{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.413 visninger | Oprettet:

Handelsundersøgelse. {{forumTopicSubject}}

Der er sikkert en del der er uenig med mig men er simpelthen i tvivl efter at have snakket med en del :S

Hesten jeg skal have skal igennem handelsundersøgelse i morgen. Den er 3 år, ikke tilredet, aldrig været halt eller syg og har stået hos avler hele sit liv. Passer i hovedet og røv, moren står på stedet og ejeren er simpelthen så rar og sød. Ejeren arbejder på dyreklinik hvor hun har bestilt en dyrlæge til handelsundersøgelsen i morgen kl. 14 - pga. hun kender dem kan vi få det billigt.

Nogen mener det er dumt at bruge hendes dyrlæge. Jeg tror på sæler er ærlig især fordi hun skal af med alle sine heste pga. slidgidt i rygge og virkelig bare vil sine hjemmeavlet hobbyheste det bedste.
Nogen mener det juridisk bedst, at jeg bestiller en dyrlæge jeg kender til og får hende ud og ser på hende fordi hun så er på min side.

- Men nu er handelsundersøgelsen allerede bestilt i morgen også skal jeg ringe til sælger for afbestille den hun har bestilt. Også skal jeg ringe til en i morgen og køre om de kan komme med så kort varsel.

åhh what to do. Det er min første hest og jeg er så vild med den!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Handelsundersøgelse.
  • #1   16. apr 2012 Altså hvis du selv kan være der til handelsundersøgelsen, kan du vel godt bruge hendes dyrelæge:-)

Det er jo altid bedst med ens egen dyrlæge, men hvis du stoler på hende, så bare brug hendes ;-)!

• #2   16. apr 2012 Altså hvis hesten går igennem og der senere viser sig at være noget, så an det vel umuligt være dig det hængere på..
    Ved ikk hvad hesten koster, men så få lavet røntgen, hvis i får rabat alligevel! Det kan der ikke snydes med..

• #3   16. apr 2012 Nu fik jeg lige en skræk historie på min kommende opstaldningssted - og der fik hun røgent på sin hest men dyrlægen var uærlig ang. hvordan hesten stod med forbenene.

Jeg er der til handelsundersøgelsen og hesten koster 25.000 kr smiley

• #4   16. apr 2012 Nu har selv prøvet det der. Sælger virkede bare så ærlige og søde, og ville bare hesten det bedste. Men de ville desværre gerne have deres egen dyrlæge til det fordi de alligevel skulle have lavet det samme på en anden hest.
    Så viser det sig kort tid efter at det ikke var deres normale dyrlæge. Og den går jo igennem og dit og dat, og "desværre" kommer dyrlægen lige til at overse at hesten var piv skæv i lænden, hvilket gjorde at den ikke kunne være ride hest.
    Og da sælger hørte det ville de ikke have hesten tilbage for det kendte de jo slet intet til.

• #5   16. apr 2012 Puha, det er eller kan være farligt sådan noget der..
    Jeg har for nylig haft kig på en hest, som jeg var helt vild med. Sælger var rigtig sød og ville sin hest absolut det bedste, og forsikrede os om at hun havde valgt andre køber fra fordi vi var de helt rigtige.
    Da vi bragte på banen, at vi ville have hesten undersøgt, begyndte sælger at stille spørgsmålstegn - hesten havde aldrig været syg, halt eller lignende. Den var avlet hos hende selv, så hun vidste at der ikke var noget i vejen med den. Men det ville vi have. Hun forslog så sin egen dyrlæge, fordi den dyrlæge jo kendte hesten. Vi har dog ved en anden handelsesundersøgelse oplevet, at ejer og dyrlæge har snakket sammen om at dyrlægen bevist skulle undlade at komme med bemærkninger, for at hesten kunne gå rent igennem. Derfor fandt vi selv en dyrlæge og på trods af at hesten var sund og rask, gik den alligevel ikke igennem undersøgelsen - hesten havde nemlig tendens til at overstrække i forbenene, hvilket kunne få betydning for hestens brug senere hen. Havde dyrlægen ikke bemærket "små ting" som disse, så havde jeg købt en hest, som måske ikke kunne gå som ridehest om få år. Derfor mener jeg at man skal være varsom med hvem man vælger som dyrlæge og særligt ville jeg ikke vælge en der på nogen måde havde tilknytning til ejeren.

• #7   16. apr 2012 Hmmm... har ellers fravalgt røgent fordi den netop er så ung og ikke har lavet noget.

• #8   16. apr 2012 Da vi købte Fareed valgte vi at bruge sælgers dyrlæge til handelsundersøgelsen, men det var kun fordi han er en landskendt dyrlæge som før har sagt ting ved handelsundersøgelser som ikke var til sælgerens fordel. Så vi havde 100% tillid til ham. Men ellers ville jeg vælge enten min egen dyrlæge eller en uvildig dyrlæge og ikke sælgers og da slet ikke når sælgers arbejder hos den dyrlæge!

Og 25.000 er en del penge for en hest nu til dags så ja vil klart anbefale røgten af mindst ben også, for som andre siger så er det småpenge og sparer. Og hvor meget billigere kan handelsundersøgelsen blive hos sælgers dyrlæge? så vidt jeg ved koster en handelsundersøgelse normalt 1.500 kr og det er småpenge i forhold til 25.000 og hvad du muligvis kan ende med i dyrlæge regninger senere...

