{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.123 visninger | Oprettet:

skal biddet, skiftes eller hvordan? {{forumTopicSubject}}

Det har virkelig krævet noget at oprette det her emne, for jeg forventer ikke at få andet en høvl for det. Men PRØV nu at holde det ordenligt alligevel.

Jeg har min fantastiske traverhoppe, som jeg har bestemt mig for skal rides ordenligt op igen. Bare sådan hun kan gå ganske let dressur og spring. Vores store problem har altid været traven hvor hun løber en smule (ikke typiske travergang, hun vil bare gerne fremad) og når jeg så holder i hende, bliver hun spændt og korter sig ind så hun bliver trippende i gangen, hvilket jeg jo ikke ønsker.

De sidste måneder er det så faktisk gået okay. Hun kan godt traves nu, og kan også rides frem til biddet og i en nogenlunde holdning, hun er blevet mere afslappet, men nu synes jeg at jeg er kommet til et punkt, hvor jeg ikke ved hvordan jeg lige skal få det sidste. Hun går stadig for stærkt, og er lidt for spændt, jeg har mere eller mindre konstant fat i tøjlen for at holde i hende, men det virker ekstremt meget til at hun arbejder imod og er rigtig hårdt fortil. Det er hun KUN når jeg skal trave hende, for i skridt kan vi lave divs. ting uden næsten at have fat i tøjlen, og hun er meget lydhør overfor ben.

Jeg husker selvfølgelig at give efter, men fordi hun er SÅ tung fortil når jeg traver, så bliver det ofte et langt træk, hvor jeg virkelig kan mærke hun reagere og stopper op, så slipper jeg selvfølgelig for at rose, og så suser hesten der ud af igen .. Sådan fortsætter det, og måske det bare er mig der er slap, men mine arme er simpelthen smadret efter en ridetur, og det burde ikke være nødvendigt at have SÅ meget fat, en ting er at jeg ikke bryder mig om det, en anden ting er at det heller ikke må være behageligt for hende.

Hendes stopsignal er iorden, og igen i skridt og for det meste også i trav, kan hun stoppes for ben og stemme, hun kan bare ikke trave langsomt. Hun burde have musklerne til det, så her vil jeg heller ikke mene problemet ligger.

Hun har ikke problemer i hendes mund, (udover lidt hård hud måske), ingen tandspidser el. lign.

Hun er redet med lidt forskellige bid gennem tiden. Tidligere ejer red med 2-delt, men det fungere slet ikke for mig, og jeg vil ikke have et todelt bid.
Senere er hun redet ved mig, med et alm. tredelt med flad messingplade som midterstykke, det gik hun egentlig godt på, men det lå lidt uroligt i hendes mund. Derfor skiftede jeg til muffebid - 3 delt, og det har hun egentlig gået okay på, det ligger stille men det fungere ikke at hun kan trække SÅ meget i mig, at jeg får ondt i armene af at holde igen, på trods af at jeg også holder igen med ben og sæde. Men det er næsten konstant hun trækker i mig, og så bliver man træt i musklerne på et tidspunkt.
Hun er derudover redet i hackamore, og rides sommetider også i rebgrime, eller generelt bare bidløst.

Jeg har prøvet 100 ting når jeg rider. konstante halve parader, overgange hver 5-10 skridt, volter volter og atter volter, slangegange, og egentlig bare konstant aktivering, MEN, hun er stadig hård for mig at holde.

Jeg har overvejet et andet bid, men ønsker ikke at ride rundt med et vildt bid med de længeste stænger til at holde hesten med. Jeg vil bare gerne have et bid hvor jeg ikke skal bruge så mange kræfter på at holde hende, så jeg kan arbejde med hende uden at mine arme brokker sig. Men jeg ved egentlig ikke hvilket bid jeg skulle vælge, hvis det skulle være et andet.

Så til mig spørgsmål; hvad har i af forslag? Og har i forslag til et andet bid? Hvis ja, så link meget gerne til biddet, og fortæl om det :-).

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  skal biddet, skiftes eller hvordan?
  • #3   2. maj 2012 Hov glemte helt at skrive at jeg har prøvet stangbiddet forleden, også det med gummi ja. Jeg synes ikke der var nogen effekt, og hvis der var, var det desværre kun til den dårlige side smiley

• #4   2. maj 2012 se det var næsten en gangivelse af de problemer jeg har med min traver, man er smadret efter en travetur og hun er skrubtosset over at hun ikke bare får lov til at gi den gas, når alt kommer til alt er de jo væddeløbsheste, og det er skisme svært at pille ud af dem selv de ikke har vogn efter sig.

jeg har også brugt muffebid, 2 delt, men taget den beslutning at gå tilbage til kandarbid, det er det eneste der virker på damen. og jeg slipper for at have arme som en gorilla når jeg har redet.
    sidste sommer brugte jeg et spansk kandarbid, og det virkede perfekt til hende, men synes selv at vi godt kunne skifte til muffebid, men nej det kommer snigende, hun ved at det ikke stopper hende så hun er smuttet, med mig hængende og bumbe/daske rundt i sadlen efter hende smiley

jeg får sikkert også høvl over at jeg bruger kandarbid på min :-)) men det er bare trist. hellere det end at tabe lysten til at ride Madam Monsen.

