{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
904 visninger | Oprettet:

klipning af 9 mdr. føl? {{forumTopicSubject}}

hej HG, jeg har et føl på 9 mdr. og hun har VIRKELIG tyk vinterpels og hun fælder ikke særlig meget endnu men jeg tror at hun går rundt og sveder, hun er næsten konstant våd på halsen og rundt om ørene og hvis man mærke på halsen under manen er hun ret varm og våd. jeg overvejer at få hende klippet på halsen og på bringen men har aldrig før fået klippet mine egne heste så ved ikke om det vil være det rigtige at gøre, men hun skal jo ikke gå og svede.

men ville i mene at hun burde klippes? og kan man godt gøre det nu? altså her i foråret

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  klipning af 9 mdr. føl?
  • #1   27. mar 2012 Ved ik om jeg ville klippe hende endnu... Der siges jo at vi snart for minus gr. igen...

• #2   27. mar 2012 ja det er jo også rigtig, havde jeg ikke lige tænkt på, men jeg har nogle dækkener som hun godt kan passe hvis hun bliver klippet og kommmer til at fryse når det bliver frost vejr

• #3   27. mar 2012 jeg ville nok klippe hende på halsen og bringen. kommer hun på stald om natten?

• #4   27. mar 2012 hold fingrene fra hendes pels mens hun er så lille ;), så hellere vent til hun skal bruges..du skal tids nok nå a smide dækner på... :).

• #5   27. mar 2012 Okay, hvis du giver dækken på, skal der jo klippes lidt mere end bare hals og bringe, hvis det er et vinterdækken der er tale om. Men vil nok mene et tygt vinterdækken er nok for meget.

- Altid være opmærksom på vejr smiley -

• #6   27. mar 2012 Min havde samme problem som din. Jeg snakkede med dyrlægen og de sagde at jo varmere hesten havde det, jo hurtigere smed den pelsen. Blev anbefalet solarie, men eftersom jeg ikke har det, fik hun vintergækkers på en uge, og ja, hun var da ret varm den uge, men nu fælder hun som hun skal...

• #7   27. mar 2012 ja hun kommer på stald,
    hun står på stald det meste af tiden desværre, hun er ikke helt vant til at få græs så hun kommer kun ud på fold 20 minutter om formiddagen og 20 minutter om eftermiddagen og så går jeg gerne to ture med hende i løbet af dagen så hun ikke keder sig alt for groft smiley

• #8   27. mar 2012 Vintergækker smiley

• #9   27. mar 2012 hvis hun får dækken på hvis hun bliver klippet og det bliver frostvejr er det nok ikke mere end et fleece dækken

vil ikke give hende vinterdækken på, synes at det ville være synd, og desuden er det jeg har vist for stort smiley

• #10   27. mar 2012 hvis hun er i en "varm" stald, der er godt over 0 grader om natten når det skal til at fryse igen, ville jeg nok tage pelsen af hals og halvdelen af bringen.. smiley

• #11   27. mar 2012 der plejer ikke at komme frost i den stald hun er i smiley
    men skal også lige snakke med min far om det i aften, det er nok ham der skal klippe hende hvis hun skal.
    men tror ikke at hun ville komme til at fryse, hun har masser af pels på resten af kroppen smiley

• #12   27. mar 2012 Jeg ville måske overveje om den får de mineraler og vitaminer som den skal?

• #13   27. mar 2012 har lige fået hende i lørdags og hun er ikke fået vitaminer og mineraler nok, men er begyndt at blive vænnet til noget nyt foder fra i dag af og så er hun startet på en B-vitamin kur smiley har lige fået lagt foderplan idag så kun kan få alt det hun behøver, og B-vitamin kuren er også pga. af det med pelsen og fordi at hun har rigtig meget skæl

• #14   27. mar 2012 Det skal nok komme så når hun bliver dækket ind

• #15   27. mar 2012 ja det tænker jeg også, men ved ikke hvor lang tid der går, og det er lidt synd hvis hun skal gå og svede indtil da

• #16   27. mar 2012 jeg ville ALDRIG klippe en så ung hest, når man gør det i en tidlig alder risikere du at den aldrig kommer til at ligge normal pels igen.
    hvis du siger den ikke har fået ordenligt foder er det nok en naturlig grund til dne ikke smider pelsen, så giv den ordenligt foder og smid evt et dækken på en uges tid så skal det nok komme

• #17   27. mar 2012 Ville absolut ikke klippe en unghest. Mod naturen at klippe og laver rod i deres system. Selv om du kun lige klipper lidt, så skal hesten jo tilpasse varme og kulde efter hvad du nu har klippet! Nej lad hesten falde til få ro på og dæk den godt ind med foderet. Og ja har den for meget pels så smider den det når dens krop mener det passer.

Måske det bare mig men sådan en ung hest bør da komme meget mere ud. Kun boks aller mest nødvendige. Og gerne med andre ungheste. Er der for meget græs, så start med at hegn et stykke af, men der jo ikke rigtig gang i græsset endnu så bare ud med den.

• #18   28. mar 2012 Ikke klip! Så unge heste skal selv lærer at styre deres pelssætning og fældning. Hvis du klipper nu vil du altid skulle klippe. Den skal nok selv fælde, for hvis den ikke er igang så er det fordi den ikke har det "varmt" nok endnu - kan da sagtens være den små fryser om natten uden du ved det.

• #19   28. mar 2012 MEGET ENIG med Team Grafik * Distanceteam * !!
    Vent for guds skyld !!! smiley

• #20   28. mar 2012 Kunne ikke have have sagt det bedre end team grafik smiley

Klip endelig ikke - den skal sev lære det.
    Mit føl er 10 mdr. og hun har virkelig pels for alle pengene, hun fælder da lidt, men ikke særlig meget. Hvor imod de andre har smidt det meste af pelsen.

Mit føl er dækket ind med alt hvad det skal, men det jo første periode med fældning, det skal nok komme smiley

• #21   28. mar 2012 Har også lige kigget på billederne af det føl du vil klippe, og når den er så tynd vil jeg slet slet slet (selvom jeg alligevel ikke ville) overveje at klippe den - det lille pus har jo intet fedt til at holde varmen.
    Desuden er det ikke unormalt at føl er længe om at smide pelsen efter første vinter, som tidligere sagt de skal lige lære at styre deres pelsætning og fældning.

• #22   28. mar 2012 Da jeg købte Astoria var hun også i underskud samt for tynd. En ormekur så tog hun hurtigt på. Al pelsen var hun først af med i juni-juli, men den dag i dag har hun en fin vinterpels uden det er for meget og taber den som hun skal. Så det er højst sandsynligt bare det første år i skal over og så ellers sørg for at børste den, så du hjælper det lidt på vej

• #23   28. mar 2012 okay tak alle sammen, venter og ser med den B-vitamin kur hun er på og håber at den hjælper smiley og det lyder meget logisk (syntes jeg) at hun skal lære at styre sin pelssætning og fælding, det er jo første gang.

og det er altså heller ikke med min gode vilje at hun ikke kommer mere ud, men vi har ikke nogen jordfold hun kan komme ud på og hun må ikke komme i kontakt med vores andre heste endnu som ellers går på en fold uden så meget græs. men hun får lov at være ude i længere og længere tid så hun bliver vandt til græsset, vil jo ikke have at hun får dårlig mave eller bliver forfangen smiley

og hvor er det dejligt at man altid kan spørge på HG når man er på bar bund og ikke har prøvet det før smiley tak

Kommentér på:
klipning af 9 mdr. føl?

Annonce