Handelsundersøgelse. {{forumTopicSubject}}
Der er sikkert en del der er uenig med mig men er simpelthen i tvivl efter at have snakket med en del :S
Hesten jeg skal have skal igennem handelsundersøgelse i morgen. Den er 3 år, ikke tilredet, aldrig været halt eller syg og har stået hos avler hele sit liv. Passer i hovedet og røv, moren står på stedet og ejeren er simpelthen så rar og sød. Ejeren arbejder på dyreklinik hvor hun har bestilt en dyrlæge til handelsundersøgelsen i morgen kl. 14 - pga. hun kender dem kan vi få det billigt.
Nogen mener det er dumt at bruge hendes dyrlæge. Jeg tror på sæler er ærlig især fordi hun skal af med alle sine heste pga. slidgidt i rygge og virkelig bare vil sine hjemmeavlet hobbyheste det bedste.
Nogen mener det juridisk bedst, at jeg bestiller en dyrlæge jeg kender til og får hende ud og ser på hende fordi hun så er på min side.
- Men nu er handelsundersøgelsen allerede bestilt i morgen også skal jeg ringe til sælger for afbestille den hun har bestilt. Også skal jeg ringe til en i morgen og køre om de kan komme med så kort varsel.
åhh what to do. Det er min første hest og jeg er så vild med den!
maj 2010
Følger: 45 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 55 Svar: 361
Det er jo altid bedst med ens egen dyrlæge, men hvis du stoler på hende, så bare brug hendes ;-)!
mar 2010
Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 68 Svar: 2.375
Ved ikk hvad hesten koster, men så få lavet røntgen, hvis i får rabat alligevel! Det kan der ikke snydes med..
feb 2008
Følger: 212 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 710 Svar: 3.897
Jeg er der til handelsundersøgelsen og hesten koster 25.000 kr
aug 2009
Følger: 36 Følgere: 35 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 1.040
Så viser det sig kort tid efter at det ikke var deres normale dyrlæge. Og den går jo igennem og dit og dat, og "desværre" kommer dyrlægen lige til at overse at hesten var piv skæv i lænden, hvilket gjorde at den ikke kunne være ride hest.
Og da sælger hørte det ville de ikke have hesten tilbage for det kendte de jo slet intet til.
mar 2007
Følger: 71 Følgere: 64 Heste: 1 Svar: 888
Jeg har for nylig haft kig på en hest, som jeg var helt vild med. Sælger var rigtig sød og ville sin hest absolut det bedste, og forsikrede os om at hun havde valgt andre køber fra fordi vi var de helt rigtige.
Da vi bragte på banen, at vi ville have hesten undersøgt, begyndte sælger at stille spørgsmålstegn - hesten havde aldrig været syg, halt eller lignende. Den var avlet hos hende selv, så hun vidste at der ikke var noget i vejen med den. Men det ville vi have. Hun forslog så sin egen dyrlæge, fordi den dyrlæge jo kendte hesten. Vi har dog ved en anden handelsesundersøgelse oplevet, at ejer og dyrlæge har snakket sammen om at dyrlægen bevist skulle undlade at komme med bemærkninger, for at hesten kunne gå rent igennem. Derfor fandt vi selv en dyrlæge og på trods af at hesten var sund og rask, gik den alligevel ikke igennem undersøgelsen - hesten havde nemlig tendens til at overstrække i forbenene, hvilket kunne få betydning for hestens brug senere hen. Havde dyrlægen ikke bemærket "små ting" som disse, så havde jeg købt en hest, som måske ikke kunne gå som ridehest om få år. Derfor mener jeg at man skal være varsom med hvem man vælger som dyrlæge og særligt ville jeg ikke vælge en der på nogen måde havde tilknytning til ejeren.
feb 2008
feb 2012
Følger: 17 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 40 Svar: 1.118
Og 25.000 er en del penge for en hest nu til dags så ja vil klart anbefale røgten af mindst ben også, for som andre siger så er det småpenge og sparer. Og hvor meget billigere kan handelsundersøgelsen blive hos sælgers dyrlæge? så vidt jeg ved koster en handelsundersøgelse normalt 1.500 kr og det er småpenge i forhold til 25.000 og hvad du muligvis kan ende med i dyrlæge regninger senere...
Vores sælger af Fareed - som også var hans avler - virkede også rigtigt søde og ærlige og alt det der, men det er senere blevet os bekendt at du ikke var det. Han skulle have stået stille vinteren over, altså kun 4-5 måneder, men fandt ud af senere med lidt research at han havde stået stille mindst 1½ år (og han var 5 da vi købte ham -.-) Så man kan altså desværre ikke altid stole på sælger, desværre...
Så vil, som de andre, anbefale du bruger din egen eller en uvildig dyrlæge. Det er et sted småpenge at bruge for at sikre sin hest, og kan være et meget dumt sted at spare
feb 2012
mar 2010
Følger: 21 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 124 Svar: 1.029
jun 2007
Følger: 73 Følgere: 199 Heste: 3 Emner: 25 Svar: 373
nov 2010
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 4 Emner: 66 Svar: 335
Hvad skal de få ud af det, bortset fra at beholde en kunde?
En dyrlæge burde da aldrig lyve om hestens ve og vel, da det jo i sidste ende går ud over hesten.
Det er jo hesten der ender med at få smerter osv hvis den bliver brugt til noget den ikke kan holde til fordi den nye ejer tror at alt er ok, fordi det har dyrlægen sagt.
Hvis det foregår, (Har aldrig selv oplevet det) burde de dyrlæger skamme sig...Så er de ikke deres job værdig....
feb 2008
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
Så synes du skal afbestille tiden, også finde et anerkendt Dyrhospital og få hesten i røngten.. Så står du langt mere sikkert..
feb 2008
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
feb 2008
apr 2008
Følger: 14 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 33 Svar: 319
Købte min hoppe for 3 år siden som gennemgik handelsundersøgelse og skulle være ren i røntgen.
Jeg var naiv og fik ikke min egen dyrlæge til at tjekke. Efter bare 6 mdr begyndte hun at vise ubehag og jeg valgt at få hende i røntgen ved min egen dyrlæge og her var der desvære klare røntgenfejl og hun blev erklæret uegnet som ridehest.
Besluttede at beholde hende og forsøge at træne hende blidt op så hun kunne bruges til skridtture i skoven...
Efter to år med forsøg på genoptræning sagde hendes krop stop og jeg har netop givet hende fred i sidste uge
Røntgen og handelsundersøgelse af din egen dyrlæge!
feb 2008
apr 2008
Følger: 14 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 33 Svar: 319
Der er nemlig tit (desværre) forskel på om hesten skal sælges eller købes
feb 2012
feb 2008
feb 2012
feb 2008