4.561 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 50 Svar

Den bedste sadel til handicapridning. Den bedste sadel til handicapridning.

Hejsa.

Da jeg er begyndt at bruge Lille Lyn til rideterapi, og nu kigger på sadel vil jeg lige høre om nogen har gode eller dårlige erfaringer med nogen specifikke sadler?

Jeg har selv arbejdet med rideterapi for nogle år siden, og der brugte vi bare lammeskindssadler. Men jeg kunne godt tænke mig at finde noget, hvor en rytter med f.eks. lammelse i benene også kan sidde fast.

Lige nu er prisen underordnet, men selvfølgelig er jeg interesseret i noget billigt - uden at gå på kompromis med sikkerheden.

Den skal først købes når dyrelægeregningerne er betalt om nogle måneder, så leder ikke efter noget der netop nu er på tilbud smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opvaskemaskine - Skiftning af afløbsslange 1.400 kr.
  • Montering af front på Ikea køleskab 600 kr.
  • El Løbehjul 500 kr.
  • plæneklipper knivslibning 500 kr.
  • Afmontering af induktionskogeplade og installation af ny induktionskogeplade samt opsætning af kontakt på væg til samme. 1.000 kr.
  • Flytte kommoder mm. 2.293 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Den bedste sadel til handicapridning.
  • #1   26. mar 2012 Min veninde som er spastisk lammet fra taljen og ned, hun har en ganske normal dressur sadel som alle andre ryttere, hendes stigebøjler er blot spændt fast til gjorden, også skal vi hjælpe hende med at få benene ind i stigebøjerne smiley

• #2   26. mar 2012 Hvordan kan hun så holde sig fast? Tænker hvis hesten nu lige drejer skarpt eller bare i andet end skridt.

For så må hun da have en form for lårmuskler til at holde sig fast?

Det jeg søger er faktisk en sadel der nærmest holder rytteren i sadlen.

• #3   26. mar 2012 Altså hun kan slet ikke bruge sine ben når hun rider, så lårmusklerne er ikke til megen hjælp smiley
    Hun må jo ikke spændes mere fast, tænk hvis hesten jerner af med hende, så skulle hun jo gerne falde af som alle os andre smiley

Hun rider på Handicap landsholdet, og det er vist noget med de ikke må spændes yderligere fast pga. sikkerhed smiley

Men når hendes ben er lammet og er spændt ind i stigebøjlerne som sidder fast i gjorden, så holder hun sig pænt fast smiley

• #4   26. mar 2012 Nej, selvfølgelig ikke spændes fast :o)

Tænkte på sadler med mere støtte for og bag til - lidt som nogle westernsadler.

Jeg har selv en Knights Bareback, som har været rigtig god indtil videre. Man kan holde fast foran og bagi er der støtte.

Men nu skal min mor til at prøve, og hun er næsten helt lam i venstre arm og venstre ben. Når hun skal op at sidde vil hun altså have behov for noget ryglæn, så hun ikke bare glider til siden :o) Men jeg leder og leder, og synes ikke rigtig jeg finder noget brugbart.

• #5   26. mar 2012 Som sådan tror jeg heller ikke man kan finde sådan disideret handicap sadler, de 3 handicap ryttere som er i den stald jeg stod i, de har 3 helt normale sadler.
    Og den anden som så er flytter hun var også halvsidig lammet, og red i en normal sadel smiley
    Det er balancen som spiller en stor rolle, og det lærer de jo kun ved at ride smiley

• #6   26. mar 2012 Jeg selv rider i en kieffer Action og har så selv opfundet og fået lavet håndtag som sættes foran sadlen.

• #7   26. mar 2012 Jamen det kan være jeg bare pylrer så. Har primært arbejdet med mentalt handicappede og mindre fysiske handicap.

Hun må jo op, og så må vi se hvordan det går :o)

Tak for hjælpen! smiley

Hvis andre har forslag til rygstøtter så lad høre!

• #8   26. mar 2012 Nej, hun kan godt sidde selv. Jeg ville bare gerne finde noget med rygstøtte i.

• #9   26. mar 2012 der er nogle spicelle handicap sadle men kan ikke lige huske hvad den hedder men prøver lige om jeg kan finde ud af det

• #10   26. mar 2012 Er der ikke mere støtte for og bag til i en portugisisk end en western? smiley

• #11   26. mar 2012 Eller spansk, hvis de ikke er ens smiley

• #12   26. mar 2012 Tak Pernille !

