Handelsundersøgelse? {{forumTopicSubject}}
Jeg vil høre jer andre kloge hestemennesker til råds.
Jeg er ved at købe min første hest, og jeg er blevet i tvivl om jeg skal have lavet en handelsundersøgelse på hende. Normalt ville få lavet en, men mange af mine grunde er allerede opfyldt. Fx. ville jeg vælge en undersøgelse for at kunne tegne en forsikring, men i dette tilfælde kan jeg overtage den hun har i forvejen, så den "grund" er væk. Hun fik lavet en sundhedsundersøgelse i forbindelse med vaccinationer, og fik ordet tænder i december 2017. Dermed er hun gået i gennem, og der er blevet tjekket hjerte, lunger, tarmene, lymfeknuder, hendes ben og fleksibiliteten i ryg- og bug muskulatur. Dermed er en anden "grund" væk. Jeg overvejer om jeg skal få den lavet for at få lavet en bøjeprøve på hende.
Det skal også lige siges at det er hendes egen dyrlæge der skal foretage undersøgelsen, da vi bor langt fra hinanden, og at hun koster 32.000kr. Hun fik lavet en handelsundersøgelse for 2 år siden, med den eneste bemærkning at hun havde sur hov på venstre forben. Hun var 4 år, da den blev lavet og hun er 6 år nu, så hun har vokset siden hun fik den lave.
Hvad ville i gøre?
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.556
Min hest kostede kun 16.000 kr. i indkøb, og han kom både i røntgen af ryg, ben og en handelsundersøgelse Vi fandt faktisk 2 OCD-mus, som senere blev opereret ud, så jeg var MEGET glad for, vi havde opdaget dem... ellers kunne jeg have risikeret at ødelægge min hest Min første hest kostede 20-22, og han kom bestemt også i handelsundersøgelse
apr 2009
Følger: 29 Følgere: 28 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 73
Valgte du røgten på dyrlægens anbefaling, eller vil du også altid anbefale det?
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.556
Jeg havde min dyrlæge rigtig meget med inde over købet af min nye hest, da vi blev enige om, jeg skulle have en rask hest. Det var kun en to års, hvilket talte ekstra meget for, at den skulle i røntgen. Hun anbefalede det Kraftigt, og var bestemt en af grundene til, at den kom i røntgen Jeg vil anbefale det, men tror dog, du kan overveje at spare røntgen væk, hvis det er en hest, der har været redet i en del år. Men med de unge vil jeg altid gøre det - også med en 4-7 årig hest
apr 2009
Følger: 29 Følgere: 28 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 73
Jeg tror at hun får lavet en handelsundersøgelse og muligvis røntgen alt efter hvad dyrlægen anbefaler
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Men hvis der er noget galt, som let kunne opdages, du ikke selv så det og fravalgte handelsundersøgelse - så kan du ikke klage bagefter.
... Der er enormt fristende at springe det over, men medmindre du stoler 100% på sælger, kender hesten (fx - køber sin part), eller er klogere end jeg er, ville jeg meget kraftigt overveje at tage den undersøgelse.
Undtagelsen er, hvis du vil købe hesten uanset svar, give samme pris uanset svar, og er ligeglad med klagemuligheder. Så har klinisk handelsundersøgelse jo ingen konsekvens, og er dermed ligemeget.
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
jun 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 257
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.262
Selv om du bor langt væk, skal du ikke bruge sælgers dyrlæge. Ring og hør sin egen dyrlæge om han/Hun kender en i området, som kan anbefales.
Brug ALDRIG sælgers dyrlæge.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Du behøver ikke bruge hendes dyrlæge, det er bare at forhøre sig om dyrlæger i området, finde ud af hvilken du ønsker at bruge (som du er tryg ved/har et godt indtryk af) og så denne til at lave undersøgelsen. Hvis du også vil have lavet røntgen kan du bede om, at de også sender billederne til din egen dyrlæge, så du får hans/hendes vurdering af dem også.
Medmindre du får hesten foræret, ville jeg altid få den undersøgt ved køb - er hesten billig og/eller skal den ikke bruges hårdt ville jeg fravælge den helt store tur med røntgen, men en klinisk undersøgelse ville jeg altid få lavet.
mar 2018
Følger: 23 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 88
De fleste gør også sådan: går hesten igennem betaler køber, gør hesten ikke betaler ejer. Hvis ejer ikke vil gå med på den, er der stor sandsynlighed for at der er noget galt.
maj 2013
Følger: 55 Følgere: 56 Heste: 2 Emner: 85 Svar: 244
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 788
Men fordi der forelå undersøgelserne kunne jeg med hjælp fra advokat få dem til at tage hesten retur da 2 dyrlæger efterfølgende mente den nok ikke blev ridehest igen.
Så spar ikke de penge og vælg en dyrlæge de ikke har brugt før.
Og sørg for at undersøge alt det du kan selv inden, der var ingen tvivl om den hest jeg købte havde været smertedækket da jeg prøve red den.
mar 2008
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.735
Det lyder ikke som verdens bedste ide.
