559 visninger
|
Oprettet:
12. mar 2008 Følger: 15 Følgere: 12 Heste: 7 Emner: 35 Svar: 245
Han KEDER sig! Hjælp til idéer {{forumTopicSubject}}
hej HG. jeg arbejder lige nu med en utroligt dejlig unghest på 3 år. Han er super skøn, men vi har et lille problem. Han KEDER sig! Der skal ingen ting til før han syntes, at det vi laver er kedeligt. Jeg har prøvet at træne med sadel, ting der larmer, gå over ting, lege med bolde, lære lidt tricks, løfte hove, stop og bak øvelser, plastic poser, gå op på paller.. Ja næsten alt hvad jeg ka komme i tanke om. Men bare 5 min. Senere keder han sig. Når han har lært noget nyt, er det ikk sjovt mere..
Nogen der har en ide til hva man kan lave med sån en lille fyr?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Hvordan ser du at han keder sig?
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 12 Heste: 7 Emner: 35 Svar: 245
sep 2007
Måske du propper for meget i ham af nye ting? Så han får "nok" af de ting han har lært.
Dvs. måske du skal træne noget, så gå en tur hvor du holder pause eller slippe ham fri og lade ham gå. Så du ikke bliver ved og ved og ved med at proppe for meget ned i ham.
Han er unghest ja, så det med koncentration og hvad han kan "magte" i hovedet er begrænset.
mar 2008
sep 2007
Igen, måske det bare er for mange ting du propper ned i ham...
Så måske du skulle nøjes med få ting også når han gør det perfekt og før han begynder på at blive urolig, så gå en tur, slip ham fri...
mar 2008
mar 2011
Følger: 16 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 34 Svar: 50
jan 2010
Følger: 39 Følgere: 38 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 25
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.100
Hvis du beslutter dig for, at i dag skal i træne et eller to bestemte tricks, så er det det, i gør! Det der er vigtigt er, at du heletiden søger forbedring og perfektionering af det, du er i gang med. Hvis du beder hesten om noget, den i forvejen kan, uden at forlange mere, så er arbejdet tidsspilde, unødvendigt og ikke stimulerende for hesten. Men hvis du går ind og tænker på, hvordan du kan gøre denne øvelse ENDNU bedre, så kan du sagtens holde hesten beskæftiget og på arbejde længe ad gangen.
Begynder han på sine klovnerier, må du fortælle ham, at det skal han ikke. Personligt træner jeg med kapsun, og når min hest begynder at klovne, tager jeg et let, men bestemt ryk ned i kapsunen og siger hårdt "Scht!" Bliver han ved, gentager jeg bare til han holder op. Hvis du kan være konsekvent hver gang, vil du ikke kun opleve, at adfærden bliver mindre. Du vil også opleve, at du får en roligere og mere samarbejdsvillig og mere tryg hest.
Når du træner en hest, særligt en ung hest, er det også vigtigt at vide, hvornår nok er nok. Jeg stopper selv mens legen er god. Hvis hesten udfører det, jeg beder den om, virkelig godt, stopper jeg altid med det samme - også selvom der måske kun et gået 10 minutter. Den største ros, er at få fri. Brug det i din træning.
Han KEDER sig! Hjælp til idéer