{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
559 visninger | Oprettet:

Han KEDER sig! Hjælp til idéer {{forumTopicSubject}}

hej HG. jeg arbejder lige nu med en utroligt dejlig unghest på 3 år. Han er super skøn, men vi har et lille problem. Han KEDER sig! Der skal ingen ting til før han syntes, at det vi laver er kedeligt. Jeg har prøvet at træne med sadel, ting der larmer, gå over ting, lege med bolde, lære lidt tricks, løfte hove, stop og bak øvelser, plastic poser, gå op på paller.. Ja næsten alt hvad jeg ka komme i tanke om. Men bare 5 min. Senere keder han sig. Når han har lært noget nyt, er det ikk sjovt mere..

Nogen der har en ide til hva man kan lave med sån en lille fyr?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Han KEDER sig! Hjælp til idéer
  • #1   12. apr 2012
    Hvordan ser du at han keder sig? smiley

• #3   12. apr 2012 Han skraber i jorden og begynder at virke uintresseret. Han begynder at drille og lave ballade. Men så snart der kommer noget nyt stopper den adfærd med det samme. Jeg ved godt han er unghest og at hams koncentresion ikk holder så længe, men den burde holde mere en 5-10 min.

• #4   12. apr 2012
    Måske du propper for meget i ham af nye ting? Så han får "nok" af de ting han har lært.

Dvs. måske du skal træne noget, så gå en tur hvor du holder pause eller slippe ham fri og lade ham gå. Så du ikke bliver ved og ved og ved med at proppe for meget ned i ham.

Han er unghest ja, så det med koncentration og hvad han kan "magte" i hovedet er begrænset.

• #5   12. apr 2012 Jamen det har været sådan, helt fra starten af. Og når han så ikk gider mere, bliver han "unghest". Skubber, og napper og ka ikk stå stille. Og selvom jeg veksler mellem tingene, syntes han stadig det bliver kedeligt.

• #6   12. apr 2012
    Igen, måske det bare er for mange ting du propper ned i ham...
    Så måske du skulle nøjes med få ting også når han gør det perfekt og før han begynder på at blive urolig, så gå en tur, slip ham fri...

• #7   12. apr 2012 Jamen så skal jeg jo slippe ham hvert femte minut. For de ting jeg sætter op for ham, lære han på de 5 min.

• #8   12. apr 2012 Hvis han har lært det? så vil er det vel naturligt at han synes det bliver kedeligt! Jeg gad heller ikke blive ved med at træne noget jeg havde lært fuldt ud! Men synes det er utroligt han kan det efter 5 min

• #9   12. apr 2012 jeg har prøvet det med min pony på 9 altså hun skaper ikke i jorden men hun hvirker trist og hendes glød i øjnene er væk (hun har en fantastisk glød) og så bliver jeg jo også trist men så red jeg skov ture flere dage i træk og ja så fik hun sin glød igen;) så mit foreslag er at du hvis du kan ride ham? han er jo kun træ rider ture eller trækker ture men så husk lige at trave lidt med ham så han ikke bare syntes det er en kedelig gåtur!;)

• #10   12. apr 2012 Skraben i jorden, puffen, pillen, skubben - whatever - er PROBLEMADFÆRD, og du er nødt til at fortælle ham, at han skal stoppe. Ja, nogle gange er træning kedeligt. Nogle gange skal man stå stille og bare se pæn ud. Det er noget DU bestemmer, så du bliver nødt til at irettesætte ham, hvis han finder på alle mulige klovnerier midt i jeres træning, fordi "nu gider jeg bare ikke lige mere, nu vil jeg hellere skubbe lidt rundt med dig og prøve dine grænser af." NUL! Den går bare ikke. Lige nu er det bare små drillerier, men i sidste ende vil det blive et spørgsmål om dominans - og så er det ikke bare lidt skraben og lidt puffen. Så går det pludselig hen og bliver mere voldsomt og alvorligt. Så du kan ligeså godt ta' det i opløbet.

Hvis du beslutter dig for, at i dag skal i træne et eller to bestemte tricks, så er det det, i gør! Det der er vigtigt er, at du heletiden søger forbedring og perfektionering af det, du er i gang med. Hvis du beder hesten om noget, den i forvejen kan, uden at forlange mere, så er arbejdet tidsspilde, unødvendigt og ikke stimulerende for hesten. Men hvis du går ind og tænker på, hvordan du kan gøre denne øvelse ENDNU bedre, så kan du sagtens holde hesten beskæftiget og på arbejde længe ad gangen.
    Begynder han på sine klovnerier, må du fortælle ham, at det skal han ikke. Personligt træner jeg med kapsun, og når min hest begynder at klovne, tager jeg et let, men bestemt ryk ned i kapsunen og siger hårdt "Scht!" Bliver han ved, gentager jeg bare til han holder op. Hvis du kan være konsekvent hver gang, vil du ikke kun opleve, at adfærden bliver mindre. Du vil også opleve, at du får en roligere og mere samarbejdsvillig og mere tryg hest.
    Når du træner en hest, særligt en ung hest, er det også vigtigt at vide, hvornår nok er nok. Jeg stopper selv mens legen er god. Hvis hesten udfører det, jeg beder den om, virkelig godt, stopper jeg altid med det samme - også selvom der måske kun et gået 10 minutter. Den største ros, er at få fri. Brug det i din træning.

Kommentér på:
Han KEDER sig! Hjælp til idéer

Annonce