{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.384 visninger | Oprettet:

Spat/halt. Sko? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Min fantastiske pony, som jo har fået spat i bagbenene, er halt igen. Men nu fordi at han kompentere/aflaster spaten på forbenene, så de nu er overbelastedet og ømme.
Han er ikke halt på bagbenene og har ikke været det i et stykke tid.

Tror i at sko ville hjælpe, altså på de foreste fusser?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spat/halt. Sko?
  • #1   13. maj 2012 Nu kender jeg en hest som har sammengroet spat på alle fire. Og den har altid haft fire sko på. I den tid jeg har kendt den har den aldrig været halt, og jeg har mindst kendt den i 3 år nu smiley

Så det kunne måske være en mulighed smiley

• #2   13. maj 2012 Hvis den har ondt skal den daa aflives?

• #3   13. maj 2012 NEJ! smiley sko hjælper ikke på spat, hvor slemt er det, foreligger der røgten af det? eller er det kun en"mus" den har?

ellers få taget røgten og spørg dyrlæge til råds ang ridning af en spatramt hest, det er individuelt fra hest til hest.

• #4   13. maj 2012 Han har ikke ondt.

• #5   13. maj 2012 Han har fået taget røngten, og han har spat på det ene bagben. Men jeg har hørt flere, hvor at sko hjælper. Og det var nu ikke for spatten, det er fordi han aflaster på det ene forben når han for tilbage fald smiley

• #6   13. maj 2012 Og derfor bliver lidt ømtået af en art smiley

• #7   13. maj 2012 Kender en hest der går med ringsko pga. spat.. Prøv at spørg smed/dyrlægen til råds smiley

• #8   13. maj 2012 Har spurgt min smed og han sagde at det kunne vi prøve og se om det hjalp, det har det gjordt på de andre han havde prøvet det på. Så det håber jeg hjælper smiley

• #9   13. maj 2012 Ej...en hest kan ikke have spat på alle fire - sikke noget sludder!

Spat optræder som sammenvoksninger i haseleddets glideled, og kan derfor kun opstå i bagbenene. Forben har ingen glideled.

Jeg tror ikke, den pony er halt på et forben grundet spat i et bagben. Jeg tror, du skal lede efter ander årsager.

Hvis den er ømtået, fx forsigtig og kort gående i grus og andet ujævnt/hårdt underlag, kan sko være en løsning. Hvis ponyen også er halt på blødt jævnt underlag, tror jeg ikke sko hjælper.

Der kan vare MANGE årsager til forbenshalthed - seneskader, kodeleds/hovledsbetændelse, forvridninger bare for at nævne nogle få.

• #10   13. maj 2012 Dyrelæge og smed sagde begge det samme, og det var at han er halt fordi han aflaster. Og han har IKKE spat i forbenet, kun i det ene bagben!

• #11   13. maj 2012 Maja: Nej..det var nu heller ikke dig, der mente, spat ku være i forbenet smiley Det er muligt at dyrlæge/med tror det, men jeg er ikke overbevist. Vi har selv haft to heste med spat, så jeg kender det ganske godt. Men hvis du tror, det samme som din smed/dyrlæge, så er der vel ikke andet at gøre, end det de siger??

Hsuk på, at ingen dyrlæge/smeds ord er lov...de kan jo også tage fejl. Det er altid godt at være lidt kritisk....

• #12   13. maj 2012 Når spatten har sat sig fast, så skulle den ikke have betydning. smiley

Men der g´findes sko, der afhjælper spat.

Nu ved jeg ikke, hvor du kommer fra, men Berger's smedie kan helt sikkert hjælpe dig, hvis din egen smed ikke kan.

• #13   13. maj 2012 Jeg skal ikke have noget med Bergers smedie nej smiley ......... KA Jeg er overbevist, og meget kritisk! Da min pony skal have det bedste! smiley

• #14   13. maj 2012 Pernille K: Hvilke sko er det? Vores spatheste har nemlig haft ganske almindelige sko på, idet der ikke er nogen dokumenteret undersøgelse, der viser, at specialsko er en løsning ifølge vores dyrlæger. Husk på, at når man ændrer belastningen og fjerner den fra èt sted, så fjernes den ikke, men pålægges bare et andet sted...og det e rnetop vejen til aflastningsskader.

Jeg kan tilslutte mig Bergers - jeg har brugt Henrik til min skævbenede hest i mange år, og er meget tilfreds.

• #15   13. maj 2012 Jamen, hvis du er overbevist og stoler på din smed/dyrlæge, hvorfor spørger du så herinde? smiley

• #16   13. maj 2012 Fordi jeg alligevel gerne ville høre jeres meninger smiley Jeg vil ikke have noget og gøre med Berger's smedie nej, heh smiley

• #17   13. maj 2012 Mener at jeg har fået fortalt, at det kunne gøres på min, da man troede han havde spat. Men det kan selvfølgelig være jeg husker forkert.

Men Sikker og Henrik har også været helt fantastiske ved min tromle. Han har nu en fremtid som skovturshest, før havde han fået dommen som himmelhest, dog nåede Sikker at se den først, han spurgte så om han måtte få frie tøjler, jeg svarede ja, selvfølgelig, hvis det virker, så virker det, og hvis ikke, så var beslutningen jo taget.

Men han går uden besvær nu. Jeg kunne ikke takke dem nok. Henrik brugte for 3 uger siden en hel Lørdag på at håndsmede nogle sko til ham.

• #18   13. maj 2012 Ok - du har så fået min smiley Held og lykke!

• #19   13. maj 2012 Min hoppe var halt fri med det samme hun fik kilesko på..

Du kan også vælge Heart bar sko.. De skulle være bedre..

Kommentér på:
Spat/halt. Sko?

Annonce