børnehaveklassebarn at snakke engelsk på højt niveau.
Og så kommer det sjove - de skal endelig ikke rides for meget - en god tommelfingerregel er 3 år = 3 gange om ugen, 4 års 4 gange om ugen ect.
Min erfaring er at en ridetur i ridehallen med dressur, der er 30 min rigeligt for en unghest. Så bliver de trætte både fysisk og psykisk.
Og så kan man jo bruge en masse tid på, at lærer dem at stå stille ved smed, når de skal have deres første sko på. Lærer dem at få dækken på. Lærer dem at gå i trailer, lærer dem at blive vasket, trukket med osv osv - tiden løber med alt det”almindelig håndtering” de skal lærer.
Jeg har selv ved hjælp af min berider uddannet mine to ungheste fra nytilredet til S-dressur. De er nu 9 og 10 år og er veluddannede velopdragne heste - da jeg fik dem som 1 års skulle de lærer at have grime på og gå i snor ud til folden
Så der ligger masser af arbejde i at uddanne en hest til at blive en veluddannet velopdragen hest.
Og ja nogle gange er det da ikke specielt sjovt, at man ikke kan ride et korrekt galopanspring, eller man kun kan ride i 20 min før hesten taber koncentrationen af træthed, og begynder at “opfører sig uartigt”. Man må endelig ikke fejle i sin signalgivning - du skal have om ikke andet en overordnet ide om, hvad det er for signaler du vil lærer hesten, og du skal give de samme ens signaler gang på gang for at hesten forstår hvad det er du mener.
Det er SÅ meget nemmere med en voksen veluddannet velopdragen hest, som giver en god tur hver gang, og hvor du kan lærer øvelser af den, i stedet for at den skal lærer af dig
Jeg vil absolut ikke fraråde ungheste - men jeg har set at det tit går galt, fordi folk reelt ikke har sat sig ind i hvad en unghest kræver, og tror det bare er en billigere udgave af en veluddannet hest.
Men er man villig til at gå ind i det at have unghest, synes det er sjovt at træne alt fra bunden af, er super ydmyg overfor hesten, og forstår at det ikke er hesten der fejler, mens ens egen fejlslagen træning hesten viser - så kan det blive verdens mest lærerige og udviklende tur over årene.
Mvh Charlotte
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
feb 2008
feb 2008
Blogger
Har endnu til gode at møde en der ikke er liiiidt høj i tændingen og spooker.
Jovist er det en lækker hest, men lækre at se på end at sidde på..
okt 2013
sep 2009
Følger: 50 Følgere: 53 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 168
Han avler friesere og har en del forskelligt. Men jeg ved at han er altid klar på en snak og svare på spørgsmål. Og viser gerne sine heste og stutteri frem (Han skjuler nemlig ikke noget) Jeg har arbejdet der i 1 1/2 år og det er skønne og kærlige heste som bliver passet og plejet. Der kommer flere føl hvert år. Og alle heste er registreret og bliver kåret. Selvom det måske ikke er lige nu du skal købe en hest så ved jeg at Henrik stadig vil hjælpe med spørgsmål osv.
Held og lykke.
okt 2013
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT der elsker de fantastiske Freder.
okt 2013
Køb af hest