Men uden tvivl, ville jeg få lavet den, man er dog bedre stillet videre frem.
mar 2008
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
Hvis man synes det er mange penge, synes jeg slet ikke man skql anskaffe sig en hest. For det er da bestemt ikke det der koster. Det der koster er hver måneds vedligeholdelse, dyrlægeregninger, smed osv. Det er da ikke en sølle handelsundersøgelse.
Kan slet ikke se hvorfor man ville undvære det, medmindre selvfølgelig at du ville købe den ligemeget hvad handelsundersøgelsen viste
nov 2007
-der forelå så røntgen af forben der kun var et par mdr. gamle, så dem tog dyrlægen da et kig på, når nu de var der.
Men købte jeg ridehest til lidt mere seriøs brug og/eller i en anden prisklasse, så ofrede jeg også de par tusinde og fik taget røntgen - for mig ville spørgsmålet her ikke være, om der skal laves røntgen, men mere om der kun skal laves af ben eller også af ryg, nakke osv.
jeg er lidt nysgerrig efter (TS), hvad hesten skal bruges til?
nov 2007
Naturligvis står det en frit for at bruge alle de penge man vil på undersøgelser... personligt syntes jeg det var noget overkill til en selskabs-/skovtursmusse til 15.000. Og min dyrlæge var i øvrigt ganske enig. Sådan er vi jo så forskellige. Mit djævleyngel er i øvrigt heller ikke forsikret... Jeg er glad for hende, men holder hun så holder hun (hvad jeg naturligvis forventer) og holder hun ikke, har hun ikke kostet mere, end hvad jeg har råd til at miste
aug 2015
Følger: 8 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 346
jeg har selv en hest jeg har haft i 3-4 år nu, jeg fik ikke lavet nogen undersøgelse, du virker fornuftig og fordi der er en masse ukyndige der ikke kan bruge deres sunde fornuft behøver du jo ikke ryge med på den galej
aug 2006
Følger: 130 Følgere: 132 Heste: 9 Emner: 251 Svar: 2.061
Overvej muligheden i at du poster 30.000 kr i en hest der har en hudlidelse, OCD, ømme sener i forben eller andet som gør du ikke kan bruge den til det du gerne vil? Så er 30.000kr spildt. En forsikring er ikke altid en sikkerhed, jeg har endnu tilgode at opleve ikke at poste mange penge i diverse undersøgelser osv før forsikringen til slut udbetaler noget.
Jeg har lige solgt hest (14 dage siden) og fik lavet røngten af ben/knæ/has samt handelsundersøgelse og kom af med små 3500,-
^ det er jo småpenge i forhold til hestens indkøbspris, og jeg vil aldrig købe hest til ridebrug uden som minimum ovenstående, uanset indkøbspris.
Og det blev lavet af en uvildig dyrlæge som ikke havde set hesten før og ikke kendte køber eller jeg (Y)
Aftalen var simpel: vi kendte prislejet på dyrlægen på forhånd og gik hesten igennem betalte køber, hvis ikke betalte jeg.
Hvor meget man som køber så vil acceptere i fejl/mangler osv må man jo så tage hen af vejen som det opdages ifb med købet.
nov 2007
Derudover er handelsumdersøgelse jo mere end en bøjeprøve. Det er også et kig på tænder, lytte på hjerte og lunger både før og under motion mm.
Jeg har haft hest i ca. 30 år og mener godt jeg kan vurdere om en hest er fornuftig og en jeg vil have. Men en dyrlæge er altså uddannet til at spotte ting, som ikke ses med det blotte øje af en kyndig hesteejer.
aug 2015
Følger: 8 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 346
dec 2006
Nej men det handler om om man vil ofre de penge på det, og hvis man ikke vil det nu, skal man da bare tænke over hvad det kan komme til at koste senere. Eller hvad et tandlægebesøg koster eller lignende. Kan ikke se nogen grund til at prøve at spare der. Udover hvis det er som du selv siger, at resultatet nok ikke havde ændret noget.
nov 2007
Og nej du ødelægger ikke hesten hvis du skulle bøje for hårdt eller forkert. Men du får heller ikke et reelt billede af, om der er problemer i bentøjet. De færreste heste synes det er super fedt at bli' e bøjet så du fik ganske enkelt ikke lov selv at lege dyrlæge på min hest, når resultatet så ikke engang kan bruges
nov 2007
Hvad det koster at få ordnet tænder kan jeg ikke se er mere relevant end hvad det koster at få opereret for kolik eller købe en speciallavet sadel...
dec 2006
Det forstår jeg slet ikke du siger, for jeg fik netop lavet røntgen af min hests ryg. Så det var da et dårligt eksempel eller hvad det nu var. Efter et hestekøb engang hvor jeg fik lavet en dårlig handelsundersøgelse (længere historie), og der senere viste sig at være noget. Så løber jeg ingen chancer.
Jeg siger heller ikke at tandtjekket er mere relevant, det var blot et eksempel på en udgift du sandsynligvis kommer til at betale for.