Charmilla, det kan da faktisk godt passe nu du siger det. Men var måske ikke helt indstillet på at skulle så højt op i udgifter

• #13   26. mar 2012 Jeg mente også at de var dyre, men tænkte lige jeg ville komme med foreslaget smiley

• #14   26. mar 2012 de har en på skjern rideklub man kan evt ringe og hører hvad den hedder

• #15   26. mar 2012 (link fjernet)
    Hvis du er til bomløs er den lidt billigere end dem jeg har set smiley

• #16   26. mar 2012 Red på et handicap ridecenter i 15 år der brugte vi western tykt underlag + et stykke ægte lammeskind ovenpå og så gjord emd fast/e håndtag hvor der kunne sættes bøjler på.
    Dette var noget alle red i uanset handicap.

• #17   26. mar 2012 Kjeld P
    Hvad mener du med - kronisk nervebetændelse i benene, og af en muskelsvindssygdom ?
    Du har både muskelsvind og Nervebetændelse i benene?

• #18   26. mar 2012 Lammeskind(en tyk en) og en lille tynd til... En gjord med håndtag(sådan en køredims noget minder den om) og gjord.. Der er plads til stigbøjler i "køredimsen" ... Den bruger vi her på vasehus, og vi har mange lamme, eller folk som ikke kan holde balance m.m

• #19   26. mar 2012 men til en spastiker som er lam SKAL du simpelhen have en hjælper med.. De kan ikke finde ud af om de sidder for langt til højre eller venstre, og kan ikke holde sig fast. Så hvis du overvejer handicapridning på lille lyn, så synes jeg du skal have katrine ved din side som en støtter..

• #20   26. mar 2012 Haha.. hov - præcis som rosenlund ang det med 15 år siden. smiley

• #22   26. mar 2012 Tak Charmilla den ville være perfekt ! Har savlet over den et par gange, men slet ikke tænkt på den i denne forbindelse.

Til jer andre : Tak for rådene, men jeg skal netop bruge sådan en sadel med noget rygstøtte. Behøver ikke gå hele vejen op, men i hvertfald støtte lænden.

Camilla:
    Om jeg overvejer? Jeg er skam i gang smiley Jeg arbejder ikke med spastisk lammede (Eller børn med lammelser overhovedet, kun vanskeligheder), og har ikke planer om det. Det er hun slet ikke hest til, og jeg har netop ikke ressourcerne til at støtte op bagfra og hjælper ved siden.

• #23   26. mar 2012 du behøver ikke støtte bagfra.. Men fra siden er rigtig vigtig, kan se hun skal bruges til din mor.. Når hun også har en lam arm, så må jeg indrømme det er uforsvarligt ikke at have en eller anden form for støtte af et menneske. Der kan nemt gå noget galt. En ting er det ene ben.. men når det også er armen ;(

• #24   26. mar 2012 Hvad tror du at jeg skal lave? smiley

• #25   26. mar 2012 ridefysterapi... hjælpe med at få følelsen tilbage?? smiley træne muskler.

• #26   26. mar 2012 Nej jeg mener, at det lyder som om du tror jeg stiller mig langt væk smiley

Det gør jeg ikke. Jeg går ved siden af, hjælper min mor med at sidde korrekt og samtidig vejlede lidt i nogen øvelser m.m.

• #27   26. mar 2012 Kjeld P
    ok har nemlig også selv Muskelsvind... Kongenit Muskeldystrofi og er også stadig gående dog uden nogen form for hjælpemidler...

• #28   26. mar 2012 Andrea
    Det som Camilla munksgaard nok mener er en til at være ved siden af som KUN skal koncentere sig om din mor smiley better safe than sorry :o)

• #29   26. mar 2012 Desværre er det bare besværligt . går ugentligt 1-3 gange om ugen og flere timer med lammede, handicappede, folk med dårlig balance m.m At styre kroppen samt at holde styr på hesten som kan være ganske fantastisk men pludselig blive skræmt. Det er livsfarligt og besværligt. Vi har ALTID en til at gå ved siden af til lige at holde og støtte hvis personen har en lam arm eller lignende, dårlig balance. Går med en som er lam fra lidt under knæerne.. Han behøver kun mig, og ingen støtte da han har nok i hans arme og lår muskler.

Jeg vil bare for sikkerhedens skyld altid have en ved mig som vil hjælpe hvis der sker noget. Det med at falde halvt af og holde styr på hesten er noget rod og i sidste ende går det bare galt.. smiley

• #30   26. mar 2012 Når jeg går som trækker tænker jeg på "gå lige med hesten, gå stille med hesten, hav fat i hesten".. Støtter skal tænke på at holde og støtte personen så den sidder tilpas på hesten m.m. smiley

• #31   26. mar 2012 Det behøver du ikke fortælle mig Camilla - Jeg har arbejdet med handicappede børn ligeså længe jeg har haft med heste at gøre i Danmark smiley

Når jeg træner med børn er det noget helt andet end det min mor skal. Med min mor kan jeg sagtens gå ved siden af, støtte hende og vejlede samtidig smiley

• #32   26. mar 2012 Held og lykke med det. Jeg må indrømme jeg forstår ikke hvorfor du tager "chancen". Jeg ville have det SÅ dårligt med mig selv hvis det var min mor og hun så faldt af, fordi jeg valgte ikke at have en støtter med.

