Mishandling eller ej, hvad vil i gøre? {{forumTopicSubject}}
Det var en ret svær overskrift jeg skulle finde på. Jeg vil godt lige starte med at sige at jeg ikke på forhånd vil tilkendegive om jeg synes det er mishandling eller ej, jeg vil høre JERES mening, og hvad I havde gjort.
Jeg står på en skøn hestepension med min hest. På det sidste er det desværre bare blevet mindre skønt at kigge på når andre rider ..
Vi har lige fået underviser på stedet (jeg deltager IKKE i det)
Første gang jeg så hende undervise, tænkte jeg at det bare var typisk almen hård dressur. hårdt tag i tøjlen osv. Hun bad den ENESTE rytter der red uden spore, om at ride med næste gang. Ingen af rytterne rider på særlig højt niveau, den højeste rider i starten af LA, resten ligger i ld-lc niveau ..
Nå, en ting er at jeg ikke kan lide underviseren. En anden ting er hvad jeg måtte være tilskuer til idag. Underviseren prøvede en hest, som hun ikke bare pillede i munden, hun sad i en parade og hev hestens hoved så voldsomt fra side til side, at biddet næsten røg uden af munden på den stakkels hest. Der ud over blev den redet i så klemt en holdning at man kunne høre at dens vejrtrækning var meget anstrengt jo længere den blev redet rundt. Sporerne blev ikke brugt til at prikke med, de blev brugt til at hakke med (og jeg siger det ikke bare fordi jeg ikke kunne lidt det og ønsker at overdrive, det er virkelig sådan det gik til) mens hun holdt i hesten. Det giver totalt modstridende signaler.
Hun skulle efter sigende være uddannet berider, og ride på højt niveau selv. Jeg er sådan set også ligeglad med hvordan hun rider, jeg skal forhåbentlig aldrig se det igen. Men efterosm hun underviser samtlige ryttere på gården, så smitter hendes stil desværre. Sidste uge måtte jeg se en hest blive redet med mulen ved bringen, og rytters hånd var så hård, at hesten klaskede tænderne sammen så det kunne høre og ses, når hun red den rundt i trav. Flere af hestene stikker tungen ud til siden for at komme væk fra smerten, og kæmper en brav og nytteløs kamp for at undgå smerten fra rytters hånd og pisk. Flere af hestene har skavsår efter spore hen af siderne. Store ovale områder på 6-7 cm i bredden ..
En af dem der rider deroppe, er faktisk en af mine gode veninder, og jeg vælger at tro på, at hvis hun vidste bedre, ville hun have det dårligt over den måde hun behandlede hendes heste på .. Men som vi jo kender rideverdenen, så er det ofte flertallet der vinder, og flertallet oppe hos os, fortæller at sådan skal man ride for at ride rigtigt.
Men, jeg synes stadig at de på en eller anden måde, burde vide hvad de udsætter deres heste for. Jeg tror på at det skal ses før i ville kunne forstå graden af den her ridning, men jeg kan sige, at jeg har set meget, men det her overgår det hele. Jeg sidder og får helt ondt indeni af at se på det.
emnet er ikke oprettet for at dømme om jeg skal stå der eller ej. Men fordi jeg vil høre jeres bud på, hvordan i ville tackle det? Vi er ikke mange opstaldere, og jeg synes det kunne være dejligt hvis man kunne snakke om det. Desuden har jeg også tænkt tanken, om hvis man videofilmede det, og sendte det itl hestens værn, om der vil være noget i det?
Jeg håber ikke i ser det som en overreaktion på ganske almindelig hård dressur ridning, for det er det altså ikke. men som sagt så tror jeg det skal ses for at kunne forstå graden af rytterenes hårde hænder og lange spore .. Det er altså IKKE bare på normalt plan!
apr 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
sep 2007
Følger: 55 Følgere: 48 Heste: 1 Emner: 160 Svar: 816
Ikke nok med at det er flertallet der rider sådan, og dine veninde(r) der er med til det, så er det møghamrende svært at stoppe.
Meld det til hestens værn, jeg vil ikke råde dig til at filme det, da du i sidste ende selv kan dømmes som værende ulovlig, da man ikke bare må filme andre.
Men det skal stoppes, og det skal det nu. Evt. kan du tage billeder eller filme og slørre ansigterne, men kun vise, det der skal vises.
