1.350 visninger
|
Oprettet:
Genoptræning af rygmuskler! HJÆLP {{forumTopicSubject}}
Hej hg, jeg fik min nye hest i sidste måned og jeg skal selv starte forfra med ridningen.
Achilleus er lige blevet 6 år og har vundet et klubmesterskal i LD1 med 68%
Jeg skal bruge som spring/dressur hest, men har i nogle tips til god genoptræning af rygmuskler?
Han må kun skridte og trave i 20 min. sammenlagt.
Han har kissing sparings(staves)
Vil blibe glad hvis i kunne komme med nogle gode ideér
dec 2009
Følger: 28 Følgere: 31 Heste: 5 Emner: 12 Svar: 303
nov 2010
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 3 Emner: 35 Svar: 129
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.115
Når han har fundet ud af at det er mest behageligt at gå med sænket hovede og aktiv ryg, kan du begynde at ligge travbomme ud til ham - så sker der hurtigt resultater.
Til sidst skulle du gerne stå med en hest, som har en god stærk ryg - og som bruger den når den bevæger sig!
nov 2010
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 3 Emner: 35 Svar: 129
okt 2009
Følger: 71 Følgere: 53 Heste: 7 Emner: 197 Svar: 2.413
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.398
aug 2005
Følger: 60 Følgere: 67 Heste: 5 Emner: 47 Svar: 397
Hun sagde dog at én "hjælpetøjle" kunne hun anbefale. En fast chambon (ikke at forveksle med elastik chambon)
Den bruges ved longering og har den effekt at når hesten går med hovedet oppe og er stiv så indvirker den og giver et tryk der får hesten til at søge ned. OG når hesten går dernede hvor den skal, indvirker den slet ikke. Det vil sige at når hesten gør det rigtige bliver det automatisk behageligt for den.
Jeg vil tro at det også kan være ok at ride med den, men normalt bruges den i longe.
Hun sagde at man kan starte med at går nogle ture med den på. Så finder hesten hurtigt ud af at der hvor det er rigtigt at gå med hovedet (og dermed ryggen) er det samme sted som det er mest behageligt. Med tiden vil hesten også gå "dernede" når den er på fold.
altså win/win
Dog skal man ligge mærke til om den hænger løst ved forbenene. Hvis hesten går MEGET lavt med hovedet kan den komme til at hænge så læst at den kan træde i den. Så er det en ide lige at sætte en strik om halsen til at holde den væk fra benene.
En fast chambon er ikke ret dyr og kan købes hos bla. hööks.
Hun nævnte kissing spines som et af de tilstande hvor hesten har rigtig godt af at træne i fast chambon.
Ellers kan jeg VARMT anbefale heste-fys. De ved alt om emnet! En dyrlæge er ret tit fokuseret på at hesten skal smerte behandles her og nu, og de tænker tit ikke på den videre træning.
En heste-fys går hele hesten igennem og hjælper gerne med at give træningsforslag osv.
Jeg gav 650kr for fys og fik rigtig meget viden og god behandling af hesten. Det tog over en time.
Jeg brugte Karin Wyrtz fra Mors. Hun har ikke travlt når hun kommer og tager sig god tid til at forklare rytteren hvad hun gør og sørger for at hesten acceptere behandlingen. Hvis hesten er lidt utryg eller noget lader hun den få tid til at se hende og behandlingen an.
Kun ros fra min side!
Håber du kan bruge det til noget
feb 2005
Følger: 35 Følgere: 33 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 10
Min egen kiropraktor sagde det var godt med pessoaen da den også give noget samling og samtidig kommer ryggen rigtig op.
Jeg bruger horseteam fra Slangerup. Hende der er kiropraktor der har også lavet kurser sammen med en sadel mager.
Syntes det er lidt svært med hvad der er godt for hesten og hvad der ikke er. Man hører så mange forskellige meninger og holdninger. Men den faste chambon du omtaler lyder utrolig smart, overvejer stærkt at bestille en hjem.
aug 2005
Jeg beskriver det lige:
Hun forklarede mig at et pessoa system BURDE virke sådan at det samler hesten idet at det får bagparten ind under hesten. Men hun har erfaret at hestene faktisk bliver kortere i gangen og tager mindre skridt med bagbenene fordi hvert et skridt rykker i hestens mund.
altså:
Lad os se billedet for os:
hesten uden noget:
hesten er i trav, går frit og med sin egen naturlige bagbens-bevægelse...
mere eller mindre korrekt med hovedet men frit og naturligt med benene... måske eller måske ikke med løftet ryg.
med pessoa:
hesten er i trav. HVERT et skridt med bagbenene trækker betydeligt i munden. Pessoaen giver aldrig efter når hesten går rigtigt. Den saver stadig for hvert skridt.
Resultat: hesten lære hurtigt at tage kortere skridt med bagbenene som ikke føres i en naturlig bevægelse bagud men stift lige op og ned. Hesten er ikke samlet, men forkortet (afstumpet)...