• #5   2. maj 2012 Kunne godt være jeg skulle overveje det alligevel så .. Det kan vel ikke skade at prøve, og generelt er jeg blød nok i hånden, det er kun når jeg rider min egen tosse at det er sådan her .. Men jeg er da et eller andet sted glad for jeg ikke er den eneste med problemet.

Venter lige og ser hvad andre har af bud, men du skal have tak ihvertfald smiley

• #6   2. maj 2012 tror det ligger lidt til traver at have lidt små travlt i trav har min også og hun tager hovedet op vis jeg vil ride hende i holdning men prøvede et stykke tid at ride western og der efter er der intet med at hun tager bidet hun tripper stadig men tager ikke bidet mere nu kan jeg bare lide tøjlen på den ene side af halsen og trykke med det ben den vej hun skal og så går hun men hvad du skal gøre ved jeg ikke eventuelt hms fra jorden så i får opbygget et godt bånd til hinanden og hun vil følge dig over alt og så der efter det samme når du rider hende

ved ikke om det hjælper dig

• #7   2. maj 2012 Et 3 delt bid er stærkere , og jo tynder der er, jo stærkere er det smiley

• #8   2. maj 2012 Janni: Du kan jo evt. kigge hendes profil, for vores forhold skulle helst ikke fejle noget (-; jeg træner meget fra jorden af .. Min hun er heller ikke svær at ride frem til biddet og i holdning, jeg kan simpelthen bare ikke holde hende smiley
    Tror heller ikke det som sådan er i traven hun har travlt, hun har bare travlt generelt, hun vil gerne galoppere uafbrudt en hel træning hvis hun kunne få lov til det.

• #9   2. maj 2012 jeg rider også normalt med blød hånd, har ikke meget fat i tøjlen, hun er pænt lydhør i skridt, også overfor ben. men den der trav... så siger det *KLIK* og jeg tror hun er på travbanen i sit hovede, og vupti væk er hun.

tror ikke din tager skade af at prøve, Monsen blev så dejlig føjelig af mit kandarbid, og var nem at stoppe i trav, uden at man skulle hive i tøjlen.

• #10   2. maj 2012 Julie: Ja, men det alm. tredelte ligger for uroligt i munden på hende smiley

• #11   2. maj 2012 Stutteri skovfogedstedet: Kan du evt. linke til sådan et som du har?

• #12   2. maj 2012 og når jeg rider dressur eller vil have hun går lidt i holdning eller mener hun har glemt det vi aftalte da vi red western hehe så bruger jeg dette bid med løs kede og i første ring så går hun også pænt og det hjælper ved det ser volsom ud men det er det som skal med og har du en blød hånd så er det ikke så slemt man kan jo stramme kæden alt efter hvor meget man sys der skal til.
    http://www.hooks.dk/product.aspx?productid=500389&deptid=92&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

• #13   2. maj 2012 mit er et antikt kandar bid, minder meget om det jeg havde sidste år, som ses på dette billede :: (link fjernet)

• #14   2. maj 2012 men med kandar, kan man godt kun ride med stangen?

Janni: Har også selv kigget på pelham, og overvejer det endnu smiley

• #15   2. maj 2012 http://www.klassisk-dressur.dk/Kandar/tabid/17844/language/da-DK/Default.aspx
    du kan se flere forskellige modeller her :-))

• #16   2. maj 2012 tak for det smiley

• #17   2. maj 2012 tror der det ligger er at jeg har haft hesten i snart 5 år, og jeg ved at hun kan de ting, og hun ligger sig jo også helt fint i skridten. Går stabilt frem til bidet, ligger lige i eller let over lod, kan stilles til sidderne, versader, shenkelvigninger, hun kan sagtens!

Ligegyldigt hvordan jeg sætter hende frem i trav, så spænder hun hurtigt. Jeg har rolige overgange, skridter hende nærmest over i traven, giver lidt på tøjlen og bruger munden til at lave overgangen med. Hun kan også sagtens gå pænt den 1 runde eller 2, men derefter bliver det for kedeligt for hende ..
    Nogen dage er bedre end andre, der kæmper vi næsten ikke, men andre dage laver vi ikke andet. Og jeg skal gerne indrømme at jeg (endnu en gang) er ved at nå det punkt hvor jeg ikke gider mere.

• #18   2. maj 2012 Hvor lang en periode prøvede du at trave frem og stoppe med det samme hun satte farten op?
    Prøv den hver dag i 2 uger.. Film den første gang du prøver og den 14. gang du prøver (altså efter 2 uger)
    Observer filmene og se hvad der er sket i den tid..
    Hver konsekvent også selvom du ikke kommer til at trave mere end 2 skridt ad gangen på en hel time.. Konsekvens over en længere periode og tålmodighed er vejen frem..

• #19   2. maj 2012
    I mine øre lyder det som om du ikke er præcis nok i dine signaler.

Hvis du konstant har fat i tøjlerne, men ikke mener hun skal stoppe - hvordan skal hun så vide at næste gang du tager i tøjlen, så skal hun stoppe?
    Korter du tøjlerne hver gang du sætter i trav?

Kommentér på:
skal biddet, skiftes eller hvordan?

Annonce