Vores sælger af Fareed - som også var hans avler - virkede også rigtigt søde og ærlige og alt det der, men det er senere blevet os bekendt at du ikke var det. Han skulle have stået stille vinteren over, altså kun 4-5 måneder, men fandt ud af senere med lidt research at han havde stået stille mindst 1½ år (og han var 5 da vi købte ham -.-) Så man kan altså desværre ikke altid stole på sælger, desværre...

Så vil, som de andre, anbefale du bruger din egen eller en uvildig dyrlæge. Det er et sted småpenge at bruge for at sikre sin hest, og kan være et meget dumt sted at spare smiley

• #9   16. apr 2012 Lad vær med at fravælge røgent. Fareed har en mus i det ene kodeled som er en følskade han har fået ved forvridning. Den er så blevet ekstra undersøgt ved handelsundersøgelsen og har vist sig ikke og betyde noget andet end han ikke må springe højt. Men sådan en skade kan du ricikere ikke og se og den kan godt ske og have betydning for senere brug smiley

• #10   16. apr 2012 Brug den dyrlæge du i fremtiden vil bruge som dyrlæge - sælgers dyrlæge kan have interesse i at snyde (groft sagt).

• #11   17. apr 2012 Ville helt klart selv vælge en dyrlæge og aldrig vælge sælgers dyrlæge smiley

• #12   17. apr 2012 Jeg synes egentligt at det en skræmmende tanke at en dyrlæge ikke bare er en dyrlæge, men at de kan finde på at lyve for sælger.
    Hvad skal de få ud af det, bortset fra at beholde en kunde?
    En dyrlæge burde da aldrig lyve om hestens ve og vel, da det jo i sidste ende går ud over hesten.
    Det er jo hesten der ender med at få smerter osv hvis den bliver brugt til noget den ikke kan holde til fordi den nye ejer tror at alt er ok, fordi det har dyrlægen sagt.
    Hvis det foregår, (Har aldrig selv oplevet det) burde de dyrlæger skamme sig...Så er de ikke deres job værdig....

• #13   17. apr 2012 Helene: Jeg tænker det samme :o) Og hvis de snyder får de jo bare en kæmpe erstatningssag på nakken :S Og vi snakker altid en rar lille dyrlæge i Gimlinge.

• #14   17. apr 2012 Man må aldrig bruge sælers dyrlæge, sådan har det altid været.. Problemet er at hvis sælgers dyrlæge godkender hesten, så kan du faktisk intet gøre, hvis det alligevel viser sig at hesten fejler noget.. Du skal kunne bevise at hesten også fejlede noget hos sælger, og det kan du ikke når en dyrlæge godkender hesten.. Så hvis hesten fejler noget bliver det i den tid du selv har haft hesten.. Så du kan ikke gøre noget hvis en dyrlæge har lavet en aftale med sælger.. Jeg ville heller ikke undvære røngten af ben.. Der er faktisk rigtig, rigtig mange heste som fejler noget i bentøjet, som kun kan ses på røngten.. Derfor er det et dumt sted at spare.. Har også fået atvide at netop lige ungheste er en god ide' at få i røngten netop fordi hesten endnu ikke har lavet noget..

Så synes du skal afbestille tiden, også finde et anerkendt Dyrhospital og få hesten i røngten.. Så står du langt mere sikkert.. smiley

• #15   17. apr 2012 Hvad hvis jeg får røgent på benene? Så kan jeg vel se om der er fejl og derved kan dyrlæge ikke snyde.

• #16   17. apr 2012 Man står hvertfald langt mere sikkeret, med røngten billederne.. Du har også muligheden for at få tilsendt en kopi/cd med billederne til din egen dyrlæge.. Så har du hvertfald to øjne til at se dem.. Nu ved jeg ikke hvorhenne i landet du kommer fra, eller hvilken dyrlæge der er tale om.. men det er da muligt..

• #17   17. apr 2012 Syd/vest sjælland :O)

• #18   17. apr 2012 Min historie er desværre også til den triste side...

Købte min hoppe for 3 år siden som gennemgik handelsundersøgelse og skulle være ren i røntgen.

Jeg var naiv og fik ikke min egen dyrlæge til at tjekke. Efter bare 6 mdr begyndte hun at vise ubehag og jeg valgt at få hende i røntgen ved min egen dyrlæge og her var der desvære klare røntgenfejl og hun blev erklæret uegnet som ridehest.

Besluttede at beholde hende og forsøge at træne hende blidt op så hun kunne bruges til skridtture i skoven...

Efter to år med forsøg på genoptræning sagde hendes krop stop og jeg har netop givet hende fred i sidste uge smiley

Røntgen og handelsundersøgelse af din egen dyrlæge!

• #19   17. apr 2012 Jeg har ingen dyrlæge smiley

• #20   17. apr 2012 Hvis du henvender dig ved en dyrlæge og beder dem lave en handelsundersøgelse med den begrundelse at du er ved at KØBE hesten, skal de nok være grundige.

Der er nemlig tit (desværre) forskel på om hesten skal sælges eller købes smiley

• #21   17. apr 2012 Håber det bedste for dig, og håber ikke du er blevet skræmt smiley Men man er nødt til at vise stor forsigtighed. Det siges det er købers marked, men det betyder også at sælgerne vil gøre meget for at få solgt deres heste og ikke alle tænker lige så meget på hestens ve og vel som på egen pengepung, desværre smiley

• #22   17. apr 2012 Vi følger vores mavefornemmelse :O)

• #23   17. apr 2012 Det er også det bedste at gøre smiley

• #25   17. apr 2012 Det var nemlig Signe fra gimlinge smiley

Kommentér på:
Handelsundersøgelse.

Annonce