• #33   26. mar 2012 Så tager vi det lige roligt Camilla.

Jeg tager aldeles ikke nogen chancer. Du har intet kendskab til min erfaring med denne type træning, til min mors situation eller evner og ej heller hvilke forhold jeg har at arbejde under. Det er derfor enormt upassende af dig at afsende sådan en kommentar.

Første gang jeg arbejdede med heste i Danmark var det med handicappede børn - det er nu 7 år siden, og jeg har holdt det ved lige. Derudover har jeg i flere år nu arbejdet med heste i andre forbindelser, og jeg kan love dig for at sikkerhed er det jeg vægter allerhøjest.

Derudover bør du læse hvad jeg skriver - der vil netop være en støtter i form af mig selv.

• #34   26. mar 2012 Roligt? Jeg kan ikke se hvor jeg ikke tager det roligt? smiley
    Men har du haft med voksne at gøre? eller er det bare børn. Der er forksel på de to.

Bare et enkelt spørgsmål, hvad vil du gøre hvis LL bliver skræmt og når nu din mor er lam i hendes ene arm, hvordan vil du både støtte hende og styre LL? Bare dét der undrer mig, for det er dér det går galt oftest.

• #35   26. mar 2012 Kjeld P
    Hov det var Kongenit Myopati jeg har og så under afd. mini Core Disease: (link fjernet)

• #36   26. mar 2012 Ja jeg har også arbejdet med voksne. Det gør jeg dog ikke officielt.

Du bør vide der er forskel på at udbyde rideterapi til fremmede, og på at hjælpe sin mor.

Det går galt hvis man ikke har kontrol over sin hest - Lille Lyn er trænet med sikkerhedskommandoer, sådan at hun kan styres på stemmen. Hun vil nemt kunne stoppes med stemmen, hvis jeg skulle bruge mine hænder til at holde min mor. Derudover kunne jeg aldrig om at bruge en hest til rideterapi, som jeg ikke ved er trænet nok til at udvise det man bedst kendetegner som situationsfornemmelse. Hun kunne aldrig drømme om at lave unoder med en usikker rytter på - HVIS jeg står ved siden af.

• #37   26. mar 2012 Andrea
    Det er super fint at du har en dejlig og rolig sød pony, men en hest er en hest og kan reagere instinktivt og lave pludselig bevægelser på et splitsekund og der skal ikke mere til end dette splitsekund for at det kan gå galt.
    Hvis du både skal få styr på lille lyn så der er ro på igen hvad så med din mor på samme tidspunkt?
    Det er jo på ingen måde ondt ment at vi spørger ind og råder, det er jo kun fordi (jeg på egne vegne ved hvor hurtigt det kan ske), at vi er bekymrede og ønsker jer den mest sikkre og bedste oplevelse for dig og din mor samt lille lyn :o)

• #38   26. mar 2012 Jeg ved godt at det ikke er en sadel, men jeg tænker en voltigeringsgjord? Der er der jo håndtag på (:

• #39   26. mar 2012 Det er også meget fint, men ganske unødigt. Det her drejer sig ikke om en person med en lille hyp der har lyst til at give sin mor en ridetur.

Jeg har som sagt arbejdet med både heste og handicappede (og de to som kombination) i nogle år efterhånden, og Camillas kommentarer er derfor dybt unødvendige.

Derudover forklarer jeg min mor er delvist lam i benet og armen - der er langt fra det til at være spastisk lammet. Jeg kender hendes situation og dermed også hendes evner - det gør man ikke fordi man læser et par linjer på en computerskærm.

Desuden vil jeg tilføje, at jeg tror du har misforstået mig. Jeg er ikke så ukendt med heste, at det kunne falde mig ind at påstå en hest ikke har sine instinkter - Men jeg kender efterhånden min egen hest og mine træningsmetoder så godt, at jeg ved at fordi hun er trænet så meget fra jorden som hun er så har hun dyb respekt hvis jeg står ved siden af. Fra ryggen med mig på er det en helt anden sag, men sidder der en nervøs rytter på ryggen og jeg står ved siden med et tov - hun rører sig kun præcist den mængde og den vej jeg beder hende.