Jeg siger bare, at jeg købte ikke en hest som skulle rides på osv, uden at få tjekket hvad man egentlig står med. Der kan være alle mulige ting, både med eller uden betydning. Men det kan jo også være det har betydning for prisen hvis der viste sig at være noget uden den store betydning, men noget der gjorde at den måske ikke holder så mange år som først forventet. Men det er fint hvis du ikke vægter det så højt i nogle tilfælde, det skal jeg ikke blande mig i. Jeg kommer blot med mit synspunkt.
nov 2011
Følger: 354 Følgere: 412 Heste: 8 Emner: 65 Svar: 502
Dog kan en handelsundersøgelse ikke være 100% præcis, da det ikke viser nogle neurologiske sygdomme såsom headshaker osv.
mar 2018
Følger: 23 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 88
nov 2007
Ang. andre udgifter, så kommer der jo et hav af udgifter når man har hest, nærmest uanset hvad man bruger den til. Jeg kobler ikke rigtigt handelsundersøgelse med hvad det koster at holde hesten.
Hvor meget jeg poster i en handelsundersøgelse afhænger for mig i høj grad af, hvad hesten skal bruges til. Hvis hesten aldrig kommer på virkeligt hårdt arbejde vil man formentligt aldrig mærke til, hvis den evt. har lidt småskavanker (som jo ikke har været tilstrækkeligt store til, at hesten har haft problemer tidligere eller vist tegn ved mønstring og longering for dyrlægen, bøjeprøve osv).
Du må naturligvis undersøge alt hvad du vil, det er jo dig, der skal føle dig tryg ved købet. Det jeg reagerede på, var at du skrev:
Hvis man synes det er mange penge, synes jeg slet ikke man skql anskaffe sig en hest
Dvs. at fordi jeg ikke vil smide små 4000 i (for mit brug af hesten) ligegyldige undersøgelser, bør jeg ikke købe hest? DET var hvad jeg reagere på. Hvad DU vil bruge af penge på undersøgelser er helt op til dig, men jeg er altså ikke uegnet som hesteejer, fordi jeg prioriterer mine penge anderledes end dig.
Jeg ville aldrig købe en hest jeg vidste fejlede noget af betydning, men en hest der går rent igennem klinisk undersøgelse begynder jeg heller ikke at lede mere aktivt efter fejl ved, når mit brug af den ikke er mere krævende en det er.
nov 2007
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
dec 2006
Jamen hvis man mener at det er mange penge at betale for at få en handelsundersøgelse, så synes jeg bestemt det er våget at undlade. For de omkostninger det kan koste hvis den så fejler noget man bevist har undladt at undersøge, det kan komme langt højere op.
Og det jeg mener med at man ikke skal have hest hvis det er, det er nu mere hvis det er fordi man synes det er så mange penge at man nærmest ikke har råd. Hvis man ikke kan trække flere penge ud af kontoen for at få råd til den handelsundersøgelse, så synes jeg ikke man skal have hest. For der skal man gerne have råd til alle mulige slags uforudsete ting, eller forsikringer eller lignende.
Men min holdning er nu slet heller ikke møntet på dit køb af den hest du hele tiden omtaler. For resultatet af en handelsundersøgelse lyder til at ville have været uden videre betydning alligevel. Du kalder det jo selv ligegyldige undersøgelser osv. Så jeg forstår slet ikke du føler dig truffet. Jeg siger jo netop, at hvis en senere opdaget “fejl” ved hesten der kunne have været opdaget ved undersøgelsen, ville have haft betydning ved købet, så synes jeg man skal gøre det. Men dette er baseret på mine tidligere erfaringer, da jeg selv har taget chancen engang - og det gør jeg ikke igen. Jeg vil heller ikke ride rundt på en hest flere gange om ugen, uden at vide om der kunne være noget som øjet ikke ser med det samme. Men det er min holdning, du gør bare hvad du føler bedst for jeg ser ingen grund til at du skulle føle sig truffet.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
jeg syntescat man skylder hesten og vide hvordan at dens krop har det, inden at vi smider vores numser på deres ryg..
nov 2007
Nu var mit indkøb blot et eksempel, men grundene til at fravælge røntgen kan jo være mange. I sidste ende handler det jo om, om det man får for de ekstra penge, er det værd for den enkelte. Det var de, i dette tilfælde, ikke for mig, men det er det så åbenbart altid for dig, og det er jo fair nok.
Om man har råd eller ikke råd er absolut ikke eneste grund til at til- eller fravælge en undersøgelse.
Men du har uddybet, så fair nok
dec 2006
Så har du misforstået mig, for jeg skrev jo at hvis man synes det er mange penge, og det er derfor man ikke gør det. Så vil man nok blive lettere overrasket for der er mange ting ved at have hest der koster penge, og mange gange flere penge. Men hvis man har anden grund til ikke at gøre det, så er det jo sådan det er. Men synes det er dumt at lade pengene komme i vejen, hvis man måske godt ville have haft den
Hvis det er en hest jeg skal ride på, så ja. Der vil jeg altid få lavet en handelsundersøgelse.
Handelsundersøgelse?