Mange gange held og lykke! Har selv stået i samme situation og handlede forkert. Så gør noget, imens du kan!
apr 2012
Jeg føler ikke jeg kan snakke med dem om det, da jeg måske hurtig vil blive opfattet lidt som en ''hippie-freak'' fordi jeg er den eneste mellem mange, der ikke rider sådan. Gårdejer bakker op omkring undervisning (jeg ved ikke med undervisningsmetoden, men de der rider undervisning, er dem der er ''inde i varmen'' hos gårdejer)
apr 2012
jul 2010
Følger: 72 Følgere: 70 Heste: 7 Emner: 65 Svar: 771
så ud og fortæl dem hvad du synes og så find noget baggrundsviden du kan fortælle eller vise dem, så har du ihvertfald gjort et forsøg (:
apr 2012
apr 2012
mar 2008
Følger: 75 Følgere: 79 Heste: 13 Emner: 24 Svar: 1.479
Min veninde havde fx. en friser en gang.. Hovene var på længde med min fod, de var sprækket og det hele. Fordi jeg spurgte om den ikke skulle igennem en ordentlig omgang smedebehandling snakkede hun ikke til mig i 13 måneder. Og det er bare en ud af mange millioner af sager. Til sidst står man og ønsker at man kunne kravle i et musehul, fordi alle mener man selv behandler hesten dårligt
apr 2012
Jeg prøver jo også at være et eksempel ved at ride anderledes, og vise at det også godt kan give resultater, og jeg fortæller hellere end gerne. Men, når man gentagne ganger bliver grint af, så gider jeg ikke fremlægge mine ting medmindre de spørger ..
jul 2007
Følger: 26 Følgere: 34 Heste: 2 Emner: 484 Svar: 4.541
Det skal ikke være i orden, og jeg er simpelthen så forarget over ryttere. Det er en ikke en maskine, men et levende dyr, så selvfølgelig skal du anmelde dem. Det kan da godt være at de ikke kan lide dig bagefter, men så kan du da bare flytte sted.
apr 2006
Følger: 183 Følgere: 282 Heste: 11 Emner: 39 Svar: 2.800
Det er voldsom hård ridning, men det i sig selv er ikke mishandling:-/
Jeg ville filme det og fremvise det for dem enkeltvis, og derefter høre hvad de selv synes.... Evt fremvise en af de andre der rider på samme måde, og bagefter hende selv så de kan se hvor grimt det er uden at se sig blind på at det er dem selv hvis du forstår?
apr 2012
aug 2007
Følger: 72 Følgere: 61 Heste: 3 Emner: 22 Svar: 159
Og en stor del af dressur går jo også ud på at havde så fine hjælper så muligt, så man næsten ikke kan se at hjælperne bliver brugte..
Men åbenbart ikke i følge den underviser?/-:
aug 2007
Følger: 72 Følgere: 61 Heste: 3 Emner: 22 Svar: 159
Og sådan bør det også være fra underviserne side.
jan 2012
Følger: 15 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 22 Svar: 90
- Mejse
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.374
Noget af det lyder dog ret voldsomt....
nov 2008
Følger: 56 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 48 Svar: 1.231
apr 2012
Calla; jeg har faktisk redet samtlige af hestene, og det er ikke bare ind i mellem denne ridning foregår - det er jo hver gang de sætter sig op på deres hest ..
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
Samtlige siger, at du kan risikere dit venskab og at skulle forlade dit opstaldningssted - men vil du stadig have din hest opstaldet på stedet, når du dagligt er tilskuer til så hård en ridning?
Hvis du ikke gør noget, fortsætter det jo bare, og jeg tror du ville fortryde det, hvis du ikke gjorde en indsats for at få det stoppet..
Jeg synes i hvert fald du skal filme det og fremlægge det for dem, inklusiv staldejer.. og få dem til at forstå, at det ikke bare er dig, der vil have ret, men at det faktisk grænser til mishandling (hvis det virkelig er så slemt, og foregår hver dag)
Men held og lykke, håber du finder ud af at stoppe det !
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.280
Kan du evt tage en snak med underviseren (gerne foran nogle af dem hun underviser) og spørger hende hvorfor hun mener at hestene skal gå sådan og hvilke argumenter hun har rent anatomisk - og husk at holde din egen mening lidt ude af snakken, men få hende til at se, at hun nok ikke gør det skide godt.
Kan ikke rigtig se hvordan du ellers kan gøre noget. Man skal jo helst få det vendt på en positiv måde og ændre rytterenes indstilling, men ikke tvinge dem via fx at melde dem for mishandling.
Mishandling eller ej, hvad vil i gøre?