• #40   26. mar 2012 En hest er et flugtdyr. Vil den flygte, så flygter den, og så er LL altså dybt ligeglad med dine signaler smiley Men det er som Rosenlund. Jeg ønsker bare det bedste for dig og din mor ang træning. Derfor ser jeg dig med hele opgaven uforsvarligt/uansvarligt. Bedre at være sikker end tro ikke? smiley

Men det er vel ikke mere end et par gange om ugen? Kan du ikke arrengere det med katrines part dage, så hun kan være der for at hjælpe?

• #41   26. mar 2012 Og mht det jeg beskrev tidligere i indlægget så blev der brugt dette....

Western underlag aller nederst mod hestens ryg:
    (link fjernet)

Samt rigtigt lammeskind for bedre "greb og gør det meget behageligt og sidde der:
    (link fjernet)

Håndtagene som er faste, løse stropper duer ikke for man kan ikke afstive kroppen og derved få den bedst mulige balance hjælp.
    (link fjernet)

Det ender så ud i at se sådan her ud...:
    Dog lige med alm underlag: (link fjernet)
    og her: (link fjernet)

• #42   26. mar 2012 Nu vil jegikke blande mig i selve den lille diskuttion i har gang i da jeg ikke har forstand på handicappede og heste og derfor holder mig fra det.

Men come on Camilla, bliv dog lige voksen og lad være med at bruge sådan nogle barnlige agumenter, jeg ved da du er klogere end det og du burde da end nogen vide at Andrea har tjek på det hun laver :).

• #43   26. mar 2012 Jeg tror faktisk bare jeg vil lade Camillas kommentar være side i den sag Munksgaard - det er for meningsløst at diskutere sådan en sag med dig. Hver måned træner jeg omkring 12 nye heste, og det har jeg efterhånden gjort længe. Jeg har styr på mit arbejde og hvad jeg laver.

At du overhovedet kan drømme om at kalde mig uansvarlig vil jeg faktisk end ikke værdige et svar - det er som Camilla siger langt under dit niveau.

• #44   26. mar 2012 Tak for linksene Rosenlund! smiley

Det er netop det jeg selv altid har arbejdet med, og startede netop indlægget i håb om at høre om noget jeg måske ikke havde kendskab til. Desværre ser det ud til jeg skal på det udenlandske markede efter sådan en sadel.. Eller give 7,5 tusind for en bomløs smiley

Men tak for det ! smiley

• #45   26. mar 2012 Hov hov i to... tag den lige med ro... Camilla Munksgaard er som ejg bekymret og ønsker jer kun det bedste, så tag den lige med ro :o)

• #46   26. mar 2012 Men for at komme uden om det andet, som ingen gider at diskutere mere. En lammeskindsdut... Mener du kan få nogle men en "plastic" støtte på af en art. Ellers kan man jo syge velcro på, og skaffe en "støtter" og sy velcro på den også så de sidder fast sammen smiley

• #47   26. mar 2012 Andrea
    Som givet links er det den form for sadler som bruges på de handicap ridecentre jeg har redet ved igennem 17 år sammenlagt... Strålen (12 år) Lellinge (3 år) samt Stutsborg (2 år). alle samme slags sadel til alle slags handicappede lamme, spastikkere mv. nogle med hjælpere ved siden som sikkerhed, andre med bagryttere som støtte netop til folk med risiko for ikke selv at kunne holde balance/støtte til ryg.

Kan blive en smule bekymret hvis du benytter en sadel som "pakker" rytteren for meget ind så rytteren ikke har mulighed for at komme ud af sadlen ved eventuelle uheld.. smiley

• #48   26. mar 2012 Det kunne jeg ikke drømme om - jeg plejer at benytte mig af sådan en optømring med westernunderlag og håndtag.

Men da min mor sagten vil kunne sidde i en almindelig sadel (Bedre end på den anden måde) vil jeg hellere have hende op sådan. Hun har selv redet før, og vil også selv føle sig bedst tilpas i en sådan sadel.

Jeg kunne ikke drømme om at sætte nogen for meget fast - man skal jo være i stand til at hive vedkommende af hvis der skulle være en årsag til dette, og det går jo ikke hvis vedkommende så sidder klemt fast.

• #49   27. mar 2012 Hvad med en stocksadel, den har et godt stort sæde som er blødt at sidde i og så har den de der to vanger foran som holder rytteren god i sædet så man ikke glider frem eller rundt og sædet har god bagstøtte??

Blot en tanke?

• #50   27. mar 2012 Vibe:

Tak det lyder ret fornuftigt - men har du mon et link til en du særligt kan anbefale?

Kommentér på:
Den bedste sadel til handicapridning.

Annonce