(forestil dig hesten som bliver trænet meget ofte med pessoa. Bagbenene går lige op og ned og hovedet svinger let fra side til side... Ikke en flot gående hest i mine øjne :-S og det er jo "best-case-senario"... worst-case er at hesten bliver bange for noget en dag stikker afsted i galop og river sig selv i stykker i munden fordi HVERT et skridt med bagbenene flår i den )
med en FAST chambon:
hesten traver og stikker hovedet op for at kigge rundt og stritter imod. Chambonen indvirker og hesten søger ned med hovedet for at undvige trykket derfra. Hesten går nu dybt og chambonen hænger løst så intet indvirker på hesten når den går hvor vi vil have den. dybt med en godt strakt hals så ryggen løftes. Gå hesten der, vil den automatisk danne de muskler der skal til for at evne at gå samlet.
tænk på at rigtig mange hjælpetøjler "stopper ikke med at virke" der hvor hesten går rigtigt. De indvirker konstant og hesten får ikke den der aha-oplevelse: Her er rart at gå med hovedet, her er ingen ubehag/indvirken, her har jeg lyst til at være.
jeg ejer selv alt hvad der findes incl. pessoa... Men efter dette foredrag vil jeg aldrig overveje at bruge den igen. Jeg har også altid troet at den var til at samle hesten og gået ud fra den virker... tilfældigvis går min hoppe ikke godt med den og jeg har kun haft den på hende enkelte gange da hun slet ikke forstår den, hun stritter bare imod og løber. Så RIGTIG dårlig effekt på hende! Så hellere helt uden noget, det gør da ingen skade...
Jeg føler mig i hvert fald MEGET bedre rustet nu.
Jeg kan varmt anbefale Karins foredrag. Hun kommer gerne ud på rideskoler og lignende. Jeg mener ikke det koster noget for et foredrag hvis man bare samler et vist antal mennesker. Der blev behandlet på to heste så vi kunne se effekten og den er betydelig!
Så jeg er SÅ glad for at jeg var med, tænk de ting vi gør som vi tror og håber er så godt for vores kære heste... Vi vil jo gøre alt for de dejlige dyr! Og så opdager man at det ikke er godt men skadeligt :-S
Jeg håber du kan bruge mit svar
feb 2005
Følger: 35 Følgere: 33 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 10
Helle Emilie N: Tak for dit uddybende svar, kunne jeg virkelig bruge til noget.
Nu har min hest reageret helt fantastisk med pessoa men jeg vil helt sikkert prøve en fast chambon også vil jeg prøve at se om den har en endnu bedre effekt på ham. Ved du hvilket område Karin Wurts køre til og om hun har en hjemmeside?
okt 2004
At man tvinger hestens hovede ned (fordi det gør ondt at have det oppe) får jo ikke automatisk ryggen op?
aug 2005
Det er ikke sådan man kan sige det gør ondt at have hovedet oppe. Det er ca samme styrke tryk dom en almindelig anholdning. Det "tryk" bruger vi til at flytte hesten rundt og gøre som vi ønsker er jo ubehag som hesten vælger at reagere på. Belønningen er at være fri for trykket. Og det bruges jo i AL ridning om det så er bidløs, cordeo, bid/tøjle, schenkel osv. Der vil altid være en form for pres på hesten.
hun har en facebook profil der hedder Hestefysioterapeut Karin Wyrtz og hjemmesiden:
http://www.hestefys.dk/ men ved ikke hvor langt hun køre i jylland, men sikkert langt hvis man er flere
okt 2004
Vi rider jo ikke hesten, så den får ryggen op, ved at tage i tøjlerne? Eller jeg gør ihvertfald ikke.
aug 2005
Når vi snakker om at få hesten til at løfte ryggen bruger vi udtrykkene at hesten skal ligge sig "frem og ned" eller "dybt". Man mener det samme. Hestens halshvirvler og muskulatur gør at når hesten rides inden for den zone så løfter den ryggen. Og nej hovedet ned er ikke lige med ryggen op. men jeg kan ikke forklare et tre timers langt foredrag på en debat. Det jeg prøver at forklare er at med en fast chambon har hesten "nem adgang" til at befinde sig inden for den zone hvor den har muligheden for at løfte ryggen. Med andre hjælpetøjler er den zone stærkt begrænset og hesten får ikke den gode effekt af at hjælpemiddelet "forsvinder" når den er hvor vi gerne vil have den.
Og når du nævner bid. At holde presset til hesten bukker nakken, så nej det har du ret i, men vi tager en anholdning og slipper igen. Guider den til at dreje, runde sig, stoppe, whatever... hesten "lystre" fordi vi bruger det der hedder negativ forstærkning. Vi bruger en hjælper til at give et tryk som hesten reagere på og derefter flytter/stopper vi trykket. Idéen med at når hesten gør det vi vil have skal trykket forsvinde er overført til den faste chambon.
Dog ville jeg bestemt ønske at hestene gik der uden hjælpemidler. Det som hestefyssen forklarede os er bare at lige nøjagtig en fast chambon er mere hensigtsmæssig end mange andre hjælpemidler og at på de heste hun har behandlet på/selv har, kan hun se en positiv effekt og at hestene løfter ryggen og tillægger sig at gå dybt og frem/ned selv når de ikke længere har den faste chambon på.
Jeg forventer ikke at alle er enige i det jeg skriver eller at man nødvendigvis forstår det. Det er informationer jeg har fået af en der lever af det og jeg har ikke selv en lang uddannelse i hestens anatomi men derfor vil jeg stadig gerne dele ud af min nye viden da jeg tror det vil gavne mange hesteejere at reflekter lidt over hvilken effekt det enkelte hjælpemiddel har og hvilke resultater det måske kan give for deres hest.
okt 2004
Jeg er godt klar over at en fast chambon gør, at hesten ikke holder hovedet højt, for det kan den ikke - hesten er nød til at have hovedet lavt. Men det er der jeg siger, at det ikke er ensbetydende med ryggen kommer op. Hesten kan fx godt græsse med sænket ryg, hvilket viser at hovedet ned ikke er = ryggen op.
Når vi forsøger at ride hesten, så den får ryggen op, gør vi jo andet end at få hestens hovede ned. Derfor mener jeg ikke det hjælper helt vildt at tvinge hesten til at have hovedet ned.
aug 2005
Genoptræning af rygmuskler! HJÆLP